Forum > Zelfbouw Speakers

Nieuwe top/line-array kast ( 4x8" )

(139 reacties. Pagina 14 van 14)
Moderator(s): Dré
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 384
13-6-2011 13:38
Wat PvG bedoelt is de verhoging van de stralingsweerstand door interacties onderling (mutual radiation impedance) resulterend in een hoger uitgestraald vermogen. Dit effect zal voor een bepaalde driver afnemen naarmate de frequentie toeneemt (i.v.m. stralingsdiagram) en naarmate de afstand tussen de drivers toeneemt. Een richtlijn is dat de afstand tussen de drivers minder moet zijn dan 1/4 golflengte.

Het verhoogde rendement door het monteren van meerdere drivers in eenzelfde hoorn (multiple-driver single horn) komt doordat de drivers een hogere stralingsweerstand "zien" ten gevolge van de snelheidstransformatie (grotere stromingssnelheid van de lucht bij de halsopening). De winst is in dit geval minder dan 3 dB, omdat het stralende oppervlak (de hoornmond) niet veranderd.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1593
13-6-2011 20:38

Daniel schreef:

Wat PvG bedoelt is de verhoging van de stralingsweerstand door interacties onderling (mutual radiation impedance) resulterend in een hoger uitgestraald vermogen. Dit effect zal voor een bepaalde driver afnemen naarmate de frequentie toeneemt (i.v.m. stralingsdiagram) en naarmate de afstand tussen de drivers toeneemt. Een richtlijn is dat de afstand tussen de drivers minder moet zijn dan 1/4 golflengte.

Het verhoogde rendement door het monteren van meerdere drivers in eenzelfde hoorn (multiple-driver single horn) komt doordat de drivers een hogere stralingsweerstand "zien" ten gevolge van de snelheidstransformatie (grotere stromingssnelheid van de lucht bij de halsopening). De winst is in dit geval minder dan 3 dB, omdat het stralende oppervlak (de hoornmond) niet veranderd.
Juist. Ik was al bang dat mijn technisch inzicht hier fout zat.

Dat betekent dus dat er in het geval van Watt-Xtra geen (of in ieder geval minder) rendementswinst is door het boven elkaar plaatsen van waveguides hoger dan 330m / 1400Hz / 4 = ~6cm. Dat geldt dus al vanaf 1 driver (10cm).
De 4 waveguides zoals hier toegepast leveren dus alleen een hogere belastbaarheid en een smallere verticale afstraling, maar niet meer rendement. M.a.w. elektrisch vermogen/akoestisch vermogen = ~constant onafhankelijk van het aantal waveguides.
't is maar een hobby...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
18-6-2011 13:10
bijgaande zoals belooft een paar foto's

eerste van de test dag, rechts ernaast een dubbel 12" /2" hoorngeladen topkast op dubbel 18" ook Hoorn.
De waveguide gaat harder, maar klinkt ook opener plus dat het mid-hoog veel minder snel afvalt op grotere afstand.

andere foto is van afgelopen weekend, waveguides zijn nog net te herkennen daar bovenop laugh :D Laatste foto laat zien hoe de bassen geplaatst zijn, achter elkaar met delay voor betere richting.

www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FVH6GTYR.jpg
www.mijnalbum.nl/GroteFoto-T3K4DYU8.jpg
www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PFZWF8UX.jpg
www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FALWJFPA.jpg
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
21-7-2011 21:24
Ah wat leuk, op de ena laatste foto is mijn baas aan het bouwen bij een bandje, ha ha! Ideaal, complete PA in de blauwe vito! happy :) Ik heb zelf niks mee gekregen van de kermis in Harreveld trouwens.
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
22-7-2011 09:52

knorrepot schreef:

Ah wat leuk, op de ena laatste foto is mijn baas aan het bouwen bij een bandje, ha ha! Ideaal, complete PA in de blauwe vito! happy :) Ik heb zelf niks mee gekregen van de kermis in Harreveld trouwens.
Ik heb dit ook gezien en was enigsinds verbaasd, bassjes klapten direct voor de speakers nog wel aardig, maar die kleine plastic topjes per kant voor zn buiten optreden is echt teweinig...

Was dit een budget oplossing? Of verkeerde informatie doorgekregen dat het een buiten optreden betrof? Ik heb dat weekend namelijk nog een bandje, s avonds gezien die het daar moest doen met een set Ps15 met een enkele basskast. Die hadden niets anders staan en waren verkeerd ingelicht.

Was een aardig contrast met de bands en de DJ die daar elke keer de set openschoof. laugh :D
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
22-7-2011 22:44
Dat waren de dubbel 12" subjes van ons. Met een EC zx5 er op. Wat ik gehoord heb, verkeerde informatie. Anders was er wel een deltamax set o.i.d. mee gegaan. Maar verkeerde informatie dus! Jammer.. maar helaas.. al weet ik dat er ook weinig budget was. In prencipe is dit voldoende natuurlijk, ligt er aan op welk volume de band (-je) moet spelen he! Ha ha. Een ps15 had perfect gekund, mits er voldoende sub er onder staat! 2 of 3x dubbel 18" bijv. Dan wil het wel, al zit je dan aan een hele andere prijs.
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-7-2011 11:27
Zn ps 15 is een hele leuke topkast maar niet geschikt om dit soort dingen mee te doen.
S avonds een rockband op een open plein versterken. Dan zul je toch met wat zwaarder spul aan moeten komen. Wij hebben de ps15''s echt tot aan hun max horen spelen, en zn topkastje vind dat ook niet prettig en avond lang. Hingen dikke nieuwe NX ampjes achter dus daar lag het ook niet aan.

Het bandje speelde heel aardig maar het geheel kwam gewoon weg niet over, een tap die op bijna 20 meter van het podium staat waar alle mensen zich rond verzamelen..
Daarnaast is dit de 2de band die verkeerde info heeft gehad, maar dat jullie dan spelen... Ik zou zeggen, euhm ja nee dit gaat mijn PA setje niet redden, dit kost het meer en ik regel een passende PA set.
Ik heb dat aangeboden aan de band welke de avond ervoor speelde met PS 15, maar dit was niet wenselijk.. (Ik had de TSA set in de bus staan.) Het zou te duur zijn... we hebben het niet eens over euro''s gehad. Een stel midspeakers uit een PS15 is denk ik duurder.. laugh :D

Maar die dubbel 12 van jullie, dat lijken mij lab12 speakers welke daarin zitten? Kon er nu niet heel veel van maken ivm dat de kastjes op het podium stonden en de soundcheck nog gaande was. Maar lijkt mij vrij laag te kunnen gaan?

Zal wel niet bij mn Topkast 4*8" passen, kastje van jullie is veel te smal wink ;)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
23-7-2011 15:26
Tja.. wij spelen als de klant dat wil. Mischien was het ook de bedoelling voor zachte achtergrondmuziek, zoals ik al zei, ik was er niet bij, stond ergens anders met spul. Voor dat tentje was ons kleine jbl line-areay gestackt wel leuk geweest.

Na mijn informate zit daar idd een lab12 in. 2x dus. De kasten zijn 12 ohm en lusten 1500w rms. Behoorlijk laag gaan ze zeker! Voor zowel live als disco zeer geschikt. 3 subs per kant kunnen samen met gemak een ps15 bij houden. (met nexo's eigen mainifold preset) dat gaat perfect.

Dit is dus een zelfbouw kast van ons zelf, zo hebben we ook een dubbel 18" variant van. Beide gaan ze erg lekker, en lusten behoorlijk vermogen!
In harreveld stond er trouwens een xti 4000 op de ev kastjes en een 6000 op de subs, dus in wezen power volgoende. Ik heb zelf de set ingeregeld. Al is en blijft het een plastic top kast en dat blijf je horen!

Trouwens, ik had de gegevens even nagekeken, volgensmij had ik beter de ev mt2 set daar neer kunnen zetten, ha ha
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
23-7-2011 21:03
@ watt-extra

U hebt mail! Hier stopt de vervuiling van dit topic laugh :D
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-11-2011 23:57
Zo de zomermaanden zijn weer voorbij, deze topkasten hebben de afgelopen tijd flink van zich laten horen, en ben tot de conclusie gekomen dat een setje extra net even wat meer Body zou geven aan het totaal geluid.

Vandaar besloten om de komende tijd een stel extra kasten bij te bouwen voor in de eerste plaats alleen de midspeakers.

Nu mijn vraag: ik de huidige kasten zitten 8 ohm speakers, en nu kan ik voordelig een partij 16ohm speakers overnemen. Zou dit uitmaken? Moet ik ergens op letten of is dit probleemloos mogelijk? De extra 4 speakers krijgen een eigen amp dus dat is geen probleem, wel hetzelfde processorkanaal.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)