Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Stekelvarke

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 200 bijdrage(n) van Stekelvarke (Pagina: 16 van 20)

Topic: Stroom berekening voor ventilator (8-12-2006 16:03:00)

Dré schreef:

Maar als je al wilt gaan sommeren en per fase uitrekenen aan de binnenkant, hou dan wel bij het driehoek verhaal rekening met de 120 graden faseverschuiving van de fases onderling. Bij ster is dat niet nodig aangezien daar het middenpunt precies op 0 hangt. Want volgens mij heb je geen rekening gehouden met het feit dat in driehoek elke fase de stroom levert voor TWEE spoelen (in een wiskundig verband natuurlijk vanwege de 120 graden fasedraaïng onderling). De stroom door elke afzonderlijke spoel heb je dus helemaal goed (ca. 1,67 A) maar ze sommeren natuurlijk wel als 1,68 +sin(120)x1,68 = 3,1 (verschillen komen (hopelijk?) door al ons afrondwerk over en weer).
ik hou zeker rekening met de faseverschuiving van 120° vandaar dat ik in mijn eerste berekening ook vierkantswortel(3) gebruik(om aan die wortel(3) te komen bestaat een hele afleiding).
Overigens klopt je berekening helemaal.
De 1.67A is de fase stroom (If)
en de 3.1A is de lijn stroom (IL)

Dré schreef:

Simpel voorbeeld: Als ik een afnemer aansluit tussen 2 fasen die elk dezelfde fase hebben dan neemt de afnemer niets af. En toch kan er best aan beide kanten van de afnemer 100kV staan ten opzichte van nul.
volledig mee akkoord, omdat er dan geen potentiaal verschil is

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen maar met een communicatie probleem zitten?
Topic: Stroom berekening voor ventilator (8-12-2006 15:14:00)

Dré schreef:

Even voor de goede orde: Is het mogelijk een zwarte doos te veronderstellen die 3 aansluitingen heeft en in totaal 2kW opslurpt, gelijkmatig verdeeld via die aansluitingen, netjes ohms per aansluiting?
toch ga ik even een intern schema laten zien van wat er dan in die "doos" zit, zo is het waarschijnlijk wat duidelijker wat ik bedoel.

Dré schreef:

Vermogen is dan dus of 3 x 1,7 x 230V = 1173W en in het andere geval 3 x 3 x 230V = 2070W. En toch is het in beide gevallen een 2kW opnemende motor? Dakenie.
die 230V moet wel 400V zijn. en dan zijn de 2 uitkomsten wel hetzelfde (enkel een afwijking omwille van afrondingen)

de motor zal steeds 2kW blijven verbruiken, enkel zal de stroom anders zijn, en dat is heel makkelijk te verklaren (darom dat je waarschijnlijk ook die rekenfout in het begin gemaakt hebt)

hier de afbeelding van wat er in de zwarte doos zit

Vermogen van 1 wikkeling(spoel) van de motor = 2kW/3 = 666.6W
Nu zie je dat bij driehoek er 400V over 1 wikkeling(spoel) van de motor valt I = P/U = 666/400 = 1,7A (afgerond)
Bij ster zal er 230V over 1 wikkeling vallen dus: I = P/U = 666/230 = 3A (afgerond)
vandaar dus het verschil in stroom

Bij ster wordt vaak de nulgeleider weggelaten bij een symmetrische bellasting, omdat er toch geen stroom door de nul vloeit, en meer kabels = duurder
Topic: Stroom berekening voor ventilator (8-12-2006 14:41:00)

Dré schreef:

Zou anders ook een mooie boel worden (als er beide keren 2kW gesoupeerd wordt maar de stroom per fase voor beide situaties verschillend is). Zou niet weten waar het verschilvermogen zou moeten ontstaan of blijven ;-)
het verschil zit in ofwel 230V(bij ster) ofwel 400V(bij driehoek) gebruiken bij het aansluiten van 1 spoel van de motor.
Topic: Stroom berekening voor ventilator (8-12-2006 14:04:00)
De spanning tussen een fase en nul = 230V , De spanning tussen 2 fases = 400V allesinds bij ons 230/400V netwerk.
verhouding tussen die 2 = vierkantswortel(3) [230V x vierkantswortel(3) = 400V]
Bij een driehoekschakeling wordt er inderdaad geen nul gebruikt.
Bij een sterschakeling kan het zijn dat de nul wordt weggelaten bij een symmetrische belasting (zoals bv een motor) aangezien er dan toch geen stroom door de nulgeleider loopt.
Topic: Stroom berekening voor ventilator (8-12-2006 13:08:00)
Ster:
Uf = UL / vierkantswortel(3)
If = IL

P = vierkantswortel(3) x UL x IL [arbeidsfactor buiten beschouwing gelaten, aangezien deze niet is gegeven door de toppic starter]
->
IL = P / (vierkantswortel(3) x UL) = 3A (afgerond)

If = IL = 3A

Driehoek:
Uf = UL
If = IL / vierkantswortel(3)

P = vierkantswortel(3) x UL x IL [arbeidsfactor buiten beschouwing gelaten]
->
IL = P / (vierkantswortel(3) x UL) = 3A (afgerond)

If = IL / vierkantswortel(3) = 1.7A

UL = lijnspanning (in dit geval 400V)
Uf = fasespanning
IL = lijnstroom
If = fasestroom
Topic: Stroom berekening voor ventilator (7-12-2006 19:34:00)
Zijn het 3 fasige ventilatoren?
Zo ja zijn deze in ster of in driehoek geschakeld?
Topic: Light - Geluid Nieuwjaar (5-12-2006 18:13:00)
dat hangt er vanaf aan welke situatie de schuur er aantoe is(aangezien er toch in gefeest kan/mag worden), met statieven gaat de prijs lichtjes naar beneden, al ben ik er niet echt zo'n fan van om een cirkel op statieven midden in het publiek te zetten, ground support kan een oplossing zijn als er niet in de schuur getakeld kan worden, al ben je dan wel veel duurder uit.
Topic: Light - Geluid Nieuwjaar (5-12-2006 17:30:00)
voor je setje kom ik op €1500 normale prijzen in droge verhuur. (inc takels, rook, sturing) zonder pyro
Dus dat wordt onderhandelen met je verhuurder.
Al zou ik dat steeds doen, gewoon een aantal verhuurders afgaan en de offertes vergelijken.

Met parren kan je overigens heel veel doen, gewoon goed proggen en de juiste filters gebruiken.
Topic: Goed gebruik statieven (licht én geluid!) (12-11-2006 22:00:00)
voor H30D geeft prolyte een maximum span van 16m op.
"Spans must be supported at each end." Er staat dus dat er op het einde van de span ondersteund moet worden, dus niet dat je pas na 2m moet ondersteunen.
Topic: voeding versterkerrek (2-11-2006 19:56:00)
mocht je 3x 16A krachtstroom kiezen, zou ik zeker ook gebruik maken van een doorlus mogelijkheid. Aangezien dit versterkerrack zeker geen 3x 16A gaat trekken, zo kan je dan later nog makkelijk een extra versterkerrack op die 3x 16A doorlus aansluiten.