Zelf T/S parameters meten?
(9 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
TeacherStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-1-2004 Laatste: 7-4-2017 Berichten: 70 | 23-1-2004 14:46 |
Onbekende speaker? Toch een kist eromheen bouwen? Wat moet je doen om T/S parameters zelf te meten? Het is nl eenvoudiger dan je denkt. Op GoT loopt er een erg duidelijk topic over, en ik vond dat hier ook wel passen: gathering.tweakers.net/forum/list_messages/864768 t. | |
I'm a man... I don't read manuals. | |
StefanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-2-2003 Laatste: 12-10-2013 Berichten: 728 | 23-1-2004 15:12 |
De guide is nog niet helemaal af, de versie die er nu staat wordt nog wat aangepast (mijn kritiek is eronder ook wel te vinden). | |
JurrieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-4-2003 Laatste: 4-1-2024 Berichten: 620 | 23-1-2004 17:44 |
Ik geloof dat ik op dit forum ooit al eens een link heb geplaatst met een on-line guide. Zal es zoeken. | |
DJ baseStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-1-2004 Laatste: 11-8-2009 Berichten: 27 | 23-1-2004 18:50 |
ik heb ook 2 onbekende Coral speakers waarvan ik een baskist wil maken, maar ik heb geen idee voor een tekening. en ik ben ben bang dat ik veel hout verspil. | |
StefanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-2-2003 Laatste: 12-10-2013 Berichten: 728 | 23-1-2004 19:11 |
Ik denk dat je over het bouwen van een eigen kist beter een eigen topic kan open of liever nog lees wat er allemaal al over geschreven is | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 24-1-2004 16:24 |
Stefan schreef: De guide is nog niet helemaal af, de versie die er nu staat wordt nog wat aangepast (mijn kritiek is eronder ook wel te vinden).Er wordt veel gesproken over het "inspelen" van een driver. Nou... Een driver doet z'n hele leven niets anders dan inspelen. Een aantal parameters van een driver zijn namelijk vrij dynamisch (jammer maar helaas) en zelfs afhankelijk van de stimulus. Zo zul je bij 1W een andere set parameters krijgen dan bij 100W (denk alleen maar eens aan de opwarming van de spreekspoel MAAR ook aan het dynamisch zijn van de compliantie). Daarom wordt ook vaak niet alleen met smal signaalparameters gewerkt (T/S parameters) maar ook met grootsignaalparameters (Leap gebruikt beide parametersets om maar eens een voorbeeld te noemen). Gelukkig hebben we daar in de praktijk niet zo gek veel last van. Geval is namelijk wel dat alle parameters behoorlijk aan elkaar "vast" zitten. Je zult dus vaak tussen metingen verschillen in parameters zien MAAR als je die parameters dan in (bijvoorbeeld) Leap gooit kom je er achter dat er toch een "algemene correcte" kast voor die verschuivende set parameters te vinden is ;-) De spider bepaalt (zeker bij HiFi drivers) inderdaad de bulk van de compliantie. Neem bij de meting ook het feit dat de driver niet meer door een spanningsbron wordt aangestuurd (Rg is immers niet nul maar 10 Ohm!). Veel fabrikanten gebruiken daarom een stroombron (1k weerstandje gedraagt zich in dit geval al aardig als een stroombron) EN compenseren daarna voor het feit dat de driver wordt aangestuurd door een stroombron in plaats van door een spanningsbron. Bij een 10 Ohm Rg zit je een beetje tussen wal en schip (geen spanningsbron en geen stroombron). Voor een goede impedantiemeting, zoek op Google naar "impedometer". Een andere methode om de T/S parameters te meten is door gebruik te maken van de "delta mass" methode. Je meet dan eerst Fs zonder toegevoegde massa en daarna nog een keer na toevoeging van een bekende massa (liefst rond de te verwachten conusmassa) die stevig (liefst in de buurt van de spreekspoel (dus rond de stofkap)) op de conus geplakt wordt. Aan de hand daarvan kun je dan Mmd bepalen (en via dat dus de rest van de parameters). Je hebt dan geen testkast meer nodig maar wel een goede weegschaal (nauwkeurig op 1 gram tot zo'n 300 gram) en wat kleverig spul dat wel weer losgehaald kan worden van de conus (dat je dan als toegevoegde massa gaat gebruiken). (Of neem drivers waar de fabrikant al deze moeite reeds genomen heeft ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
StefanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-2-2003 Laatste: 12-10-2013 Berichten: 728 | 24-1-2004 18:26 |
Dré zou je er problemen mee hebben als ik je stukje c/p naast GoT? (uiteraard voorzien van de juiste bronvermelding) | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 24-1-2004 19:04 |
Stefan schreef: Dré zou je er problemen mee hebben als ik je stukje c/p naast GoT? (uiteraard voorzien van de juiste bronvermelding) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 14-1-2006 10:43 |
Dré schreef: Een andere methode om de T/S parameters te meten is door gebruik te maken van de "delta mass" methode. Je meet dan eerst Fs zonder toegevoegde massa en daarna nog een keer na toevoeging van een bekende massa (liefst rond de te verwachten conusmassa) die stevig (liefst in de buurt van de spreekspoel (dus rond de stofkap)) op de conus geplakt wordt. Aan de hand daarvan kun je dan Mmd bepalen (en via dat dus de rest van de parameters). Je hebt dan geen testkast meer nodig maar wel een goede weegschaal (nauwkeurig op 1 gram tot zo'n 300 gram) en wat kleverig spul dat wel weer losgehaald kan worden van de conus (dat je dan als toegevoegde massa gaat gebruiken).TCMC | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 14-1-2006 10:46 |
Dré schreef: Er wordt veel gesproken over het "inspelen" van een driver. Nou... Een driver doet z'n hele leven niets anders dan inspelen.Gelukkig hebben we daar in de praktijk niet zo gek veel last van. Geval is namelijk wel dat alle parameters behoorlijk aan elkaar "vast" zitten. TCMC | |