Forum > Algemeen Forum

Is illegaal downloaden stelen?

(36 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
16-3-2004 19:01

visje schreef:

Nu bedenk ik net, zou het kunnen zijn dat de labels minder geld zouden verdienen als ze alles op CD zetten en dat daarom 98% van alle EDM (electronic dance music) Op Vinyl komt? of ben ik nu gewoon dom bezig.
ik denk niet dat je dom bezig bent hoor! Bovendien kunnen ze op die manier de DJ afhankelijk gaan maken van vinyl. Kijk, doordat vinyl enkel gebruikt wordt door DJ's brengen ze hierop speciale nummers uit, exclusieve remixen, releasen ze die maaaaanden voor de CD's, enzoverder. Hierdoor MOET de DJ wel vinyl kopen om mee te zijn met de scene, dus kunnen de labels meer geld vragen hiervoor, verkopen doet het toch.

Een cirkel waar je:
1) niet snel uitraakt
2) niet zomaar een oplossing voor is
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
16-3-2004 19:37
oh, oplossing is er wel, massaal die dingen niet meer kopen... moet je kijken hoe snel het afgelopen is.... maar ja, dan ben je zo'n 3 maanden niet "bij"... Het is natuurlijk ook maar net hoe erg dat is...je bent dan namelijk niet meer bij bij de platenmaatschappijen,

maar ja, je krijgt toch bijna niemand zo ver.... en dat geldt ook voor de cd verkoop... Als daadwerkelijk IEDEREEN ging downloaden, en niets meer zou kopen... zouden platenmaatschappijen gedwongen worden om de prijzen omlaag te halen....

zoude ze dat doen? NEE, het zijn wat daad betreft domme koeien, gaan ze kijken wie hun handeltje afpakt.... Op zich niet echt vreemd natuurlijk, maar wel slecht voor concurentie positie...

Over concurentie gesproken: Nederlandse overheid heeft het er vaak over dat er concurentie moet komen (denk aan tankstations en energiemarkt), maar waarom grijpen ze dan niet in in de muziekindustrie? waar de godganze bevolking over klaagt, sterker nog, waar veel mensen al tegen in opstand zijn gekomen, dan heb ik het over het branden natuurlijk. Waar zelfs al meerdere rechtszaken om geweest zijn!

Kijk, ik zeg niet dat als de prijzen zakken het gedaan is met het kopieren, maar ik denk, dat als je de platenwinkels, daarmee, transport en opslag van muziek zwaar gaat minimaliseren, eventueel daarmee cd productie,en vervolgens via weet ik wat voor systeem je met een bepaald abonnement een aantal via internet kan downloaden, je de prijs van een cd'tje(zeg maar 20 nummers), kan terugdringen naar misschien een euro, 2 euro misschien 3... Wat volgens mij niet een gekke prijs is!

Dan zijn er natuurlijk altijd nog mensen die zeggen: en de nostalgie van de platenzaak dan....? tja.... wil je daar 15 euro voor betalen?
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
ZzzzzzzzzzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2003
Laatste: 31-3-2011
Berichten: 45
16-3-2004 21:15

Victor schreef:

Ik vind de prijzen van Mercedes ook belachelijk hoog. Geeft mij dat dan het recht er één te stelen?
nee maar het geeft je wel het recht een "namaak mercedes" (lexus oid) te kopen waardoor je een origineele mercedes, maar een kopie koopt.

laat ik het eens op een andere manier bekijken:
stel ik wil een MA lightcommander 12/2 deze kost rond de 1500 euro. Zo rijk ben ik niet en koop dus (voor 250 euro) een behringer. Ze werken het zelfde, alleen de kwaliteit van de behringer is minder. Dit is niet illegaal.

Nu weet ik niet of behringer van MA toestemming moet hebben oid. dus in hoeverre deze vergelijking eerlijk is weet ik ook niet maar goed.

ALs je het zo bekijkt is een gekopieerde cd dus ook een B merk. Alleen is de kwaliteit bijna gelijk. ze zijn echter wel iets minder luxe (geen boekje en bedrukde cd etc.)

Ik probeer kopieren niet goed te praten begrijp me goed. vond het wel een leuke invalshoek.

Het kopieeren van cd's is illegaal. Alleen daarom al moet je het niet doen! Als ik echter naar me zelf kijk ben ik sinds een paar jaar wel cd's gaan kopieeren. En als ik eerlijk ben ook redelijk wat. MAAR ik ben sindsdien niet minder cd's gaan kopen. Misschien juist wel meer.

Als ik nu een leuk liedje hoor dan downlaod ik dat bijna altijd. Omdat ik privé waarschijnlijk iets andere muziek luister dan de meesten hier is het volgende misschein niet voor iedereen mogelijk, maar goed. Ik heb dus een hoop gedownloade muziek (lang niet alles op cd gebrand). Als ik naar een cd winkel ga kijk ik voornamelijk bij de koopjes. bijna elke cd winkel heeft wel een rek met cd's voor een euro of 5 á 10. Dit zijn over het algemeen iets oudere cd's maar bij mijn muziek (rock, metal, punk, ska etc.) is dat neit zo van belang.

Ik heb dus een hoop cd's die ik voor een euro of 10 gekocht heb terwijk ik ze nu nog regelmaatig in cd winkels tegen kom voor 20 euro. Aangezien niet alle cd's in de aanbieding zijn en ik soms een cd gewoon origineel wil hebben (nouja eingenlijk alleen de artiest steunen) koop ik ook wel eens "dure" cd's maar dit gebreurt zelden.

Ik kan niet begrijpen waarom een cd normaal voor 20 eu verkocht word terwijl het ook voor de helft kan. Ik durf te wedden dan op de 10 eu cd's ook winst gemaakt wordt.

Dit is en lang verhaal zonder echt een punt te maken maar het is hoe ik er ongeveer over denk. duZ
blaat het niet dan schaapt het niet
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
17-3-2004 10:50

zzzzzzzzzzzz schreef:

laat ik het eens op een andere manier bekijken:
stel ik wil een MA lightcommander 12/2 deze kost rond de 1500 euro. Zo rijk ben ik niet en koop dus (voor 250 euro) een behringer. Ze werken het zelfde, alleen de kwaliteit van de behringer is minder. Dit is niet illegaal.
Dat zijn een aantal merken (en in ieder geval één gerechtelijke uitspraak) niet geheel met je eens.
Nu weet ik niet of behringer van MA toestemming moet hebben oid. dus in hoeverre deze vergelijking eerlijk is weet ik ook niet maar goed.
Zie het als volgt: Jij stopt al je energie in het bedenken van iets. Uiteraard wil je daar dan, als het even kan, wat van terugzien (in de vorm van verkopen en dus centjes). En hoppa, daar komt iemand met een Xerox die jou levenswerk jat en het voor een appel en een ei gaat verkopen.

En da's dan goed te praten??? Op welke manier?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-11-2003
Laatste: 11-7-2005
Berichten: 88
17-3-2004 12:19
waarom kunnen de labels dan gewoon niet alles op cd zetten wat goedkoper is dan vinyl, winstmarges het zelfde houden en hoppa scheelt ons weer een eurotje of 3-4 ?!
ZzzzzzzzzzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2003
Laatste: 31-3-2011
Berichten: 45
17-3-2004 15:10

Dré schreef:

Zie het als volgt: Jij stopt al je energie in het bedenken van iets. Uiteraard wil je daar dan, als het even kan, wat van terugzien (in de vorm van verkopen en dus centjes). En hoppa, daar komt iemand met een Xerox die jou levenswerk jat en het voor een appel en een ei gaat verkopen.

En da's dan goed te praten??? Op welke manier?
Ik probeer het JUIST NIET goed te praten. Maar vind het raar dat Bijvoorbeeld MA hier geen probleem van maakt(of doen ze dat wel en hebben ze er inmiddels geld voor gehad oid?).

Als een artiest muziek maakt vind ik dat hij/zij ook het grootste deel van het geld wat ik voor een cd betaal moet krijgen.

en dan nog iets.
Ik onderhoud de site van een band welke in eigen beheer cd's heeft opgenomen en laten drukken. Ze verkopen deze cd's voor 3(direct bij hun) euro of 4 euro (in de cd winkel). Op deze cd's maken ze al winst. Dit is niet heel veel, en niet genoeg om de instrumenten, oefenruimte e.d. terug te verdienen, maar met optredens erbij komen ze een heel eind.

Voor zover ik begrepen heb zijn er maar weinig artisten die van de cd verkoop kunnen rondkomen. Het grootste deel van hun inkomsten bestaat uit optredens e.d. Het overgroote deel gaat naar de platenmaatschappijen. Dát vind ik een kwalijke zaak!
blaat het niet dan schaapt het niet
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
17-3-2004 16:49

visje schreef:

waarom kunnen de labels dan gewoon niet alles op cd zetten wat goedkoper is dan vinyl, winstmarges het zelfde houden en hoppa scheelt ons weer een eurotje of 3-4 ?!
Scroll even naar boven, daar vind je mijn uitleg al wink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)