Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Dj joe

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 138 bijdrage(n) van Dj joe (Pagina: 1 van 14)

Topic: Compacte 12inch high power sub (Lab 12/ S.A.D 1500) (15-3-2014 12:20:00)
Ik ga de kast toch berekenen op 40L 40HZ, het -3db punt ligt dan op zon 37hz, naar mijn idee meer dan genoeg voor pa.
Krijg een boost van zon 4,5db rond de 60hz maar dit vind ik geen probleem.
Lijkt er alleen maar meer output uit het kastje te komen.

de poort wordt dan 10,2x 30cm (29m/s)

Plotjes:
www.freebits.nl/images/543win_isd_lab_12_40l_40h.png

Gevoeligheid:
www.freebits.nl/images/726win_isd_lab_12_40l_40h.jpg

Poortsnelheid:
www.freebits.nl/images/303win_isd_lab_12_40l_40h.jpg

Dit lijkt me een goede ''middenweg''
Topic: Compacte 12inch high power sub (Lab 12/ S.A.D 1500) (15-3-2014 11:32:00)
Oke bedankt, 5 liter is nog te doen.

En helaas is de amp wel groter dan ik dacht.
De amp zelf is zon 17cm breed binnenmaat, en de losse voedingsplaat met de ringkern 19cm dus dan zit ik al op een 36cm.

Bij 40L zit ik inderdaad al op een poort van 10,2cm doorsnede bij 60cm lang, dan zit ik op een poortsnelheid van 29m/s nu kan dit met een bocht erin wel maar dan gaan er inderdaad weer flink wat liters van de inhoud af.

Ik denk dat ik de kast sowieso groter moet maken al is het maar 5cm dieper.
Het houd 18mm Multi heb ik nog liggen dus vandaar dat ik daarvoor gekozen heb.

Misschien dat het een idee is om alleen een behuizing om de amp te maken (38x20cm) en de voeding los in de kast te schroeven?
Hier zit wel nog de voedingsprint bij met wat elco's en ic's, zou dit kwaad kunnen als deze in de kast bij de speaker zitten?
Topic: Compacte 12inch high power sub (Lab 12/ S.A.D 1500) (13-3-2014 16:48:00)
Vandaag weer wat goed nieuws, gisteren de schema's gekregen van hypex en zelf maar aan de slag gegaan.
eindtrap werkte goed en schakelde gewoon in ik kreeg alleen geen signaal, voedingsprintje nagelopen en daar zaten 2 ic's op, een die het ingang signaal schakelt, de andere schakelt de eindtrappen en ventilator, deze heb ik ook maar meteen vervangen en hij werkt weer als een ti*t.

Totale schade €1,85 happy :)

Gisteren nog druk aan het bereken geweest maar de inhoud lijkt toch wat lager uit te komen..
Kast maten tot zover:

515mm breed (amp is 483mm hoog)
400mm hoog
en 500mm diep

binnenmaten:
479mm breed (2x18mm)
364mm hoog (2x18mm)
296mm diep (500mm-achterplaat 18mm, 110mm tussenruimte voor de amp, tussenplaat 18mm, front 40mm terug, 18mm frontplaat)

Dan zit ik op 51,5 liter
2x handvat (kubus 200x200x25) = 2x1L
heb ik dus nog 49,5 liter over en daar gaat dan nog de baspoort+ speaker vanaf.
Iemand een idee hoeveel liter de speaker inneemt? (kan dit nergens vinden bij de specs)

Ik kan de kast groter laten lijken door dempingsmateriaal toe te voegen maar is dit te berekenen?
Topic: Compacte 12inch high power sub (Lab 12/ S.A.D 1500) (11-3-2014 20:42:00)
Nou eerste domper al gehad.
Vandaag de hypex amp binnen gekregen werkt deze niet.
Mail gestuurd naar de eigenaar, deze zegt dat hij werkend de post op is gegaan en hij hem niet terug neemt.

Iemand hier die er naar kan/ wil kijken toevallig?
Topic: Compacte 12inch high power sub (Lab 12/ S.A.D 1500) (8-3-2014 11:51:00)
Hallo Johan,

Bedankt, 30hz 60L lijkt me ook een mooi uitgangspunt.
Ik snap dat ik niet het maximale uit de speaker haal hiermee en ik verwacht ook geen broekpijp wapperende bas, daar heb ik nog andere (grotere) speakers voor staan.
Ik heb een Fohhn easysat set waarvan de 15inch ook redelijk compact is maar deze is niet aktief.
En het zelfbouwen begon weer te kriebelen dus vandaar dat ik hier bij uit kwam.

De sad/ hypex is een bridge amp (mono amp welke tot 4 ohm belast mag worden dus die 6 ohm moet prima kunnen)

specs:

Power ouput 900W @ 8 Ohm | 1490W @ 4Ohm
Subsonic filter 20Hz / -3dB, 24dB/Octave
Damping factor 1000 @ 100Hz/8 Ohm
Input impedance ?? kOhm / balanced input
Features - active filter (optional)
- separate power supply
- soft-start
- DC-protection
- shortage protection
- over-heat protection
- temperature controlled fan
- active limiter
Dimensions 170mm x 483mm x 100mm
Warranty 1 year

Ik heb hier nog redelijk wat multiplex liggen dus ik ga zo eens een kast tekenen en wat proberen, ik hou het wel simpel met een pvc poort zodat ik de afstemming nog makkelijk kan wijzigen.
Topic: Compacte 12inch high power sub (Lab 12/ S.A.D 1500) (8-3-2014 10:07:00)
Frank,

De bult krijg ik er ''gratis'' bij als ik de kast hoger afstem, als ik hem afstem op 22hz is hij nagenoeg vlak maar dat gaat weer ten koste van de max spl.
Ik heb hem nu op 30hz gesimuleerd (speelt zonder powerdip vanaf 28hz)

www.freebits.nl/images/616win_isd_lab_12_60l_30_.png

Gevoeligheid:

www.freebits.nl/images/416win_isd_lab_12_60l_30_.png

Max power:

www.freebits.nl/images/329win_isd_lab_12_60l_30_.png

Max spl:

www.freebits.nl/images/685win_isd_lab_12_60l_30_.png

De kast is nu redelijk vlak alleen lever ik wel bijna 3db in op max spl, nu denk ik niet dat dit voor problemen gaat zorgen (heb er heel wat meer op staan dan die 400W.
Maar is het niet zonde om zoveel vermogen in die 25-35hz te duwen?
Topic: Compacte 12inch high power sub (Lab 12/ S.A.D 1500) (7-3-2014 20:48:00)
Hallo,

Zoals de titel al omschrijft ben ik bezig met de bouw van een compacte subkast ter ondersteuning van 2 DAS ST8A speakers.
De das hebben een behoorlijke output en ook nog redelijk wat bas maar egt laag gaat het niet (wat wil je met een 8 inch driver)
Via marktplaats heb ik een eminence lab12 driver en sad/hypex bridgeamp A1500 gekocht.

Nu ben ik even bezig geweest met winisd om verschillende kastjes te simuleren en ben zon beetje uitgekomen op een netto inhoud van 60L alleen ben ik nog aan het twijfelen wat de afstemming moet worden.

Ik heb de kast gesimuleerd op 35 en 40hz (40hz voornamelijk omdat de gevoeligheid en max spl wat hoger wordt)
Alleen nu vraag ik me af of dit slim is, de driver kan in principe vanaf 28hz spelen zonder powerdip, ik snap dat dit voor pa veel te laag is maar ik heb in principe vermogen genoeg (bridge amp geeft theoretisch 900 watt aan 80hm, de lab is 400rms 6ohm dus dan zou de amp zon 1000/1100 watt leveren?

De simulaties:

www.freebits.nl/images/909win_isd_lab_12_60l_35_.png

www.freebits.nl/images/540win_isd_lab_12_60l_40h.png

Gevoeligheid:

www.freebits.nl/images/213win_isd_lab_12_60l_35_.png

www.freebits.nl/images/569win_isd_lab_12_60l_40h.png

Geen powerdip:

www.freebits.nl/images/956win_isd_lab_12_60l_35_.png
www.freebits.nl/images/367win_isd_lab_12_60l_40h.png

Max spl:

www.freebits.nl/images/550win_isd_lab_12_60l_35_.png
www.freebits.nl/images/935win_isd_lab_12_60l_40h.png

Wat is nu wijsheid?
Bij de 35hz afstemming ligt het -3db punt op 31,5 hz,
Bij de 40hz afstemming ligt het -3db punt op 34hz wat eigenlijk laag genoeg is lijkt me en heb ik een flinke boost rond de 50/60 hz (voor disco geen probleem lijkt me)
Kan ik de kast dan beter op 40hz afstemmen en die 2db gevoeligheid/ max spl meer pakken?

Als iemand op of aanmerkingen heeft omtrent de afstemming/ grote van de kast hoor ik dit graag, heb wel wat br kastjes gebouwd maar nog nooit met zon soort driver in zon compacte behuizing..
Topic: Hulp gevraagd met Master dx500 versterker (1 kanaal vervormt) (31-3-2013 21:10:00)
Sorry, het was even druk voor de feestdagen dus ben wat laat met reageren.

Maar de diode functie heb ik idd gevonden en heeft eigenlijk niets uitgewezen.
Vind geen ''grote'' verschillen tussen de 2 printen en de transitoren meten beide gewoon goed (geen sluiting/ verschillende waardes)
Ik heb er verder niet meer echt tijd gehad om verder te zoeken want aan de weerstanden e.d. kan ik nu weinig meten zolang alles op de print zit.

Schema's heb ik gezocht maar helaas nog niets van kunnen vinden via internet.

Heb het dan ook even op een laag pitje gezet, wil er als ik een dagje vrij heb nog een keer uitgebreid naar kijken/ meten en anders breng ik hem toch maar naar een raparateur of wordt hij ''opgeofferd'' als mono test ampje.

In iedergeval wil ik PVG en Audiopartner bedanken voor alle hulp.
Mocht ik nog iets vinden laat ik dat in dit topic weten.
Topic: Hulp gevraagd met Master dx500 versterker (1 kanaal vervormt) (22-3-2013 13:07:00)
Torren zijn nog wel met een diode test door te meten, zelfs in circuit.

De andere suggestie heb ik al gegeven, vanuit gaande dat dit een master reparateur is met een test versterker ter plaatse.
Anders schema zoeken en type nrs en aansluitingen uitvogelen..
Hallo,
RB is helaas geen master reparateur, en eerlijk gezegt kreeg ik bij het telefoontje ook niet echt een ''goed'' gevoel, verkoper begon er meteen over dat de versterker bij hun getest was en er dus in de tussentijd iets mee gebeurt moest zijn.
En reageerde nogal kortaf nadat ik hem vroeg of ze er een keer naar wilden kijken en ik kon er absoluut niet op wachten want het was veel te druk (terwijl de monteur de hele week vrij heeft).

Maar goed, probeer nog even naar de stuurtorren te kijken en anders breng ik hem even langs een tv reparateur hier in de buurt, hij zal in iedergeval al wat meer kunnen meten dan ik.

Bedankt voor je reactie!
Topic: Hulp gevraagd met Master dx500 versterker (1 kanaal vervormt) (22-3-2013 13:01:00)
Hallo,

Heb gisteravond een synq 1k0 opgehaald voor aankomend weekend dus ik heb een versterker voor het geen ik de master wilde gebruiken.
ik wil de master toch proberen te maken, aan de stuurtorren kan ik eigenlijk weinig doen alleen proberen door te piepen of niet?
Als ik deze door piep moeten ze ''iets'' van een weerstand aangeven toch? als ik 0ohm meet kan ik er dan van uitgaan dat deze defect zijn?
Het bedrijf waar ik vaker freelance voor werk heeft smd soldeerbouten e.d. staan dus zou ze even los van de print kunnen doormeten.

Sorry voor de vele vraagtekens maar aangezien ik nu een andere amp heb en de master dus niet direct nodig heb wil dit graag zelf proberen te maken, mooi leermoment lijkt me.

En PvG, bedankt voor je hulp trouwens!