Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van MMD

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 102 bijdrage(n) van MMD (Pagina: 9 van 11)

Topic: Links naar speaker ontwerpen (1-5-2005 10:01:00)
https://www.dreuning.net/speakers/adbr18
Topic: Een laagkast van 17kilo....... (25-4-2005 23:19:00)
Vergissingen zijn menselijk.
Met voldoende bracing is Wisaplex zeer geschikt om kasten van te bouwen.
Het gewichtsvoordeel weegt voor mij zwaar.
Mijn subs zullen een kleine 40 Kg. worden en dat vind ik niet verkeerd voor het formaat. Met neo driver kan dit nog eens ca. 9 Kg. minder zijn.
Maar ja budget he.

edit
Dit is eigen ontwerp.
Kun je dat eigenlijk nog wel zeggen `eigen ontwerp`?
Een beetje ervaring met winisd en bouwen kom je al een heel eind wat br betreft.
Topic: Koeling Behringer EP2500 omdraaien (25-4-2005 22:08:00)

Tom schreef:

Het rare is ook (maar ja das Behringer) dat het filter aan het front zit.
Dus maw alle stof die hij erin blaast, blijft keurig in de amp achter.......
Lijkt me dus een ontwerpfout.
Heeft misschien met milieu-eisen te maken? wink ;) laugh :D

Binnenzijde: https://www.behringer.com/ep2500/ep-folder-open.jpg
Temp sens zit aan voorzijde op de eerste tor.
Topic: Een laagkast van 17kilo....... (25-4-2005 21:05:00)
Bracing en poort erbij en je bent er.
Ik heb het gezaagde hout gewogen, dus het klopt wel.

Gaan we dan:

22 : 3,325 ~ 6,6 Kg/M2

Gat in de baffle moet er inderdaad nog af.
0.21 x 0,21 x 3,14 x 2 ~ 0,28 M2
0,28 x 6,6 ~ 1,85 Kg.
22 - 1,85 = 20,15 Kg.

Zal zien dat ik een tekening online krijg.

Edit
Tekening: https://www.dreuning.net\speakers\162-50.jpg 54 kb.
P.S. Tekening is niet op schaal.
Topic: Een laagkast van 17kilo....... (25-4-2005 20:41:00)

Rademakers schreef:

1 kast is 3,325 vierkante meter Wisaplex
Dat is een grote kast, weet je zeker dat dit getal klopt?

Mvg Johan
Ja dit weet ik zeker.
Hij is buitenwerks H=800 x B=600 x D=490 mm.
Netto volume is 162 Ltr.
Baffle is dubbel 15 mm. en ligt verzonken in de kast.
Uiteraard voldoende bracing (wall to wall) met dit materiaal.
Topic: Een laagkast van 17kilo....... (25-4-2005 20:31:00)

ivo2 schreef:

17 kilo is met driver. De driver zelf weegt 12kilo, de rest is kast.
Oke, ik heb de subs gewogen.
Voor de duidelijkheid, deze zijn gemaakt van 15mm, 9-laags Wisaplex (vuren multiplex met 2 zijdig berken toplaag, 1 zijdig gestopt)
Om tot een goed vergelijk te komen heb ik de vierkante meters van 1 kast uitgerekend.
1 kast is 3,325 vierkante meter Wisaplex. Dit alleen weegt 22 Kg.
Hier komt de driver, 18PZB46 welke 13 Kg. weegt, nog bij.
Laten we de rest even voor wat het is.

Dit weegt dus 35 Kg.

Hoe zit dat dan met de kast die jij gebouwd hebt?
Topic: Een laagkast van 17kilo....... (23-4-2005 18:32:00)
@ ivo2

Je schrijft 17 KG, is dit de kast alleen?
Denk het wel want alleen de driver zal al zo`n 11-14 KG wegen?(neo natuurlijk minder)
Zal morgen mijn subs eens wegen en het hier posten.
Deze zijn bestukt met B&C 18PZB46 (13 KG), kast bruto 235 Ltr., gemaakt van 9-laags wisaplex.
Topic: Een laagkast van 17kilo....... (23-4-2005 12:12:00)

ivo2 schreef:

Het enige nadeel is het resoneren van de kast, dus moet er met bracing gewerkt worden. Ik heb een paar foto's op een rij gezet van hoe ik dat doe
Hallo,

Ik vraag mij af, die bracings die ik op de foto`s zie, zijn die wel breed genoeg?
Dacht altijd dat de breedte minimaal 5 x de plaatdikte moet zijn.(5 x 15mm?)
Ook afhankelijk van de breedte van de wanden natuurlijk.
Zelf gebruik ik altijd 100mm.

Voor Wisaplex (2440 x 1220) betaal ik met korting € 9,50/M2 bij een groothandel waar mijn zwager werkt. De panelen worden dan tevens gezaagd met een cpu-gestuurde tafelzaag. Diskette erin met optimalisatie-schema en gaan met die banaan.
Wisaplex is watervast verlijmd. Het is echter geen 10/15 jaar garantieplaat maar dat hoeft natuurlijk ook niet.
De lijm die ik zie is dat bruislijm? Heb ik zeer goede ervaring mee.

Keep it going Ivo2.
Topic: ''DAS '' ..... Onmogelijk plotje? (20-4-2005 15:47:00)
@SJokkie

Ik had ze fullrange gebruikt voor ongeveer een kwartiertje.
Je kent het wel "effe proberen".
Of ze het langer volhouden (de hoogdriver v.n.) weet ik niet.
De hoogdriver zal waarschijnlijk de be(perk)palende factor zijn.
De 12 incher is 400W terwijl er in de specs staat dat de PF-12 300W is.
Dit zal door die hoogdriver komen.
Met een beetje EQ is er best wat aan het hoog te doen.

Die 450W is wel voldoende als je ze als top gebruikt met cross op ongeveer 100-130Hz.
Onder de 100 Hz. doet de PF-12 niet erg veel meer en als ik naar de DS-12 kijk lijkt dat ook zo te zijn.
Topic: ''DAS '' ..... Onmogelijk plotje? (19-4-2005 17:05:00)

That_Dj_Sjokkie schreef:

Wat schat je dan wat ik erop moet zetten?

De tops zijn 300 watt rms @ 8 ohm.
Ik dacht zon 450 watt rms per top @ 8 ohm, dat is 1,5 keer zoveel als de speaker zelf.
Zelf heb ik de PF-12 die ik niet echt voor muziek gebruik.
Heeft dezelfde speakers erin zitten als de DS-12.
Ik weet niet of het filter hetzelfde is.
Deze speakers heb ik aan een 600W per kant gehad met muziek erop en ze konden dit wel aan. Of je er nog meer op kunt zetten weet ik niet.
Maar zoals je al zei, ze zijn beter geschikt om als top te gebruiken met cross tussen 100-130 Hz.