Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Manymore
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 26 bijdrage(n) van Manymore (Pagina: 2 van 3)
Topic: X1 sub met IMF-HP18B I.p.v. SD18 (5-8-2015 13:45:00)
Bedankt voor de reacties!
Ik wil niet zomaar iets bouwen zonder er over na te denken. De X1 is een 6e orde bandpass sub en veel reacties zeggen ook op andere fora dat meerdere verschillende speakers voor een goed (ik zeg niet perfect) resultaat zorgen. Daarom wou ik hier eens om de meningen vragen.
De void zie ik inderdaad bij weinig aanbieders staan, maar misschien dat dat hem wordt. De RCF's lijken me ook goede opties, ik zal even moeten overwegen hoeveel geld in erin wil stoppen.
Voor meer opties of als iemand nog voorkeuren heeft, ik houd mij aanbevolen.
De kast veranderen... Tja ik had er zelf niet zo bij nagedacht dat wanneer ik de breedte 36 mm aan zou passen er iets significants zou veranderen bij zo'n grote kast, maar toch zijn dat wel heel wat liters verschil. Dom van me.
Misschien een noob vraag
Zou ik voor de kamers de inhoud kunnen vergroten door de kast wat dieper of hoger te maken om de kleine breedte weer goed te maken?
Zodat de volumes van de kamers gelijk blijft aan het origineel, of heb ik dan de hele kast verpest door het verschil van vorm van de ruimtes?
Topic: Crossover voor subbas en kickbas instellen. (25-7-2015 03:36:00)Ik wil niet zomaar iets bouwen zonder er over na te denken. De X1 is een 6e orde bandpass sub en veel reacties zeggen ook op andere fora dat meerdere verschillende speakers voor een goed (ik zeg niet perfect) resultaat zorgen. Daarom wou ik hier eens om de meningen vragen.
De void zie ik inderdaad bij weinig aanbieders staan, maar misschien dat dat hem wordt. De RCF's lijken me ook goede opties, ik zal even moeten overwegen hoeveel geld in erin wil stoppen.
Voor meer opties of als iemand nog voorkeuren heeft, ik houd mij aanbevolen.
De kast veranderen... Tja ik had er zelf niet zo bij nagedacht dat wanneer ik de breedte 36 mm aan zou passen er iets significants zou veranderen bij zo'n grote kast, maar toch zijn dat wel heel wat liters verschil. Dom van me.
Misschien een noob vraag
Zou ik voor de kamers de inhoud kunnen vergroten door de kast wat dieper of hoger te maken om de kleine breedte weer goed te maken?
Zodat de volumes van de kamers gelijk blijft aan het origineel, of heb ik dan de hele kast verpest door het verschil van vorm van de ruimtes?
Bedankt, ik heb het even bekeken en het ziet er inderdaad naar uit dat hij alles kan wat ik nodig zou hebben!
Kans zit erin dat dat hem zou worden.
Zijn er nog mensen met meer opties? eventueel niet digitaal?
of ervaringen met het bovengenoemde apparaat?
Topic: Crossover voor subbas en kickbas instellen. (24-7-2015 23:12:00)Kans zit erin dat dat hem zou worden.
Zijn er nog mensen met meer opties? eventueel niet digitaal?
of ervaringen met het bovengenoemde apparaat?
Hallo iedereen.
Stel ik heb het volgende:
2 tweeweg toppen 12 inch'ers
2 bandpass 2x15 inch subkasten
2 bandpass infrasub 18 inch kasten
Allemaal passief, de toppen op een stereo versterker, de 2x 15 inch kasten op een gebrugde amp, de 18 inch subkasten op een bpgebrugde amp.
En dan wil ik daar het volgende mee doen:
De 15 inch kasten moeten het kicksub gedeelte verzorgen van ongeveer 80 - 180 of 200 Hz (mono dus LF Sum)
De 18 inch infrasubs moeten het subbas gedeelte verzorgen van ongeveer 30 - 80 Hz (mono dus LF sum).
De topkasten zouden dan vanaf 200 Hz het mid/high spectrum verzorgen.
Een high pas filter van 35 Hz is ook heel erg gewenst.
Welk apparaat kunnen jullie hiervoor aanraden, of welke manier?
Ik hoef eigenlijk maar 3 weg uit te sturen, maar de meeste cross-overs kunnen niet twee maal een scheiding maken in het sub gebied of op twee kanalen een 'Sum' hebben. (Of raden jullie aan om de 15 inches niet mono te gebruiken?)
Graag hulp
Topic: X1 sub met IMF-HP18B I.p.v. SD18 (24-7-2015 13:11:00)Stel ik heb het volgende:
2 tweeweg toppen 12 inch'ers
2 bandpass 2x15 inch subkasten
2 bandpass infrasub 18 inch kasten
Allemaal passief, de toppen op een stereo versterker, de 2x 15 inch kasten op een gebrugde amp, de 18 inch subkasten op een bpgebrugde amp.
En dan wil ik daar het volgende mee doen:
De 15 inch kasten moeten het kicksub gedeelte verzorgen van ongeveer 80 - 180 of 200 Hz (mono dus LF Sum)
De 18 inch infrasubs moeten het subbas gedeelte verzorgen van ongeveer 30 - 80 Hz (mono dus LF sum).
De topkasten zouden dan vanaf 200 Hz het mid/high spectrum verzorgen.
Een high pas filter van 35 Hz is ook heel erg gewenst.
Welk apparaat kunnen jullie hiervoor aanraden, of welke manier?
Ik hoef eigenlijk maar 3 weg uit te sturen, maar de meeste cross-overs kunnen niet twee maal een scheiding maken in het sub gebied of op twee kanalen een 'Sum' hebben. (Of raden jullie aan om de 15 inches niet mono te gebruiken?)
Graag hulp
Hallo,
Jullie hebben vast wel eens gehoord van de X1 subwoofer van speakerplans.com.
Origineel gaat hier de SD18 subwoofer in van P-audio, maar deze is lastig te krijgen omdat het om een oude serie gaat.
Nu ben ik de eveneens van P-audio IMF-HP18B tegengekomen. Deze lijkt me een betere vervanger dan de moderne versie van de SD18 omdat deze geen geribbelde conus heeft. De verschillen in t/s waarden lijken me mee te vallen, maar hier heb ik niet heel veel verstand van. Programma's als winISD blijven soms vage uitkomsten geven.
Dus mijn vraag is of iemand die hier veel verstand van heeft er even naar wil kijken of de IMF-HP18B goed zou werken in de X1 subwoofer.
Bouwplan X1: speakerplans.com/index.php?id=x1
Opmerking: om bepaalde redenen wil ik de uitwendige breedte 58 cm maken in plaats van de 60,6 cm in het originele plan.
Data SD18:
Voice coil: 4,5"
Rms power handling 800W
Fs 33 Hz
Re 5,1 Ohm
Le 1,95 mH
Qms 7,11
Qes 0,27
Qts 0,26
Vas 264,3 l /10,41 cu.ft
Xmax 5,0 mm
BL 35,8 (maar ik heb geezer dat dit een fout in de datasheet is)
Sd 0,125 m2
IMF-HP18B:
Voice coil 4"
Fs 33Hz
Re 5,8 Ohm
Qms 8,17
Qes 0,40
Qts 0,39
Vas 216,13lt/7,63ft3
BL 24,86
Le 1,0 mH
600W AES
Topic: "slechte" budget microfoon gezocht (5-2-2015 23:11:00)Jullie hebben vast wel eens gehoord van de X1 subwoofer van speakerplans.com.
Origineel gaat hier de SD18 subwoofer in van P-audio, maar deze is lastig te krijgen omdat het om een oude serie gaat.
Nu ben ik de eveneens van P-audio IMF-HP18B tegengekomen. Deze lijkt me een betere vervanger dan de moderne versie van de SD18 omdat deze geen geribbelde conus heeft. De verschillen in t/s waarden lijken me mee te vallen, maar hier heb ik niet heel veel verstand van. Programma's als winISD blijven soms vage uitkomsten geven.
Dus mijn vraag is of iemand die hier veel verstand van heeft er even naar wil kijken of de IMF-HP18B goed zou werken in de X1 subwoofer.
Bouwplan X1: speakerplans.com/index.php?id=x1
Opmerking: om bepaalde redenen wil ik de uitwendige breedte 58 cm maken in plaats van de 60,6 cm in het originele plan.
Data SD18:
Voice coil: 4,5"
Rms power handling 800W
Fs 33 Hz
Re 5,1 Ohm
Le 1,95 mH
Qms 7,11
Qes 0,27
Qts 0,26
Vas 264,3 l /10,41 cu.ft
Xmax 5,0 mm
BL 35,8 (maar ik heb geezer dat dit een fout in de datasheet is)
Sd 0,125 m2
IMF-HP18B:
Voice coil 4"
Fs 33Hz
Re 5,8 Ohm
Qms 8,17
Qes 0,40
Qts 0,39
Vas 216,13lt/7,63ft3
BL 24,86
Le 1,0 mH
600W AES
Ik kan nou niet zeggen dat ik alle opties die genoemd worden helemaal kan volgens, die gaan me wat boven de pet.
Als ik even alleen naar het probleem kijkt:
De microfoons die je hebt zijn van goede kwaliteit, waarom zou je daar nog een budget microfoons bij kopen als je ook gewoon voor hetzelfde geld een simpele microfoon voorversterker met 3 bands EQ of dergelijke kan krijgen?
Dan kun je gewoon afregelen hoe je wil dat je microfoons klinken en toch je goede microfoons gebruiken. Geeft ook minder feedback en gaat langer mee en dergelijke.
Topic: Blue microfoons: keuze tussen bluebird of baby bottle (27-1-2015 17:13:00)Als ik even alleen naar het probleem kijkt:
De microfoons die je hebt zijn van goede kwaliteit, waarom zou je daar nog een budget microfoons bij kopen als je ook gewoon voor hetzelfde geld een simpele microfoon voorversterker met 3 bands EQ of dergelijke kan krijgen?
Dan kun je gewoon afregelen hoe je wil dat je microfoons klinken en toch je goede microfoons gebruiken. Geeft ook minder feedback en gaat langer mee en dergelijke.
Zijn er hier mensen bekend met het microfoon merk Blue?
Deze microfoons vielen mij op door hun geweldige looks (en namen), uit nieuwsgierigheid ben ik toen eens beter gaan kijken naar dit merk. Het zijn allemaal handgemaakte microfoons, en voornamelijk condensator microfoons.
Ze blijken vooral bekend te staan met een gigantische microfoon 'the bottle', ergens rond de €4000,- prijsklasse.
Gelukkig, voor mijn budget, hebben ze o.a. ook instap modellen uitgebracht: the Spark, Bluebird en Baby bottle.
Ik ben verschillende met blue microfoons gemaakte opnames gaan beluisteren, wat me heel erg opvalt is dat elk van hun microfoons een totaal eigen sound heeft, maar allemaal van goede kwaliteit zijn (vooral de blueberry vond ik erg mooi maar ligt boven mijn budget).
Omdat ik opzoek ben naar een condensator microfoon voor opnames ben ik de drie instap modellen gaan bekijken(op internet dan). De spark is niet helemaal mijn ding qua geluid, ik twijfel eigenlijk nog tussen de bluebird en baby bottle.
Uit andere bronnen op internet heb ik vernomen dat de bluebird vooral heel universeel is en zowat altijd wel een goed geluid kan leveren en de baby bottle toch wel meer een bepaalde donkere sound heeft.
Ik neig op dit moment meer naar de baby bottle, omdat deze sound me wel aanstaat en wanneer het voor een bepaalde toepassing niet goed matcht ik altijd nog kan EQ'en.
Is er iemand die ervaring heeft met deze microfoons of blue in het algemeen en mij van advies/aanbevelingen/informatie kan voorzien?
Topic: Ab international 600LX of peavey pv 8.5c (15-11-2014 02:20:00)Deze microfoons vielen mij op door hun geweldige looks (en namen), uit nieuwsgierigheid ben ik toen eens beter gaan kijken naar dit merk. Het zijn allemaal handgemaakte microfoons, en voornamelijk condensator microfoons.
Ze blijken vooral bekend te staan met een gigantische microfoon 'the bottle', ergens rond de €4000,- prijsklasse.
Gelukkig, voor mijn budget, hebben ze o.a. ook instap modellen uitgebracht: the Spark, Bluebird en Baby bottle.
Ik ben verschillende met blue microfoons gemaakte opnames gaan beluisteren, wat me heel erg opvalt is dat elk van hun microfoons een totaal eigen sound heeft, maar allemaal van goede kwaliteit zijn (vooral de blueberry vond ik erg mooi maar ligt boven mijn budget).
Omdat ik opzoek ben naar een condensator microfoon voor opnames ben ik de drie instap modellen gaan bekijken(op internet dan). De spark is niet helemaal mijn ding qua geluid, ik twijfel eigenlijk nog tussen de bluebird en baby bottle.
Uit andere bronnen op internet heb ik vernomen dat de bluebird vooral heel universeel is en zowat altijd wel een goed geluid kan leveren en de baby bottle toch wel meer een bepaalde donkere sound heeft.
Ik neig op dit moment meer naar de baby bottle, omdat deze sound me wel aanstaat en wanneer het voor een bepaalde toepassing niet goed matcht ik altijd nog kan EQ'en.
Is er iemand die ervaring heeft met deze microfoons of blue in het algemeen en mij van advies/aanbevelingen/informatie kan voorzien?
Even om weer terug te komen op de basis van het onderwerp:
Ik heb vandaag de kans gehad om even uitgebreid te testen met beide versterkers.
Mijn keuze is uiteindelijk uitgegaan naar de Peavey 8.5C
De Peavey is een stuk helderder in het hoog, alhoewel dit soort Amerikaanse klanken voor ons vaak te schel in de oren klinken is de klank in combinatie met de Duitse Bell VPS 2MH topjes goed.
Met de AB hierop ga je veel details in de muziek missen, mid is erg goed vertegenwoordigd maar hij mist een beetje de attack die de peavey wel heeft. Met de AB klinkt de hele set wat dof, de peavey brengt alles meer tot leven zo zonder schel te klinken(een fender zou door de AB bijna zo goed als een gibson klinken
, en dat hoort niet
)
Ik zou de AB echter wel heel sterk aanraden voor het gebruikt op subs, omdat hij heel mooi warm kleurt in het laag. Ook voor tweeweg all-range kasten zou hij geweldig zijn!(misschien dat je dan eindelijk een 15"'er zou krijgen zonder 'gat' in het mid
)
Alle bevindingen in dit bericht zijn natuurlijk subjectief
Topic: Bell VPS 300L sub en 2MH top (13-11-2014 22:18:00)Ik heb vandaag de kans gehad om even uitgebreid te testen met beide versterkers.
Mijn keuze is uiteindelijk uitgegaan naar de Peavey 8.5C
De Peavey is een stuk helderder in het hoog, alhoewel dit soort Amerikaanse klanken voor ons vaak te schel in de oren klinken is de klank in combinatie met de Duitse Bell VPS 2MH topjes goed.
Met de AB hierop ga je veel details in de muziek missen, mid is erg goed vertegenwoordigd maar hij mist een beetje de attack die de peavey wel heeft. Met de AB klinkt de hele set wat dof, de peavey brengt alles meer tot leven zo zonder schel te klinken(een fender zou door de AB bijna zo goed als een gibson klinken
, en dat hoort niet
)Ik zou de AB echter wel heel sterk aanraden voor het gebruikt op subs, omdat hij heel mooi warm kleurt in het laag. Ook voor tweeweg all-range kasten zou hij geweldig zijn!(misschien dat je dan eindelijk een 15"'er zou krijgen zonder 'gat' in het mid
)Alle bevindingen in dit bericht zijn natuurlijk subjectief
Bedankt voor je reactie! Ik had al bijna de hoop
Mooi om te horen dat ik het voor een goede prijs heb gekocht.
Erg bedankt voor je informatie.
Zou je me nog kunnen uitleggen wat je met 'slot drivers' bedoelt?
Op wat voor frequentie zou je een low cut filter aanraden, en zou het een slecht idee zijn om juist de diepere tonen hoorbaar te maken d.m.v. het boosten van deze frequenties?
Verder vraag ik me af waarom je 'een probleem' hebt wanneer de fostex drivers kapot gaan, ligt dit aan de geringe beschikbaarheid van vervangers of de dure prijs? Of heeft dat een andere oorzaak?
Van de roosters heb ik inderdaad last gehad bij de subs, een tijdje geleden opgelost. En het klopt dat deze kasten een groot volume hebben, zit dan wel weer 2 x 15" in.
Heb je wel eens behalve de originele Bell versterkers andere gebruikt, zo ja welke? Ik heb op het moment te weinig versterker vermogen voor deze set en ben me een beetje aan het oriënteren.
Ook moet ik bij de subs altijd meer insturen voor een mooie verhouding met de toppen, zou je aanraden om (mocht ik ooit nog eens deze subs ergens zien) 2 subs en 1 top per kant te gebruiken?
Wat is ongeveer de maximale grootte van het publiek wat je met het setje aan zou durven?
Sorry voor de vragen lijst!
Topic: vervanging voor B1800X PRO (11-11-2014 22:56:00)Mooi om te horen dat ik het voor een goede prijs heb gekocht.
Erg bedankt voor je informatie.
Zou je me nog kunnen uitleggen wat je met 'slot drivers' bedoelt?
Op wat voor frequentie zou je een low cut filter aanraden, en zou het een slecht idee zijn om juist de diepere tonen hoorbaar te maken d.m.v. het boosten van deze frequenties?
Verder vraag ik me af waarom je 'een probleem' hebt wanneer de fostex drivers kapot gaan, ligt dit aan de geringe beschikbaarheid van vervangers of de dure prijs? Of heeft dat een andere oorzaak?
Van de roosters heb ik inderdaad last gehad bij de subs, een tijdje geleden opgelost. En het klopt dat deze kasten een groot volume hebben, zit dan wel weer 2 x 15" in.
Heb je wel eens behalve de originele Bell versterkers andere gebruikt, zo ja welke? Ik heb op het moment te weinig versterker vermogen voor deze set en ben me een beetje aan het oriënteren.
Ook moet ik bij de subs altijd meer insturen voor een mooie verhouding met de toppen, zou je aanraden om (mocht ik ooit nog eens deze subs ergens zien) 2 subs en 1 top per kant te gebruiken?
Wat is ongeveer de maximale grootte van het publiek wat je met het setje aan zou durven?
Sorry voor de vragen lijst!
Ik heb even geen tijd om uitgebreid te zoeken. Ik zou je wel aanraden niet zomaar een alternatieve speaker erin te hangen, deze gaat waarschijnlijk in dezelfde kast dan een hele andere lage tonen weergave geven dan de kasten met de originele speakers. Dit hoeft niet persé slechter te klinken, maar bij het combineren van meerdere soorten luidsprekers (vooral bij subs!) heb je de kans dat het geluid verziekt word.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre de geluidskwaliteit belangrijk is voor een carnavals vereniging, maar het zou je ook geluidsvermogen kunnen schelen.
Is het geen plan om alle 6 de kasten te koop te zetten(daar is nu, tot aan de carnaval, nog best wel een markt voor) en dat geld, samen met het geld wat geïnvesteerd zou worden in nieuwe speakers, te investeren in vier kwalitatief betere baskasten?
Daar zou het nu een goed moment voor zijn, voordat je vervangen gaat. en het zou schelen in slepen, opslag en geluid.
Heb je overigens bewust gepost op 11-11? haha.
Topic: Ab international 600LX of peavey pv 8.5c (11-11-2014 22:45:00)Ik weet natuurlijk niet in hoeverre de geluidskwaliteit belangrijk is voor een carnavals vereniging, maar het zou je ook geluidsvermogen kunnen schelen.
Is het geen plan om alle 6 de kasten te koop te zetten(daar is nu, tot aan de carnaval, nog best wel een markt voor) en dat geld, samen met het geld wat geïnvesteerd zou worden in nieuwe speakers, te investeren in vier kwalitatief betere baskasten?
Daar zou het nu een goed moment voor zijn, voordat je vervangen gaat. en het zou schelen in slepen, opslag en geluid.
Heb je overigens bewust gepost op 11-11? haha.
Dat klopt helemaal.
Natuurlijk is preventief vervangen beter voor de betrouwbaarheid van je versterkers. Wanneer je dit zelf kan doen is dat inderdaad geen hoge kostenpost. Ik zelf wel instaat om bijvoorbeeld wat eindtransistors te vervangen, maar aangezien een versterker een cruciaal onderdeel is van een avond muziek verzorgen vind ik mezelf niet ervaren genoeg om hier al te veel aan te prutsen. Ik zou ook niet elk zwaktepunt van de desbetreffende versterker weten.
Dan ga je het al gauw uit besteden, en dat vind ik het in dit geval niet waard. De versterkers hebben (schat ik) een tweedehandsverkoopwaarde van rond de 115-130 euro, ik verwacht dat het preventief vervangen door een professional mij rond de 40% van die waarde zou kosten, wat ik teveel vind aangezien ik deze ampjes niet intensief gebruik.
Dat geld kan ik in mijn geval beter in toekomstige, modernere en meer betrouwbare, vervangers steken mocht het gebruik intensiever worden.
Ik moet overigens nog wel zeggen dat een AB of Peavey mij ,bij zowel PA als gitaarversterkers, nog nooit in de steek heeft gelaten(even afkloppen).
Nog een vraagje: Wanneer je een eindtransistor meet en deze goede waardes geeft en al meerdere uren goed gepresteerd heeft, waarom is deze dan betrouwbaarder dan een nieuwe transistor vers uit de fabriek(en het foutmarge wat ze daar aanhouden)?
Bedankt!
Natuurlijk is preventief vervangen beter voor de betrouwbaarheid van je versterkers. Wanneer je dit zelf kan doen is dat inderdaad geen hoge kostenpost. Ik zelf wel instaat om bijvoorbeeld wat eindtransistors te vervangen, maar aangezien een versterker een cruciaal onderdeel is van een avond muziek verzorgen vind ik mezelf niet ervaren genoeg om hier al te veel aan te prutsen. Ik zou ook niet elk zwaktepunt van de desbetreffende versterker weten.
Dan ga je het al gauw uit besteden, en dat vind ik het in dit geval niet waard. De versterkers hebben (schat ik) een tweedehandsverkoopwaarde van rond de 115-130 euro, ik verwacht dat het preventief vervangen door een professional mij rond de 40% van die waarde zou kosten, wat ik teveel vind aangezien ik deze ampjes niet intensief gebruik.
Dat geld kan ik in mijn geval beter in toekomstige, modernere en meer betrouwbare, vervangers steken mocht het gebruik intensiever worden.
Ik moet overigens nog wel zeggen dat een AB of Peavey mij ,bij zowel PA als gitaarversterkers, nog nooit in de steek heeft gelaten(even afkloppen).
Nog een vraagje: Wanneer je een eindtransistor meet en deze goede waardes geeft en al meerdere uren goed gepresteerd heeft, waarom is deze dan betrouwbaarder dan een nieuwe transistor vers uit de fabriek(en het foutmarge wat ze daar aanhouden)?
Bedankt!