Forum > Algemeen Forum

Aangifte belasting>zelf doen of?

(54 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
18-10-2006 11:23
Ik werk naast mijn andere 2 banen in loondienst zaterdags erbij als DJ. Heb nu een jaar een Var ('inkomsten uit overige werkzaamheden')en ben tevens ingeschreven als eenmanszaak en heb BTW nummer. Ik wordt in een verklaring van de belastingdienst aangeslagen voor alleen de omzetbelasting, met een jaaraangifte.
Factureer nu vanaf januari j.l. op deze manier.

Heb alleen ervaring voorgaande jaren met het doen van 'normale' aangifte inkomstenbelasting ( loon uit loondienst), toen was ik nog niet zelfstandig. Dit deed ik zelf via de PC en was super simpel, simpelweg de jaaropgaven invoeren.

Is het verstandig om zelf ook de aangifte voor de eenmanszaak,van de omzetbelasting( en de andere genoemde) te doen of is het slimmer om hier iemand voor in te schakelen( Accountant?),Ik hoor om me heen dat zij precies de slimme trucjes weten , startersaftrek, aftrekposten etc (?)
Zoja, waar/hoe vind ik zo'n iemand en wat kost zoiets ongeveer?
Heb geen enkele ervaring hiermee.
Mijn dank alvast voor de reactie.
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
18-10-2006 11:38
1 x bewerkt. Laatst door Mutz op 18-10-2006 12:15
Ik raad je aan een boekhouder te nemen. Je hebt pas de verplichting tot het laten doen van de boekhouding door een accountant bij een bepaalde (hoge) omzet en een X aantal medewerkers. Dus lekker niet doen happy :)

Verder raad ik je voor je eigen boekhouding het opensource programma turbocash of de nu nieuwe nederlandse variant OS financials aan. Een gratis programma wat minstens zo goed werkt als een KING/Queen, of Davilex.

Verder raad ik je aan om eens een kijkje te nemen https://www.higherlevel.nl Daat staat veel informatie voor je.

groet

jurjen
niet nodig
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
18-10-2006 11:42
Ik hou zelf mijn boekhouding al keurig bij in excel, dit is redelijk simpel( BTW/ Inkomsten / uitgaven), alle facturen in WORD bestanden.

Ok, jij raadt dus een boekhouder aan, en is dat vanwege de door mij genoemde redenen?
En Dan nog de vraag : hoe vind ik een boekhouder? misschien stomme vraag , maar ik zou het niet weten, en wat kost zoiets ongeveer
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
18-10-2006 11:54

mutz schreef:

Je hebt pas de verplichting tot het laten doen van de boekhouding door een accountant bij een bepaalde (hoge) omzet en een X aantal medewerkers.
Dat is helaas niet waar. De TS heeft een VAR overige werkzaaheid en zal zijn inkomsten na aftrek van de kosten dus moeten aangeven als resultaat uit werkzaamheid. Over zelfstandigenaftrek etc. hoef je je geen zorgen te maken: die is er alleen voor ondernemers, niet voor genieters van resultaat uit werkzaamheid.

Als het je lukt zelf een balans en winst en verliesrekeningg te maken moet je ook een eind kunnen komen met de aangifte (via internet). Lukt het niet of twijfel je dan kan je natuurlijk een administratiekantoor inschakelen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
18-10-2006 11:55
als ondernemer zijnde, met BTW nummer, ben je verplicht een jaarverslag te laten maken door een boekhouder. Je kunt zelf heel veel doen, idd je facturen inboeken, kosten in een excel bestand zetten enz enz. Zij hoeven dan in principe alleen jouw gegevens over te nemen, je facturen te controleren en de uitdraai te maken voor het jaaroverzicht. Hierin staan je opbrengsten, betalingen, winsten aftrekposten enz enz. Voor een beetje boekhouder waarbij jij zelf al zoveel mogelijk zelf en goed aanleverd ben je toch snel tussen de 500 en 900 euro per jaar kwijt.
Echter weten zij ook precies welke kosten je waar kunt indelen, aftrekken, welke belastingvoordelen jij nog geniet. Iets wel of juist even niet boeken enz.
Een goede boekhouder verdient zich echt wel terug.

Zoek een iets kleiner boekhoud kantoor. je bent dan niet direct alleen een nummer en kunt er ook wel eens zo terecht of telefonisch iets vragen zonder dat je direct een factuur ontvangt voor de tijd die jij van hun gebruikt hebt.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
18-10-2006 11:56
Victor, hij is ook ingeschreven als eenmanszaak met BTW nummer en dus verplicht een jaarverslag te laten maken. (jaaroverzicht)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
MC PartyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2003
Laatste: 27-9-2009
Berichten: 102
18-10-2006 12:01

mutz schreef:

Verder raad ik je voor je eigen boekhouding het opensource programma turbocash of de nu nieuwe nederlandse variant OS financials aan. Een gratis programma wat minstens zo goed werkt als een KING/Queen, of Davilex.
Meer mensen die met turbocash of os financieals de boekhouding verzorgen?
Nu ook schuimparty's ! ;-)
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
18-10-2006 12:11
wat ik bedoelde is dat de stempel van de controle door een geregistreerde accountant pas verplicht is je een bepaalde omzet hebt/ of X medewerkers.

uiteraard moet je netjes je winst/verliesrekening opmaken. staat buiten kijf, maar door wie: zelf, boekhouder of accountant is een andere vraag.

Ik laat al jaren alles bij een boekhouder doen, en ga mijn geld niet verkwisten aan een accountant.

https://www.osfinancials.org/joomla/
https://www.turbocash.com

Ik ken er genoeg die de boekhouding hiermee doen. Zeker 5 Ondernemers uit groningen, waarvan een bedrijf met 25 werknemers.
niet nodig
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
18-10-2006 12:28
Een jaarverslag (je bedoelt voor de KvK?) is voor hem niet verplicht. De enige verplichting is een stukje administratie voor de aangiften inkomsten- en omzetbelasting.

Alleen rechtspersonen en buitenlandse samenwerkingsverbanden moeten verplicht deponeren. Het is al helemaal nooit verplicht om een jaarverslag door een boekhouder te laten maken, hooguit (voor grotere rechtspersonen) een verklaring door een certificeringsbevoegde accountant (AA of RA).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
18-10-2006 12:37
klopt, we zeggen beiden hetzelfde, althans in strekking. OMdat in de eerste vraag stond
Is het verstandig om zelf ook de aangifte voor de eenmanszaak,van de omzetbelasting( en de andere genoemde) te doen of is het slimmer om hier iemand voor in te schakelen( Accountant?),Ik hoor om me heen dat zij precies de slimme trucjes weten , startersaftrek, aftrekposten etc (?)
Ik wilde vooral duidelijk maken dat men niet perse naar een accountant hoeft. Ik ken genoeg ondernemers die het wel doen. Maar die wisten gewoon niet beter. 2 goede vrienden van me deden alles al jaren bij een accountant, hadden echt enorme kostenposts hieraan. Ze zijn nu stukken goedkoper (zeg een factor 5) uit nu ze het bij een gewone boekhouder doen.

Jaarverslag doelde ik vooral op inderdaad. winst/verlies rekening, balansje, resultatenrekening. Overigens kun je met OS Financials en Turbocash deze dingen laten genereren met 1 druk op de knop. happy :)
niet nodig

Terug naar forum Reageer (zonder quote)