Forum > Zelfbouw Speakers

Compacte 12" Sub/bas kast

(70 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
19-6-2009 03:44
Ja dan heb je het midden van de buis. Maar is die waarde ook de lengte van de buis die van belang is bij het berekenen van de poort?
Lost in Music
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 11-6-2024
Berichten: 384
19-6-2009 13:58
Ik zou ook het midden van de buis nemen, daar is de luchtsnelheid maximaal. Meer naar de randen toe neemt de snelheid af en nemen de wrijvingsverliezen toe. Het is dus vooral de kolom lucht die zich midden in de buis bevindt die de bewegende massa vormt.

Ook mogelijk dat een poort met een bocht of een rechte poort die niet overal dezelfde lengte heeft, minder efficient is dan een "gewone" poort en zich meer breedbandig zal gedragen. Wil je het zeker weten, doe dan een impedantiemeting ;-)
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 164
23-6-2009 14:58
De afgelopen dagen ben ik wat aan het stoeien geweest met verschillende typen poorten. Van de twee driehoekige poorten welke op mijn schets in de openingspost te zien waren ben ik al heel snel afgezien, dit omdat wanneer ik een bocht moet gaan maken er wel zulke rare knikken in komen dat het mij alles behalve goed lijkt tegen poortruis.

Toen kwam de afweging: ronde poort of rechthoekige poort.

Om de luchtsnelheid in twee ronde poorten onder de 34 m/s te houden is 100mm de minimale inwendige diamter die ik kan gebruiken. Het probleem dat ik dan krijg is dat de baffle niet of nauwelijks binnen de 370 x 370 mm kan blijven (eigen gestelde eis). Ook vier kleinere poorten in elke hoek bleek geen optie te zijn door de ruimte en omdat het maken/kopen van poorten extra kosten zijn.

Daarna ben ik gaan bekijken wat de mogelijkheden zijn met rechthoekige poorten, Zoals ik al aangaf mag van mij de baffle niet groter dan 370 x 370 mm komen. De Ciare heeft ongeveer 320 mm nodig. Dat wil zeggen dat ik 50 mm over houd voor een poort. Een poort van 370 mm breed lijkt me te instabiel, daarom zal er in het midden een schot van 10 mm komen. Dat wil zeggen dat ik twee poorten overhoud van 180 x 50 mm. De luchtsnelheid komt dan ongeveer uit op 30 m/s

Ik moet er wel even bij vermelden dat ik de kastinhoud terug heb gebracht naar 40 liter i.p.v. 50 omdat de inhoud van de poort ook vrij fiks is en ook de bracing zal wat ruimte in gaan nemen.

1 ding vraag ik me nog wel af: Momenteel heb ik op advies van Rademakers de kast 5 Hz boven de fs van de speaker afgestemd. Dat komt neer op een afstemming van 48 Hz.
Ook zei Rademakers dat WinISD in de praktijk op een iets te lage tuning uitkomt. Wil dat zeggen dat een afstemming op 48 Hz. in de praktijk overeen komt met het plotje dat ik te zien krijg bij een tuning van 43 Hz.?
't komt goed
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 164
26-6-2009 00:21
1 x bewerkt. Laatst door Heatside op 26-6-2009 12:00
Inmiddels heb ik wat extra tijd gehad, ik heb bekeken wat de lengte van de poorten moest worden (nog steeds een 40 liter kast op 48 hz getuned)
Daarna ben ik gaan berekenen wat de poorten aan liters in zouden nemen in de kast (inclusief houtdikte van de poort)die liters zijn bij de inhoud van de kast opgeteld.
Ik heb wat tekeningen gemaakt in Solidworks waarvan hier het resultaat te zien is.
Na wat nagerekend te hebben bleek dat ik maarliefst 4 liter te weinig inhoud had. Dit ga ik morgen aanpassen.
da afmetingen zullen dan (h,b,d) 40.6 x 40.6 x 45.0 cm worden.
Het grafiekje dat ik bij deze afstemming bij de transfer function magnitude krijg ziet er zo uit.
Tot zo ver hoe het er nu bijstaat met het ontwerp. Wanneer ik iets absoluut niet goed doe of hoe dat het beter kan, dan hoor ik het graag natuurlijk.
't komt goed
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 11-6-2024
Berichten: 384
26-6-2009 09:09
Vergeet ook niet het volume dat de driver inneemt af te trekken om het netto kastvolume te berekenen.

Ziet er verder wel OK uit.
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 164
26-6-2009 09:33
goed dat je het zegt, ik zal het meenemen. dankje! [edit] heb ik meegenomen, buitenafmetingen worden nu 40.6 x 40.6 x 48.6
't komt goed
WiezieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2008
Laatste: 15-8-2018
Berichten: 50
18-8-2009 17:46
Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Kun je mischien foto posten?

Wietse
Pioneer/Dynacord/Db technologies
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 164
18-8-2009 18:42
Er is op dit moment nog geen eindresultaat, wel ben ik bezig met de koop van 2, 2de hands ciares.
Het ontwerp staat zo goed als vast maar zoals eerder aangegeven weet ik nog niet helemaal zeker of de tuningfrequentie de juiste is. Ik heb op advies van Rademakers de kast 5 Hz boven de fs van de speaker afgestemd. Dat komt neer op een afstemming van 48 Hz. Ook zei Rademakers dat WinISD in de praktijk op een iets te lage tuning uitkomt. Wil dat zeggen dat een afstemming op 48 Hz. in de praktijk overeen komt met het plotje dat ik te zien krijg bij een tuning van 43 Hz.?
Als iemand mij hier iets meer over kan vertellen kan ik weer verder.
Zodra ik weer naar school ga (14 september) krijg ik tijd om de kasten te gaan bouwen. En zal dan ook zeker fotos posten.
't komt goed
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-8-2009 07:06

Heatside schreef:

Het ontwerp staat zo goed als vast maar zoals eerder aangegeven weet ik nog niet helemaal zeker of de tuningfrequentie de juiste is. Ik heb op advies van Rademakers de kast 5 Hz boven de fs van de speaker afgestemd. Dat komt neer op een afstemming van 48 Hz. Ook zei Rademakers dat WinISD in de praktijk op een iets te lage tuning uitkomt. Wil dat zeggen dat een afstemming op 48 Hz. in de praktijk overeen komt met het plotje dat ik te zien krijg bij een tuning van 43 Hz.?
Als iemand mij hier iets meer over kan vertellen kan ik weer verder.
Vaak is het inderdaad zo als een subwoofer in een dode kamer wordt gemeten, dat deze ook akoestisch niet lager komt dan 48 Hz. In de praktijk zie je dan dat f3 richting 38 - 42 Hz gaat, afhankelijk waar je staat, en dat is op zich laag zat. Meestal kun je daar ook het subsonic filter op instellen.

TCMC
DjangelAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 30-1-2008
Laatste: 6-12-2009
Berichten: 2
19-8-2009 13:56
ik heb een minisub je van ivo de De Petit noir 12' maar ik heb hem geladen met een bms 12N630 klink egt goed ik heb ze voor in huis kamer maar ook voor klijnen klussen gaan lekker dip

Terug naar forum Reageer (zonder quote)