Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Beerke

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 76 bijdrage(n) van Beerke (Pagina: 3 van 8)

Topic: Het bouwen van een case (8-9-2008 16:31:00)
Heeft iemand dat al geprobeerd, schuim snijden met een hete draad? Zoja, hoe doe je dat precies? Alle tips zijn welkom.
Topic: Stroomvoorziening band (1-8-2008 22:18:00)

jadjong schreef:

beerke schreef:

Is er 3x64A voorzien, dan een verloopstukje gebruiken.
Verloopjes van (M)63A naar (F)32A zijn gevaarlijk en verboden. Die gebruik je dus niet. Je kan met zo'n verloopje de 32A stekker met 63A belasten, daar gaat hij stuk van.
Tja, ander voorstel? Wat als ik een kabel van 3x63A zou gebruiken in plaats van dat verloopstukje, kan ik dan een soort van stroombeveiliging (automatische zekering) er laten opzetten voor dat de stroom op de stroomverdeler toekomt zodat hij niet meer dan 3x32A kan trekken? En daarna dan overgaan naar 32A kabel. (Uit mijn terminologie zult ge wel begrijpen dat ik dit niet zelf ga doen)

En als dat mogelijk is, hoe kan ik dit dan op een veilige manier doen, want ik wil ook niet dat er ooit iemand terzelfdertijd 3x63A en 3x32A zou kunnen aansluiten ...
Topic: Stroomvoorziening band (1-8-2008 22:07:00)

stekelvarke schreef:

Ik zou niet voor de door jou genoemde controller gaan, omdat je hier niets op kan programmeren.
Een showmaster 24(al dan niet van Showtec) of de Behriger variant lijkt me een betere optie, en hier ga je op termijn meer plezier van hebben.
Er staat nochtans bij de productinfo dat deze wel programmeerbaar is?
Topic: Stroomvoorziening band (1-8-2008 17:10:00)
Tja, die DMX barren kunnen hun nut wel hebben, en zeker voor drive-in, maar het gaat hier over een band, en bovendien ben ik dus echt niet voor die DMX barren te vinden. Persoonlijke goesting zeker.

Ondertussen heb ik de zoektocht wat verder gezet en dit is wat ik voorlopig als beste en voor mij meest flexibele (totaal)oplossing zie, en waar ik qua uitbreidbaarheid naar de toekomst toe nog vele jaren mee verder kan:

STROOMVERDELER: ShowTec PSA-321

Dit apparaat geeft als output 6 x Schuko. Dus dan hebben we 2 Schuko's van 16A/220V voor het geluid en 4 voor het licht.

Als er stroomvoorziening 3x32A voorzien is, is dit ideaal en kunnen we de stroom ten volle benutten. Is er 3x64A voorzien, dan een verloopstukje gebruiken. En als er geen krachtstroom voorzien is, dan trachten we gewoon 2 of 3 gewone stopcontacten te vinden en beperken we de lichtshow dus.

Als er stroomvoorziening 3x32A voorzien is, zou ik op 1 faze het geluid steken en op de andere 2 fazes het licht. Is dat OK?

DIMMER: JB Systems DSP4

Zo zou ik er (op termijn) 4 kopen. (Mag ook van een ander merk zijn, maar ik vind hier niet direct iets vergelijkbaars, dus 19 inch en met 4 Shuko uitgangen, die bovendien max 1800 Watt per kanaal aankan en 3500 Watt in totaal) Het voordeel hiervan is dat dit apparaat gewoon een Schuko stopcontact nodig heeft. Dus ik kan deze dimmers gebruiken in combinatie met de bovenvermelde stroomverdeler indien er krachtstroom is. Als er geen krachtstroom is, dan kan ik 2 van deze 4 DSP4's toch gebruiken als ik twee gewone vrije, stroomkringen vindt voor het licht (en dan beperken we de lichtshow dus een beetje).

Ik zou de stroomverdeler en de dimmers in 1 19 inch rack willen steken (of misschien toch 1 apart rack voor de stroomverdeler en dan 1 rack voor de 4 dimmers). Gaat dat geen problemen geven qua koeling?

DMX STURING: ShowTec Fademaster

Hieraan had ik gedacht voor de sturing van de PARs. Dit lijkt mij hiervoor voldoende. Wij hebben ook nog twee lichteffectjes (JB Systems Colormoon of iets gelijkaardigs). Kan ik deze dan ook aan en uit switchen met deze Fademaster?

De scanners (niet van mij, maar mag ze wel altijd gebruiken als ik wil) zijn geen Winners, maar JBSystems Dynamo's. Daar was ik dus even verkeerd. We hebben deze tot nog toe weinig meegenomen naar optredens, en als we dat al eens gedaan hebben, dan lieten we ze gewoon op "automatische piloot" draaien. Eens we stroomverdeler en dimmers hebben, zullen we ze misschien meer meenemen en dan op termijn ook uitkijken om een aparte DMX sturing hiervoor te kopen (ScanMaster of zoiets).

VRAAGJE:

Wij hebben momenteel een 24+8 multikabel voor het geluid van het podium naar de PA tent. Niet al die 32 kanalen worden gebruikt. Kan ik 1 van die kanalen gebruiken voor het DMX signaal? En als ik de scanners achteraf ook via een aparte ScanMaster wil aansturen, moet ik dan een tweede DMX lijn van de PA tent naar het podium trekken, of kan dat over dezelfde lijn? Of heeft elke lichtsturing een DMX uitgang en ingang en kan ik de ScanMaster en de FadeMaster dan doorlinken?

En de belangrijkste vraag: wat denken jullie van dit opzet? Gaat dit lukken? Ziet iemand andere/betere opties?

Alvast bedankt om mee te denken.
Topic: Stroomvoorziening band (29-7-2008 14:53:00)

hugovanmeijeren schreef:

Geluid mag je inderdaad NOOIT (lees: NOOIT) op een dimmer aansluiten, je sluit dus eerst een verdeler aan (pas nadat je met een Duspol de aansluiting gecontroleerd hebt!) en daarop sluit je je dimmers en geluid aan.
@Hugo, welke verdeler zou je dan aanraden in mijn geval. 1 of twee gewone stopcontacten volstaan bij ons voor het geluid. Diegene waar djJasper naar linkt lijkt mij niet te voldoen, of wel? Kan ik 1 van die Shuko uitgangen gebruiken voor het geluid en dan via de CEE doorlus doorlussen naar de dimmer?

hugovanmeijeren schreef:

Heb je geen krachtstroom en je wilt wel je dimmers gebruiken: even een verloopje van Schuko naar CEE maken, en dan de 3 fasen doorlussen. Ga ook nooit met 3 losse stekkers werken, want de kans dat je fase en nul omdraait is 50% (per stekker)!
Maar dan kan ik dus maar 1 keer 16 A gebruiken om lichten te dimmen. Stel nu dat ik toch drie aparte stroomkringen van 220V/16A ter beschikking heb (dus geen krachtstroom), dus 1 voor geluid en 2 voor licht, kan ik dan niet op 1 of andere manier toch die dimmer gebruiken en aansluiten op 2 stopcontacten, zodat ik 32A heb voor licht?
Topic: Stroomvoorziening band (29-7-2008 14:45:00)

Tom schreef:

b/ om je parren aan te sturen stap je af van multikabels!
Koop een stel mooie balkjes om je parren aan te hangen.
sad :(
Puur intuïtief ben ik toch niet zo voor die balkjes. Ik vind ze ten eerste niet goedkoop voor wat het is. Bovendien moet je dan telkens niet alleen met stroomtoevoer naar je lichtbrug, maar ook met je dmx signaal. Dit dus voor de lichtbrug achter de band. Voor het front licht heb ik vooraan links en rechts ook een statief met PARs, dus die moeten ook beide DMX (in en uit, dus 2 x) + stroom krijgen. Ik twijfel dus of onze bekabeling daarmee eenvoudiger zou worden. Bovendien kan je met zo'n balkje elke par apart aansturen, terwijl dat voor ons geval niet nodig is. Ik zou het eerder zo zien: ofwel alle rode pars samen ofwel alle blauwe samen, ...

Een aparte dimming pack (hoeft niet noodzakelijk die grote te zijn) die beneden op het podium staat lijkt mij handiger omdat je dan maar 1 dmx kabeltje moet trekken, namelijk van de par-stuurtafel, naar de dimmer. Al de rest is stroom. Eén maal stroom naar 4 rode pars, nog één maal stroom naar 4 andere rode pars, nog 1 maal stroom naar 4 blauwe pars, nog 1 maal stroom naar frontlichtstatief links en 1 naar rechts. En dan eventueel nog naar een rookmachine of naar blinders.

De reden waarom ik die mega dimmerpack aanduidde was dat het mij zeer handig lijkt dat je de modules apart kunt vervangen. Ik weet niet of dat bij kleinere dimmerpacks ook kan, maar ik vermoed van niet?
Topic: Stroomvoorziening band (29-7-2008 09:06:00)
Huidige situatieschets:

ik speel in een coverband en wij gebruiken voor de meeste optredens onze eigen PA en licht. Momenteel stel ik in het contract dat de organisator minimum 2 of indien mogelijk 3 aparte stroomkringen moet voorzien van 220V/16A. Wij gebruiken 1 daarvan voor het geluid (mixer en HK Audio Deacon actieve speakerset en de volledige backline). De resterende 1 of 2 stroomkringen gebruiken we voor de belichting (een tiental PAR 56's van 500 Watt, aangestuurd via 2 LM400's van JB systems). Wij gebruiken dus nog geen DMX voor de belichting. Wij hebben ook nog niks van materiaal met krachtstroom.

Toekomst:

We komen de laatste tijd echter meer op plaatsen waar krachtstroom voorzien is. We zouden graag in de toekomst meer belichting hebben als er voldoende electriciteit is (we zouden nog meer PAR's willen bijkopen, ook onze 4 Winners aansluiten, eventueel enkele blinders en rook). En die dan liever aansturen via DMX (dus aanschaf DMX mixer en dimming packs). Onze geluidsset zou wel blijven zoals hij is. Dus in de toekomst 1 of 2 stroomkringen van 220V/16A zullen blijven volstaan voor het geluid.

Vraag:

Nu is de vraag wat zijn de mogelijkheden en wat koop ik best van dimmerpack's en/of stroomverdelers? Mijn eerste idee was dit te kopen voor het licht: Lite Puter DX-1220A. Ik vermoed dat deze voorzien is (of kan voorzien worden) van een 3 x 63 A connector. En dat ik via een verloop stukje deze ook kan verbinden op een 3 x 32A wandcontactdoos. De vraag is dan wel: stel dat er aan het podium (bijvoorbeeld een podium in open lucht) enkel stroomvoorziening is van 3 x 32 A krachtstroom, waar steek ik dan het geluid op? Wordt dat soms gedaan dat men het geluid ook op 1 of 2 kanalen van een dimmerpack steekt? In het verleden heb ik altijd licht en geluid strikt gescheiden gehouden, maar als je met krachtstroom werkt, en je hebt maar 1 krachtstroom wandcontactdoos, dan moet ik toch beide combineren? Of heb ik een krachtstroom verdeler ook nodig? Maar welke dan? Want ik heb het meeste stroom nodig voor de belichting en dus maar 1 of 2 keer 16 A voor het geluid. Bovendien nog een vraagje: moet ik ervoor zorgen dat alle fases ongeveer gelijk belast worden? En wat als we dan toch nog op plaatsen komen waar er geen krachtstroom is en waar we ons dus moeten beperken qua licht. Kan ik bovenstaande Lite Puter dan niet gebruiken? Of zou ik dan bijvoorbeeld slechts 3 of vier kanalen kunnen gebruiken (elk kanaal maar voor slechts quasi 30 % belast) en toch aansluiten op 2 gewone stopcontacten van 220V/16A. En zoja, hoe kan dit allemaal bekabeld worden achteraan de Lite Puter?

Conclusie:

Dit zijn veel vragen in 1 keer, omdat ik op zoek ben naar een heel flexibele oplossing die ik kan gebruiken voor heel kleine optredens en voor grote. En omdat ik ook een oplossing zoek waar ik nog vele jaren mee verder kan. (Die 2 LM400's doen hun job niet slecht, maar die staan telkens in de PA tent, en het zeulen met die dikke multikabels van 30 m of 50 m begin ik toch beu te worden. Bovendien is dit niet echt uitbreidbaar.)
Topic: Het bouwen van een case (28-4-2008 11:59:00)

Victor Junior schreef:

Case voor fazer
Voor de volgende kist zou ik persoonlijk aanraden om de plaats van de rivetten wat beter uit te meten. Op deze foto zie je dat op de rechtstaande hoekprofielen de rivetten langs de verschillende kanten niet gelijk staan. Lijkt voor buitenstaanders waarschijnlijk een detail, maar ik vind het netter als dat overal gelijk is.

Overigens, de "houtkleur" heeft wel iets speciaals. Ik blijf ook voorstander van echt flightcase hout, maar dit is zeker eens iets anders.
Topic: Het bouwen van een case (25-4-2008 11:01:00)
bedankt!

Ik ben er wel opgeteld zo'n 18 uren aan bezig geweest shocked 8O

Er kruipt best wel veel tijd in, he, aan het maken van zo'n kistje. Maar de voldoening is natuurlijk nog zo groot als het klaar is. razz :p
Topic: Het bouwen van een case (25-4-2008 07:12:00)
Nee, hoor, dat ZACHT genopt schuim in het deksel drukt niet op de pianotoetsen. De reden dat ik die stroken ZACHT genopt schuim niet helemaal links en rechts heb gezet, is omdat daar HARD schuim zit, namelijk een strook van een 7-tal cm breed, die WEL steun geeft aan de twee zijkanten van de piano (drukt op de "behuizing", zoals DJ Pacific het noemt), dus niet op de toetsen. Dat HARD schuim zit verwerkt onder de zwarte binnenbekleding in het deksel (enkel uiterst links en uiterst rechts), en dat is dus moeilijk te zien op foto. Ik heb wel met een verdikking gewerkt in dat HARD schuim in het deksel, omdat de piano ook een kromming heeft. Als je goed kijkt op volgende foto, kan je die zwarte verdikking (10-tal cm) zien in de twee bovenste hoeken van het deksel.

https://www.flightcase-brico.be/images/stappenplankeyboard/hoeken.jpg