Forum > Licht

Handleidingen lichtapparatuur/lichttafels

(58 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
9-3-2004 16:57
om alles maar meteen bij elkaar te houden, heb ik een topic gemaakt over handleidingen. in het speciaal over de showmaster en scanmaster, omdat daar vaak wat over gevraagd wordt. de handleiding van de showmaster was zondagavond al klaar, die van de scanmaster zal misschien volgend weekend worden. iedereen die ook een handleiding kan toevoegen (links of zelf een maken), doe dat, want zo worden een berg vragen voorkomen.

de showmaster:
de basis:
om simpel te beginnen gaan we een chase proggen. als je het de tafel aanzet, brand automatisch het black-out lampje rechts onderaan. die hoef je voor het proggen niet uit te zetten. mijn gewoonte is dat wel te doen. om in de record mode te komen, houd je de record/shift knop en druk je op de flashbuttons (de knoppen onder de faders) van 1-6-6-8. als je dat hebt gedaan, laat je de record/shift knop los. alle LEDs aan de linkerkant knipperen als het goed is 2x heel snel. ook gaat het LEDje bij de record/shift knop branden. je zit nu in de recordmode.

je kunt kiezen uit 3 modes voor de faders:
1 chns< >scenes
2 A double preset B
3 1-24 single preset PARK
met de mode select/rec speed knop kun je tussen deze modes kiezen. met nr 1 heb je de bovenste rij faders handmatig, en met de onderste rij kun je de chases starten, stoppen, mixen en dimmen. met nr 2 werken de onderste en bovenste rij faders 'samen'. schuif 1 en 13 zijn voor kanaal 1, schuif 2 en 14 zijn voor kanaal 2 enz. wat hier het nut van is weet ik niet. in mode nr 3 kun je alle 24 de kanalen afzonderlijk met de hand bedienen. alleen in mode 1 kun je chases starten/stoppen,dimmen, mixen ed.

we zitten nu dus in de recordmode en zitten nu in één van die 3 modes. als je ook de onderste rij faders wilt proggen, moet je de onderste mode selecteren. als je genoegen neemt met de bovenste 12, pak de bovenste mode. laten we de onderste nemen. bij het veranderen knipperen de LEDs aan de linkerkant.

1 schuif nu de faders zoals je ze wilt hebben. de waarde (faderpositie) die je nu ingeeft, is niet meer te veranderen in de chase. doe dit bij alle kanalen. je kunt ook faders dichtlaten, die branden dus gewoon niet.

2 druk nu op de record/shift knop. alle LEDs aan de linkerkant knipperen, en in het display komt 001 te staan. dat geeft het aantal stappen aan.

herhaal stap 1 en 2, totdat je een aantal scenes hebt (stilstanden standen). als je vindt dat je chase af is, ga je op mode 1 staan. nu ga je je vers geschreven chase onder een fader zetten. aan de rechterkant in het midden zit een knop: page rec/clear. daarmee kan je de bladzijdes kiezen. in mode 1 zijn de onderste 12 faders voor de chase. er zijn 4 van zulke bladzijdes. 1 t/m 12, 13 t/m 24, 25 t/m 36 en 37 t/m 48. kies de bladzijde waar je je chase wilt hebben. om de chase te starten, moet je ook weer naar die bladzijde gaan. bladzijde 1 staat standaard open, dus is het het makkelijkst om op bladzijde 1 te beginnen. de bladzijde waar je bent wordt aangegeven door een LEDje onder een getal ( 1 t/m 4). die LEDjes zitten boven de page rec/clear knop. we staan nu dus op de goede bladzijde. houdt de record/shift knop ingedrukt, en druk op de flashbutton van een fader uit de onderste rij. op de bovenste rij kun je namelijk geen chases zetten. alle LEDjes aan de linkerkant knipperen snel. je kunt de record/shift knop weer loslaten. zet nu de fader omhoog waar je net je chase onder hebt gezet, et voila. je chase loopt. je kunt de chase nu ook dimmen, door simpelweg de fader omlaag te schuiven. de kanalen die vol open staan dimmen meteen mee, de kanalen die half open stonden gaan zwakker branden als de fader van de chase ook lager als de helft is. je kunt het vergelijken met een groep volwassenen en kinderen. als je daar een plaat op laat zakken, moeten de volwassenen (kanalen die vol open staan) eerder door hun knieen (lees: eerder dimmen) dan de kinderen. als de plaat (de fader van de chase) laag genoeg is, moeten de kinderen ook zakken (en dus dimmen).

om uit de recordmode komen is simpel. de record/shift knop inhouden

een chase wis je als volgt: ga naar de recordmode, en houdt de recordbutton ingedrukt. druk nu 2x op de flashbutton van de chase die je wilt verwijderen. laat nu de recordbutton los. alle LEDs aan de linkerkant knipperen, en je chase is weg. om je hele tafeltje leeg te maken, houdt je in de recordmode de recordknop ingedrukt, en druk je op de flashbuttons 1-4-2-3 bovenaan. de LEDjes knipperen en je tafel is helemaal leeg.

tot slot: ik heb het niet gehad over chases veranderen om 2 redenen: ik vind het flauwekul. nadenken als je op een knop ramt scheelt behoorlijk. EN ik snap er zelf geen snars van, want een handleiding als van de showmaster brengt je alleen maar in de war.

snelheid proggen/regelen:
je kunt per chase ook een snelheid vastleggen:
om dit te doen hoef je niet in de recordmode te zijn. het mag wel, maar moet niet. stel de snelheid in met de fader daarvoor. houdt nu de mode select/rec speed knop ingedrukt. (dat is inderdaad dezelfde knop waar we ook mee uit de 3 modes kozen) druk nu op de flashbutton van de chase waar je de ingestelde snelheid op vast wilt zetten. alle LEDs aan de linkerkant knipperen. nu kun je doen met de snelheidsfader wat je wilt, de snelheid blijft hetzelfde. om de chase weer op de fader te laten reageren, zet je de snelheidsfader helemaal naar beneden, houdt de mode select/rec speed knop in, en druk op de flashbutton van de chase. de LEDjes aan de linkerkant knipperen, en je chase reageert weer op de fader. omdat de snelheidsfader nu helemaal naar beneden staat, loopt je chase ook niet meer.

als je een snelheid hebt vastgelegd aan een chase, is ie voor geen enkele sneheidsverandering meer gevoelig. dat betekent, dat als je de snelheid op audio zet, hij er niet op meeloopt. andersom kan niet. je kunt niet één chase op de muziek laten reageren, en de rest niet. alle chase die lopen en niet een eigen snelheid hebben, gaan dan op de muziek lopen. met de fader die onder de audio knop zit, kun je de gevoeligheid instellen.

weer een mogelijkheid is om op het tap syncknopje te drukken. de tussenliggende tijd tussen de 1e keer dat je drukt, en de 2e keer, wordt genomen als snelheid. zo kun je op de maat van de muziek drukken, en op die manier je stappen (scenes) wisselen op de maat van de muziek. ook hier geldt: chases die een eigen snelheid hebben gekregen reageren hier niet op.
vervolg hieronder:
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
9-3-2004 16:58
dan is er nog een laatste mogelijkheid voor de snelheid: handmatig. boven de 5 faders aan de rechtse kant, zit boven de speedfader een knop met daarop: step.als je de fader helemaal naar beneden zet, en daar op drukt, gaat hij naar de volgende scene (stap). de LED daarboven knippert mee met de snelheid. de snelheid van de fader welteverstaan, want als je een chase een eigen snelheid geeft, loopt ie NIET mee.

de chases afspelen:
als het goed is weet je nu hoe je een chase schrijft. als je er meerdere hebt, kun je ze onderling mixen. daarvoor moet je op de knop drukken die wisselt van single chase naar mix chase. boven de fadeschuif zitten 2 LEDs met die tekst erbij. zoek de knop erbij, en
druk erop. ik zou hem gewoon altijd op mix chase laten, want in single chase kun je maar 1 chase tegelijk afspelen, terwijl dat in de mix chase ook kan. gewoon ronduit dom om daaruit te kunnen kiezen.
om een chase af te kunnen te spelen, moet je in de 1e mode zijn. bij de andere 2 doet ie niks. ook je chase starten in mode 1 en dan naar mode 2 of 3 gaat niet werken. uit de onderste rij faders kun je nu de chase plukken. je start hem door de schuif open te zetten. zet je de schuif niet vol open, dan brandt de chase ook minder fel. ook de flashbuttons kun je gebruiken voor de chases. de chase brandt dan (zoals standaard is bij flashbuttons) vol. je kunt nu ook een andere chase erbij open zetten. hetzelfde geldt voor die chase zoals hierboven staat.

je hebt nu een aantal chase lopen, en wilt van een andere bladzijde ook een chase starten. alleen die chase zit onder een fader die je al open hebt staan voor een programma van een andere bladzijde. dan kun je hem ook op de andere pagina's nog dimmen, uitzetten, en de snelheid toewijzen. MAAR als de fader eenmaal helemaal dicht is geweest, hoe kort ook, dan zal de chase van de bladzijde waar je op bent gestart worden. dat betekent dat je dus 12 chases tegelijk af kan spelen, en totaal 48 chases kan opslaan. (voor de grote broer, de 48, kun je dus 24 chases tegelijk afspelen, en er 96 opslaan.) daarbij komt dat als er chases over elkaar heen lopen, de chase met de grootste bek eroverheen schreeuwt. dat vergelijken gaat PER kanaal. voorbeeld: als je eens chase hebt die waarde 124 naar een kanaal uitstuurt, en een chase die 190 uitstuurt, dan zal de chase die 190 uitstuurt even overmacht hebben. daarna valt hij OF terug naar zijn oude chase, OF hij valt terug op een andere chase die bijv. waarde 180 aanbiedt. dat is hoger 124, en zal dus de leiding nemen.

de 'crossfader':
dit is een soort crossfader. het zijn 2 faders naast elkaar, die je tegelijk naar boven of beneden moet schuiven. je hebt namelijk 2 masters: 1 voor de faderposities die je handmatig hebt ingesteld, en 1 voor de chases. daarmee kun je alle chases tegelijk dimmen. deze functie is echt ONTZETTEND handig. zo kun je een achtergrond instellen met de faders. je kunt ze allemaal omhoog zetten, en dan dimmen met de masterfader. (die dus totaal GEEN invloed heeft op de sterkte van je chases) ook kun je ze allemaal verschillend zetten, en met de masterfader uitzetten, zonder dat je de faders omlaag moet zetten, en daarna omhoog. dan krijg je vaak ook niet meer precies wat je had. daar heb je nu geen last meer van. voor de masterfader van de chases geldt precies hetzelfde. deze functie is ook ZEER geschikt voor playbackshows, waar je de ene keer vast ingesteld licht nodig hebt, en de andere keer chasend licht. stel achtergrondlicht en, en ook een aantal chases die je mixt. dan is het een kwestie van de 'crossfader' omzetten, en je wisselt tussen vast en chasend licht.

het display:
het is maar een simpel display, maar je kunt er genoeg op zien. als je met faders schuift, zie je een getal van 1 t/m 255 op en neer gaan. dat is de DMX-waarde. detail: je kunt zelfs kiezen tussen de DMX waarde en procenten. het veranderen gaat als volgt: ga naar de recordmode (staat helemaal bovenaan) en houdt de record/shift knop ingedrukt. druk dan op insert % or 0-255. die zit rechts schuin onder het display. de waarde op het display veranderd nu. het makkelijkst is om een fader helemaal open te gooien. dan kun je het makkelijkst zien of het in procenten gaat of in de DMX waarde.

links van het display zitten 4 LEDs:
rec step: als je in de recordmode aan het proggen bent, gaat het LEDje hierbij branden en laat zien hoeveel stappen je al in het geheugen hebt gezet. (die scenes houdt ie gewoon vast, ook als je hem uitzet. je kunt er pas iets mee als ie onder een fader staat)
dimmer: als je met een fader van de linkse helft schuift (maakt niet uit of het 'gewone' faders zijn, of die van de chases), laat het display zien waar ie is. (in % of 0-255)
speed time:het LEDje springt aan als je de speedfader verschuift. hij geeft dan de tijd aan die tussen 2 stappen zitten.
fade time:de tijd die 'de plaat' nodig heeft om van helemaal boven tot helemaal beneden te komen. de reden waarom ik de plaat er weer bij haal is dat eenm lamp die op de helft staat pas mee gaat wegfaden als de rest ook zo ver is.

oprekken van beinvloedbare kanalen in de 1e mode (waar je je chases afspeelt):
de 'berperking' van deze tafel waar zo vaak over wordt gesproken, is dat je in mode 1 maar 12 kanalen met de hand kan beinvloeden. daar zijn 2 mogelijkheden voor om het op te rekken: (dit hoeft NIET in de recordmode)

manier 1: je start een chase, houdt de blind knop onder de masterfaders in, en drukt op de flashbutton van de chase die je door wilt laten lopen, en live wilt pakken. laat de knoppen los. je kunt nu gewoon de fader van de chase naar beneden schuiven, zonder dat de chase dimt/stopt. als die fader omhoog zet, zie je dat in plaats het oranje LEDje (die geeft aan dat een chase loopt), het groene LEDje aangaat. dat betekent dat je nu handmatig dat kanaal kan bedienen. om deze truc uit te halen hoef je niet perse een chase onder die fader hebben staan. met een lege chasefader kan het ook. om weer de chase aan je fader knopen, houdt je home (naast blind)in en drukt op de flashbutton van de fader. LET OP. als je de fader van het kanaal wat je weer terug zet helemaal dicht staat, zal je chase ook uit staan. als je hem weer normaal maakt, gaat de chase ook naar de waarde waar de fader op dat moment op staat.
vervolg hieronder:
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
9-3-2004 16:59
manier 2:
je beperkt het aantal chases naar bijv. 8. daarvoor neem je 17 t/m 24. 13 t/m 16 kunnen we nu gaan softpatchen. (moeilijk woord voor functies toewijzen/veranderen, zonder met kabels te gaan knoeien. dat is hardpatchen)
je schrijft een chase van 1 enkele stap, waarin kanaal 13 vol open staat. daarvoor moet je naar mode 3, fader 13 open, drukken op record/shift, terug naar mode 1, en zet de chase op fader 1 (geteld vanaf de chasefaders onderaan). de LEDjes links knipperen, ter bevestiging van het zetten van de chase onder een fader. zo zou je ook kanaal 8 van de bovenste rij kunnen patchen met 12 van de onderste rij.

kleinigheidjes:
als je de holdknop ingedrukt houdt, houdt de tafel de laatste scene (stilstaande instelling) vast. de chase loopt gewoon door. laat je hem los, dan pak hij de chase(s) weer op.

de darkknop is het tegengestelde van full-on. zolang als je die knop inhoudt is het donker.

de full-on knop kennen we denk ik wel. als die ingedrukt is, gaat alles op 100% branden.

zo, ik denk dat ik het belangrijkste wel heb gehad. ik ben er ongeveer 4,5/5 uur mee bezig geweest, dus lees dit eerst door voordat je vragen gaat stellen over de showmaster.

een aantal knopjes heb ik niet behandeld, omdat ze OF onbelangrijk zijn, OF ik niet weet hoe ze werken. laugh :D de handleiding klopt namelijk niet.

misschien een idee dit topic sticky te maken?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
9-3-2004 17:08
hoewel hij indd te vinden is via de zoekmachine heb ik hier die van de DJ Mingle.
home.planet.nl/~welte237/djmingle.pdf
astu.
en ik vind dit een goed topic!
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 998
9-3-2004 18:06
Een goed initiatief! Als er nog handleidingen gehost moeten worden kan ik net als die mingle handleiding nog wel wat hosten. happy :)
Dance the night away!
HarmenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-11-2003
Laatste: 5-10-2010
Berichten: 121
9-3-2004 20:17
is dit niet handiger op een site?

mgoed ik zal ook even helpen, over die scenesetter 24/48:
je hebt ook nog de blind & de home functie, 2 knoppen voor als je in je programma (per ongeluk) een lamp hebt zitten die niet goed gesteld is of iets dergelijks,
terwijl het programma loopt druk je op blind en houd em vast en dan druk je op het kanaal in je a preset van de lamp die je uit je chase wilt halen.
met home doe je precies hetzelfde alleen dan schakel je hem weer in.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
9-3-2004 20:25
het is me nog niet helemaal duidelijk. zou je het wat uitgebreider (geen 2 1/2 post, maar wel iets uitgebreider) kunnen uitleggen?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
HarmenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-11-2003
Laatste: 5-10-2010
Berichten: 121
10-3-2004 20:36
uhmz jah tuurlijk, ik weet niet welk gedeelte je niet snapt maar het komt erop neer dat je met bovenstaande functies delen (scenes) uit je chase kan laten en ze weer erin kan stoppen als je wilt...
gesnapt? (geef anders even aan wat je niet snapt)

mzzls
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
12-3-2004 02:52
Goed gedaan jochie!
Ik denk dat er nu veel meer duidelijkheid over het technisch kunnen van deze tafeltjes is.
Martijn, ik neem aan dat deze beschrijving ook voor andere als Botex /HQ /showtech geldt?
In dat geval is het volgens mij zo dat de progammercode kan verschillen per merk!
Ik heb met een botex en een showtech dat al eens meegemaakt!(check daarvoor dus je orginele handleiding).
Verder niets dan lof voor het pleuris-werk wat je gedaan hebt!
Alles komt goed....
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
13-3-2004 01:37

Malle Pietje schreef:

Martijn, ik neem aan dat deze beschrijving ook voor andere als Botex /HQ /showtech geldt?
ja, maar ieder tafeltje heeft als het goed is de code achterop staan.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)