Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van René Eppink

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 200 bijdrage(n) van René Eppink (Pagina: 4 van 10)

Topic: Welke instellingen voor processor??? (10-5-2011 10:42:00)
Lowcut zou ik BW doen, 24dB/oct is ook prima.
Een eventuele delay moet niet op de subs maar op de toppen.

Voor de rest kun je kijken naar de instellingen die anderen hebben, het is voor een gedeelte ook gewoon een smakkwestie.
Topic: Post hier foto's van het binnenwerk van je versterker (9-5-2011 23:44:00)
Maximale uitgangsspanning inregelen kan in principe met elke combinatie van processor en hoeft niet meteen veilig te zijn tenzij je geen piekvermogens wil toelaten hoger dan je RMS vermogen, maar dat zou in veruit de meeste gevallen een beetje zonde zijn.

Pas echt interessant wordt het als de stroom- en spanningsgegevens slim gecombineerd worden en eventueel vergeleken met modellen in het geheugen. Daar valt van alles uit af te leiden zoals afgegeven vermogen maar ook impedantie bij verschillende frequenties, opwarming van de spreekspoel, als je 't helemaal mooi aanpakt weet het ding zelfs te herkennen welke speakerkast je aan de andere kant van het draadje hebt hangen! (denk aan de Labgruppen PLM's)

Nu heb ik zojuist wel even appels en peren door elkaar gegooid en dat besef ik volledig, maar het (op een wat eenvoudigere manier) meewegen van de stroom zou wel zijn voordelen opleveren ten opzichte van de combinatie losse processor + versterker. Hierbij zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een RMS limiter waardoor pieken boven het RMS vermogen wel mogelijk zijn maar het RMS vermogen netjes beperkt wordt.
Topic: Nieuwe geluidsset voor zangkoor (28-4-2011 10:21:00)

PvG schreef:

Omdat je meerdere personen per mic probeert te pakken, werken eigenlijk alleen shotgun condensator mics een beetje.
Toch zou ik eerst 'ns proberen het koor niet te versterken en alleen de solisten (+ evt. begeleiding) te versterken. (Wel de monitoren plaatsen.) De solisten zou je 1 mic per persoon kunnen geven en dus dicht bij de mic kunnen plaatsen.
Dat hangt maar net van je aanpak af. Shotgun is leuk als je het koor van een afstand wil pakken, maar daarmee pak je ook veel meer akoestiek en andere geluiden op. Als je dichter bij het koor werkt en/of met (stereo)paartjes dan werken cardiode microfoons naar mijn mening beter.
Topic: Nieuwe geluidsset voor zangkoor (27-4-2011 18:52:00)
In welke opstelling gebruik je de KM184's precies?
Topic: Vraagje over laser. (14-4-2011 12:50:00)
Als het aan Tom lag hadden blinders geen bestaansrecht.razz :p (Maakt verder niet uit natuurlijk, ieder z'n smaak! Maar een goede bak licht in je snufferd helpt naar mijn mening vaak wel om de show 'de zaal in te trekken'. Dosering is natuurlijk wel belangrijk en ook afhankelijk van wat voor soort evenement je draait!)
Topic: Nieuwe top/line-array kast ( 4x8" ) (14-4-2011 12:19:00)

PvG schreef:

Met akoestisch koppelen van 2 drivers bedoel ik dat het rendement van de drivers omhoog gaat. 3dB extra winst naast het feit dat je 3dB output wint omdat je het dubbele vermogen uitstuurt: 2 subs naast elkaar geven 6dB meer output dan 1 sub.
Gaat het rendement van 2 HF compressiedrivers ook met 3dB omhoog als de hoornmonden "koppelen"? Mijn buikgevoel zegt van niet, omdat de compressiedriver nagenoeg geen drukverhoging "ziet" bovenop de drukverhoging door de compressie (m.a.w. verwaarloosbaar)?? Iemand die weet hoe het zit?
Ja ik begrijp wat je bedoelt. Maar akoestische koppeling is gewoon interferentie. Als je een golffront hebt waarbij alle golven in fase zijn (kunnen we vanuit gaan bij waveguides) en je maakt dat golffront twee keer zo lang krijg je door de destructieve en constructieve interferentie een theoretisch half zo grote spreiding en daardoor een verdubbeling van de geluidsdruk. Míjn onderbuikgevoel zegt dat de directiviteit van een bron daar niks(of weinig) aan af doet. (Ga maar na, op een bepaalde afstand vanaf 2 drivers onder dezelfde hoek overlappen ze elkaar bijna volledig) Sterker nog, de directiviteit van een bron wordt ook al verkregen door dit principe.

De vraag is of alle waveguides ook op 1 lijn in deze kast zitten. Zo ja, dan heb je wel de akoestische koppeling maar een vrij minieme verticale spreiding in de hoge frequenties.

PvG schreef:

Als je echt veel van deze drivers hebt: ja, je hebt dan zoveel over in het hoog dat je het ook niet zo zwaar hoeft te belasten en dus best de kantelfrequentie wat lager kunt leggen. In deze set zitten er echter (vooralsnog) maar 2 per kant...
Verder is de 4510 bij 1kHz nog niet op volle sterkte, dus is het waarschijnlijk makkelijker de response recht te krijgen door vanaf 2kHz te crossen.
Je noemt zelf 134dB voor het laag en 137dB voor het hoog (uitgegaan van 2 hoogdrivers). En dat in een 3-weg set met kantelfrequenties op 125Hz en 1-1.5kHz mid en hoog ongeveer hetzelfde *gemiddelde* akoestische vermogen moeten kunnen produceren. Nou zit het HPF op de 8" speakers in dit geval waarschijnlijk wat hoger maar de natte vinger zegt toch wel dat er ook wel iets lager gecrosst kan worden. Maar dat hoeft natuurlijk niet meteen 1kHz te zijn. wink ;)
Topic: Nieuwe top/line-array kast ( 4x8" ) (12-4-2011 12:57:00)

PvG schreef:

De BMS4510nd mag volgens specs vanaf 1kHz gebruikt worden, maar de driver is pas recht vanaf 1.5kHz.
Welke 8" BMS gebruik je? De 8S215 loopt door tot iets meer dan 2kHz, de 8N515 lijkt iets verder door te lopen.

Mijn regel is altijd: gebruik de low-mid driver zover mogelijk om de high-driver te ontlasten v.w.b. vermogen en
luchtsnelheid in de hoorn (--> vervorming). Een goed start punt is in dit geval een kantelfrequentie van 2kHz, filtertype: Linkwitz-Riley 24dB/oct (= 4e orde).
Deze stelregel lijkt me prima om vanuit te gaan bij conventionele toppen maar je ziet toch dat bij systemen met waveguides wel vaker redelijk laag gecrosst wordt. Je hebt vaak relatief veel hoogdrivers in zulke systemen en dus veel vermogen waardoor lager crossen geen problemen vormt en het zorgt vaak voor beter controleerbare spreiding en beter fasegedrag in belangrijke frequentiegebieden.

PvG schreef:

High-driver heeft rendement van 112dB/1W/1m op 90x10 waveguide, 80W AES, laten we zeggen 160W program (BMS zegt 450W peak, maar hoelang?). Neem even aan dat de hoogdrivers *niet* akoestisch koppelen. --> max. SPL hoog = 112 + 10 * log (2*160/1) = 137dB.
Volgens mij is het hele idee dat ze juist wél akoestisch koppelen?
Topic: Drive-in show websites (21-3-2011 16:57:00)
Wat een onzin. Sorry.
Topic: Wat is er met Carnaval stukgegaan en wat is de oorzaak? (algemeen) (17-3-2011 16:50:00)
Volgens mij waren die subs origineel 2*4Ohm bedraad. Maargoed, dan zou je dus een 5000 per subje nodig hebben dus als het zo blijkbaar ook goed werkt zie ik ook niet in waarom niet. happy :)
Topic: Orientatie digitale mengtafel (16-3-2011 00:51:00)
Jup, je kunt nu selecteren of je het feedback delay algoritme in je channel strip wilt laden of één van de dynamics algoritmes. De dynamics algoritmes vreten wat meer recources dus vandaar dat je die ene band EQing kwijt raakt.

Qua waarde van zo'n set weet ik echter niks nuttigs te melden en zou ik ook op de tweedehands sites moeten afgaan. Heb al lang geleden besloten dat ik mij fijn hou bij het spelen met apparatuur van anderen. laugh :D
Topic: Info staging (16-3-2011 00:36:00)

JeroenVDV schreef:

(Waar gaan we in godsnaam al die studenten laten in onze industrie de komende jaren..)
Vraag ik me ook wel eens af. Scheelt ook dat de cultuursector en de publieke omroepen totaal niet onder druk staan vanwege bezuinigingen.... shut up :X
Topic: Orientatie digitale mengtafel (15-3-2011 01:11:00)
Op de VM(C)7200 zitten zeker wel gates en compressors. Standaard zit er op elk kanaal een 'feedback delay' in de channel strip maar je kunt hier ook voor elk kanaal afzonderlijk een expander of compressor instellen. Erg jammer is dat je zodra je dat doet wel 1 bandje volparametrisch van je channel EQ moet missen. Vreemd is wel dat ik het net nog even voor je heb op proberen te zoeken in een manual maar er wordt met geen woord over gerept. Ik vermoed haast dat deze functionaliteit er met een firmware update bij is gekomen maar misschien dat iemand anders er het fijne van weet.

Verder....De VM(C)7200 is opzich een prima tafel waarbij je behoorlijk wat functionaliteit krijgt voor het geld dat je neertelt. Waarschijnlijk voldoet hij van alle opties nog het meest aan jouw eisenlijstje. De geluidskwaliteit is gewoon in orde. Het feit dat je geen knoppen met vaste functies hebt voor instellingen op de channelstrip vind ik persoonlijk ook iets waar aardig makkelijk aan te wennen is. Maar er zijn ook wat vrij grote minpunten:
- Gebruiksvriendelijkheid. Het systeem kan (voor die tijd) redelijk complexe dingen maar zo gedraagt het zich ook! Basis mixen lukt vrij makkelijk als je eenmaal de routing een beetje goed hebt maar voor wat complexere routing en andere functies moet je de tafel echt goed kennen.
- Gedateerdheid. Het is gewoon een oudje waarbij je soms wat geduld moet hebben voor de interface op je reageert. (daarbij zeg ik uitdrukkelijk interface want het geluid reageert wel direct)
- 3-bands EQ bij gebruik van compressor of gate
Topic: Casus, regen. (12-3-2011 23:13:00)

Dj pacific schreef:

Daarnaast is de constructie enkel aan de onderkant geopend. Natuurlijk zitten er diverse fans in een kop gebouwd, maar als de lucht circulatie door de regenkappen niet optimaal is, dan zal de temperatuur toch oplopen.
Kijk eens naar de foto en hoe de kabels naar binnen gaan. wink ;) De bovenste ring is groter en steekt over. Opstijgende warme lucht kan daar prima door ontsnappen.
Topic: Ergenissen on stage/ tijdens het draaien (1-3-2011 13:41:00)

JeroenVDV schreef:

Antwoord is simpel: Als ze meer power zouden hebben in hun auto, waarom staat jouw geluidsset dan dat feest te versterken terwijl hun auto op de parkeerplaats staat?
Dat komt omdat zodra je buiten die auto staat de rammelende auto onderdelen de muziek vaak overstemmen. laugh :D
Topic: Ingangsgevoeligheid versterkers (22-2-2011 22:01:00)
Die 26 of 32dB is de versterking en niet de gevoeligheid(vandaar dat de dB hier niet gekoppeld is aan een eenheid). Bij de eerste moet je dus harder insturen om het volledige uitgangsvermogen te halen. Omrekenen is wel mogelijk, maar daarvoor wil je eigenlijk de uitgangsspanning bij volledige uitsturing weten (openklem, zonder belasting dus). In de praktijk is het misschien handiger die spanning gewoon te bepalen aan de hand van uitgangsvermogen en belasting.
Vervolgens kun je de versterking berekenen met 20*log(max. uitgangsspanning(V)/ingangsgevoeligheid(V)).

Andersom kan ook. Ingangsgevoeligheid (V) = Max. uitgangsspanning(V) * 10^(-Versterking(in dB)/20)
Topic: Second hand beurs (21-2-2011 14:13:00)
Inderdaad, DJYellow heeft vast niet voor niks DJ in zijn nickname staan. laugh :D
Topic: Nieuwe geluidsnormen in Belgie (11-2-2011 18:28:00)

Stoney3K schreef:

En wat gaan we doen met de big-bands en grote orkesten die zonder een speaker al makkelijk de 100dB halen? De ME bellen om 100 man van het podium op te ruimen?
Neh. Dat komt vast goed. Gewoon nog wat meer subsidie weghalen en wat BTW verhogen, dan zijn we vanzelf een keer van die herriemakers verlost. shut up :X Voor alle voetballiefhebbers onder jullie: Ik zou in 't stadion ook maar niet teveel herrie meer maken want straks zijn de politici gedwongen het BTW niveau van het voetbalkaartje ook naar 19% te verhogen en mogelijk verdere maatregelen te nemen om ook dit publieksvermaak uit te roeien! wink ;) sneaky :V
Topic: Welke microfoons in een bandset (8-2-2011 13:35:00)

Watt-Xtra schreef:

ipv die sm 58 mics eens kijken naar de 835-845 van sennheisser.
Ik vind hem veel lekkerder klinken.

Voor de rest al een heel aardig setje, ik weet niet in welk circuit je speelt maar 604 niet al voldoende op toms?
Mwoa, E835 is wel wat frisser maar voor mijn gevoel is ie niet zo allround als de SM58.

Het grote voordeel van de E904 is dat ie compacter is en veel minder snel in de weg zit, dat zou voor mij al bijna genoeg reden om daarvoor te gaan. Komt nog eens bij dat ze beter klinken en de behuizing van metaal is.

Voor gitaar zou ik eerder voor SM57 gaan dan voor Beta57. Beta57 kan wat rauw klinken en dat kan bij sommige gitaargeluiden denk ik wat teveel van het goede worden. Daarnaast is de SM57 ook wel een wereldstandaard op gitaar, wat overigens niet automatisch wil zeggen dat het ook de best klinkende mic is. Die Sennheisers klinken bijvoorbeeld ook erg leuk en er zijn nog veel meer opties.
Topic: Kanaal luider dan ander (1-2-2011 10:11:00)
Hoe is de geluidskwaliteit? Het klinkt wel zoals het hoort te klinken? En hoe groot is het niveauverschil?
Topic: Mega hoge prijzen tape-acts (26-1-2011 15:12:00)
Dan zorgt de meneer van het boekingskantoor er wel voor dat er de volgende keer een andere drive-in show staat.