Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Manymore

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 26 bijdrage(n) van Manymore (Pagina: 1 van 3)

Topic: X1 sub met IMF-HP18B I.p.v. SD18 (3-9-2015 14:38:00)
Bedankt iedereen voor de adviezen en dergelijke.
Ik zal hieronder wat foto's zetten van het resultaat.

Dan blijkt ook meteen waarom ik persé een buitenmaat wou hebben van 58 cm. ze passen nu namelijk geweldig samen met mijn Bell vps 300L bastkasten.
het val allemaal mooi in elkaar en staat gelijk vast door de pootjes die op de bovenkant vallen, alleen de topjes staan los op de foto.

In totaal een heel goed klinkend systeem, De topjes zijn echt geweldig en kunnen makkelijk tegen al dat vermogen in het laag op met 12 inch woofer, de baskasten zijn 4e orde bandpass met 2x15 inch woofer die het frequentiegebied van 80-180Hz op zich nemen, en de X1 subs verzorgen als 6e orde bandpas kasten met hun 18 inch woofer het sublaag van 30-80Hz. Heel effectief om voor die aparte frequentiebanden geschikte bandpas kasten te gebruiken.

Het X1 ontwerp is dus iets aangepast voor de 58 cm breedte, de oppervlakte van de poorten en de inhouden van de drukkamers zijn overal min of meer gelijk aan het originele ontwerp gemaakt.
Er zitten RCF woofers in van het type LF18G401.
Tegen de algemene regel om berkenmultiplex te gebruiken in, heb ik voor MDF gekozen aangezien ik voor twee kasten slechts €60,- euro aan MDF kwijt ben nu, en ik toch alles in de warnex heb gezet, en als poten twee lange strips plexiglas heb gebruikt (slijtvast) ben ik niet al te bang voor vocht schade.

Wat ook werkt tegen het vocht is natuurlijk het speakerfoam, dat natuurlijk ook iets tegen de adviezen in is, maar wat naar mijn mening niet heel veel lucht tegenhoudt. bovendien staat het een stuk mooier bij de rest van de set. Alhoewel de Bell subjes ook wel nieuw foam kunnen gebruiken...

foto's:
s17.postimg.org/rayfpuzb3/DSC_0834.jpg
s30.postimg.org/pml1gvlw1/DSC_0828.jpg
s23.postimg.org/ja4vtdgiz/DSC_0832.jpg

nogmaals bedankt
Topic: Bas kabinet (17-8-2015 12:39:00)
Ja precies, en dat zouden dan alleen nog maar de grondtonen zijn.
Wanneer je een snaar instrument bespeelt is de grondtoon altijd degenen waarvan de lengte van je snaar (op een bepaalde spanning met dikte) de helft van de golflengte van die toon is.
Vervolgens halveert deze golflengte steeds om de boventonen te vormen in afnemende volumes, telkens een octaafje hoger dus.

Je boventonen bepalen uiteindelijk de echte klank van je instrument.
Met een 15 of 18 inch speaker zou je die boventonen heftig gaan missen en gaat je hele sound eraan. Met een twaalf inch komt je mid tot begin van hoog toch nog aan de orde, alles wat je nodig hebt voor bas.

Vaak heb je daarom 4 stuks daarvan, maar ik vind combinatie kasten ook nooit slecht klinken(zoals hier eerder genoemd).

4x12 is natuurlijk wel ideaal bij een repetitie om jezelf nog een beetje door de waas van het geluid heen te horen.
Bij een onversterkt optreden klink het natuurlijk heel lekker om ook het echte sublaag in te vullen met een extra 18 inch woofer.
Bij een groter optreden waar je toch meestal met DI doorversterkt word is het juist weer mooi om je 4x12 cab te hebben om jezelf nog redelijk te kunnen horen in alle gevallen, de echte lagen tonen komen toch wel in de PA terecht.

Even gek voorstel: waarom geen 4x12 cab en een losse 18 of 15" cab? Dan kun je een mooie stack maken en kiezen wat je voor een bepaalde gelegenheid nodig hebt. En het ziet er natuurlijk hartstikke vet uit ;)
Topic: Fase omdraaien bij bandpass sub?? (10-8-2015 23:51:00)
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met het maken van een 6e orde Bandpass subwoofer.
Nu las ik op de website van speakerplans dat de maker zijn bandpass subwoofers meestal van binnen uit in tegenfase bekabelt.

De reden hiervoor was dat hij vond dat dit vaker beter uitkwam qua klank bij bandpass subs.

Dus... Meningen? redenen ? adviezen?
Topic: Crossover voor subbas en kickbas instellen. (10-8-2015 01:00:00)
Ik heb tweedehands een DCX 2496 kunnen kopen, die komt er hopelijk aan met de post.

Bedankt iedereen voor de reacties en de hulp.
Topic: X1 sub met IMF-HP18B I.p.v. SD18 (8-8-2015 16:47:00)
de letterbox heb ik bekeken, deze is voor mijn toepassing weer te smal en te hoog.

Maar bedankt voor de tip, ik kan wel kijken wat ze hier hebben gedaan qua aanpassingen zodat ik even kan checken welke richtingen ik hoe kan aanpassen zonder de kast te verpesten of opnieuw te rekenen.
Topic: Crossover voor subbas en kickbas instellen. (8-8-2015 01:12:00)
Ja ik heb inderdaad nog wat meer geïnformeerd en de LE lijkt een simpelere versie te zijn voor de mensen die geen digitaal signaal gebruik o.i.d.
Dat bevalt mij opzich wel, aangezien ik toch analoog werk en hoe minder erop zit des te simpeler.

Maar dan is het inderdaad raar dat ik hem 25 euro duurder zag staan dan de niet LE versie.
Topic: Crossover voor subbas en kickbas instellen. (7-8-2015 18:35:00)
Ik bedoelde gewoon in serie, waar het hoge signaal uit de eerste dan bij de tweede crossover weer word onderverdeeld.

Het antwoord is duidelijk, slecht idee dus.
Het klonk voor mij aantrekkelijk omdat ik dan makkelijk zonder aanpassingen of lastig doen met kabels aansluiten makkelijk kon wisselen tussen de kleinere of grotere set.

Nu ik hoor dat de dcx2496 presets heeft klinkt deze optie aantrekkelijker, ik denk dat mijn keuze zo goed als rond is.

Heeft u ervaring met de betrouwbaarheid van het apparaat?

volgens de handleiding zou ik er ongeveer alles mee kunnen wat ik zoek, ik zet het hieronder even overzichtelijk neer wat ik nodig heb, klopt dit? (het LF sum deel vind ik zo snel niet terug ik de handleiding)
- Sub Sonic filter op 30 of 25 Hz
- 30-80 Hz uitsturen met LF sum
- 80-200 Hz uitsturen met LF sum
- 200- 15.000 of 20.000 Hz uitsturen stereo

En dan heb ik nog een kleine vraag, bij de dcx2496 zie ik staan dat hij geen software heeft die op windows 7 kan lopen, is het handig als ik hem wel op m'n computer aan kan sluiten of is dit een overbodige luxe?
Ik heb namelijke naast de dcx2496 een soortgelijk apparaat gezien, de DCX2496LE, (dit lijkt me de nieuwere versie van de dcx2496?) dus zou ik anders misschien beter die kunnen nemen? (€25,- duurder dus geen groot prijsverschil).
Topic: Crossover voor subbas en kickbas instellen. (7-8-2015 13:19:00)
Bedankt, ik denk dat ik voorlopig gewoon dan alles onder de 200 Hz mono houd, misschien ooit eens experimenteren.

Ik heb zojuist het volgende bedacht I.p.v. De bovengenoemde optie voor de crossover.

Op het moment heb ik alleen de 2x15 inch kasten en topkasten in gebruik, met een actieve stereo tweeweg crossover. alles intern bekabelt in het rack.

Nu denk ik dat ik alleen de subkasten mee zou nemen bij de wat grotere zalen.
Daarom lijkt het mij een optie om een apart klein rackje te maken met nogmaals een stereo tweeweg crossover en versterker om het sub geluid af te splitsen naar die versterker en vervolgens het "hoge geluid" (boven de 80 Hz) gewoon in het grote rack kan inprikken waar het dan vervolgens gesplitst word in 80-200Hz naar de kickbas kasten en de rest naar de toppen.

Zou een apparaatje als de behringer CX-2310 hier geschikt voor zijn? Dan zou ik alles onder de 80Hz kunnen wegsturen naar de sub versterker en de rest van de mix naar de volgende cross-over die alles verdeelt over de andere bassen en topjes.
Ook zit er een 25 Hz subsonic filter op, wat ook handig is.
Topic: X1 sub met IMF-HP18B I.p.v. SD18 (7-8-2015 06:04:00)
Bedankt voor je antwoord!

Dus als ik het goed begrijp kan ik de kast het best in de hoogte richting (die loodrechte op de poortoppervlaktes staat) aanpassen zodanig dat de volumes van alle kamers weer gelijk worden als de originele waarden, en dan verder niks aan de poorten aanpassen?

Ik denk overigens dat het de rcf's worden met ferriet magneet, die 5 kilo extra moet op mijn leeftijd nog geen probleem zijn, de meer dan 100 euro verschil per speaker dan weer wel.
Topic: Crossover voor subbas en kickbas instellen. (6-8-2015 17:47:00)
Bedankt voor de antwoorden!

Raden jullie aan om beide het sublaag en gewone laag op mono te houden, of bijvoorbeeld sublaag op mono en de kickbassen wel gewoon stereo?

Ik denk dat gewoon al het laag op mono mijn voorkeur heeft, maar ik heb er zelf nog niet veel mee uitgeprobeerd.