Forum > Algemeen Forum

32 Ampere verdeelkast ook te gebruiken op 16 Ampere aansluiting

(108 reacties. Pagina 10 van 11)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 2057
4-2-2010 23:25
Zoals gezegd... ik doe dit niet onbezonnen, en pas na het controleren van de draaddiktes en de maximale stroom door de hoofdschakelaar/aardlekschakelaar.
De meeste kasten zijn echter uitgelegd voor 35A, en met een reden! Deze zijn namelijk geschikt voor 1x35A of 3x25A!

Er wordt dus NIETS OVERBELAST! Als de draaddikte en het schakelmateriaal niet geschikt is voor 35A gaat er gewoon weer 25A terug in hoor.
Nogmaals, eerst controleren, dan handelen, ik ben niet zo stom als ik er uit zie!

25A afzekering in woonhuizen is sowieso zoals gezegd meer om de extra heffing te vermijden, dan dat de installatie hier niet tegen kan.

Jullie mogen het er gerust me eens of oneens zijn wat betreft het verbreken van zegels en tijdelijk meer geïnstalleerd vermogen hebben dan wat je betaalt.
Ik sta wel op veiligheid, en ik laat het me niet zeggen dat ik onbezonnen dingen zou doen!
Niet goed, wel hard!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
4-2-2010 23:37
Het doet me een beetje denken aan een oude aflevering van Blik op de Weg, waarbij een motorrijdend koppel werd geïnterviewd. Hij had een stevige reeks bekeuringen op zijn conto staan, zij in vele jaren geen enkele. Hem werd gevraagd wie hij de betere rijder van de twee vond. Hij twijfelde geen moment en noemde zichzelf.

Ik denk dat de vraag en het antwoord even typerend als irrelevant waren. Regels en richtlijnen zijn er niet voor niets en er zullen altijd mensen zijn die, op basis van enkel en alleen hun eigen beoordelingsvermogen, van mening zijn dat die regels en richtlijnen niet op hen van toepassing zijn. Helemaal prima als de gevolgen ook alleen voor henzelf zijn, maar knap waardeloos als dat niet zo is.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
5-2-2010 08:12

joepurlings schreef:

Zekering wisselen gebeurt wel onder spanning, maar zonder stroom.
Zodra jij per ongeluk een draadje bij de hoofdzekering aanraakt, heb je echt wel stroom sneaky :V
en de aardlekschakelaars zijn uitgelegd op 40A, is er geen enkel probleem.
Er zit geen aardlekschakelaar voor de hoofdgroepen, ook geen gewone schakelaar.
De hoofdgroep komt zo uit de grond, en is in het elektrahuisje meestal afgezekerd op 128 ampère of meer.
Je breekt alleen je contract met de netbeheerder door de kast open te maken, feitelijk gezien.
De bekeuring die je in Noord Holland krijgt is minimaal 500 euro hiervoor.......
Dat is niet waar, de keren dat ik het heb meegemaakt was het rond de 50 euro. Gewoon een lokale installateur bellen, niet essent ofzo, die zijn inderdaad duurder.
met bonnetje?
Een doorgebrande hoofd zekering vervangen kost hier al 50 euro per stuk en dan moet de kast nog wel verzegeld zijn, anders kost het gelijk minstens 500 euro.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 2057
5-2-2010 08:55

Tom schreef:

Er zit geen aardlekschakelaar voor de hoofdgroepen, ook geen gewone schakelaar.
De hoofdgroep komt zo uit de grond, en is in het elektrahuisje meestal afgezekerd op 128 ampère of meer.
Ik heb het ook over de hoofdschakelaar/aardlekschakelaar(s) achter de meter!
met bonnetje?
Een doorgebrande hoofd zekering vervangen kost hier al 50 euro per stuk en dan moet de kast nog wel verzegeld zijn, anders kost het gelijk minstens 500 euro.
Ja hoor... Als je bedenkt dat een uurtarief zo'n 35 euro ex btw is, en het een lokale installateur betreft?
De zegel en de zekering kosten praktisch niks?
Niet goed, wel hard!
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
5-2-2010 17:42
Dan zou ik al nooit bij deze instalateur werken, er word bij ons echt wel iets meer per uur gerekend dan 35,- excl btw

oke ervan uitgaande dat ik geen gelijk heb, zou ik op de volgende vraag van jou antwoord willen hebben.
Er gaat een 25A zekering uit. deze kun je een uur lang ongeveer (even uit het hoofd) 10% overbelasten. voordat deze eruit gaat. De waarde van 25A is niet voor niets. Jij draaid er een 35A zekering in. waardoor er dus meer dan 25A gaat lopen, waar de instalatie op berekent is, dan word er volgens jou nog steeds niets overbelast?
Graag een correcte uitleg, en wellicht zie ik in waar ik het fout heb, al zegt mijn gevoel dat ik niet fout zit sneaky :V
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
5-2-2010 17:56

joepurlings schreef:

Ja hoor... Als je bedenkt dat een uurtarief zo'n 35 euro ex btw is,
Maak daar maar 60 van, want dat is veel eerder de standaard.
Verder hebben we ook te maken met voorrijkosten, materiaal en zegelkosten.
Rapportje moet er ook altijd ingevuld worden bij verbroken zegels,
en de zegelnummers moet volgens mij ook doorgegeven worden.....

Dus zelfs al zou je een monteur kennen die het door de vingers ziet dat jij het zegel doorgeknipt hebt is je klant toch wel wat meer kwijt.

En voor wat?
Die paar lampjes die je anders niet kan laten knipperen?
Bij mij staat gewoon in het contract dat als de stroom niet toereikend is, de lichtshow daarop aangepast word.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
5-2-2010 18:01
Maar dan ben ik (zelf ook instalateur)wel erg nieuwsgierig geworden naar die 35a DII patronen. De maximale stroom door een DII zekeringhouder en schroefkop is 25A, zeker de porseleinen varianten zoals je ze wel vaker bij hoofdzekeringen tegenkomt zullen geen problemen hebben met hogere stromen dan 25A en als ook de bedrading in de kast 10mm^2 is en alle hoofdschakelaars ook netjes minimaal 40A aankunnen blijft de beperkende factor je DII zekeringcombo. Er mag gewoon niet meer door dan 25A PUNT.

Het lijkt er meer op dat die DII 35A patroon een knutselzekeringetje is, ik ken de verhalen en manieren wel maar zal ze maar niet hier neerzetten. Iedereen die vindt dat ze zich met deze praktijken bezig kunnen houden zou vooraf eerst even zijn diplomatjes elektromonteur moeten verscheuren, die heb je dan toch niet meer nodig.
Lost in Music
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 2057
5-2-2010 18:30
Die 35 euro zijn in ieder geval de verrekeningstarieven die wij (industrie) richting bedrijven rekenen voor een E-monteur.
Ik was er vanuit gegaan dat de tarieven voor utiliteit niet veel zouden verschillen. De marges zijn de laatste tijd inderdaad om te huilen, maar onze tarieven zijn niet lager dan die van de concurrentie.

Verder heb ik zelf ook enkele keren zegels gezet (is verder niet mijn normale werk, maar het is er wel eens een keer bij komen kijken). Het enige dat ik verder heb hoeven doen is netjes een zegel (twee zegels) op datum/locatie afstrepen.

Tom: het gaat nogmaals niet om lampjes wel of niet meer laten knipperen! Als die hoofdzekering er niet meer is, heb je nog wel meer dat het niet doet dan wat stomme discolampjes! Bovendien heb ik eerder al gemeld dat de lichtshow beide keren dat me een hoofdzekering gesprongen is heb aangepast.
Verder: deze beide keren heeft de opdrachtgever zelf de zekering vervangen (een van beide opdrachtgevers was bovendien ook zelf installateur). Ik zorg in ieder geval wel dat ik ze zelf ook bij me heb!

Ronnie: sinds wanneer bepaalt de zekering waar de installatie voor geschikt is? Ik mag gerust een kast uitleggen op 150 kwadraat, en die afzekeren met 10A. Als ik daarna toch liever 100A plaats, is er nog steeds helemaal NIETS onveiligs gebeurd.

De enige die hier wel een punt heeft, is dewazige. Je hebt hier helemaal gelijk Maarten!

NB: Ik heb de 35A DII´s nog nooit ingezet. Het leek me een handige aanvulling voor mijn noodrantsoen, en ze stonden ook op mijn shoppinglist.
Omdat Maarten hier wel degelijk een punt heeft, zullen die er dus ook niet in komen.
De 25A DII´s en de 35A DIII´s neem ik echter wel mee, niet omdat ik het leuk vind hoofdzekeringen te wisselen, maar wel om snel de voorziening weer op gang te helpen.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
5-2-2010 21:30
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 5-2-2010 21:34
Het is ook helemaal niet erg om zekeringen mee te hebben, die heb ik ook in mijn koffertje,
we hebben het er vooral over dat we geen zekeringen gaan vervangen in verzegelde kasten.

Het eruit laten vliegen van zekeringen is toch ook wel een beetje jouw verantwoordelijkheid als drive-in show, op het moment dat jij van te voren gecontroleerd hebt, of de van te voren voor je show overeen gekomen afzekering voor het feest de juiste waarde heeft.

Als mijn kleinste show met licht neerzet, staat er in het contract: 2x16 ampère groepen
Als ik een grotere show neerzet, staat er in het contract: 6x16 ampère groepen of een kracht groep van 32 ampère,
voorzien van 3 fases, aarde en nul.

Bij smeltzekeringen:
De grensstroom (1,5-1,7 maal de nominale stroom) word door een zekering gedurende minder dan een uur verdragen. De stroom waarbij
de smeltdraad smelt is 2,5 maal de nominale stroom.

Bij automaten:
De grensstroom (1,45 maal de nominale stroom) kan minder dan 1 uur vol gehouden worden
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
5-2-2010 21:31
Smepltpatronen:
Nominale waarde Kleur Grensstroom Smeltstroom
6 Groen 10,2 15
10 Rood 17 25
16 Grijs 26 40
20 Blauw 32 50
25 Geel 40 62
35 Zwart 52 87
50 Wit 75 125
63 Koper 95 157

UIt dit schema valt op te maken dat als 25 ampère zekeringen het begeven,
je al fors over de 25 ampère bent aan het verbruiken.
En is je lichtshow dus zwaarder per groep dan dat je normaliter zou moeten belasten.
dus bedenk je nog maar eens goed als je daar dan ook nog eens 10 amere bovenop wilt gooien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)