Forum > Licht

RGB Laser advies nodig

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
LassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-7-2010
Laatste: 24-7-2010
Berichten: 3
1-7-2010 01:22
Hallo allemaal!

Ik ben van plan om een 1 watt RGB laser aan te schaffen.

Is de verhouding tussen de output-power wel in orde wel in orde? ...800 mw rood/100mw groen/100mw blauw

Mijn idee is om deze in te zetten voor een zaal van 200 a 300 man...maar dan moet hij nog wel goed zichtbaar zijn.

Iemand ervaring met het merk l-spot ?

mijn budget is 2500 euro.

Andere suggesties ook welkom wink ;)

Alvast bedankt!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
1-7-2010 11:42
Bij de standaardkleuren rood (655 nm), groen (532 nm) en blauw (473 nm) heb je een flinke overdosis rood te pakken. Hoewel verschillende fabrikanten verschillend denken over de juiste verhouding ligt die vaak in de buurt van de 1:1:1. Soms is groen iets sterker, soms rood, maar een verhouding r:g:b zoals bij deze laser op 8:1:1 zie je bij de serieuzere fabrikanten nooit.

Vooral Laserworld maakt zich schuldig aan deze overdosis rood. Waarschijnlijk omdat rood de goedkoopste kleur is en men dan kan adverteren met een flink uitgangsvermogen, terwijl je daarmee nooit een knappe witbalans gaat krijgen en je rood dus softwarematig zal moeten terugdraaien.

Eigenlijk is dit dus geen 1 Watt RGB laser maar iets in de buurt van de 400 mW bruikbaar wit (aangenomen dat de vermogens uberhaupt kloppen en er niet teveel is gejokt).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
LassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-7-2010
Laatste: 24-7-2010
Berichten: 3
1-7-2010 12:41
Dank je wel voor je reactie, ja ik vond het al een flinke overdosis...dit merk verkoopt ook lasers met nog meer vermogen in rood, en
noemen het dan 1,5 of 2 wat lasers....in feite foppen ze de boel.
Enig idee waar ik wel een RGB laser kan kopen binnen mijn budget? met een redelijke verhouding?

groet!

Lassie
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
1-7-2010 23:59
RGBlasersystem in Hongarije (https://www.rgblasersystem.com). Maar of dat in je budget valt? Geen idee. Ik weet wel dat goedkoper dan die modules en systemen toch snel rotzooi wordt.
Light Image
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
3-7-2010 00:47

Victor schreef:

Vooral Laserworld maakt zich schuldig aan deze overdosis rood. Waarschijnlijk omdat rood de goedkoopste kleur is en men dan kan adverteren met een flink uitgangsvermogen, terwijl je daarmee nooit een knappe witbalans gaat krijgen en je rood dus softwarematig zal moeten terugdraaien.
Dat is niet helemaal waar: Je oog is veel gevoeliger voor groen (532nm) dan voor rode of blauwe golflengtes. Groen geeft daarom ook al snel de meeste bijdrage voor de helderheid van een lasershow, en je hebt veel meer rood (en marginaal meer 473nm blauw) nodig om het wit optisch in 'balans' te brengen.

Omdat je met RGB werkt krijg je nooit een mooi breedbandig wit zoals je van Ar-Kr buizen ziet, maar diodes zijn nu eenmaal compacter, goedkoper en beter te hanteren dan die lompe gasbuizen.

Je hebt in verhouding inderdaad meer rood nodig om in balans te komen met groen. 8:1:1 is overkill, dan heb je inderdaad te veel rood, een beetje normale vuistregel met 473nm blauw is 4:1:2 voor R/G/B.

Met 445nm blauw, die op het moment redelijk goedkoop op de markt aan het komen is, ligt de verhouding meer op 4:1:4. Het rood en blauw liggen (voor ons oog) namelijk 'even ver' van de gevoeligste piek op 532nm af.
LassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-7-2010
Laatste: 24-7-2010
Berichten: 3
3-7-2010 10:32
Dank je wel voor de input allemaal! Komt zeker goed te pas.
Ik kwam ook nog de G-tech lasers tegen, engineerd by medialas.
https://www.youtube.com/watch?v=vHNosJkRjDM
Zo te zien wel redelijk goede kwaliteit. iemand ervaring met deze apparaten?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
3-7-2010 10:58

Stoney3K schreef:

Dat is niet helemaal waar: Je oog is veel gevoeliger voor groen (532nm) dan voor rode of blauwe golflengtes. Groen geeft daarom ook al snel de meeste bijdrage voor de helderheid van een lasershow, en je hebt veel meer rood (en marginaal meer 473nm blauw) nodig om het wit optisch in 'balans' te brengen.
1:4. Het rood en blauw liggen (voor ons oog) namelijk 'even ver' van de gevoeligste piek op 532nm af.
Dat kan wel zijn, maar daar gaat het niet om. In de samenstelling van zonlicht (toch redelijk wit) is door God echt geen rekening gehouden met de gevoeligheid van ons oog. Wit licht bestaat dus gewoon uit ongeveer gelijke hoeveelheden licht van alle zichtbare golflengtes (link).

RGB verhoudingen van 4:1:4 zie ik nooit voor RGB systemen. De Medialas Infinity 3000 bijvoorbeeld (die toch echt een prachtige witbalans heeft) heeft een verhouding van 1:1:1. De RGB6 van RGB Lasersystems heeft een balans van 1,6:2,0:1,8.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
3-7-2010 16:22

Victor schreef:

Dat kan wel zijn, maar daar gaat het niet om. In de samenstelling van zonlicht (toch redelijk wit) is door God echt geen rekening gehouden met de gevoeligheid van ons oog. Wit licht bestaat dus gewoon uit ongeveer gelijke hoeveelheden licht van alle zichtbare golflengtes (link).
... Maar bij de evolutie van onze ogen is het toch echt zo uitgekomen dat we meer groen kunnen waarnemen dan rood en blauw in verhouding. Misschien heeft het te maken met het feit dat er nogal veel bomen op deze aardkloot staan. wink ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Colour_perception

Leg bijvoorbeeld maar eens een 5mW groene laserpointer en een 5mW rode laserpointer naast elkaar. Het vermogen is gelijk, maar de rode pointer wordt veel minder helder waargenomen, en daarom heb je in verhouding ook meer rood (en meer blauw) nodig om met groen in balans te komen.
RGB verhoudingen van 4:1:4 zie ik nooit voor RGB systemen. De Medialas Infinity 3000 bijvoorbeeld (die toch echt een prachtige witbalans heeft) heeft een verhouding van 1:1:1. De RGB6 van RGB Lasersystems heeft een balans van 1,6:2,0:1,8.
Een 1:1 verhouding voor groen en blauw is redelijk gangbaar als je 473nm blauw gebruikt. Dan is het groen iets in de meerderheid, maar over het algemeen zie je het effect daar minder van omdat je beamprofiel netjes rond en compact is, iets wat met DVD-speler diodes van 650nm (rood) wel eens anders wil zijn.

Grote hoeveelheden groen zijn voor beamshows trouwens erg nuttig, want een publiek gaat het verschil niet zien tussen een 'mooi' 6500K wit en een wit wat behoorlijk naar de groene kant toe neigt. Het gaat eerder opvallen als een show te donker is, daarom kun je dan beter wat meer power inzetten en wat inleveren op de witbalans, voor grafische shows is het omgekeerde juist waar.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
4-7-2010 10:42
Ik ontken ook niet dat ons oog gevoeliger is voor groen dan voor rood of blauw (dat is een feit), ik zeg alleen dat dat niets te maken heeft met de samenstelling van wit licht. Dat bestaat uit gelijke hoeveelheden rood, groen en blauw. Een Infinity 3000 heeft met een verhouding van 1:1:1 gewoon een prachtige witbalans, en zeker niet een die neigt naar groen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 384
5-7-2010 20:53
Voor degenen die hier meer over willen weten, moeten eens zoeken naar de publicaties (CIE 1931 of CIE 1976) van het CIE.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)