Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van D&m

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 95 bijdrage(n) van D&m (Pagina: 10 van 10)

Topic: Hoeveel ampere door hoeveel mm2 (6-12-2003 19:39:00)
dre en victor ik ga het alemaal even uitpluizen voor jullie.

jullie uitleg klopt ook maar als de cosinusfi niet gelijk is aan 1 dan ligt dit volgens mij toch anders.
Topic: Hoeveel ampere door hoeveel mm2 (5-12-2003 05:31:00)

Victor schreef:

Bij mijn weten geldt nog steeds de wet van Ohm. Over een lange kabel treedt inderdaad een spanningsval op, waardoor er op het aangesloten apparaat een lagere spanning staat. Nu geldt I=U/R, dus bij gelijkblijvende R en dalende U *daalt* I en trekt de verbruiker minder stroom. In de praktijk zal R zelfs iets stijgen (hogere weerstand door een warme kabel) waardoor de stroomsterkte nog verder terugloopt.
volgens mij geld dit alleen voor een zuiver ohmse belasting.
met een par is alles ok die gaat gewoon wat minder fel branden bij een lagere spanning.
maar met een niet zuiver ohmse belasting is dit volgens mij wel anders. maar ik ga maandag op werk even opzoeken en dan post ik het hier.

mvg,

dieter
Topic: Hoeveel ampere door hoeveel mm2 (4-12-2003 04:36:00)

Dré schreef:

Ruwweg: 10A per vierkante mm. Lengte van de kabel heeft ALLEEN invloed op de spanningsval over de kabel (dus NIET op de werktemperatuur van de kabel)
foei 10a per mm2
1mm2 = 10a
1.5mm2 = 16a
2.5mm2 = 20a
4mm2 = 25a
6mm2 = 32a
10mm2 = 40a
16mm2 = 63a
25mm2 = 80a
35mm2 = 100a
dit zijn de amperages van de kabelsecties afgezekerd met eem automatische veiligheid.
als men een smeltveiligheid gebruikt moeten de amperages 1 sectie verlaagd worden.
1mm2 = 6a / 1.5mm2 = 10a / 2.5mm2 = 16a / 4mm2 = 20a ...........
en dan nog iets over de kabellengte:
als de kabellengte groter word zal er een spanningsval optreden door dat de spanning aan de verbruiker nu lager is zal deze meer stroom trekken waardoor de kabel warmer word.
Topic: Blacklight lampen (28-11-2003 12:13:00)
bij grotere kabelafstanden krijgt men spanningsverliezen op de kabel en houd men hiermee gewoon rekening mee bij het kiezen van de juiste starter. (ontsteekspanning kan bv. verhoogt woren)
ook zal de kabelsectie aangepast worden ( dikere kabel = minder verliezen )
Topic: Blacklight lampen (28-11-2003 02:26:00)
een tl lamp zonder starter is een tl lamp met een hoogfrequent ballast bij een traditionele tl lamp werkt de starter om de lamp te ontsteken. een starter is eigenlijk niet meer als een schakelaar die zeer snel schakelt en daardoor piekstromen (deze piekstomen kunnen er ook voor zorgen dat slechte tl's hoorbaar zijn door uw boxen)ontwikkeld door die piekstromen warmt het gas in de tl buis op, als dit gas warm genoeg is dan ontsteekt de lamp. bij een hoogfrequent balast zonder starter zit er in de ballast elektronische aperatuur die de ferquentie van het net (50hz) verhoogt naar ongeveer 2khz en op deze frequentie gaat de lamp ook ontsteken.
een gasontladingslamp doet ongeveer hetzelfde als een traditionele tl lamp enkel het verschil is dat hier een elektronische starter inzit die in combinatie met de ballast geen piekstromen opwekt om de lamp te ontsteken maar piekspanningen en bij een lamp van 400w zijn die piekspanningen tussen 6500 en 7500volt dat is ook de reden waarom bij een gasontladingslamp de ballast en de starter zo kort mogelijk bij de lamp moeten staan.
hopelijk heb je wat aan deze uitleg.

groeten

dieter