Forum > Newbie Forum

Dap AX versus Dap K-serie(s)

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
RenesnellemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 6-7-2018
Berichten: 129
10-9-2006 20:10
Hoe zijn de meningen ten opzichte van de Dap K-112 / Dap K-115 jegens de Dap AX-versies dan wel nieuwe modellen...?
Let the beat controled by DJ
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
10-9-2006 20:46

renesnelleman schreef:

Hoe zijn de meningen ten opzichte van de Dap K-112 / Dap K-115 jegens de Dap AX-versies dan wel nieuwe modellen...?
De AX-series klinken wat doffer dan de K-series, zijn wel degelijker afgewerkt en de high driver van de AX-serie is niet stuk te krijgen, ook niet als je de hoge tonen bijregeld met +6 dB en zelfs niet bij feedback situaties. Van mijn K-series zijn inmiddels twee high drivers en een 15" bas speaker overleden.

De nieuwste modellen, en wel de X-series zijn meer dan voortreffelijk, betere klank, betere spreiding, draagt verder, hogere belastbaarheid en een stuk hoger rendement dan de K-series. Prijs is er ook naar, maar valt gezien de prestaties nog wel erg mee. Zelf ben ik het meeste gewend aan HK Actor (Lijkt wat op de oude Soundmate 3).

Vorige week heb ik nog alles kunnen beluisteren en de hoorbare verschillen waren voor mij meer dan duidelijk. Het beste setje wat ik gehoord heb is 4x X-15HL met 2x X-15. Hiervan zag ik een plotje op een notebook staan met als -3 dB punt op 35 Hz, en vanaf 1 KHz tot 16 KHz liep de grafiek mooi vlak en bleef de fase rond de 180° lijn hangen. 180° is niet erg, als er maar geen sprongen in zitten. De rest van de X-series hebben een soortgelijke klank die erg hifi achtig en tevens drukvol overkomen.

De laatste tijd neig ik erg veel naar DAP vanwege de nog steeds vriendschappelijke prijzen voor kleine verhuurders, oefenruimtes, kleine optredens met bands en de best wel aardige betrouwbaarheid die ik de laatste 3,5 jaar mee heb ervaren.

TCMC
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
11-9-2006 00:52
Wat TCMC zegt kan ik alleen maar bevestigen.
De AX serie klinkt wat minder fel op het hoog dan de K-serie. Ik neig persoonlijk meer naar de AX toppen, omdat deze minder schreeuwen. Maar dat is mijn mening erbij.

Zelf heb ik de AX-12 en de K112 samen gehad. De K112 gaat harder op het hoog, maar in mijn optiek is dat minder mooi. Zeker bij hoge volumes vond ik het hinderlijk en heb ik op m'n mengpaneel het hoog wat teruggeschroeft.
Aan de andere kant moet ik zeggen dat de AX-12 erg geknepen is op het hoog. Vaak geef ik de AX-12 wat hoog bij, zodat het net wat voller klinkt.
Uiteindelijk heb ik besloten om de K112 weg te doen en gewoon bij de AX-12 te blijven. Deze staan ook het best bij m'n AX-15b subs.

De betrouwbaarheid van de AX set is overigens prima. Ik heb er afgelopen 1,5 jaar nog geen enkel probleem mee gehad en ik voorzie voorlopig ook geen gekke dingen.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
11-9-2006 19:28

Philip_Janssen schreef:

Wat TCMC zegt kan ik alleen maar bevestigen.
De AX serie klinkt wat minder fel op het hoog dan de K-serie. Ik neig persoonlijk meer naar de AX toppen, omdat deze minder schreeuwen. Maar dat is mijn mening erbij.
Je kunt het hoog van de AX-12 wat opkrikken door 2 weerstanden op het filter te wijzigen, en wel 3R9 17W in serie en 8R2 17W parallel aan de high driver. Demping gaat dan naar 6 dB i.p.v. 10 dB, kun je de hoge tonen regelaar in de middenstand laten staan :)

De X-series klinkt beduidend anders dan de K-series en AX-series. Het rendement van de X-series ligt hoorbaar een flink stuk hoger dan de K-series. Bij de K-112 en AX-12 moet je goed voor de box gaan staan voor een juist klankbeeld. Bij de X-series maakt dit veel minder uit door de enorm goede spreiding en throw van de hoge tonen. In het verleden lette ik niet zo op de spreiding en de throw, maar de laatste tijd des te meer, omdat ook de line array's aan het oprukken zijn.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
11-9-2006 19:31

Philip_Janssen schreef:

De betrouwbaarheid van de AX set is overigens prima. Ik heb er afgelopen 1,5 jaar nog geen enkel probleem mee gehad en ik voorzie voorlopig ook geen gekke dingen.
Na 3,5 jaar zijn mijn AX-15B subwoofers toch versleten, en wel dat de spiders nogal soepel zijn geworden. Binnenkort ga ik de spiders impregneren om de resonantie frequentie van de speaker weer terug te brengen naar ca 36 Hz.

TCMC
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
12-9-2006 10:37
[posted bij TCMC]
Na 3,5 jaar zijn mijn AX-15B subwoofers toch versleten, en wel dat de spiders nogal soepel zijn geworden.
Misschien goed om een ruwe indicatie erbij te geven v.w.b. draaiuren van de speakers. 3,5 jaar bij 2-3 avonden per week is helemaal zo gek nog niet ( zeg 2500- 3000 uur). Het zou anders zijn als dit al bereikt zou zijn bij bijv.500 uur of minder.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
12-9-2006 18:17

HR Sound schreef:

[posted bij TCMC]
Na 3,5 jaar zijn mijn AX-15B subwoofers toch versleten, en wel dat de spiders nogal soepel zijn geworden.
Misschien goed om een ruwe indicatie erbij te geven v.w.b. draaiuren van de speakers. 3,5 jaar bij 2-3 avonden per week is helemaal zo gek nog niet ( zeg 2500- 3000 uur). Het zou anders zijn als dit al bereikt zou zijn bij bijv.500 uur of minder.
Het zijn in de regel (metal) bands die er over gespeeld hebben. De laatste tijd zijn deze speakers ook als drumfill ingezet. Ik denk dat bij DJ gebruik de speakers nog sneller zullen verslijten vanwege het hogere RMS vermogen wat de speakers toegevoerd krijgen. Ondanks dat vind ik dit voor het geld een erg nette speaker.

Met de lak is het een stuk minder en het foam is opnieuw gelijmd. De multiplex is nog wel prima en ondanks uit China, nog steeds van prima kwaliteit.

Ik weet niet hoe het met het nieuwe lakwerk is sinds de RoHS regeling van kracht is. Misschien is deze wel op vooruit gegaan.

TCMC
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
13-9-2006 08:08
Ik denk dat live-acts ook hun nodige wissel trekken op de speakers. Helemaal gelijk als je zegt dat het rms-vermogen bij DJ-ing hoger ligt, maar bij live-acts ligt het dynamische deel veel hoger.

Wat de lak betreft; ik heb een set 2x A-215 en 2xA-18b gehad. Hoe zuinig ik ook mee was ( dus dekens ertussen tijdens transport en voorzichtig neerzetten) de lak op de hoeken sprong er al snel van af en een kras was snel gemaakt.Dit maakte de set, voor mij in ieder geval, minder road-proof.Dit fenomeen doet zich natuurlijk minder voor bij kunststof kasten.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 13458
13-9-2006 19:57

TCMC schreef:

180° is niet erg, als er maar geen sprongen in zitten. De rest van de X-series hebben een soortgelijke klank die erg hifi achtig en tevens drukvol overkomen.
Ter aanvulling: Als je de meetafstand verkeerd ingeeft (of het programma de meetafstand verkeerd bepaald) krijg je ook een "absolute fase fout". Of als je de polariteit verkeerd kiest (dan krijg je absoluut een absolute 180 graden fout ;-).

Een absolute fasefout is dan ook niet boeiend (als links en rechts maar gelijk zijn). Scherpe wijzigingen in de fase zijn, zoals je al zei, WEL belangrijk (hoe minder hoe beter).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 13458
13-9-2006 20:01

TCMC schreef:

Ik weet niet hoe het met het nieuwe lakwerk is sinds de RoHS regeling van kracht is. Misschien is deze wel op vooruit gegaan.
Deze vraag stond ook op mijn "lijstje". Volgens de medewerker die ik heb gesproken (op de open dag) zou de lak op de X-reeks wat sterker moeten zijn. Tijd zal het leren.

Ook ik vond de X-15/X-15B combinatie voor het geld zeer goed presteren (was een beetje verbaasd...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)