Forum > Algemeen Forum

Aangifte belasting>zelf doen of?

(54 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
18-10-2006 12:41
Dank dank voor alle reacties.

even : Wat is het verschil tussen een boekhouder en een accountant?

Wellicht domme vragen hoor, maar het is echt nieuw voor me.
dank
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
18-10-2006 12:47
Wellicht leg ik het niet met exact de juiste termen uit, maar:
Een accountant kan een soort "keurmerk" van goedkeuring geven voor datgene wat hij heeft gecontroleerd. Een accountancy opleiding is ook een universitaire opleiding en duurt 4 jaar. Een accountant kent de wegen van de belastingdienst en kan kunsten uithalen die bijvoorbeeld ook fiscalisten uithalen.

Een boekhouder doet meestal de operationele administratie en in veel gevallen ook de jaarrekeningen opmaken. Heeft minder kennis van zaken die een accountant wel heeft. Tref je een goede boekhouder dan hoef je je nergens zorgen over te maken.
niet nodig
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
18-10-2006 16:08
Aangifte omzetbelasting kan je heel erg makkelijk zelf doen. Kwestie van een excel sheetje met in/uitkomende facturen/bonnetjes etc, verschil berekenen en de juiste bedragjes invullen via internet aangifte. Zo deed ik het ook in het begin. Echter als je ook een beetje indruk wil krijgen van hoe je boert en wat je cijfers zijn is het altijd wel zo netjes alles in te voeren in een boekhoud programma. Ook daar haal je dan zo de benodigde info voor je BTW aangifte uit en je hebt tevens overzicht over je jaarcijfers, eventueel opgesplitst in bepaalde categoriën.

Tegenwoordig voer ik zelf alles in in Exact (kwestie van uurtje extra uittrekken bij het wekelijkse facturen- en administratie rondje), BTW aangifte ook zelf doen (in mijn geval per kwartaal, cijfers trek ik weer uit exact) en op het einde van het jaar, of wanneer er cijfers benodigd zijn gaat er een CDtje richting accountant die er dan een mooi plaatje van maakt en eventueel z'n trucendoos op loslaat. Werkt prima, je pikt toch de speciale tips en trucjes mee van de 'kenners' en je hebt gewoon nette jaarcijferpapiertjes door een accountant opgesteld, zonder dat het een godsvermogen kost.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
18-10-2006 22:53

mutz schreef:

Wellicht leg ik het niet met exact de juiste termen uit, maar:
Een accountant kan een soort "keurmerk" van goedkeuring geven voor datgene wat hij heeft gecontroleerd. Een accountancy opleiding is ook een universitaire opleiding en duurt 4 jaar. Een accountant kent de wegen van de belastingdienst en kan kunsten uithalen die bijvoorbeeld ook fiscalisten uithalen.

Een boekhouder doet meestal de operationele administratie en in veel gevallen ook de jaarrekeningen opmaken. Heeft minder kennis van zaken die een accountant wel heeft. Tref je een goede boekhouder dan hoef je je nergens zorgen over te maken.
Accountant is inderdaad een soort van keurmerk, wil je zeker weten dat je een goede hebt zorg dat je dan een accountant hebt die is aangesloten bij de Novaa of bij de Nivraa. Ik zou je adviseren om een accountant te nemen. Het kost wel wat, maar vaak bespaard het je wel wat. Lang niet ieder boekhouder weet/kan evenveel als een accountant.

Accountancy is ook een HBO studie, niet alleen univisitair.
Focus on the customer and the rest will follow.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
18-10-2006 23:00
En de meeste accountants weten geen zak van belasting (al denken ze vaak van wel) sneaky :V
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
18-10-2006 23:11
Je haalt het voordeel er volgens mij nooit uit. want het verschli tussen de prijs van een accountant en de boekhouder is waarschijnlijk groter dan het voordeel watje uiteindelijk in de belasting hebt. sad :(
niet nodig
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
18-10-2006 23:20

Victor schreef:

En de meeste accountants weten geen zak van belasting (al denken ze vaak van wel) sneaky :V
Ik geloof je gelijk. lijkt me dat JIJ het beter weet als je bij de belastingdienst werkt. sneaky :V
Focus on the customer and the rest will follow.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
19-10-2006 08:21
Bah! shocked 8O

Ik werk al bijna 15 jaar niet meer bij de belastingdienst!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
19-10-2006 09:07

mutz schreef:

Je haalt het voordeel er volgens mij nooit uit.
Hangt van de schaal af (en wat de boekhouder/accountant voor je moet doen).

Ik doe het gros van de boekhouding "intern" (inclusief maandelijkse BTW aangifte en 3-maandelijkse intracom. aangifte). Ik heb een boekhouder die de eindbalans doet. En een paar maanden geleden heb ik gebruik gemaakt van een accountant ivm de omzetting van een VOF naar 2 BV's (Victor om precies te zijn ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
19-10-2006 09:23

Dré schreef:

een paar maanden geleden heb ik gebruik gemaakt van een accountant ivm de omzetting van een VOF naar 2 BV's (Victor om precies te zijn ;-)
Oei, alweer fout: belastingadviseur! wink ;)

De grap is dat je het werk laat doen door de goedkoopste partij die het goed kan doen. Zo laat je een simpele aangifte IB niet door een topfiscalist met een uurtarief van € 600 doen en ingewikkelder dingen als een inbreng van een onderneming in een BV niet door de boekhouder op de hoek die dat nooit eerder heeft gedaan.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)