Forum > Licht

Scans proggen: voorbeeld

(85 reacties. Pagina 7 van 9)
Moderator(s): Dré
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
12-3-2004 03:07

Wesley vd H schreef:

Cyber, ik ben erg geintreseerd in die van de MA lightcommander.
Die hebben ze bij HVR en ik wil er dus wat meer van weten dan alleen maar flash knopjes drukken razz :p
In de werkplaats bij HVR staan alle beschrijvingen....vraag en maak een kopie...
Alles komt goed....
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
12-3-2004 19:45
Zou ik ook kunnen doen, maar enkele klussen later merk ik wel dat bijna altijd de avolites meegaat in plaats van de MA
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
13-3-2004 03:53

Wesley vd H schreef:

Zou ik ook kunnen doen, maar enkele klussen later merk ik wel dat bijna altijd de avolites meegaat in plaats van de MA
......die beschrijving is nóg dikker haha!
Alles komt goed....
ZzzzzzzzzzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2003
Laatste: 31-3-2011
Berichten: 45
16-3-2004 19:59
Erg leuk al die handleidingen!

Ik heb echter een porbleempje.

Ik heb een keer met movingheads mogen werken:
4 x futurelight MH660
movitech 4.32 controller.

Na een middagje spelen was ik redelijk in staat om de MH te laten doen wat ik wilde. Echter heb ik gemerkt dat het erg lastig is om MOOIE en LEUKE chases te maken.
Ik neem aan dat er hiervoor wel een paar basisprincipes zijn. Het lijkt me dan ook leuk en handig als een ervaren iemand dit een keer in een doort tutorial wil verwerken.

Dus uitleggen en laten zien (foto's!!) hoe je een mooie chase maakt met MH's of scans.

Wie heeft intresse? (zowel in het maken als in het lezen)
blaat het niet dan schaapt het niet
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
16-3-2004 21:00
In het lezen zeker. Ik "ben" dan wel van het geluid, maar het is altijd leuk om te zien hoe andere dingen moeten!
Maar dat is MIJN mening...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
16-3-2004 21:31

zzzzzzzzzzzz schreef:

Echter heb ik gemerkt dat het erg lastig is om MOOIE en LEUKE chases te maken.
Ik neem aan dat er hiervoor wel een paar basisprincipes zijn.
Het begint in ieder geval met het maken van een groot aantal scenes. Met een shape-generator is dat vrij makkelijk. Zo maak je bijvoorbeeld scenes met:
1. gelijke cirkels voor alle scans/heads (variaties: verschillende snelheden, groottes, kleurcombinaties en gobo's)
2. scans maken cirkels maar de ene helft draait tegen de richting in
3. scans bewegen van links naar rechts
4. als 3 maar achter elkaar aan (met verschillende fase)
5. als 1 maar achter elkaar aan (met verschillende fase)
6. als 1 maar knipperend
7. scans 1 t/m 3 bewegen van links naar rechts, 4 t/m 6 van voor naar achter
8. etc. etc.

In de Ultralite tafel komt het neer op kopiëren van de vorige scene en er wat aan veranderen. Bijvoorbeeld in plaats van alle scans wit nu 1, 3 en 5 wit en de rest groen. Of blauw. Of blauw en rood. Of de grootte van de beweging veranderen. Of de grootte van alleen scan 1,3 en 5 veranderen.

Zo maak je in korte tijd honderden bewegende scenes die allemaal iets verschillen. Vervolgens maak je een aantal programma's door die scenes in volgorde te zetten. Afspelen en kijken of het er een beetje uitziet. Als een scene niet leuk staat tussen de andere dan vervang je hem door een andere of haal je hem weg. Maar door scenes achter elkaar te zetten die al een beetje op elkaar lijken gaat het vrijwel altijd goed.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
6-4-2004 20:52
Om maar even wat leven in het topic te blazen, victor de jouwe doet het niet meer.
En Cyber ik snap dat je het druk hebt ofzo, maar als je ooit tijd hebt of iemand anders gooi er iets op.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
6-4-2004 21:40

Wesley vd H schreef:

victor de jouwe doet het niet meer.
Ik had alles wat met dit forum te maken heeft in een aparte folder new-line gezet, maar vergeten de link aan te passen. Ik heb de link nu veranderd, hij zou weer moeten werken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
EfhaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2004
Laatste: 15-7-2004
Berichten: 2
14-7-2004 21:42

martijn schreef:

je kunt kiezen uit 3 modes voor de faders:
1 chns< >scenes
2 A double preset B
3 1-24 single preset PARK
met de mode select/rec speed knop kun je tussen deze modes kiezen. met nr 1 heb je de bovenste rij faders handmatig, en met de onderste rij kun je de chases starten, stoppen, mixen en dimmen. met nr 2 werken de onderste en bovenste rij faders 'samen'. schuif 1 en 13 zijn voor kanaal 1, schuif 2 en 14 zijn voor kanaal 2 enz. wat hier het nut van is weet ik niet.
Een aanvulling op Martijn's handleiding (dank daarvoor trouwens!):
De 'Double preset' kan worden gebruikt als je de tafel toepast bij de belichting van bijv. een toneelstuk. Je zet de eerste lichtstand (kanaal 1-12) klaar op PRESET A (met de masterfader A op nul) en de tweede lichtstand (kanaal 13-24) op PRESET B (met de masterfader B ook op nul). Als het stuk begint, schuif je de masterfader A maximaal (dus naast fader B). Wanneer de tweede lichtstand nodig is, schuif je A en B tegelijk zo, dat master B op 10 komt (en A dus op 0). (Met de "FADE" schuif kun je de overvloeitijd trouwens tevoren nog instellen.) Vervolgens stel je op het bovenste (A) paneel de derde lichtstand in. Door de masterfaders AB weer tegelijk om te zetten vloeit dan lichtstand 2 (met de eventueel ingestelde fade-tijd) over in lichtstand 3.. Zo ga je door tot het toneelstuk is afgelopen..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
14-7-2004 22:23
En als je een wat nieuwere tafel hebt (die scenes op kan slaan zoals de Scene Setter en vele anderen) dan prog je die scenes van tevoren zodat je tijdens het toneelstuk (o.i.d.) alleen nog maar op "next" hoeft te drukken bij een scene wisseling. Eventueel nog even de fade time correct instellen en je kunt fluitend een toneelstukje doen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)