Forum > Geluid

Top Speakers

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Blackoutclub.tkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-7-2007
Laatste: 2-6-2008
Berichten: 6
27-5-2008 23:14
Heb nog eens goed gekeken naar de SX serie. De SX500 kan ik nouwelijks vinden en ligt eigenlijk ook iets buiten mijn budget, maar het budget is natuurlijk wel +/- dus iets er boven kan wel.
Ik zag ook van EV de ZX-4. Ligt prima in mijn budget en vind ik er erg mooi uitzien. Ze hebben ook nog eens een dB van 132! Lijken mij erg leuke speakers. De ZX-5 kunnen eventueel ook nog.

Wat vinden jullie?
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
28-5-2008 00:07

Blackoutclub.tk schreef:

Heb nog eens goed gekeken naar de SX serie. De SX500 kan ik nouwelijks vinden en ligt eigenlijk ook iets buiten mijn budget, maar het budget is natuurlijk wel +/- dus iets er boven kan wel.
Ik zag ook van EV de ZX-4. Ligt prima in mijn budget en vind ik er erg mooi uitzien. Ze hebben ook nog eens een dB van 132! Lijken mij erg leuke speakers. De ZX-5 kunnen eventueel ook nog.

Wat vinden jullie?
Als de ZX5 qua prijs haalbaar is voor jou, dan is het zeker een aanrader! Je moet er wel rekening mee houden dat er minder laag uitkomt als uit een SX500. Ze kunnen wel aardig wat vermogen verwerken en zijn heel compact voor wat ze presteren. Misschien kan je er op termijn subjes bijkopen. Als je de kasten enkel fullrange wil inzetten, vind ik een SX500 meer uitgewogen klinken. Een andere mogelijkheid is om 4 SX300 kastjes op te kopen. In de situaties waar jij ze wil gebruiken, heb je meer aan 4 leuke fullrangekastjes met een zeer handig formaat, als aan bijvoorbeeld een sub-top combinatie. Bij schoolfeesten denk ik buiten het discogebeuren onder meer ook aan speelpleintjes, kinderstemmen, ouders en grootouders die hun kinderen absoluut perfect willen verstaan... Allemaal situaties waar het je alleen maar ten goede komt wanneer je je geluid wat kan spreiden. Het voordeel van bijvoorbeeld een SX300 (zeker wanneer je ze per 4 gebruikt) is dat ze zonder sub voldoende laag weergeven.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Foxy musicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 9-8-2010
Berichten: 135
28-5-2008 00:18
1 x bewerkt. Laatst door Foxy music op 28-5-2008 20:18

prosoundandlight schreef:

Blackoutclub.tk schreef:

Heb nog eens goed gekeken naar de SX serie. De SX500 kan ik nouwelijks vinden en ligt eigenlijk ook iets buiten mijn budget, maar het budget is natuurlijk wel +/- dus iets er boven kan wel.
Ik zag ook van EV de ZX-4. Ligt prima in mijn budget en vind ik er erg mooi uitzien. Ze hebben ook nog eens een dB van 132! Lijken mij erg leuke speakers. De ZX-5 kunnen eventueel ook nog.

Wat vinden jullie?
Als de ZX5 qua prijs haalbaar is voor jou, dan is het zeker een aanrader! Je moet er wel rekening mee houden dat er minder laag uitkomt als uit een SX500. Ze kunnen wel aardig wat vermogen verwerken en zijn heel compact voor wat ze presteren. Misschien kan je er op termijn subjes bijkopen. Als je de kasten enkel fullrange wil inzetten, vind ik een SX500 meer uitgewogen klinken. Een andere mogelijkheid is om 4 SX300 kastjes op te kopen. In de situaties waar jij ze wil gebruiken, heb je meer aan 4 leuke fullrangekastjes met een zeer handig formaat, als aan bijvoorbeeld een sub-top combinatie. Bij schoolfeesten denk ik buiten het discogebeuren onder meer ook aan speelpleintjes, kinderstemmen, ouders en grootouders die hun kinderen absoluut perfect willen verstaan... Allemaal situaties waar het je alleen maar ten goede komt wanneer je je geluid wat kan spreiden. Het voordeel van bijvoorbeeld een SX300 (zeker wanneer je ze per 4 gebruikt) is dat ze zonder sub voldoende laag weergeven.
Absoluut een aanrader de zx 5(correctie de zx4) van ev,wij gebruiken ze hier ook voor feestjes tot een man of 100,in combinatie met een 18 inch sub per kant.
Kan ook prima als full range speaker gebruikt worden,maar het laag wat er dan uitkomt is redelijk,had iets beter gekund.
Daarbij heeft ev of andere bekende merken altijd nog een leuke restwaarde als je ze weer wilt verkopen,bij sommige (budget)merken mag je blij zijn dat je na een paar jaar geen verwijderingsbijdrage hoeft te betalen. happy :)

Wel voldoende amp vermogen in pompen,wij gebruiken hiervoor de crown xti 4000 amps,zit al een crossover ingebouwd,lekker makkelijk.
Wat gooi je van de hoogste trap...
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
28-5-2008 09:26
Ik zou dus absoluut NIET voor de ZX-5 gaan. Is mijns inziens niet zo'n goede zet geweest van EV. De ZX-5 klinkt helemaal niet rustig, deze is ontzettend aggressief in het hoog, en laag komt er al helemaal niet uit.

Hoewel dat aggressieve hoog kenmerkend voor EV (en meer Amerikaanse merken) is, is dit in de ZX-5 toch wel heel erg extreem.

Ik gebruik zelf al jaren de SX-300, en ben daar op zich wel erg tevreden over (overal inzetbaar, laag eigen gewicht) maar als je echt voor geluidskwaliteit wilt gaan, dan moet je zeker weten voor de RCF kasten kiezen!

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Blackoutclub.tkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-7-2007
Laatste: 2-6-2008
Berichten: 6
28-5-2008 11:28
Bedankt allemaal voor jullie reactie's en meningen.

De speakers waaruit ik denk te zullen gaan kiezen zijn:

- RCF ART 322a, 400 watt RMS, 769 euro
- EV SX 300, 300 watt RMS, 559 euro
- EV Zx5, 600 watt RMS, 869 euro

Mijn conclusie is:
RCF ART 322a, goede speakers, zowel full-range als combinatie met sub inzetbaar. Voordeel dat er geen versterker nodig is.
EV SX 300, Goed full-range inzetbaar maar iets minder vermogen als de rest.
EV Zx5, Flink vermogen, gaan dus aardig hard maar iets minder goed full-range inzetbaar.

Nou de keuze tussen deze 3 nog. wink ;)
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
28-5-2008 12:14

Blackoutclub.tk] schreef:

Nou de keuze tussen deze 3 nog. wink ;)
Zet ze eens naast elkaar en ga zelf luisteren zou ik zeggen, dan kun je het het beste inschatten.

Nog een keer mijn mening over de 3 kasten:

-RCF ART322-A: beste koop, super geluidskwaliteit, prima rendement (128db max SPL) en heeft als voordeel dat je er direct een versterker in hebt zitten.

-Electro-Voice SX-300: prima kast, gaan erg hard, hebben best een indrukwekkend laag en zijn eigenlijk overal wel voor in te zetten, behoorlijk hoog rendement (131db max SPL voor een 300Watt). Nadeel: je moet een losse amp kopen en die kost ook geld tevens erg scherp in het 4K gebied.

-Electro-Voice ZX5: hoewel dit de duurste kast is in het rijtje is dit de minste, klank is niet acceptabel zit vrijwel geen laag in en hoog is erg aggressief, rendement is door de 15 incher iets lager (132db max SPL voor een 600Watt). Ook hier weer het nadeel: je hebt een (verrekt zware) losse amp nodig.

Houd je er even rekening mee dat een luidspreker van zichzelf geen vermogen kan bezitten, maar slechts belastbaar is met een bepaald vermogen?! Een versterker levert het vermogen.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
28-5-2008 13:39

hugovanmeijeren schreef:

Blackoutclub.tk]Nou de keuze tussen deze 3 nog. wink ;)

Zet ze eens naast elkaar en ga zelf luisteren zou ik zeggen, dan kun je het het beste inschatten.

Nog een keer mijn mening over de 3 kasten:

-RCF ART322-A: beste koop, super geluidskwaliteit, prima rendement (128db max SPL) en heeft als voordeel dat je er direct een versterker in hebt zitten.

-Electro-Voice SX-300: prima kast, gaan erg hard, hebben best een indrukwekkend laag en zijn eigenlijk overal wel voor in te zetten, behoorlijk hoog rendement (131db max SPL voor een 300Watt). Nadeel: je moet een losse amp kopen en die kost ook geld tevens erg scherp in het 4K gebied.

-Electro-Voice ZX5: hoewel dit de duurste kast is in het rijtje is dit de minste, klank is niet acceptabel zit vrijwel geen laag in en hoog is erg aggressief, rendement is door de 15 incher iets lager (132db max SPL voor een 600Watt). Ook hier weer het nadeel: je hebt een (verrekt zware) losse amp nodig.

Groeten Hugo
Dit mag je toch een beetje inkleden vind ik...

Een ZX5 is niet echt agressief. Ik denk dat bij veel mensen de zogezegde "Amerikaanse agressie" grotendeels op vooroordelen berust. Het feit dat er iets minder laag uit de kasten komt, geeft misschien het gevoel dat het klankbeeld agressief is. De woofers van de ZX5 kunnen wel iets aan, waardoor je een boostje kan geven in het laag. Hierdoor wordt de agressie (het gevoel toch alleszins) nihil. Op die manier heb ik iets bijgevoegd (boost), en niet iets weggenomen (met eq). Nodig is dat echter niet... De ZX5 kasten stuur ik meestal aan met een "goeie oude" Dynacord P1050, of een iets modernere LX met processormodule. Die processor geeft net dát ietsje extra aan je geluid, wat wel aan te raden is bij fullrangegebruik. Wanneer ik enkel het aspect "klank" bekijk, zonder rekening te houden met verdere factoren als gewicht, grootte enz., en ik heb de keuze tussen een ZX5 en een SX500+, dan ga ik echter wel voor de SX. Zoals een paar mensen hier misschien ondertussen weten, werk ik bijna uitsluitend met Dynacord. Ik ben dealer, maar ook verzamelaar. We hebben zo ongeveer alles wat Dynacord ooit gemaakt heeft. Ook de EV kastjes (vooral dan de plastic kastjes) zijn mooi in aantal aanwezig. Dynacord staat er, t.o.v. EV, om bekend warmer te klinken in het algemeen. Ik gebruik echter vaak verschillende systemen door elkaar (Dyna - EV), en uiteindelijk merk je niet veel van de agressie van de EV's. Dat gaat eigenlijk allemaal prima samen.

De SX300 blijft voor mij de beste keuze, onder meer omdat je ze op termijn bijvoorbeeld met 4 kan gebruiken op een goeie amp. Laat je niet misleiden door de belastbaarheid, want deze kastjes kunnen heel wat verwerken. Klankkwalitatief gezien, verkies ik deze ook boven de RCF'jes, zeker bij het livegebeuren (pa, versterking, spraak, zang,...) Scherp in het 4k gebied? Daar heb je niet veel last van... Als je ze aanstuurt met een degelijke (eventueel processorgestuurde) versterker, eq neutraal, dan hoef je daar zeker niet van wakker te liggen.

De SX100 kan in dit geval ook een mooie oplossing bieden, omdat je er daar makkelijk 4 kan van kopen, bijna binnen het budget. Ik gebruik die kastjes heel vaak, voor verschillende soorten jobs. Ze zijn handig en klinken goed. Je moet natuurlijk wel rekening houden met een lagere belastbaarheid.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
JapieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-6-2004
Laatste: 13-9-2018
Berichten: 37
28-5-2008 14:13
Toevallig ook aan de ZX-3 van EV gedacht? Deze is net nieuw maar ik heb er al veel positieve reacties over gehoord. Hij is bijna gelijk aan de ZX-5 alleen met een 12'' speaker. Hij is alleen nog niet overal leverbaar.
UltrasoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2006
Laatste: 5-10-2021
Berichten: 193
28-5-2008 15:38
Wij hebben in het verleden de ZX5 van EV gehad en zijn daarna overgestapt op de RCF ART325a. De ZX5 is zeer zeker niet agressief te noemen, in tegenstelling tot veel andere kasten uit de EV stal. De ZX5 is een erg leuke kast maar heeft ook zijn beperkingen. Zoals eerder genoemt komt er relatief weinig laag uit, voor Full-range toepassingen kun je beter de ZX4 nemen, die heeft een betere verhouding. Daarnaast klinkt de ZX5 pas echt optimaal als je hier een flinke versterker achterzet, wij hadden er destijds een QSC Pl2.0 aanhanger (2x 650w.) en dit was toch aan de lichte kant.

Waarom nu dan RCF? We gebruiken deze kastjes veelal voor de losse verhuur aan particulieren (Je kent dat wel, dj setje met twee topjes). Vaak is een losse versterker al gauw ingewikkeld of kan deze niet mee i.v.m. transport. Een actieve kast was daarom voor ons de oplossing. Qua geluid doet de RCF zeker onder aan de EV. De ART-325 klinkt een stuk agressiever.
Nieuwe website online!
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
28-5-2008 15:47

japie schreef:

Toevallig ook aan de ZX-3 van EV gedacht? Deze is net nieuw maar ik heb er al veel positieve reacties over gehoord. Hij is bijna gelijk aan de ZX-5 alleen met een 12'' speaker. Hij is alleen nog niet overal leverbaar.
Ik vond het niet nodig om deze kast er ook bij te betrekken, al is dat meer een persoonlijke denkpiste. Pas op, leuke kastjes: de belastbaarheid ligt nog wat hoger (wat niet wil zeggen dat de laagweergave zo spectaculair veel beter is dan bij de grote broer, vergeleken in relatie met de grootte), de componenten zijn nieuwer, het design is volgens de meesten frisser,... (ik vergelijk met een SX300) Maar toch vind ik het momenteel nog niet overtuigend genoeg om een kleine 200 Euro meer uit te geven aan deze nieuwe van de ZX familie. De kast weegt 5 kilo meer, en is veel minder handelbaar door het nieuwe design. Op een eenvoudige manier 2 kastjes op elkaar zetten is bijvoorbeeld niet meer mogelijk. Ik zie dat als nadelen tegenover de SX300, die zich ondertussen perfect heeft bewezen. Het design is van ver gekend, het is handig, de componenten en accessoires zijn momenteel veel beter te vinden op de tweedehandsmarkt en nieuw, de kwaliteit is gekend, de appreciatie is er, kortom: het blijft een prima kast. Natuurlijk kunnen andere mensen daar helemaal anders over denken, maar tot zo ver dus mijn mening.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)