Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Soapwater

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 69 bijdrage(n) van Soapwater (Pagina: 1 van 7)

Topic: Ruis door tweeter (19-6-2004 14:23:00)
Nu je het zegt! Als ik de plug uittrek, is er geen ruis meer te horen. Hoe werkt dat dan, zo'n noise gate? en kan ik er ergens schema's van vinden? Of is dat eerder zoiets dat je beter koopt dan zelf bouwt?

Groeten
Topic: Ruis door tweeter (19-6-2004 09:51:00)
yep, dat weet ik, maar hoe plaats ik zo'n filter in mijn schakeling? Zet ik dan gewoon een condensator over de tweeter? En ik denk eigenlijk dat ik een 2e orde filter zal nodig hebben aangezien de HD-filter ook 2e orde is. Maar, ik weet gewoon niet welke waarden in voor L en C moet kiezen (in verhouding met L en C die nu al gebruikt zijn voor de HD-filter?

Greetz
Topic: Ruis door tweeter (18-6-2004 20:15:00)
M'n versterker heeft geen gebalanceerde ingang. Een D.I. is geen oplossing. Het is een behringer BX3000T:
www.behringer.com/BX3000T/index.cfm?lang=ENGBX3000T

De oorzaak zit echt in de versterker zelf hoor. Ik ben zelfs niet zeker of de ruis afkomstig is van de kabel/gitaar. Het kan ook een inwendige oorzaak hebben. Het probleem is dat ik een tweeter gebruikt heb met een te hoog frequentiebereik. In bascabinets worden tweeters gebruikt met een lagere max-frequentie.
Topic: Ruis door tweeter (18-6-2004 18:00:00)

bartsegers schreef:

kom je zo hoog met een basgitaar?
12khz is een pittige toon.
kep hem nu aanstaan :) ooit eens van een linkje van Tom gehad staat hier ergens.
misscien kun je een test cd branden met al de frequenties, en dan je box op de hifi aansluiten.?
kun je meteen kijken of de ruis dan weg is. waarschijnlijk wel.
Ja, maar het probleem is niet gesitueerd bij de speakers, maar bij de versterker. En zo hoog kom je wel met basgitaar, maar dat is wat men noemt 'fretbuzzzz...' Soms is dat een gewenst effect (luister eens naar NoFX bijvoorbeeld)

Greetz
Topic: Ruis door tweeter (18-6-2004 17:37:00)
Ja, dat is zo bij gewone muziekweergave, maar in dit geval gaat het om instrumentversterking.Zo'n basgitaar heeft een ongebalanceerde uitgang, wat wil je dat je van die storingen krijgt. Nu gaan jullie waarschijnlijk zeggen: "stel je vraag dan op een gitaristenforum ofzo" maar daar zitten nu eenmaal niet echt veel kenners van geluidstechniek of elektronica.
Ik heb ook een vloumeregeling op de tweeter. Als ik deze dichtdraai, is er geen ruis meer te horen, maar m'n basgeluid verliest aan helderheid. Er zit dus geen LF-ruis in.
De hoogste frequenties van de basgitaar bevinden zich zich volgens mij onder de 10à12KHz. Is het dan echt niet de beste oplossing. Ik zie het namelijk niet zitten m'n versterker open te schroeven

Ik zag ook net dat standaard basscabinets met tweeter (swr) een frequentierespons hebben van ca.45Hz - 14KHz (-3dB)...
Topic: Ruis door tweeter (18-6-2004 17:18:00)
Ik heb een tijdje geleden (dankzij jullie hulp) 2 speakerkasten gemaakt voor m'n basversterker (basgitaar dus) In de 'topkast' zit een 10" driver en een Beyma CP16 tweeter.
Het filter voor de tweeter bestaat uit een condensator van 3.3µF in serie met de tweeter en een spoel van 240µH parallel over de tweeter.
De hele zaak werkt perfect en ik krijg een mooi kristalhelder geluid door die tweeter. Het probleem is nu dat er een constante 'ruis' door de tweeter komt. Deze ruis kan vergeleken worden met de bodemruis op een oud casettebandje of het geruis van een TV-toestel waarop 'sneeuw' te zien is.
Ik heb er geen ID van welke frequenties deze ruis bevatten, maar ik vermoed dus dat het ergens bovenaan het hoorbare gebied ligt.
M'n vraag nu (eindelijk): Is het mogelijk op één of andere manier nog een LD-filter bij te plaatsen zodat er eigenlijk een banddoorlaatfilter ontstaat die alleen de gewenste frequenties doorlaat (6KHz-->??KHz). En hoe zou ik deze dan construeren? Alleen een condensatortje doet het waarschijnlijk niet, heb ik dan nog een spoel nodig??

Greetz
Topic: bass-cabinet voor basgitaar (5-2-2004 17:13:00)
Ik heb een Behringer BX-3000T (www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=BX3000T&lang=ENG&CFID=1213230&CFTOKEN=72425320) gekocht voor 304€ bij ampli (www.ampli.be) en die doet het heel goed. Maar ik denk dat je deze vraag dan beter opnieuw stelt op een bas-forum zoals op www.gitaarnet.nl/forum . Het zou wel eens kunnen dat deze topic anders een slotje krijgt wegens niet "zelfbouw speaker"-genoeg...

Greetz
Topic: bass-cabinet voor basgitaar (5-2-2004 10:54:00)
Is dat geen boek voor buizenversterkers? Dan heb ik die ook. Maar een goeie amp kopen is de dag van vandaag veel voordeliger en veer betrouwbaarder. Ik heb ook eens een gitaarversterker gebouwd, maar echt rendabel is dat ding niet. Veel te duur en onbetrouwbaar.

Greetz
Topic: bass-cabinet voor basgitaar (4-2-2004 21:19:00)
Een subwoofer-versterker...lijkt me niet echt een goe ID hoor. Die zal waarschijnlijk ontworpen zijn om lage bassen weer te geven. Een basgitaar geeft niet alleen bas hé. Zoek eens een schema van een basversterker of koop een goeie top.

Greetz
Topic: bass-cabinet voor basgitaar (4-2-2004 13:55:00)
Die speakers doen het uitermate goed in combinatie met mijn versterker. Het hangt er natuurlijk vanaf welke amp en welke bas je eraan hangt.
De 15" geeft een goeie bas, de 10" levert een knorrend geluid en door de tweeter heb je een sprankelend heldere klank.

Greetz