Forum > Muziek

Muziek voor gehandicapte kinderen

(30 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 1855
2-6-2004 21:41
Hallo forummembers !

Ik heb zojuist een aanvraag voor een drive-in show gehad of ik 26 Juni wilde draaien voor gehandicapten kinderen tussen de 8 - 20 jaar en nu heb ik hier enkele vragen over. Nu heb ik zelf nog weinig ervaring met deze doelgroep maar met een beetje logisch nadenken kom je ver, zo zal er geen rook gebruikt worden en geen flitsende scans. (Zou een derby wel kunnen?)

Verder zat ik te denken aan de recente Top 40 knallers omdat het toch voor de jeugd is en wat enkele leuke apres ski meezingers. Graag zou ik wat meer ervaringen en suggesties lezen wat ik wel en niet moet doen.

Alvast bedankt voor de moeite !
Max
Dj SpiderEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-8-2003
Laatste: 27-5-2008
Berichten: 352
2-6-2004 22:05
Voor muziek keuze maakt het niet zo veel uit, het liefste niet veel bpm. Ze vinden haast eingelijk als wel leuk.

Ik zou voor licht echt geen drukke effect doen ivb met elepsie aanvallen. Gewoon basis par verlichting rusitg laten lopen. Ook is het leuk dat ze de mogelijkheid hebben om mee te zingen in een microfoon. Ze moeten het gevoel krijgen dat hun op dat moment in de belangstelling staan.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
2-6-2004 22:06
Een aanrader dan zijn de echte Hollandse meezingers, wedden dat dat aanslaat! wink ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 9469
2-6-2004 23:17

Max schreef:

maar met een beetje logisch nadenken kom je ver, zo zal er geen rook gebruikt worden en geen flitsende scans. (Zou een derby wel kunnen?)
Max
Dat logies nadenken,
heb je dat misschien hier gedaan......:
www.ovmsales.nl/imagine/feesten/handicap/
hu hummmmm wink ;)
Vergis je niet, want er zijn een hoop valkuilen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjLeon_VStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 25-4-2008
Berichten: 240
3-6-2004 01:23
het ligt aan het soort kinderen...
er zijn gehandicapten en gehandicapten...
Er zijn gehandicapten van 20 die nog naar K3 luisteren en ook gehandicapten van 20 die naar R&B, trance etc. luisteren.

Eigenlijk best wel ingewikkeld dus wink ;)
Wat ik zou doen als ik jou was is gewoon van alles meenemen (van k3 tot tiesto) en daar ter plekke kijken wat voor mensen het precies zijn,
G.O.D. M.A.D.E. M.E. F.U.N.K.Y.
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
3-6-2004 07:08
je geeft zelf t antwoord al
kinderen !!!!van 8 tot 20
voor mij zijn 20 jarigen zeker geen kinderen maar goed,door de leeftijd van jouw clienten-8 tot 20 houd dat automatisch in dat je diverse stijlen mee moet nemen.
iemand van 20 luistert naar wat anders dan een 8 jarige.
oftewel-t heeft een hoog familie drive-inn gehalte
een bruiloft/verjaardags gevoel,daar stem je je muziek op af.
enne wat de site van Tom betreft,ook ik heb daar gekeken en mijn complimenten over uitgesproken,waar ik zelf geen rekening mee had gehouden was t probleem met rolstoelgangers en rookmachines,voor de party's bij de
HK heb ik weing of niet te maken met rolstoelgangers
maar zij zouden natuurlijk ook binnen kunnen komen.
Tom nogmaals-ik heb weer wat geleerd.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 430
3-6-2004 09:45
hebben we het wel over verstandelijk gehandicapten? Als het lichamelijk gehandicapten zijn sta je een beetje voor sjaak met k3 e.d. happy :)

Als ik jouw was zou ik even contact op nemen met de begeleiding aldaar. Die kennen de clienten het best en weten wat bij smaak/niveau aansluit. Ook of er inderdaad epilepsie patienten bij zitten en waar je bij hen op moet letten (geen strobe's e.d. inderdaad) Nog mooier is als je de activiteiten begeleidster/cre bea figuur van de instelling te pakken weet te krijgen. Die zijn al helemaal goed op de hoogte van wat hun clienten willen horen. Verstandelijk gehandicapten zijn er ook in soorten en maten. Van mensen die verstandelijk niet ouder worden dan een paar maanden tot mensen met een IQ net onder de 70.

Als ik kijk naar mijn eigen werk (psychiatrie, dus wel heel wat anders dan verstandelijk gehandicapten) Doen de hollandse meezingers het goed maar ook de rock klasiekers (stones, e.d.) Voor verstandelijk gehandicapten kunnen ook de klasieke kinderliedjes erg leuk zijn (maak er zelf iets moderns van door het te mixen met een stevige beat?!? Hoe gehandicapt ook; ook zij willen hip zijn en met de mode mee!)

Maak er wat moois van maar probeer wel informatie over smaak en andere eisen in te winnen bij de mensne die het publiek goed kennen.
The return of the BoomBap
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
3-6-2004 10:16
neemt niet weg dat in de leeftijd vanaf 8 jaar
k3 super is,dat is t criterium-van 8 tot 20 jaar en de aard van de aandoening doet er niet toe.
dus zal er kinder muziek moeten zijn,top 40,wat comm. house,meezingers,r&b etc etc
geloof me nou-t gaat om t grote leeftijdsverschil,daarom haal ik aan bruiloft/familie/verjaardaggebeuren en daar stem je je muziek op af.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 430
3-6-2004 10:35

fredje schreef:

neemt niet weg dat in de leeftijd vanaf 8 jaar
k3 super is,dat is t criterium-van 8 tot 20 jaar en de aard van de aandoening doet er niet toe.
dus zal er kinder muziek moeten zijn,top 40,wat comm. house,meezingers,r&b etc etc
geloof me nou-t gaat om t grote leeftijdsverschil,daarom haal ik aan bruiloft/familie/verjaardaggebeuren en daar stem je je muziek op af.
groet
Aard van de aandoening doet er niet toe??? Ik hoop dat ik de context niet helemaal goed begrijp maar deze opmerking vind ik zorgelijk. zeker als mensen zo gehadicapt zijn dat ze 24/7 in een instelling verblijven doet het er wel degelijk toe wat je draait en aan spullen neerzet. Wandel eens met een schyzofreen een discotheek in zou ik zeggen. Een dagje kleren kopen put somiggen al voor een week uit door de hoeveelheid prikkels. Verstandelijk gehandicapten zijn wel heel wat anders maar ook voor hen (net als bij elk ander (gezond) publiek) geld dat je je show op je publiek aanpast toch?
Je show aanpassen aan je publiek lijkt mij niet meer dan normaal, zeker als het een kwetsbaar publiek betreft. Hun belevingswereld is zo anders dan de onze dat het inroepen van een deskundig advies (begeleiders) bijna onmisbaar is voor een geslaagde avond. Plus uiteraard een flinke dosis gezond verstand.
The return of the BoomBap
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
3-6-2004 10:59
2 x bewerkt. Laatst door Fredje op 3-6-2004 11:14
deskundige begeleiding zal er altijd bij moeten zijn maar wat heeft de aard van de aandoening nou te maken met de muziekkeus?
het gaat erom dat er publiek naar dat feest komt van 8 tot 20 jaar,dat zorgt al voor grote verschillen wat de voorkeur betreft van de feestgangers.
de dj hoeft zich niet bezig te houden met intensieve begeleiding van de clienten/patienten,hij/zij moet zich bezig houden met t draaien van muziek.
jij bekijkt t vanuit een verzorgend/begeleidend oogpunt
een lichamelijk en/of een geestelijk gehandicapt mens kunnen beide van dezelfde muziek houden.
de belevingswereld is voor iedereen anders of dat nou een mens met of zonder handicap is!!
een persoon die niet te handhaven is tijdens een feest waar er meerdere mensen aanwezig zijn is niet t probleem van de dj maar van de begeleiding!!!
natuurlijk zal de dj voor hij/zij gaat beginnen goed moeten overleggen met de verantwoordelijken maar jelmer
zit een groot verschil tussen jouw vak en dat van een dj
je kan niet op zo'n feest stellen dat er alleen maar voor bepaalde groep gedraaid moet worden want dat is al uitgesloten door de mengeling van grote leeftijdsverschillen,dicht bij mij zijn er twee mensen met een geestelijke handicap-1 van 11 jaar en 1 van 22 jaar,hun belevingswereld is totaal verschillend,ditto met hun muziekkeus ondanks t feit dat zij qua hersencapaciteit/vermogen op t zelfde niveau zitten.
wat betreft dat de aandoening er niet toe doet..
voor mij is een mens een mens met of zonder handicap.
nogmaals de dj is geen begeleider of verzorger
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)