Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Soapwater
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 69 bijdrage(n) van Soapwater (Pagina: 6 van 7)
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (8-1-2004 19:53:00)
als ik in WinISD de kastgrootte aanpas naar 177l, geeft dit niet erg veel verschil (que frequentieweergave) met die van 308l. het blijft een grote kast, maar misschien is dit al haalbaar. Vreemd vind ik de Xmax van 0.3mm. Ik ondertussen al vernomen dat speakers voor basweergaven een hoge Wmax hebben, maar 0.3mm lijkt me weinig?
Is er dan niemand die me een geschikte speaker kan aanwijzen? Die legend B102 neem ik zowieso, maar ik ben bang dat die te weinig bas gaat geven, dus wil ik er nog een 15" bij voor de laagweergave. (40Hz-->??) Veel bassisten hebben een 15" kast met daarop een 10" kast (voor mid).
Ik kom er echt niet uit... Ik wil de speaker wel zo snel moegelijk bouwen... wat doe je met een nieuwe basamp. zonder cabinet
Greetz
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (8-1-2004 19:48:00)Is er dan niemand die me een geschikte speaker kan aanwijzen? Die legend B102 neem ik zowieso, maar ik ben bang dat die te weinig bas gaat geven, dus wil ik er nog een 15" bij voor de laagweergave. (40Hz-->??) Veel bassisten hebben een 15" kast met daarop een 10" kast (voor mid).
Ik kom er echt niet uit... Ik wil de speaker wel zo snel moegelijk bouwen... wat doe je met een nieuwe basamp. zonder cabinet
Greetz
Ik heb winISD v.0.44 en ik vind die kasten idd wel een beetje groot.
Maar op een andere site vond ik volgende formule voor de volumeberekening van een gepoorte kast:
Vb = 20*Qts^3.3*Vas
als ik dit invul voor de legend B15 (eminence) dan bekom ik:
20*0.45^3.3*215.1=308.51 l
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (8-1-2004 19:36:00)Maar op een andere site vond ik volgende formule voor de volumeberekening van een gepoorte kast:
Vb = 20*Qts^3.3*Vas
als ik dit invul voor de legend B15 (eminence) dan bekom ik:
20*0.45^3.3*215.1=308.51 l
ja, die 308l dat is wat het programma Winisd me aanbeveelt. Ik zal het eens berekenen met de formules...
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (8-1-2004 18:50:00)sorry--> grafiekje verschijnt niet, nochthans de juiste URL...
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (8-1-2004 18:47:00)
Ik heb de gegevens van beide speakers eens ingegeven in WinISD en ik denk dat het wel goed te doen is.
-apparte kast van 308.5 liter met:
*legend B15 (eminence)
*tune freq. 35.7Hz en 2 baspoorten met een diameter van 10cm en een lengte van 5cm.
-apparte kast van 11.5 liter met:
*legend B102
*2 baspoorten met een diameter van 4.5cm en een lengte van 10cm.
Ziehier de grafiek van de frequentieweergave:

Het enige probleem zou nog kunnen zijn dat je een kast van 308 liter niet gemakkelijk transporteert...maar ik doe het voor de klank!
Greetz
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (8-1-2004 18:25:00)-apparte kast van 308.5 liter met:
*legend B15 (eminence)
*tune freq. 35.7Hz en 2 baspoorten met een diameter van 10cm en een lengte van 5cm.
-apparte kast van 11.5 liter met:
*legend B102
*2 baspoorten met een diameter van 4.5cm en een lengte van 10cm.
Ziehier de grafiek van de frequentieweergave:

Het enige probleem zou nog kunnen zijn dat je een kast van 308 liter niet gemakkelijk transporteert...maar ik doe het voor de klank!
Greetz
Wat ik nog vergat te vragen: "kan ik dan best scheidingsfilters gebruiken?
LD voor legend B15 en hoogdoorlaat (mid) voor legend B102. Of is het verstandiger van de hele zooi gewoon parallel aan alkaar te hangen zonder filters?
Groeten
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (8-1-2004 18:21:00)LD voor legend B15 en hoogdoorlaat (mid) voor legend B102. Of is het verstandiger van de hele zooi gewoon parallel aan alkaar te hangen zonder filters?
Groeten
Dat van 'veel laag en hoog, weinig mid' is gewoon een setting die ik meestal gebruik, maar het moet wel een beetje 'all-round' zijn. Ik heb nog wat rondgekeken en ik eindigde mijn laatste zoektocht bij een eminence 'legend B102' bass speaker (basgitaar). Ik denk dat het dus een 2x10" kast zal worden. M'n versterker levert 300W rms bij 4 Ohm. Als ik dus 2x10" met de legend B102 neem, dan levert dit een totale weerstand (impedantie) van 4Ohm en een totaalvermogen van 400W. Het is ook zo'n speaker met speciale conus voor een redelijk goede mid-weergave (dit is hoog voor mij) zodat ik geen tweeter nodig heb. (editweb.iglou.com/eminence/eminence/pages/products02/legend/legb102.htm)
Ik heb alles ingegeven in Winisd en ik kom bij een kast van 23 liter en een tuning-frequentie van 79,96 Hz als ideale parameters.Dit lijkt me wat hoog, maar als ze bij eminence zeggen dat het een goeie bass-speaker is, zal dat wel zo zijn vermoed ik.
Een andere optie is een kast met een Legend B15voor de bassen een een legend B102 voor de middentonen. Dan kom ik ook aan die 4 Ohm (hoogste vermogen). Maar, is dit wel gebruikelijk, en zal het een goed reslutaat geven? Moet ik m'n 2 kasten dan gescheiden houden? Greetz.
Topic: Baskist bouwen ,,, welke groote ?? (7-1-2004 21:34:00)Ik heb alles ingegeven in Winisd en ik kom bij een kast van 23 liter en een tuning-frequentie van 79,96 Hz als ideale parameters.Dit lijkt me wat hoog, maar als ze bij eminence zeggen dat het een goeie bass-speaker is, zal dat wel zo zijn vermoed ik.
Een andere optie is een kast met een Legend B15voor de bassen een een legend B102 voor de middentonen. Dan kom ik ook aan die 4 Ohm (hoogste vermogen). Maar, is dit wel gebruikelijk, en zal het een goed reslutaat geven? Moet ik m'n 2 kasten dan gescheiden houden? Greetz.
Ik heb die ook nog gehad in een knoert van een kast... JB-systems speakers (TS-15) zijn eigenlijk rommel... het hangt ervan af wat je ervan verwacht natuurlijk. Bouw gewoon een kast, 1mx1mx1m, steek er een JB-Systems baspijpje in en het zal wel spelen. En als je dan toch kwaliteit wilt, zou ik inderdaad opteren voor die beyma...
greetz
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (7-1-2004 21:29:00)greetz
OK, ik zet het plan uit m'n hoofd. Maar kan iemand me dan AUB een type speaker aanraden, liefst 4Ohm en niet duurder dan 200€. Mijn bashead levert een vermogen van 300W rms. Een cabinet kopen doe ik niet zo graag want je betaalt voor een 15" - 300W cabinet al snel 500€. En ik las onlangs nog op een site dat merken zoals Peavey vaak onjuiste technische gegevens opgeven om toch maar te verkopen.
Ik zoek gewoon een juiste speaker, en ik vind er geen... 4x10"; 2x12", 2x15", 1x15", 1x18", het maakt me allemaal geen ruk uit, zolang er maar genoeg laag(40Hz) en hoog (3KHz) in zit. plannen van basscabinets zijn ook altijd welkom hoor
greetz
Topic: [basgitaar] speaker gezocht (7-1-2004 19:37:00)Ik zoek gewoon een juiste speaker, en ik vind er geen... 4x10"; 2x12", 2x15", 1x15", 1x18", het maakt me allemaal geen ruk uit, zolang er maar genoeg laag(40Hz) en hoog (3KHz) in zit. plannen van basscabinets zijn ook altijd welkom hoor
greetz
Ik weet het, ik heb me dan ook al bedacht. Ik heb nog eens rondgekeken en ik heb de "eminence delta 15LF ontdekt" Deze is op www.speakerstore.nl verkrijgbaar in 4 Ohm-versie. Deze heeft een Xmax van 4.8mm. Frequentiebereik 40Hz-2.5KHz. Nu is er alleen nog de vraag of hij voldoende hoog geeft. Dat zal ik moeten horen als hij klaar is... indien niet, kan ik opnieuw beginnen zoeken naar een geschikte tweeter... (piëzo?)
Anyway, Ik heb een kastje berekend van 145 liter met een basgleuf met afmetingen (b,h,d): 460mm,50mm,10mm). Ik ben van plan om de kast te vervaardigen uit 18mm dikke MDF-plaat-->zwaar, maar goedkoop en makkelijk verkrijgbaar (daarvoor zijn de wielen uitgevonden
)
Heeft er nog iemand nuttige tips of bemerkingen op mijn plannen? (I'm en newbee in this world)
Greetz
Anyway, Ik heb een kastje berekend van 145 liter met een basgleuf met afmetingen (b,h,d): 460mm,50mm,10mm). Ik ben van plan om de kast te vervaardigen uit 18mm dikke MDF-plaat-->zwaar, maar goedkoop en makkelijk verkrijgbaar (daarvoor zijn de wielen uitgevonden
)Heeft er nog iemand nuttige tips of bemerkingen op mijn plannen? (I'm en newbee in this world)
Greetz