Forum > Geluid

ARTA - Audio Measurement and Analysis Software

(2 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
2-10-2010 13:15
Ik vroeg mij af of iemand ervaring had met de ARTA Softare? Ziet er imo best aardig uit en de prijs is heel aantrekkelijk.

Ik wil het vooral gebruiken om mijn gehoor zo af en toe ook eens te ondersteunen met een stukje meting bij het afstellen en regelen van luidspreker systemen. Niet zozeer voor het ontwerpen van luidsprekers.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
4-10-2010 09:36
Geen ervaring mee. Ziet er allemaal wel netjes uit (inclusief schema's voor je switchbox e.d.). Prijs is ronduit lief ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
5-10-2010 18:16
ARTA werkt heel leuk als je zelf speakerkasten en de filters daarvan wilt ontwikkelen. Ook het meten van impedanties en zelfs weerstanden, spoelen en condensatoren gaat prima. De waardes zijn akelig nauwkeurig.
Iets minder zijn de Thiele small parameters. Deze zijn wat pessimistischer. LMS van LinearX (Oude ISA kaart) ligt ertussen in en met Sia Smaart Live 5 zelfs licht optimistich. Oorzaak is dat ik bij dezelfde speaker 3 licht afwijkende impedantiecurves krijg. Bij LMS rollen Thiele Small parameters uit die heel dicht bij de fabrieksspecificaties van de betere merken speaker units liggen.

Verder kun je ook afstraal diagrammen maken en ook de vervorming van speakers mee meten (Een erg lawaaige en irritante rotklus overigens).

Enige minpunten van ARTA vind ik:
- Impuls en fase metingen gaan niet zo best. Je moet met de hand later nog het aantal µS ingeven ter correctie.
- Je kan niet meten en EQ-en als je een muziek signaal gebruikt. Wellicht is de oplossing om met losse WAV files te werken.
- Calibratie van de impedantie metingen zijn wat lastiger.

Ik kan nog niet alle ins en outs van ARTA, omdat ik een vrij fervente Smaart Live 5 gebruiker ben, maar voor de prijs kun je ARTA ook weer niet laten en wellicht interessant om daar eens helemaal in te gaan duiken. De bijgeleverde documentatie is overigens goed te noemen.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)