Forum > Opmerkingen

Profiel openen duurt erg lang

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
12-8-2004 13:09
die data ophalen gebeurd alleen op de server, er word maar een klein beetje data naar de client verstuurd, dit is nog geen kb schat ik, dus dat zal het probleem niet zijn... wink ;)
Music is what feelings sound like...
BOFHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-8-2003
Laatste: 13-9-2006
Berichten: 49
12-8-2004 14:38

Didier_S schreef:

Lijkt me bovendien goed om je bandbreedte wat te gaan beperken. Want die gaat ondertussen toch ook wel serieus de lucht in, vermoed ik? Vooral nu met de nieuwe smileys erbij laugh :D
Niet verstandig => weg is weg. De aanvragen blijven wel komen, het zal dan alleen trager gaan.

Wanneer mensen daardoor de webshop en het forum niet meer bezoeken zal het echter wel leiden tot een daling van het gebruikte dataverkeer laugh :D
:wq
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
12-8-2004 19:05

Didier_S schreef:

Dré schreef:

Goed idee. Ik zal er eens naar kijken. Mocht het niet mogelijk te zijn de data "goedkoop" op te halen (bijvoorbeeld door gebruik te maken van een stored procedure EN een index te gooien op het UserID) dan zal ik dit zeker overwegen.
Lijkt me bovendien goed om je bandbreedte wat te gaan beperken.
Nope. Je hebt 2 soorten dataverkeer: Verkeer tussen SQL server en IIS server (die zitten in hetzelfde rack en dus op dezelfde netwerkkabel en dus geen kosten) EN je hebt het verkeer tussen IIS server en client (bezoeker). Die laatste is van het grootste belang.

Neemt niet weg dat ik ook het dataverkeer tussen SQL en IIS server zeer compact hou (krijg daar nog steeds wel eens een complimentje over van de provider) door (onder andere) goed gebruik te maken van cursorloze (!!!) paginering EN door niets op te vragen dat niet gebruikt wordt (je wilt niet weten hoe vaak dat simpele regeltje vergeten wordt).

Je hebt dus 4 dingen waar je op moet letten:

1. Load op de SQL server. Deze is heel belangrijk. Hoe hoger de load, hoe langer het duurt voordat de server de gevraagde data op KAN boeren.

2. Dataverkeer tussen SQL server en IIS server (die client is van de SQL server). Deze data dient binnen de perken gehouden te worden (bij voorkeur) maar da's prima te doen door goed gebruik te maken van paginering (dus NOOOOOOIT lange lijsten met duizenden (miljoenen) records opvragen en daar dan op de IIS client domweg 10 uit plukken (!!!) maar altijd het plukken laten doen op de SQL server).

3. Load op de IIS server. Deze is wederom heel belangrijk. Hoe hoger de load, hoe langer het duurt voor dat de server de gevraagde pagina op KAN boeren. Dit doe je door de ASP pagina's slim te schrijven. Je gebruikt server sided j@vascript als dat het snelste resultaat geeft, je gebruikt server sided VB script als DAT het snelste resultaat geeft. Sommige dingen laat je over aan een (gecompileerde) DLL.

4. Dataverkeer tussen IIS server en Client (gebruiker). Hier betaal je stevig voor. Vanaf het begin af aan is deze site ontworpen om zo compact mogelijk HTML code te gebruiken (geen overbodige spaties, tabs, codes e.d.).

Als ik bovenstaande dingen niet vanaf het begin had geimplementeerd dan was het nu ONMOGELIJK geweest de site op een shared IIS account icm een shared SQL Server account te laten draaien. Zelfs een dedicated SQL/IIS combination server zou dan waarschijnlijk het loodje leggen... MAAR als ik de site nu weer vanaf de grond af aan op zou moeten bouwen zou dat, met de huidige werkdruk, onmogelijk op deze compacte grondige manier kunnen gebeuren (dat zou gewoon VEEL te veel gekost hebben).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
14-8-2004 04:21
Denk je er nooit over deze "toch wel geperfectioneerde" en geteste software te verkopen?
correct me if I'm wrong...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
16-8-2004 18:20
Nope ;-)

Zit alleen "handel" in op grote schaal (en daar zit ik niet op te wachten). Wel is het zo dat een goede vriend binnenkort de software gaat gebruiken voor z'n www.mediastunter.nl site
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
16-8-2004 18:32

Dré schreef:

www.mediastunter.nl
huidig menu: CD - Condooms - DVD - Video - Flipperkasten

Beetje vreemde combi laugh :D
BOFHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-8-2003
Laatste: 13-9-2006
Berichten: 49
20-8-2004 16:23
Om nog even terug te komen op het traag openen van het profiel, misschien helpt dit.

Ik heb gemerkt dat window.showModalDialog() dit probleem niet heeft in tegenstelling tot window.open()!

Helaas werkt window.showModalDialog() alleen in Microsoft Internet Explorer. Wellicht dat een j@vascript browsercheck dit kan omzeilen (sorry voor de lange regel):

if ((document.all)&&(navigator.appVersion.indexOf("MSIE 4.")!=-1 || navigator.appVersion.indexOf("MSIE 5.")!=-1 || navigator.appVersion.indexOf("MSIE 6.")!=-1) {
window.showModalDialog(...);
} else {
window.open(...);
}

Meer informatie over de window.showModalDialog() j@vascript/DHTML functie msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/methods/showmodaldialog.asp
:wq
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 4-4-2024
Berichten: 455
20-8-2004 17:23

BOFH schreef:

Om nog even terug te komen op het traag openen van het profiel, misschien helpt dit.

Ik heb gemerkt dat window.showModalDialog() dit probleem niet heeft in tegenstelling tot window.open()!

Helaas werkt window.showModalDialog() alleen in Microsoft Internet Explorer. Wellicht dat een j@vascript browsercheck dit kan omzeilen (sorry voor de lange regel):

if ((document.all)&&(navigator.appVersion.indexOf("MSIE 4.")!=-1 || navigator.appVersion.indexOf("MSIE 5.")!=-1 || navigator.appVersion.indexOf("MSIE 6.")!=-1) {
window.showModalDialog(...);
} else {
window.open(...);
}

Meer informatie over de window.showModalDialog() j@vascript/DHTML functie msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/methods/showmodaldialog.asp
showModalDialog is toch weer net wat anders op sommige gebieden.

Het opent een modaal dialoogvenster, dit wil zeggen dat men niet verder kan op de hoofdsite zolang dit venster open staat (vergelijk het met een alert berichtichtje op het scherm).

Dit wil zeggen dat het omgaan met parameters ook heel anders werkt dan met window.open. De uitvoering van de hoofdpagina stopt gewoon tot de box wordt gesloten en meteen daarna kunnen de gegevens worden verwerkt.

Maar voor veel doeleinden, zoals weergeven profiel, dus niet geschikt. Je bent immers verplicht de box te sluiten voor je verder kan op de hoofdpagina.
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
27-9-2004 21:38

Dré schreef:

Nope ;-)

Zit alleen "handel" in op grote schaal (en daar zit ik niet op te wachten). Wel is het zo dat een goede vriend binnenkort de software gaat gebruiken voor z'n www.mediastunter.nl site
Hmmsz, we wilden eigenlijks zelf een webshop (kantoorartikelen) maar als digibeetje valt het allemaal niet mee. Kant en klare pakketten die niet doen wat je wilt, vermogens uitgeven aan concepten waarbij je vraagtekens hebt.
Als ik dit allemaal bekijk krijg ik het gevoel dat er iemand achter zit die er veel kijk op heeft. Dit werkt tenminste. En daar mag dan voor betaald worden of ben ik de enige? Als je eenmaal deze shop gezien hebt (ook qua snelheid) is het moeilijk om andere dingen te accepteren. razz :p

Terug naar forum Reageer (zonder quote)