Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van )pieter(
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van )pieter( (Pagina: 18 van 20)
Topic: nieuwe PA (15-5-2008 18:40:00)
Is dat niet te traag? zou je niet beter 2x15" en 2x10 of 12" nemen.
Mijn ervaring leert dat vooral het hoog belangrijk is voor de kwaliteit van de zang, niet direkt het vermogen maar wel de kwaliteit, dus piezzo's kan je vergeten.
Ik vond het wel grappig dat je in het begin van dit topic sprak over het rendement van de boxen, daar wordt hier bij zelfbouw nauwelijks op gelet,tenminste als ik zie welke versterker vermogens er gehanteerd worden, als dat maar niet bijdraagt tot de opwarming van de aarde;) Het geldt nog steeds +3dB geeft een verdubbeling van het geluid eh!Dat kan je zo horen als je 2 verschillende boxen op een versterker aansluit en dan ff pant, zeer verwonderlijk soms. Ik heg het eens gedaan met 1 dynacord en 1 solton 12", dan ga je toch sparen hoor.Je moet me dan toch maar eens vertellen waar die 4de 15" zit in een dubbel 15", 15 + 2", 10" + 1"? Wat komen piezo's in je verhaal doen aangezien er in de FR101 toch een DE-25 van B&C steekt, dit is zomaar eventjes een van de beste 1"drivers die er gemaakt zijn en hebben volgens mij een geweldig klank.
Het rendement van boxen: daar wordt bij zelfbouw zeker wel op gelet. Waarom dan die hoge versterkervermogens: lees even door de techtalk en wordt wijzer --> men zet 1.5x tot 2x het vermogen op fatsoenlijke speakers omdat fatsoenlijke speakers dit normaal wel aankunnen, omdat er in muziek zoiets zit als dynamiek en omdat we als liefhebbers van al dat moois toch niet de ganse avond de rode cliplampjes van onze versterker willen zien aangaan.
Maar dat moesten we je met jouw ervaring toch niet vertellen zeker?
Dit materiaal is in tegenstelling tot bijvoorbeeld HiFi gemaakt om constant voluit te presteren.
Ook zou ik je graag nog even willen zeggen dat deze set is opgebouwd met een zeer klein budget waar de topicstarter zich ook van bewust is. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt en ik vind dat deze set voor zo'n klein budget zeker geslaagd is.
Mvg.
PieterTopic: Nieuw: Xilica XP en XD series (speaker management systems) (11-5-2008 09:44:00)Feit, ik had de prijs met btw even zien staan. En 865 + 21% btw (in belgië) dat levert dat ongeveer 1050.
Mvg.
Pieter
Achja alles zal zo'n zijn voordelen en nadelen hebben
Ik heb toch altijd het gevoel dat een setje af moet zijn. A-merk speakers, a-merk amps. Je kan volgens mij niet afkomen met een martin audio set op jb versterkers. En zeker op een bruiloft wil ik alles strak hebben zitten, er wordt dan bijvoobeeld veel meer op je materiaal en professionaliteit gekeken dan bij een 18jarigenfuif of dergelijke.
Enige nadeel is dat mensen puur het aantal watts vergelijken en de prijs die je daarvoor vraagt. En dat is waar een dure set het moet afleggen tegen een goedkope, met een t-amp zal je versterker vlugger terugbetaald zijn als bijvoorbeeld een crest, labgruppen, crown...dit is helaas spijtig maar niets aan te doen.
Mvg.
Pieter
Topic: nieuwe PA (15-5-2008 16:47:00)
Ik heb toch altijd het gevoel dat een setje af moet zijn. A-merk speakers, a-merk amps. Je kan volgens mij niet afkomen met een martin audio set op jb versterkers. En zeker op een bruiloft wil ik alles strak hebben zitten, er wordt dan bijvoobeeld veel meer op je materiaal en professionaliteit gekeken dan bij een 18jarigenfuif of dergelijke.
Enige nadeel is dat mensen puur het aantal watts vergelijken en de prijs die je daarvoor vraagt. En dat is waar een dure set het moet afleggen tegen een goedkope, met een t-amp zal je versterker vlugger terugbetaald zijn als bijvoorbeeld een crest, labgruppen, crown...dit is helaas spijtig maar niets aan te doen.
Mvg.
Pieter
Voor mij ging het puur over de opmerking dat budget eindtrappen tegenwoordig niets meer kosten.
Dat is inderdaad zo maar toch blijven er nu eenmaal applicaties waar budgeteindtrappen helemaal niet voor gebruikt kunnen worden om fysieke redenen. En op een heleboel feesten is het gewoon niet gehoord om met een budgeteindtrap aan te komen draven.
Natuurlijk hadden de oude wbins een geweldig rendement maar misten ze diepgang. Maar als we spreken over stacks van 8 stuks per kant vind ik toch wel dat er diepgang genoeg aanwezig is
Mvg.
Pieter
Topic: nieuwe PA (14-5-2008 16:27:00)Dat is inderdaad zo maar toch blijven er nu eenmaal applicaties waar budgeteindtrappen helemaal niet voor gebruikt kunnen worden om fysieke redenen. En op een heleboel feesten is het gewoon niet gehoord om met een budgeteindtrap aan te komen draven.
Natuurlijk hadden de oude wbins een geweldig rendement maar misten ze diepgang. Maar als we spreken over stacks van 8 stuks per kant vind ik toch wel dat er diepgang genoeg aanwezig is
Mvg.
Pieter
Een uitzondering bevestigt de regel zoals ze zeggen. Toch vind ik ergens het punt wel blijven bestaan...
Topic: nieuwe PA (14-5-2008 14:52:00)Versterkers in de budgetklasse kosten inderdaad niet meer erg veel maar stel nu even. Ik heb een dubbele 18" kast van pak hem beet 1400 watt, wil daarbij 1.5x keer mijn versterkervermogen aanhouden dus ben eigenlijk op zoek naar een 2x2100 watt versterker op 4ohm.
Oei probleem weinig budgetmerken die zo'n zware eindtrap aanbieden twee p2000's kopen gaat ook niet want niet 4 ohm bridge stabiel...dus inderdaad terug naar af en een versterker van een hoop geld kopen.
Mvg.
Pieter
Topic: Nieuwe versterkers crest ca / x0001 / (13-5-2008 20:49:00)Oei probleem weinig budgetmerken die zo'n zware eindtrap aanbieden twee p2000's kopen gaat ook niet want niet 4 ohm bridge stabiel...dus inderdaad terug naar af en een versterker van een hoop geld kopen.
Mvg.
Pieter
Als ge een beetje zoekt hebt ge een 8200 voor 1150 of 1250. Natuurlijk missen deze de typische 8001 sound, maar ze wegen dan ook 1/4de en leveren meer vermogen (op papier, drukken als de 8001 doet er geen enkele).
Mvg.
Pieter
Topic: nieuwe PA (13-5-2008 16:30:00)Mvg.
Pieter
Inderdaad mooi gezegd een verwarming die ook een beetje geluid geeft. En over zelfbouw, zelfbouw doe je niet om goedkoper af te zijn dan budgetmerken want hun prijzen zijn echt onverslaanbaar tegenover zelfbouw.
Waarom zelfbouw dan wel? Omdat er heel wat goed klinkende ontwerpen zijn die zelf te bouwen zijn en dan nog eens in de buurt komen van een dure merkkast. Toch is het prijsverschil vind ik persoonlijk net iets te klein om louter uit financïele overwegingen te gaan zelfbouwen.
Zelfbouwen en zeker zelf berekenen van kasten doe je uit een passie, uit zelfvoldoening en dat kleine financiële extraatje is leuk meegenomen.
Mvg
Pieter
Topic: nieuwe PA (12-5-2008 09:59:00)Waarom zelfbouw dan wel? Omdat er heel wat goed klinkende ontwerpen zijn die zelf te bouwen zijn en dan nog eens in de buurt komen van een dure merkkast. Toch is het prijsverschil vind ik persoonlijk net iets te klein om louter uit financïele overwegingen te gaan zelfbouwen.
Zelfbouwen en zeker zelf berekenen van kasten doe je uit een passie, uit zelfvoldoening en dat kleine financiële extraatje is leuk meegenomen.
Mvg
Pieter
Wat rendement is weet ik ook. Maar het wil niet zeggen dat als je speaker een hoog rendement heeft dat hij het opgegeven vermogen en meer niet aankan. Natuurlijk wordt je speaker een heel stuk warmer bij zware belasting, maar van een goede speaker verwacht ik gewoon dat hij daarmee kan leven...we hebben niet voor niets duizenden euro's in een deftig a-merk geïnvesteerd.
Maak hier altijd gebruik van een turbosound set (niet meteen laagrendementsunits) en hier staat ook gewoon 1.5x keer het vermogen op en dit heeft tot op heden nog nooit problemen opgeleverd.
Op een PA set horen nu eenmaal gewoon zware, volgens jou "te zware" versterkers te staan. Een zware versterker op iets lichtere speakers geeft ook het bijkomend voordeel dat de versterker niet in ademnood geraakt. Je rijdt waarschijnlijk toch ook met auto die ruim harder kan dan 120 en toch rij je, normaliter, zelden harder dan 120.
Mvg
Pieter
Topic: Zaagplannen welk programma? (12-5-2008 09:36:00)Maak hier altijd gebruik van een turbosound set (niet meteen laagrendementsunits) en hier staat ook gewoon 1.5x keer het vermogen op en dit heeft tot op heden nog nooit problemen opgeleverd.
Op een PA set horen nu eenmaal gewoon zware, volgens jou "te zware" versterkers te staan. Een zware versterker op iets lichtere speakers geeft ook het bijkomend voordeel dat de versterker niet in ademnood geraakt. Je rijdt waarschijnlijk toch ook met auto die ruim harder kan dan 120 en toch rij je, normaliter, zelden harder dan 120.
Mvg
Pieter
dan had ik je fout begrepen
ik dacht dat je gewoon met wat potlood geteken naar de zagers toestapte
Topic: nieuwe PA (11-5-2008 10:21:00)
ik dacht dat je gewoon met wat potlood geteken naar de zagers toestapte
kitman schreef:
Ik neem dus aan dat dit voor een band is. Dan heb je 4 x 15" speakers.Is dat niet te traag? zou je niet beter 2x15" en 2x10 of 12" nemen.
Mijn ervaring leert dat vooral het hoog belangrijk is voor de kwaliteit van de zang, niet direkt het vermogen maar wel de kwaliteit, dus piezzo's kan je vergeten.
Ik vond het wel grappig dat je in het begin van dit topic sprak over het rendement van de boxen, daar wordt hier bij zelfbouw nauwelijks op gelet,tenminste als ik zie welke versterker vermogens er gehanteerd worden, als dat maar niet bijdraagt tot de opwarming van de aarde;) Het geldt nog steeds +3dB geeft een verdubbeling van het geluid eh!Dat kan je zo horen als je 2 verschillende boxen op een versterker aansluit en dan ff pant, zeer verwonderlijk soms. Ik heg het eens gedaan met 1 dynacord en 1 solton 12", dan ga je toch sparen hoor.
Het rendement van boxen: daar wordt bij zelfbouw zeker wel op gelet. Waarom dan die hoge versterkervermogens: lees even door de techtalk en wordt wijzer --> men zet 1.5x tot 2x het vermogen op fatsoenlijke speakers omdat fatsoenlijke speakers dit normaal wel aankunnen, omdat er in muziek zoiets zit als dynamiek en omdat we als liefhebbers van al dat moois toch niet de ganse avond de rode cliplampjes van onze versterker willen zien aangaan.
Maar dat moesten we je met jouw ervaring toch niet vertellen zeker?
Dit materiaal is in tegenstelling tot bijvoorbeeld HiFi gemaakt om constant voluit te presteren.
Ook zou ik je graag nog even willen zeggen dat deze set is opgebouwd met een zeer klein budget waar de topicstarter zich ook van bewust is. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt en ik vind dat deze set voor zo'n klein budget zeker geslaagd is.
Mvg.
Pieter
JeroenVDV schreef:
Die kosten zelfs minder dan 1000 euro (865 exc. BTW).Mvg.
Pieter