Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Michel van de beek

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 72 bijdrage(n) van Michel van de beek (Pagina: 3 van 4)

Topic: advies gevraagd Beyma 18g50 (11-3-2004 13:55:00)

Dré schreef:

In het middengebied (300-3k) is je oor ERG gevoelig voor fasefouten. In het laag is je oor NERGENS gevoelig voor. En da's maar goed ook aangezien elke BR kast er qua fase niet uitziet EN nagenoeg elke ruimte er qua response ook NIET uitziet (bulten en kuilen van 10dB of meer zijn de gewoonste zaak van de wereld in een gewone huiskamer).
Correct me if I am wrong ... maarre het menselijk oor is NIET in staat fase waar te nemen, maar wel degelijk het resultaat van fasefouten: o.a. time-smear, en versterking- uitdovingseffecten.

Hier is wellicht het time-domain belangrijker dan de frequentie response.
Topic: Pioneer DJM-600 of Rodec CX-1100 of Dateq XTC (29-2-2004 15:15:00)
Ik ben het met je eens ... toch blijkt in de praktijk een heel groot deel van de DJ's de voorkeur te geven aan de DJM omdat ie zo makkelijk is. Gemak verkiezen ze dus boven geluidskwaliteit. Ook garage / house DJs.

Zo ga ik vanavond weer eens buurten in de Jimmy Woo en ik werd gewaarschuwd door de technicus dat de DJ van vanavond in tegenstelling tot de normale zondagavond DJs de pioneer wil gebruiken (de Rane MP2016 vindt ie te lastig). Hij waarschuwde me even omdat hij weet dat ik niet heel erg blij word (licht uitgedrukt) wanneer de 'standaard 600' gebruikt wordt. Even de custom meenemen maar.
Topic: Pioneer DJM-600 of Rodec CX-1100 of Dateq XTC (29-2-2004 12:27:00)

Reind schreef:

Nou ik denk zelf voor niemand intressant. Er is namelijk ook meteen een goede mixer te koop voor minder geld. Als je dan het geld wat je over houd uit geeft aan losse effecten gear kun je een kaos pad II en een EFX erbij kopen. Heb je ook nog is meer effecten waar je meer mee kan. Die 100€ die je dan nog over houd kun je lekker platen van kopen :)
Mmmz ... je hebt gelijk dat je het geld ook heel goed op een andere manier kan besteden, en dat het wellicht dan wel economischer benut is. MAAR! dan staan deze mooie spulletjes op een podium van een (groter) dance evenement, meneer of mevrouw DJ ... (vul maar in) komt het podium op en zegt, dit kan en wil ik niet gebruiken, want het is geen pioneer 600.

Ben het dus totaal niet met je eens dat het voor niemand interessant is. Vind het nog steeds wel eigenlijk ronduit belachelijk dat je zoveel moeite moet doen om een toch al niet goedkoop mengpaneel bruikbaar te laten zijn.
Topic: Pioneer DJM-600 of Rodec CX-1100 of Dateq XTC (28-2-2004 15:13:00)
Dit is natuurlijk ook een heel groot deel eigenbelang ... we proberen een zo goed mogelijk product neer te zetten, en dan moet je eigenlijk proberen alle schakels goed voor mekaar te hebben. De ketting is namelijk zo sterk als de zwakste schakel.

Je mening dat er leukere mengpanelen zijn, daar ben ik het wel mee eens. Toch is het zo dat veel DJs gewoon graag met die pioneer werken. Ik heb hierover met heel veel DJs gesproken, en eigenlijk zijn heel veel wel eens met het feit dat de geluidskwaliteit op zijn minst niet top is, maar ze vinden het belangrijker (en vanuit hun optiek terecht) belangrijker dat ze hun 'kunstje' goed kunnen doen. En aangezien de pioneer gewoon goed is qua ergonomie, layout, bediening etc is het vanuit die optiek een fijne mixer, bovendien staat ie bijna overal ... dus kunnen ze em blindelings bedienen.

Een DJ zei letterlijk: ik kom soms op drie vier klussen op een avond ... ik wil vanaf plaat 1 lekker in mijn ritme zitten. Dat gaat dus niet werken als ik elke keer een half uur moet gaan uitvogelen hoe deze mixer nu weer reageert en werkt.
Topic: Pioneer DJM-600 of Rodec CX-1100 of Dateq XTC (28-2-2004 14:54:00)
Een aardige duit ... zeg maar dat het bijna richting het bedrag van de mixer zelf gaat.
Topic: Pioneer DJM-600 of Rodec CX-1100 of Dateq XTC (28-2-2004 14:32:00)

king ryan schreef:

Het was ook een knipoog naar de anti Pio 600 beweging.
Dan hier nieuws van de anti Pio 600 beweging: www.pbaudio.nl/pbviewnewsmsg.aspx?cmd=viewmsg&msgid=147

Gisteren ingezet en de crew heeft nog nooit zo'n relaxte avond gehad terwijl er een DJM op het podium stond. Geen problemen met geluidskwaliteit als master in het rood gestuurd wordt, ook geen overstuurde effecten meer ... kortom niet de doffe ellende die je als technicus normaal hebt.

En heel belangrijk ... DJs ook blij dat ze hun geliefde mixertje konden gebruiken.
Topic: pioneer djm500 vs djm600 (25-2-2004 11:05:00)

Dj JoBo schreef:

ik zou zeggen ga hem is ergens uit testen.
Goed plan! Doe het op een goed systeem, en dus niet op je huiskamersetje. Doe dan meteen even een A-B test met een fatsoenlijke mixer.
Topic: Dateq XTC / Pioneer DJM600 / A&H Xone:32 ?? (20-2-2004 12:31:00)
Je hebt een aantal puntje Victor, enige uitleg is reeds toegevoegd. De achtergrond van het testpanel had voor de duidelijkheid wel vermeld mogen worden. Kort samengevat zijn het personen die middels hun job te maken krijgen met wensen van DJ's en op die manier vaak gecofronteerd worden met mengpanelen die ze gewoon k*t vinden klinken. Zo zijn een aantal leden van het testteam betrokken als verhuurder bij evenementen als Creamfields / Tribal Gathering, verder is er een club-eigenaar, een audio consultant en een aantal medewerkers van een luidsprekerfabrikant.

Dat de term standje DJ(-overdrive) niet algemeen bekend is, verbaast me enigszins. Het betekent veel rode lampjes, oftewel +6 dB of meer.
Topic: Dateq XTC / Pioneer DJM600 / A&H Xone:32 ?? (20-2-2004 02:25:00)
Mixers voor DJ's ... het blijft een hot-item. Hieronder een linkje naar een 'luister-test'. Voor de volledigheid, geen van de aanwezigen/'jury-leden' bij deze test zijn dealer/verkoper van DJ-mixers. Ze hebben hooguit enkel last van het feit dat DJ's inferieure mixers in de signaalketen wensen, vandaar ook de test ... welke mixer is acceptabel?

www.pbaudio.nl/pbviewnewsmsg.aspx?cmd=viewmsg&msgid=102
Topic: Goed geluid (17-2-2004 02:12:00)
Okee ... hele goede opmerking Sylvia, weet niet of je op mijn opmerking doelt, of van meneer mezzz.

In ieder geval, als starter van dit onderwerp was ik erg benieuwd naar wat mensen nu ervaarden als de ultieme (club)sound. Hier denken namelijk vele mensen totaal anders over. De aanleiding voor deze vraag was een project waar de klant op zoek was naar een specifieke sound, die hij ook nog eens goed wist te omschrijven, en "de ultieme club-sound" noemde.

Het project is reeds afgerond (zie: www.pbaudio.nl/pbviewnewsmsg.aspx?cmd=viewmsg&msgid=137 ) ... aangezien vele van dit forum niet snel in die club zullen komen, dacht ik dat het wellicht een leuk gebaar zou zijn om de geinteresseerden uit te nodigen om te ervaren wat onze klant ervaart als de ultieme clubsound.
Topic: Goed geluid (12-2-2004 14:51:00)
In een recent project zijn we samen met de opdrachtgever op zoek gegaan naar de 'ultieme club sound'. Uitgangspunt was dat het tijdens een club avond of dance-evenement avond uitermate belangrijk is de emotie van de muziek over te brengen op het publiek. En om dit te bereiken (was de conclusie) moet je een 'kristalhelder en prettig' geluid neer zetten met voldoende volume, en voelbare, uiterst strakke en diepe bassen.
Voor de geïnteresseerden ... morgen(ochtend) is er voor Nike France een demo gepland van het betreffende systeem (Jimmy Woo, Amsterdam). Nu is dit een club waarvan ik denk dat velen van jullie er niet snel zullen belanden. Mochten jullie geïnteresseerd zijn om toch eens te luisteren, morgen bestaat er dus een mogelijkheid. Laat het s.v.p. even per mail weten
Topic: X Series (9-2-2004 19:24:00)
Ik heb Tom voorzien van de originele patenten van Tony Andrews, oprichter van zowel Turbosound en daarna Funktion-One. Deze patenten zijn inmiddels verlopen.

Aan de hand van deze gegevens heeft Tom, zelf een ontwerp gemaakt voor de PD 1850. De afstemming die Tom heeft gekozen / gesimuleerd lijkt heel erg op de afstemming van de TSW718 van Turbosound.

Enige achtergrond informatie over het ontstaan van de 718:

Toen Tony Andrews en zijn team wegens onvrede met het beleid Turbosound verlieten en Funktion-One startten, hebben zij de Floodlight ontwikkeld en in licensie gegeven aan Turbosound. Turbosound bracht deze op de markt in combinatie met de 21" baskast. Deze combinatie werkte niet goed, simpelweg omdat de Floodlight niet ontworpen was in combinatie te werken met de 21" baskast.

Hierdoor waren veel klanten ontevreden met het klankbeeld. Uit loyaliteit met zijn vroegere klanten heeft Tony Andrews destijds het ontwerp van een 18" driver, bedoeld voor een dubbel 18" ontwerp beschikbaar gesteld voor Turbosound.

De ontwerpers hebben destijds met deze driver een 2 x 18" ontwerp gemaakt op basis van de gepatenteerde technologie van Tony Andrews (Bass Sound Projection Systems US 4,215,761), Dit veroorzaakt een sterke gelijkenis met de Funktion-One F218 subs.

De interne bouw en daarmee de tuning van de Turbosound TSW-718 is echter wezenlijk verschillend Hierdoor klinkt de Turbosound wezenlijk anders.
Topic: Mixer met goede geluidseigenschappen (3-2-2004 12:02:00)
Eergisteren in Parijs geweest op SIEL (licht- en geluid beurs). Even gebabbeld met de heren van XTA hoe het stond met hun DJ-mixer, ze waren al enige tijd bezig om mixer te ontwikkelen met de features van een Pioneer maar met een zo goed als compromisloze geluidskwaliteit.

Goed en slecht nieuws. Het goede nieuws ... het prototype dat ze ontwikkeld hebben met Sasha is klaar en voldoet aan alle hooggespannen verwachtingen.

Het slechte nieuws .... de prijs, meer dan 10.000 euro.

De enorm hoge kosten worden vooral veroorzaakt dat hoogwaardige AD/DA conversie (en je hebt nogal wat nodig bij een DJ-mixer) gewoon prijzig is.
Topic: Mixer met goede geluidseigenschappen (31-1-2004 18:32:00)
"Schitterend geluid door buizen emulatie! " ... op de een of andere manier gaan mijn tenen krom van dit soort marketingkreten.

Maar heb em nog niet gehoord / getest, dus zal em niet meteen afschrijven.
Topic: Mixer met goede geluidseigenschappen (31-1-2004 17:44:00)
2 Dré:

Bij een luistertest kunnen er inderdaad een aantal problemen zijn, met name met het uitsluiten van bias. Een van de belangrijkste is te vinden in de luisteraar zelf. Als je verwacht verschillen te horen, dan worden vaak ook verschillen 'gehoord'.

Daarnaast moet de opzet van de luistertest zodanig zijn dat je ook echt naar 1 variabele luistert en bv niet naar volumeverschillen. Dat is trouwens vrij eenvoudig uit te schakelen als je de beschikking hebt over bv. B&K precisie apparatuur (mbv daarvan ff all gains van te voren goed inregelen). Tot slot moet de opzet zodanig zijn dat er genoeg resolutie om ook werkelijk verschil te kunnen horen (... in the end it is all about resolution).

Waarom dan toch luistertests?

1) Omdat sommige variabelen die belangrijk zijn voor hoe geluid ervaren wordt nog niet (genoeg) bekend zijn. Enkel kijken naar metingen is dan je ogen en oren hiervoor sluiten.
2) Hoe het uiteindelijke geluid ervaren wordt door de luisteraar is eigenlijk het belangrijkste criterium

Bij dit laatste moet natuurlijk wel een kanttekening geplaatst worden. In de high-end wereld wordt af en toe (eufemisme) wat snobistisch gedaan en staat de meerprijs eigenlijk niet meer in verhouding met de (geclaimde) meerwaarde, cq. verbetering in geluidskwaliteit.
Topic: Mixer met goede geluidseigenschappen (29-1-2004 23:53:00)
Wat is goed presteren? Er zijn namelijk mixers die beter klinken dan de Xones (en dat zijn al hele fraaie mixers), maar wellicht wat minder ergonomisch zijn.
Topic: Pioneer DJM-707 and DJM-909 (29-1-2004 10:38:00)
En hoe klinkt ie ? Niet alleen bij normale uitsturing maar ook bij standje DJ (rood, roder, ben je gek!)

Want de meeste pioneer mixers die ik (helaas) heb moeten horen waren te erg om woorden aan vuil te maken (zie ook: www.pbaudio.nl/pbviewnewsmsg.aspx?cmd=viewmsg&msgid=102 ). Ergonomie is wel weer top ... en daarom zijn die krengen ook zo geliefd.
Topic: Goed geluid (16-1-2004 14:29:00)

orkz schreef:

Nee hoor, van die vervorming krijg je hoofdpijn of wordt je chagerijnig, de piep komt echt alleen maar van het volume
Onjuist .... in de vergelijking vergeet je de factor 'gemiddelde belasting'. Schadelijkheid van bepaalde geluidsdrukken wordt daarom ook altijd opgegeven in dB - bij zoveel minuten.

Wat je even vergeet is dat een vervormd geluid een vele malen hogere belasting geeft per tijdseenheid dan een zuiver signaal.
Topic: Goed geluid (16-1-2004 14:22:00)

orkz schreef:

Die piep heeft alleen maar te maken met het geluidsvolume, niet met de kwaliteit.
Piep in je oren betekend dat je je oren hebt beschadigd; meestal verdwijnt de piep wel maar als je dit te vaak hebt ontstaat er vanzelf permanente schade sad :(
Hier sla je de plank toch behoorlijk mis.

Het heeft wel degelijk ook te maken met de kwaliteit. Iedereen zal dat wel eens ervaren hebben. Bij systeem A kan je rustig een hele avond zo'n 102 dB-A hebben, terwijl met systeem B je al na 30 minuten bij 96 dB-A last van je oren hebt. Heeft o.a. te maken met vervorming.

Een systeem dat vervormt, belast je oor meer.
Topic: Goed geluid (16-1-2004 12:17:00)
In een recent project zijn we samen met de opdrachtgever op zoek gegaan naar de 'ultieme club sound'. Uitgangspunt was dat het tijdens een club avond of dance-evenement avond uitermate belangrijk is de emotie van de muziek over te brengen op het publiek. En om dit te bereiken (was de conclusie) moet je een 'kristalhelder en prettig' geluid neer zetten met voldoende volume, en voelbare, uiterst strakke en diepe bassen.

De reden voor onze zoektocht was dat er in Nederland helaas te vaak een geluid neergezet wordt dat niet prettig is, maar juist na enige tijd irriteert. En dat we moeten constateren dat er een groot aantal mensen is die deze irritatie associeren met goede geluidskwaliteit. Ze zijn van mening dat als ze niet weglopen met een piep in de oren, het geluid dan gewoon niet goed is. Vandaar dat ik benieuwd ben wat jullie onder goed geluid verstaan.