Forum > Algemeen Forum

Praten tussen de platen door...

(74 reacties. Pagina 7 van 8)
Moderator(s): Dré
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
6-1-2005 08:38
By the way: dit is een korte richtlijn voor duidelijk microfoongebruik. Het publiek aanvoelen zul je toch zelf moeten doen...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
6-1-2005 11:06
Belangrijk:
* Als je wat gaat zeggen, dat je er ook achter staat wat je gaat zeggen;
Maw je moet overtuigend overkomen.

* Zorg dat de instellingen van je mic goed zijn. Geen feedback, niet te veel laag (zoals op dat filmpje), niet te scherp, gewoon zo instellen dat je absoluut goed verstaanbaar bent, en een beetje warme stem hebt.

* En bega niet steeds de fout de "geijkte kreten" te gebruiken zoals:
-------is everybody happy-----
-------put your hands in the air-----
enz

* Probeer een eigen persoonlijkheid te zijn, en waak er voor geen radio Dj te zijn!
Praat niet te snel, en denk erom dat als je begint te praten,
dat de eerste woorden nog niet de boodschap moeten bevatten, want men moet eerst doorhebben dat je wat zegt. Ze moeten eerst naar je luisteren. Dus de eerste 3/4 woorden is meer een soort vragen om aandacht, en dan kom je pas met de tekst of mededeling.

* als je daar moeite mee hebt, kan je ook een jingle gebruiken, waarbij duidelijk word dat er iets gezegt gaat worden. Voorbeeldje:
Paul van Vliet: "LUISTEREN!"

* Verder moet ik zeggen, dat als je geen talent (niet te verwarren met geen ervaring; zie volgende punt) hebt om voor een groep mensen in het openbaar te spreken, dat daar wel curusssen voor zijn, maar je kan het nog zo goed gaan leren, het zal never/nooit natuurlijk overkomen.

* Als je probleem alleen voortkomt uit het feit dat je wel talent hebt, maar geen ervaring, is de oplossing heel simpel: doe ervaring op.
Begin er gewoon mee, praat zo min mogelijk onzin, en begin met kleinere groepen. Aan het begin van de avond is het meestal nog niet zo druk, en kondig je gewoon af en toe een plaatje aan of af. Artiest ken je, hit ken je, dus dat rolt er zo uit.
Alle begin is moeilijk. En ga daarom ook niet allerlei dure woorden gebruiken, of lange zinnen instuderen. Ook zie ik het niet zitten om zinnen in te studeren, dan ga je weer als je moet spreken nadenken hoe de tekst ook al weer was. Veel beter is om het er "aux naturel" uit te laten rollen.

* Heel belangrijke tip: Kijk altijd uit dat je je publiek niet irriteerd met je geoh.
en OH niet onnodig of te veel! Er zijn zat collegas, die denken dat ze heel leuk zijn met de mic, maar het totaal niet doorhebben, dat de mensnen zich er niet mee amuseren.

Hoe komt dat? Nou ze kijken alleen maar naar die enen jongen of meid die hun wel leuk vinden, en consentreren zich daar telkens op als ze beginnen te lullen.

* Voor sommigen (mij dus) is de mic een enorm powerwapen om een avond te maken, maar ik maak ook gerust mee dat ik de hele avond amper een woord zeg, en laat de muziek zijn werk doen.

* Laatste tip: niet elke avond leent zich om de mic te hanteren. Op een bruiloft werkt het heel anders dan op een carnaval feest.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
6-1-2005 13:44
En ik moet zeggen-
Tom is 1 vd weinige die niet echt een mic. stem heeft maar ondanks dat...
Een natuurtalent is in het gebruiken van de microfoon on stage.

Tip voor diegene die met de mic. wil of moet werken-
Thuis net doen of je on stage bent,neem een uur en doe net of je in een skihut of bij een bruiloft bent.
(rustigst is als je alleen bent,schop iedereen de deur uit en voel je vrij!!!!)
Draai dan ook echt alsof er 200 man staan en lever een perfect stuk muziek af!!!
Neem een casette deck-minidisc of whatever en neem je setje van een uur op.

Ga lekker onderuit zitten en luister naar wat je gedaan hebt.
Vaak zal je schrikken van je eigen stem!!
Haal de fouten eruit,verkeerde uitdrukkingen/zinnen.
Let op nuances in je stem,toonhoogte verschillen,verkeerde inzet etc etc.

Succes
groet.
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 12-4-2024
Berichten: 1207
6-1-2005 13:56
Een goeie om het mee te oefenen is toch denk ik wel een carnavals feest.
Iedereen heeft het naar zijn zin en vrijwel iedereen zit zwaar aan de alcohol, dan is een zinnetje als: ''Zijn er nog alcoholisten?'' er snel uit en heb je eigenlijk altijd een leuke reactie van je publiek.
Af en toe wat zeggen is leuk, maar zeg vooral niet te veel.
Mensen ergeren zich er eerder aan dat je de hele tijd slap loopt te l*ll*n dan wanneer je helemaal niks zegt.
Praten is ook helemaal niet verplicht, het is leuk als je het kan, maar voel je vooral niet gedwongen!
Darth Crossfader
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
6-1-2005 15:17
ik praat bijna nooit. ligt ook aan het feest, als ik ga praten word het snel radio taal, omdat ik ook radio doe.

plaat waar je echt wel heel goed kan praten is het intro van de Blues Brothers - Everybody Needs Somebody. dat is geweldig, je zet hem zachter, je praat wat en als ze beginnen met zingen "Everybody.... Needs Somebody" hou je je mond. happy :)
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
6-1-2005 15:23

DJ.T schreef:

Een goeie om het mee te oefenen is toch denk ik wel een carnavals feest.
Iedereen heeft het naar zijn zin en vrijwel iedereen zit zwaar aan de alcohol, dan is een zinnetje als: ''Zijn er nog alcoholisten?'' er snel uit en heb je eigenlijk altijd een leuke reactie van je publiek.
Af en toe wat zeggen is leuk, maar zeg vooral niet te veel.
Mensen ergeren zich er eerder aan dat je de hele tijd slap loopt te l*ll*n dan wanneer je helemaal niks zegt.
Praten is ook helemaal niet verplicht, het is leuk als je het kan, maar voel je vooral niet gedwongen!
Als jij het hele jaar door in de carnavalsscene zit is het een uitermate bruikbare tip wink ;)
Voor de rest is dit dus JUIST NIET WAT JE MOET DOEN!!
een uitgelaten bezopen idiote menigte als oefening willen gebruiken om straks normaal publiek goed te kunnen entertainen is net zoiets als alleen maar johny jordaan draaien op een technofeest sneaky :V
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
6-1-2005 17:03
ik doe zowel de trouwfeesten als resident in een danskotheek.

Ik gebruik ALTIJD mijn micro, en ik garandeer je dat je het volk er mee opzweept!!!

In mijn eerst jaar dj-tje spelen durfde ik dit ook niet, maar een all-round dj die bang is van een micro, is voor mij geen dj!
love my sharpy moving-heads!!
Dj some1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2004
Laatste: 8-4-2005
Berichten: 112
6-1-2005 19:35

djbidji schreef:

In mijn eerst jaar dj-tje spelen durfde ik dit ook niet, maar een all-round dj die bang is van een micro, is voor mij geen dj!
Een dj is nog altijd iemand die plaatjes draait of die de microfoon wel of niet gebruikt.
Iemand die om het nummer gepast en ongepast erdoor heen blert is voor mij geen dj maar een schreeuwlelijk laugh :D

Bij onze discotheek in Woerden is een apreski tentje die gast schreeuwt de belachelijkste dinge door de microfoon maar het past altijd bij het nr waardoor het niet heel erg opvalt. Bij dat soort muziek is dat wel gepast en gewoon megagezellig.
what do you say to the dj?
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
6-1-2005 19:47

djbidji schreef:

maar een all-round dj die bang is van een micro, is voor mij geen dj!
Een allround dj die bang is voor de micro is geen entertainer, wél een dj wink ;)
Door internet beperkt
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-1-2005 19:48
* En bega niet steeds de fout de "geijkte kreten" te gebruiken zoals:
-------is everybody happy-----
-------put your hands in the air-----
enz
Die is leuk! Menig onbekend "zang" talent roept "hebben we zin in een feestjuh"? Geijkte kreten hoor je overal, verschrikkelijk irritant.

Net zoals Tom zegt, een microfoon is een powerwapen, hiermee kan je "spelen" met het publiek.
Het ligt wel aan de soort avond of er veel of weinig van de microfoon gebruik wordt gemaakt (soms niet) en eventueel met live zang.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)