Forum > Algemeen Forum

Factureren zonder BTW met VAR

(53 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
30-11-2005 19:33
Hallo,

Ik weet niet of ik dit goed geplaatst heb maar heb deze vraag:
Ik werk als Dj en heb sinds kort een VAR verklaring 'Inkomsten uit overige werkzaamheden'.
Ik ben niet BTW plichtig en kan dus facturen zenden zonder BTW.

Nu heb ik echter gehoord dat de oprachtgevers liever geen factuur zonder BTW hebben(?)
Is dit waar en zoja, waarom?
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
30-11-2005 19:40
Voor hun administratie. Wanneer jou klant ondernemer is (en dus BTW af moet dragen aan de overheid) kan hij BTW terugvorderen aan de hand van zijn ontvangen BTW facturen. In zijn administratie zijn jou diensten dus " zwart" 'ingekocht'.

Correct me if i'm wrong...
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
30-11-2005 20:18
Sorry: ZWART??? Dit gaat wel erg ver...
Ik lees op andere fora dit:

" het is onzin dat bedrijven een factuur met BTW willen, als ze zich even laten informeren door de accountant/administratiekantoor dan weten ze dat ze een factuur zonder BTW gewoon kunnen inboeken. Er moet wel een kopie VAR erbij doen"

Is er iemand die hier meer van weet?
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
30-11-2005 21:47
Zwart gaat inderdaad wel erg ver. Echter zolang ze het niet kunnen aantonen in de boekhouding worden ze er niet erg vrolijk van. Een kopie is een oplossing. Ik denk dat een vermelding van je VAR gegevens, inschrijving kvk (enz.) op je factuur al prima zullen voldoen.
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
1-12-2005 01:49
1 x bewerkt. Laatst door MMD op 1-12-2005 09:51
Hallo,

Ik weet niet of ik dit goed geplaatst heb maar heb deze vraag: