Forum > Algemeen Forum

Factureren zonder BTW met VAR

(53 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
30-11-2005 19:33
Hallo,

Ik weet niet of ik dit goed geplaatst heb maar heb deze vraag:
Ik werk als Dj en heb sinds kort een VAR verklaring 'Inkomsten uit overige werkzaamheden'.
Ik ben niet BTW plichtig en kan dus facturen zenden zonder BTW.

Nu heb ik echter gehoord dat de oprachtgevers liever geen factuur zonder BTW hebben(?)
Is dit waar en zoja, waarom?
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
30-11-2005 19:40
Voor hun administratie. Wanneer jou klant ondernemer is (en dus BTW af moet dragen aan de overheid) kan hij BTW terugvorderen aan de hand van zijn ontvangen BTW facturen. In zijn administratie zijn jou diensten dus " zwart" 'ingekocht'.

Correct me if i'm wrong...
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
30-11-2005 20:18
Sorry: ZWART??? Dit gaat wel erg ver...
Ik lees op andere fora dit:

" het is onzin dat bedrijven een factuur met BTW willen, als ze zich even laten informeren door de accountant/administratiekantoor dan weten ze dat ze een factuur zonder BTW gewoon kunnen inboeken. Er moet wel een kopie VAR erbij doen"

Is er iemand die hier meer van weet?
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
30-11-2005 21:47
Zwart gaat inderdaad wel erg ver. Echter zolang ze het niet kunnen aantonen in de boekhouding worden ze er niet erg vrolijk van. Een kopie is een oplossing. Ik denk dat een vermelding van je VAR gegevens, inschrijving kvk (enz.) op je factuur al prima zullen voldoen.
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
1-12-2005 01:49
1 x bewerkt. Laatst door MMD op 1-12-2005 09:51
Hallo,

Ik weet niet of ik dit goed geplaatst heb maar heb deze vraag:
Ik werk als Dj en heb sinds kort een VAR verklaring 'Inkomsten uit overige werkzaamheden'.
Ik ben niet BTW plichtig en kan dus facturen zenden zonder BTW.

Nu heb ik echter gehoord dat de oprachtgevers liever geen factuur zonder BTW hebben(?)
Is dit waar en zoja, waarom?
Niet BTW plichtig zijn betekend volgens mij alleen maar dat je geen BTW hoeft op te geven aan de belastingdienst. Dit scheelt je dus een BTW administratie.
Maar aan de andere kant kun je ook geen BTW terugvragen voor je ingekochte spullen voor je drive in.
Je factuur moet aan factuureisen voldoen.
Als je facturen zonder BTW verstrekt moet dit wel aan voorwaarden voldoen.
De diensten zouden dan moeten vallen onder de BTW-verlegingsregeling.
BTW is bedoelt voor consumenten en niet voor bedrijven. Als bedrijf (die BTW plichtig is) ben je dan eigenlijk niet meer dan een doorgeefluik van consument naar belastingdienst.
Beste vragen aan een boekhouder die behoort dit te weten.
Groet André
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
1-12-2005 09:25
@Danielw: wat voor werkzaamheden doe je? Waarom denk je dat je niet BTW-plichtig bent?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
1-12-2005 10:01
Net gebeld met de belastingdienst voor verduidelijking.
Wat ik niet wist maar nu wel is dat er een verschil is tussen ondernemer zijn voor:
- inkomstenbelasting ( daar heb ik de VAR voor: ben ik dus niet: 'Inkomsten uit overige werkzaamheden)
- omzetbelasting

Ik begrijp dat beide bepaald worden uit een scala een criteria: Maak je recalme, Hoogte van omzet per jaar, Investeringen etc..

Ik draai als dj, naast mijn huidige baan in loondienst.
Omdat ik mezelf niet als ondernemer aanmerk ( via de VAR ook dus niet)denk ik geen BTW te hoeven berekenen.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
1-12-2005 10:17
Ik heb hierover al een paar keer wat gepost, onder andere hier.

Uit je VAR blijkt dat je niet in loondienst bent. Loondienst en ondernemerschap voor de omzetbelasting sluiten elkaar in principe uit, met andere woorden: een werknemer factureert niet met OB bij zijn baas. Bij jou speelt die uitsluiting niet. Je bent (volgens je VAR) weliswaar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar (en dat is waar het hier om gaat) ook geen werknemer in loondienst.

Ik denk daarom dat in jouw geval sprake is van de volgende situatie: geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (vandaar: werkzaamheid), wél ondernemer voor de omzetbelasting. Dat is helemaal geen ongewone situatie.

Je zal je dus moeten melden bij de belastingdienst en een OB-nummer moeten aanvragen, en naar je opdrachtgevers toe factureren met BTW. Wat in ieder geval niet kan is factureren zonder BTW. Het dj-werk is geen vrijgestelde prestatie voor de omzetbelasting.

Een laatste opmerking: als je als dj maar één opdrachtgever hebt denk ik dat de VAR-werkzaamheid (mogelijk op basis van een verkeerd ingevulde aanvraag) ten onrechte is afgegeven. Naar mijn mening is dan sprake van een dienstbetrekking en moeten op je inkomsten loonbelasting en premies werknemersverzekeringen worden ingehouden. In die situatie ben je dus ook geen BTW-ondernemer en valt er niks te factureren (laat staan met BTW).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
1-12-2005 10:42
De combinatie ondernemer met vrijstelling van BTW kan overigens wel. Ik citeer uit het Belasting handboek:

---
Als u verwacht dat u als gevolg van de kleine ondernemersregeling geen BTW hoeft te betalen, kunt u de Belastingdienst vragen om ontheffing van de administratieve verplichtingen voor de BTW. Het voordeel is dat u geen aangifte omzetbelasting meer in hoeft te vullen en dat u geen facturen aan uw afnemers hoeft uit te schrijven (als u dat wel wilt doen, mag u er geen BTW op vermelden). Wel moet u facturen die u zelf ontvangt, zeven jaar bewaren. Het nadeel kan zijn dat u, omdat u geen aangifte doet, geen teruggaaf kunt krijgen.
---
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
1-12-2005 10:57
In die situatie is er geen sprake van vrijstelling. Vrijstelling wil zeggen dat je prestaties niet aan BTW zijn onderworpen. Voorbeelden daarvan zijn verhuur van woningen, medische diensten etc.

Het voorbeeld wat jij noemt is een ondernemer die belaste prestaties verricht, maar uiteindelijk per saldo geen OB is verschuldigd, vanwege de Kleine Ondernemers Regeling (KOR). Die kan dan toestemming aan de belastingdienst vragen om geen administratie te hoeven bijhouden.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)