Forum > Newbie Forum

Actief en Passief, kom er niet meer uit

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
DjblasterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2006
Laatste: 20-8-2008
Berichten: 2
6-7-2008 11:57
Ik ben al aardig lang bezig met mijn dj-hobby, en weet er eigenlijk best veel vanaf, maar over 1 onderwerp weet ik écht helemaal niks: Luidsprekers.

Nou is mijn probleem als volgt:

Ik ben pas 15, dus heb geen 1000en euro's te besteden, ik draai vooral op mijn kamer maar de laatste tijd steeds vaker in zaaltjes, nu wil ik zelf dus eigenlijk een geluidsset gaan kopen, want als ik het niet hoef te huren stijgt mijn loon simpelweg 100euro, want dat betaal ik nu ongeveer voor het huren van de boxen.

Nou is mijn plan: 2 passieve topjes (Dap x-10 bijvoorbeeld) met 1 actieve subwoofer!

Voor wie denkt: ''Waarom in godsnaam''?

1. Ik wil slechts 1subwoofer en 2 tops, ik heb gehoord dat het niet goed is om aan de 2 versterkeruitgangen verschillende dingen te hangen

2. Tops zijn makkelijk te verplaatsen, aangezien ik thuis op zolder draai kan ik de tops gewoon daarneer zetten en de subwoofer in de garage, als ik moet draaien plug ik 1snoertje in en dan werkt het allemaal

3. Ik heb een goede versterker voor bijvoorbeeld 2x dap x10, maar als er nog een subwoofer bijkomt gaat hijt het echt niet trekken, een nieuwe versterker kost ook een hoop geld en wil liever geen 2 versterkers.

4. Ik wil liever geen compleet actief systeem, omdat ik een hele goede versterker heb waar ik dan niks meer aan zou hebben!

Mijn vraag is alleen: Kan dit? Ik heb m.b.v de zoekfunctie al uitgevonden dat je de versterker gewoon in de ene uitgang van de mixer doet en de actieve subwoofer in de andere (of eventueel met de doorlus uitgang v/d versterker), was eigenlijk ook al mijn plan=D

En naast een bevestiging of het mogelijk zou zijn moet ik ook nog weten: Wat kan ik het best kopen, de dap- x10? zijn die daar wel geschikt voor, en wat voor een actieve subwoofer zou ik daar het best bij kunnen kopen?

Verdere gear:

Numark 5000FX
2x numark axis 9CR
Crown versterker 2x 300Watt @4Ohm, weet even niet uit mijn hoofd op 8ohm

Technics Headphone enzo, maar dat zal er niet veel toe doen

Hoop dat het een beetje duidelijk is, sorrie voor de lange lap tekst, had ook een 5 voor mijn samenvatting vorige week wink ;)

Bram

P.s: artiesten naam is geen dj blaster=D is gewoon afgeleid van het merk US-blaster waar ik 2 jaar geleden nogal fan van was razz :p laugh :D
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
6-7-2008 14:16
Een Dap Soundmate setje niks voor je ? Heb je alles actief en geen losse versterker

Linkje:
www.new-line.nl/v/15097#

Heb je ook een heel aantal soorten in wink ;)
Freelance diensten & LED Design
RemixedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2008
Laatste: 6-5-2020
Berichten: 22
6-7-2008 14:34
Ja maar dan krijg je het probleem met de versterker, die hij al heeft, die overblijft.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
6-7-2008 15:01

djblaster schreef:

1. Ik wil slechts 1subwoofer en 2 tops, ik heb gehoord dat het niet goed is om aan de 2 versterkeruitgangen verschillende dingen te hangen
Klopt niet.

djblaster schreef:

2. Tops zijn makkelijk te verplaatsen, aangezien ik thuis op zolder draai kan ik de tops gewoon daarneer zetten en de subwoofer in de garage, als ik moet draaien plug ik 1snoertje in en dan werkt het allemaal

3. Ik heb een goede versterker voor bijvoorbeeld 2x dap x10, maar als er nog een subwoofer bijkomt gaat hijt het echt niet trekken, een nieuwe versterker kost ook een hoop geld en wil liever geen 2 versterkers.

4. Ik wil liever geen compleet actief systeem, omdat ik een hele goede versterker heb waar ik dan niks meer aan zou hebben!
In mijn ogen heeft het combineren van powered en passieve systemen het nadeel dat het de minpunten van beide systemen met zich meebrengt. Je moet slepen met losse versterkers en crossovers en daarnaast heb je ook nog eens 230V, linesignaal en speakersignaal naar je speakers toe te leggen.

djblaster schreef:

Mijn vraag is alleen: Kan dit? Ik heb m.b.v de zoekfunctie al uitgevonden dat je de versterker gewoon in de ene uitgang van de mixer doet en de actieve subwoofer in de andere (of eventueel met de doorlus uitgang v/d versterker), was eigenlijk ook al mijn plan=D
Het is beter om actief te crossen zodat de topjes niet fullrange spelen. Sommige powered subs hebben zo'n crossover ingebouwd (dan moet je echter weer 2 kabels terug naar je amprackje trekken), maar in veel gevallen zul je daarvoor een losse crossover moeten aanschaffen.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
7-7-2008 00:16
Zet die Crown op marktplaats: dit vergroot je budget voor een compleet actief systeem!
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
7-7-2008 17:48
Bij de DAP soundmate 2 MK2 zijn de toppen passief, de versterker voor de toppen en bassen zit in de bas.

Je kunt dus, op momenten dat je op je kamer draait je toppen mee naar boven nemen en aansluiten via speakon naar "een hifi versterkertje" (zo hard zal het toch ook niet hoeven op je kamer?).

Revieuws over de Soundmate 2 MK2 zijn zeer veelbelovend! en je crown kan dan inderdaad op marktplaats zodat je een wat ruimer budget hebt.

Review en pics van de soundmate 2&3
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
DJ LarsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2007
Laatste: 12-8-2010
Berichten: 86
7-7-2008 19:54
Ik sluit me bij Hugo aan..
Ik heb namelijk ook een Soundmate 2 MKII, en ik gebruik op mijn kamer ook alleen de toppen, samen met een P-700 wink ;)
Ik doe dit simpelweg, omdat die subs (56 kilo elk) gewoon te zwaar zijn, om na elk feest naar boven te slepen sneaky :V
En maak je budget inderdaad maar ruimer, door die Crown op marktplaats te zetten wink ;)

M.v.g.
Lars de Jong

Terug naar forum Reageer (zonder quote)