Forum > Zelfbouw Speakers

Geschikte topkast voor 4 cubo-15's per kant

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
15-8-2010 20:58
Na het doorlezen van het Cubo 15 topic ben ik geinteresseerd geraakt in het concept Cubo. Nu ik er zo een tijdje over nadenk, probeer ik me een voorstelling van een systeem te maken bestaande uit 4 Cubo 15 per kant met 2 topkasten per kant.

Om het geheel budgettair een beetje in de perken te houden kom ik op het volgende concept; een systeem met een dubbel 10" / 1" top. De top komt dan op een hoogte van ongeveer 2 meter uit, wat toch wel zo ongeveer het minimum is om qua weergave een beetje gunstig uit te komen.

Ik ben geen hout-technisch bouwwonder, dus een kast die op een simpele manier kan worden gebouwd heeft bij mij de voorkeur. Nu heb ik op een Duits forum een (in mijn ogen) leuk concept gevonden bestaande uit:

RCF N350 op 18Sound XT1086 hoorn.
2x Eminence Delta 10

Formaat van de kast: 330 x 775 x 332mm

Linkje klik

Zou dit een goede combinatie vormen of kan ik beter kiezen voor bijvoorbeeld een DAP X-12T als top? Wat zou zo ongeveer het aantal mensen zijn, dat je met een dergelijk systeem op discovolume aan kunt, mits goed versterkt? Ik gok zelf ongeveer een 400 tot 500 personen, afhankelijk van de ruimte.

Wat zijn jullie op/aanmerkingen?
I am a TimeDriver!
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
15-8-2010 21:25
hey, een linkje naar jobst-audio.de... daar heb ik ook enkele kasten van gebouwd, nl de MT1514 fullrange/topkast.
Die gast heeft zeer goede ontwerpen, je kan de passende passieve filter bij hem bestellen, speciaal afgestemd voor de kast en drivers.
Ik denk dat je beter kunt kijken naar een dubbel 12" top, bv de LMT212, ofwel een kast uit de hogere prijsklasse MT1214, is maar enkel 12" maar gebruikt een zeer goede (en dure) midspeaker.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
15-8-2010 21:37
De LMT 212: Klik

Zou op zich ook nog kunnen, valt budgettechnisch ook nog mee en is in principe ook nog relatief simpel in opbouw. Helemaal als je de rechthoekige versie bouwt. Alleen wordt dit door Jobsti zelf afgeraden in verband met het ontstaan van staande golven. Tevens geeft Jobsti aan, dat de kast niet te gebruiken is in een cluster, dus eigenlijk niet meer dan 1 per kant...
I am a TimeDriver!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
16-8-2010 17:05
Ik vraag me af of het wel verstandig is om op 4 hoorngeladen kasten 2 frontloaded topkasten te zetten. Is het niet verstandiger om hoorngeladen topkasten te zoeken met een afstraling van 50-70 graden? Ik denk dat je dan ook op de lange afstand een evenwichtiger geluidsbeeld hebt.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
16-8-2010 17:06
Heb je voorbeelden? Het moet allemaal wel een beetje simpel te bouwen zijn, of betaalbaar.... laugh :D

Er staat wel een hoorgeladen topkastje op speakerstore, maar de bouwplannen op speakerstore zijn niet echt, dat je noemt, uitgebreid.... Zie: https://www.speakerstore.nl/constructions/11. Volgens mij is dit kastje ook al eens door een forumlid gebouwd....volgens mij door Pulse. Volgens mij is het een ontwerp van Contour.
I am a TimeDriver!
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 782
16-8-2010 20:29
Die hoorngeladen top werkt pas vanaf circa 250Hz afhankelijk van de gebruikte 10", dus de baskasten moeten zeer ver kunnen doorlopen, ik vermoed dat de cubo daar niet echt geschikt voor zijn. Als ik zou was zou ik een fatsoenlijke 12" en 1" in een reflex kastje stoppen.

MVG Contour
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
17-8-2010 08:29
Ik zit ook over hetzlefde item na te denken (alleen dan over 2 Cubo's per kant ipv 4 ashamed :$ )

Nu stel ik hetvolgende vast: 2 Cubo's (= 65 X 2 cm = 130 cm) op elkaar + 1 Vibe 15 (+- 75 cm) = 205 cm waarvan dus enkel de hoorn theoretisch boven de mensen uitkomt.

Dus als je wat mensen op je dansvloer hebt staan, zijn je speakers toch nog zo allemaal bedekt (en hebben de mensen achteraan enkel de hoorn sad :( )

Nu zat ik concreet aan het volgende te denken:

optie 1: nog 2 Cubo's bijmaken, zodat ik per kant met 3 Cubo's op elkaar kom te staan.
gevolg: Vibe (of topkast in het algemeen) komt hoger te staan, maar dan waarschijnlijk te hoog.
Hoe kan dit opgelost worden? (Topkast tippen naar beneden? Zo ja, hoe doe je dat het best/veiligst?)

optie 2: kiezen voor een andere topkast: 2 X 12inch + hoogdriver (zodat die ietsje hoger komt): maar welke zou dan (budgetgezien) het beste zijn?

Graag opteer ik voor de eerste optie omdat ik graag cubo's bouw en ik de vibe's al heb staan, maar dan moet ik wel weten hoe ik zo'n speaker naar voor kan laten kantelen, zonder het risico te lopen dat hij naar beneden dondert...
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
17-8-2010 09:24
ik heb er niet zo ontzettend veel verstand van, maar ik weet dat de producent van Function One dit best handig heeft opgelost.

Klik 1
Klik 2

Eigenlijk hebben hun een uitsparing in de andere toppen gemaakt (dit kan waarschijnlijk dus ook in je sub). Dit is een metalen uitsparing zodat je hout niet beschadigd. Vervolgens hebben ze in de topkast een metalen plaat welke naar beneden kan schuiven. Deze kan in verschillende uitsparingen bevestigd worden. Op deze manier kunnen ze de kast op verschillende standen kantelen.

Eigenlijk is het zo'n systeem, maar dan kan je hem op verschillende hoogten zekeren.
Klik 3

Indien je hier interesse in hebt kan je iemand benaderen die F1 in de verhuur heeft. Op deze manier kan je dit eens bekijken. Of er moeten mensen op het forum zijn die hier foto's van hebben die duidelijker zijn dan de mijne ;)
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
26-8-2010 11:05
Ik heb zojuist de onderdelen binnengekregen voor de topkast van mijn keuze; de Jobst LM212:

Dubbel 12 Kappa 12A
Oberton D2544 met RCFH100 Hoorn

Ik houd jullie op de hoogte van de bouw!
I am a TimeDriver!
DJJJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-8-2010
Laatste: 25-3-2012
Berichten: 1
14-9-2010 19:58
Hallo,

Ik ben al een tijdje het topic aan het volgen.
Heb je ook foto's van de cubo's?
Ben je al bezig geweest met de Jobst LMT of MT 212?
Welke van die 2 word het? shut up :X

Groetjesss

Terug naar forum Reageer (zonder quote)