Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Sjoerdiej

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 176 bijdrage(n) van Sjoerdiej (Pagina: 12 van 18)

Topic: Defecte printplaat Showtec PIXIE of MEX-150 ( moving head ) (29-10-2009 07:29:00)

stieno schreef:

Ik heb even goed de foto's bekeken. Ik heb zelf een 6 tal studio due headjes, en het binnenwerk (en de rest wink ;) ) is volgens mij 100% het zelfde, Het enige verschil lijkt me dat de studio due's voorzien zijn van een Display, waarop het ingestelde kanaal wordt weergegeven.

Onderdelen van deze heads zijn verkrijgbaar via hightlite en via engine, utrecht. Ook hele stuurprints. (3 weken terug nog lenzen en gobowielen besteld, levertijd 3 weken)

De onderdelenlijst / tekening is te downloaden op https://www.studiodue.com/service/SP/SPgiant.pdf

Overigens was bij mij 1 head ook volledig dood, uiteindelijk bleek het te gaan om een condensator, die onder op de stappenmotorprint zat, deze kun je makkelijk omdrukken bij (de) monteren en dit was dan ook gebeurd, Je trekt dan een pootje uit de condensator, die, ook na terugdrukken, geen contact meer maakt.

Je bent zo'n eind met opsporen, en je hebt een werkend voorbeeld. Dit gaat gaat je wel lukken. En anders is dus alles te bestellen. Volgens mij is ook de kanaalindeling volledig het zelfde.

Succes,

Stijn.
Ik heb engine even gemaild.
Topic: Defecte printplaat Showtec PIXIE of MEX-150 ( moving head ) (28-10-2009 20:24:00)
Ik heb het werk uit handen gegeven aan iemand die er wel verstand van heb. Als die werkt zal ik de oplossing hier nog wel even vermelden ;)

Sjoerd
Topic: Defecte printplaat Showtec PIXIE of MEX-150 ( moving head ) (27-10-2009 20:12:00)

Ganzz schreef:

Meet daarna ook voor de gein eens de spanning met de zwarte van de multimeter op de middelste en de rode op de linker. Hier zou meer dan 8 volt op moeten staan uit mijn hoofd.
Succes laugh :D
22,5volt als ik me niet vergis laugh :D
Topic: Defecte printplaat Showtec PIXIE of MEX-150 ( moving head ) (27-10-2009 20:01:00)

René Eppink schreef:

Heb je nou de spanningsregulator al doorgemeten (dat ding met LM7805 oid op de behuizing)? En de spanning TUSSEN pin 1 en pin 4 van de RS485 tranceiver? (Als het goed is zijn deze natuurlijk ongeveer gelijk)
Uit voorgaande posts wordt mij namelijk nog niet echt duidelijk waar je nou hebt gemeten en met wat als referentie.
De spanningsregulator geeft 4,98V.

[Edit: de RS485 meet ik morgen even. ]
Topic: Defecte printplaat Showtec PIXIE of MEX-150 ( moving head ) (27-10-2009 13:57:00)
Ik heb alle ic's uit de defecte printplaat gehaald en die op een werkende printplaat gedaan en daar werken ze gewoon ( andersom ook dus alle werkende ic's van de goede moving head op de defecte printplaat maar dan gebeurd er weinig. Dus het ligt NIET aan de ic's.

[ Edit: Het moet dus echt iets op de printplaat zelf zijn? ]

Sjoerd
Topic: Defecte printplaat Showtec PIXIE of MEX-150 ( moving head ) (27-10-2009 13:16:00)

Fossalta schreef:

Voor alle IC's in DIP behuizing zit PIN 1 links van de inkeping. Mocht het IC geen inkeping hebben dan staat er een stipje o.i.d. om PIN 1 te markeren. Pin nummering begint bij pin 1 en gaat tegen de klok in rond ongeacht het aantal pootjes:

klik
Hier zit dan de stip, ipv de inkeping.

Gemeten op 1 en 4: 0,58v-0,64V
Topic: Defecte printplaat Showtec PIXIE of MEX-150 ( moving head ) (27-10-2009 13:00:00)

Ganzz schreef:

wissel UA9639CP eens om met een werkende. Meet anders ook even of de voedingspanning nog gewoon 5V is. Ik zag dacht ik een 5V regulator zitten. Meten op dat ene ICtje op pootje 1 en 4.
Hier nog even de datasheet van die chip.

Als dat het probleem niet omwisseld kun je even de andere IC's ook een voor een omwisselen om te kijken of daar het probleem in zit. laugh :D
Het is vrij lastig te zien welke kant nou 1/4 is en welke kant 4/8.
Maar heb aan 1 kant 3,66V gemeten en op de andere kant 0,58V

Ik ga zometeen een werkende ic omwisselen met deze.

[ Edit: heb alles verwisseld, dat haalt weinig uit... sad :( ]
Topic: Defecte printplaat Showtec PIXIE of MEX-150 ( moving head ) (26-10-2009 20:33:00)

Ganzz schreef:

Kun je het type nr geven van de 2 8potige IÇ's een ervan zal een RS485 transmit/recieve geval zijn. Wat is de andere. Als hij niet reageerd op DMX zou je eens voor de gein dat RS485 chippie kunnen vervangen. Kost een paar euro happy :)
Pff dat is met het blote oog toch erg lastig te zien, dus maar even het oude speelgoed vergrootglas erbij gepakt laugh :D

De eerste:
XIC
6N137
994611

De tweede:
ik kan het eerste lettertje of tekentje niet goed zien maar daarna komt:
9AC2YJM
UA9639CP

Sjoerd
Topic: Defecte printplaat Showtec PIXIE of MEX-150 ( moving head ) (26-10-2009 20:05:00)

X-PLOSION schreef:

Deze kopjes doen me denken aan de giantjes van studio due. Ook die zijn niet meer nieuw te verkrijgen denk ik.
Wat je eventueel kan doen is de TD van Highlite even contacteren, en het probleem aan hun uitleggen. Aan de print zelf kan je nauwelijks iets zien wat er mis aan is!
Maar ik denk dat je een slecht contact hebt of onderbreking in het DMX gedeelte van je print.
Uw solderingen zijn op eerste zicht ook niet zo glanzend meer.
Dus (enkel indien je er geschikte bout voor hebt en handig bent) zou ik alle contactjes eens opnieuw solderen (duurt 2 sec / soldering)
en er overal een zeer klein beetje verse tin bij doen.
En da dit gedaan te hebben nog eens te proberen. Indien je een slecht contactje had en er geen IC's defect zijn, dan zal de print na deze ingreep zijn werk weer doen. En zoniet, dan moet je een electronicus of TD van fabrikant / invoerder vragen.
Misschien heb je nog een kans dat deze printen alsnog te leveren zijn.
Hoi Bram,

Daar lijken ze inderdaad wel een beetje op.
Highlite had ik al gecontacteerd maar die konden geloof ik nog alleen een balast leveren voor de lamp verder niks meer.
Ik heb een soldeerbout en kan redelijk solderen dus ik zal ze alleen even opnieuw doen met wat extra tin, hoeveel graden is aan te raden voor dit soldeer werk?

Sjoerd
Topic: Defecte printplaat Showtec PIXIE of MEX-150 ( moving head ) (26-10-2009 16:08:00)

Ganzz schreef:

Volgensmij bedoel je dat niet de chip stuk is maar de printplaat. Op deze printplaat zitten diverse chips. Ik zie een ledje zitten, doet deze wat de andere ook doen. Ook zit er een voedingsic. Klopt deze voedingsspanning? Heb je een multimeter?
Klopt, ik heb de titel gelijk even aangepast ashamed :$ .
Er zitten inderdaad 2 ledjes op de bovenkant, bij een werkende printplaat brand 1 ledje en 1 knipperd er als er dmx signaal is. Bij deze defecte brand alleen het ledje die andere knipperd NIET als er een dmx signaal opstaat.

Sjoerd