Forum > Algemeen Forum

Tent Bouwen

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
24-3-2011 11:32
Op de foto staan 2 constructies:

- 1 tent met bogen (om de 2m). bogen steken 30cm in de grond en zijn aan de uiteinden verankerd met ankers die een metertje diep zitten.
- andere tent hadden we niet verankerd.

De tenten zijn opgesteld als een "tunnel" in de richting van de wind zodat de wind er zo door kan.

toekomstig dacht ik aan 2/4 ibc watertanks (1000L water per stuk)...
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
24-3-2011 11:33

DJ_SCARAViLii schreef:

- andere tent hadden we niet verankerd.
Alsjeblieft NOOIT meer doen! shocked 8O
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
24-3-2011 11:37
excuse me,
ze was diagonaal verankerd aan soortgelijke ankers als de andere tent.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
24-3-2011 13:04
Als je niet bekend bent met zaken als windvormfactoren, windgebieden (gebouwd/onbebouwd), veiligheidsklasses, krachten (moment, normaal, etc) en ook geen idee wat er in NEN67xx beschreven wordt zou ik het inderdaad links laten liggen of je plan door laten rekenen door een technisch buro.

Klinkt cliché maar bittere waarheid..

Als ik jou caree zo snel inschat heb je al snel te maken met een geprojecteerd oppervlak van 65m2, komt grofweg neer op een belasting van 48kN (WG2, onbeb. , winddruk + overdruk). Daar kom je met je +/-2,5kN aan eigen gewicht constructie niet ver mee => ballast!!
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
24-3-2011 14:13
Zoals ik al aangaf zal ik in de toekomst 2 to 4 watertanks van 1000L per stuk al ballast gebruiken, netjes verdeels over elk hoeksteunpunt. Denk wel dat dit voldoende is voor een zulke constructie?

Even terug naar de oorspronkelijke vraag: Welke van de vermelde constructies zien jullie zitten, welke niet?
OF hoe zouden jullie het doen om geen "gewone" tent te bekomen?

Bedankt
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
24-3-2011 15:04
Ik zou je een ieder geval willen adviseren om niet te gaan hobbybobben.
Zonder doordacht rekenplan is er geen verzekering die uitbetaald als het fout gaat.

Ik denk dat je geen idee hebt over de krachten.

Ik heb vroeger in de stunvlieger-handel gezeten
Een goede vlieger met minder dan 2 vierkante meter zeiloppervlak was in staat om een mens met windkracht 5 à 6 vele meters hoog en ver door de lucht te laten vliegen. Kan je nagaan wat een doekje van 50 vierkante meter kan trekken.
En denk nu niet we zetten hem in de wind of zoiets stoms,
want de wind kan in minder dan 30 minuten 90 tot 180 graden draaien.
Ik durf te wedden dat jij niet zo snel je tent kan draaien.

Iets anders wat je tegenwoordig wel vaker ziet is een soort ruitvormig/vierkant-doek,
waarvan het midden met een hoogwerker hoog gehouden word, en de punten dan met spanlijnen aan de grond worden bevestigd dmv grote grondharingen en blokken.
Hier kan de win aan alle kanten doorheen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
24-3-2011 15:29

Tom schreef:

Iets anders wat je tegenwoordig wel vaker ziet is een soort ruitvormig/vierkant-doek,
waarvan het midden met een hoogwerker hoog gehouden word, en de punten dan met spanlijnen aan de grond worden bevestigd dmv grote grondharingen en blokken.
Hier kan de win aan alle kanten doorheen.
Maak daar maar gerust een behoorlijke mobiele kraan van. Een hoogwerker mag 1. geen last tillen, enkel heffen en 2. is überhaupt
niet geschikt voor de krachten / lasten die dit met zich meebrengt. Afhankelijk van de diameter moet er namelijk nog een redelijk stuk buiten het draaipunt worden getild. Verkijk je niet in de krachten die dit met zich meebrengt.

Een heflader (manitou maniscopic etc.) zou nog kunnen, maar dat schaar ik ook meer onder de mobiele kranen.
I am a TimeDriver!
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
24-3-2011 15:41
Zoals je ziet is de tent niet volledig gesloten. Aan minstens 3 zijden wordt 2+ meter hoogte overgehouden om de wind zijn ding te laten doen.

Ik heb ondertussen al begrepen dat een goede verankring noodzakelijk is :-)

Daarom zal ik 4 to 8 ankers extra de grond indraaien. (deze ankers kunnen net uit de grond gelicht worden met een achterhef van de traktor van m'n nonk (+- 8 ton hefkracht)) en deze met sjorren (ja, degelijke sjorren) aan de truss poten vastmaken.

Het dekzeil zelf plan ik met colsonbandjes vast te maken (om de 30cm 2 colsonbandjes van 8-10mm breedte).

Groetjes
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
24-3-2011 15:57
Is het huren van zo'n starshade tent niet mogelijk? Kosten nu ook weer niet zo veel, heeft behoorlijk wat uitstraling en voldoet mijn inziens aan je verwachtingen.
Gewoon een carrétje erin en je bent vertrokken.

Groeten
Pieter
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
24-3-2011 17:42
Wind is 1 zaak, maar als het serieus regent wil ik dat zeiltje van die truss tent nog wel eens zien. Dat gaat noooooit goed zo. Je hebt op zn minst een hoop dwarsliggers nodig en het zeil moet in alle richtingen strak gespannen zijn anders krijg je waterzakken en is het snel over met de pret.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)