Forum > Licht

inductief en resistief

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
StijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2002
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 123
13-12-2002 14:19
Hallo happy :)
wat is resistieve en inductieve last bij bv. een LM400
Dit kan misschien een heel domme vraag lijken maar ik zou het graag weten daar ik misschien een LM 400 zou willen kopen.
graag zou ik ook nog willen weten of er betere bestaan in deze prijsklasse
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
13-12-2002 14:50

Stijn schreef:

Hallo happy :)
wat is resistieve en inductieve last bij bv. een LM400
Dit kan misschien een heel domme vraag lijken maar ik zou het graag weten daar ik misschien een LM 400 zou willen kopen.
Een Par-lamp gedraagt zich meestal resistief (=weerstand). Daarbij zijn dus de spanning en stroom met elkaar in fase (weinig blindstroom).

Een lamp die d.m.v. een transformator gevoed wordt gedraagt zich MEESTAL (dus niet altijd) reactief (bijvoorbeeld inductief). In dat geval is er sprake van blindstroom. Vanwege het faseverschil tussen stroom en spanning neemt de dissipatie van de dimmer toe. Daarom hebben dimmers altijd een lagere belastbaarheid bij reactieve lasten. Sommige sturingen (hele goedkope) kunnen helemaal niet goed overweg met reactieve lasten en kunnen er zelfs defect van raken.
graag zou ik ook nog willen weten of er betere bestaan in deze prijsklasse
De Botex DC-4p is goedkoper en populairder.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2002
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 123
13-12-2002 15:27
Dank u voor de uitleg Dre

Maar wat is blindstoom juist? Is dit dan dat de controller deze stroom niet "ziet"?

Die Botex lijkt wel sterk op de LM400 zijn dit soms 2 dezelfde maar van een ander merk
Maar ik heb hier in Belgie nog geen winkel tegengekomen waar ik een Botex product kan kopen (Toch niet waar ik woon) en om het bij jou te kopen zullen de verzendingskosten een beetje te veel worden.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
13-12-2002 15:55

Stijn schreef:

Dank u voor de uitleg Dre

Maar wat is blindstoom juist? Is dit dan dat de controller deze stroom niet "ziet"?
Uitleg hierover vereist op z'n minst een MTS electro om begrepen te worden ;-)

Laten we het er maar op houden dat het stroom is die je normaal NIET kunt meten maar die er WEL loopt (en da's al zo kort door de bocht dat het eigenlijk een totaal foute uitleg is ;-)
Die Botex lijkt wel sterk op de LM400 zijn dit soms 2 dezelfde maar van een ander merk
Maar ik heb hier in Belgie nog geen winkel tegengekomen waar ik een Botex product kan kopen (Toch niet waar ik woon) en om het bij jou te kopen zullen de verzendingskosten een beetje te veel worden.
De LM400 is bij lange na NIET hetzelfde als de DC-4p. De DC-4p heeft programmeermogelijkheden (real level ook nog) en een fade time instelling. De LM-400 heeft aan de andere kant weer een background instelling. Als beiden gelijk geprijsd zouden zijn dan waren ze erg aan elkaar gewaagd. Ze zijn echter NIET gelijk geprijsd. Hierdoor wint de DC-4p het qua populariteit.

MAAR: Als de LM-400 voor jou goedkoper is aan te schaffen dan de DC-4p dan kun je met een gerust hart een LM-400 kopen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 1855
13-12-2002 16:28
hey dré, wat bedoel je met 'background instelling' ?

dat de spots rustig op en neer gaan ofzo ?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
13-12-2002 16:44
Background instelling betekend dat je trappeloos een voor verlichting kan instellen.
Dat betekend dat de aangesloten lampen (heel zachtjes) blijven branden in de achtergrond, en als er een lichtsignaal overheen komt dat de lampen dan gewoon op ingestelde sterkte oplichten.

Voordelen:
a/Je kan het zo instellen dat het nooit helemaal donker is.
b/Het licht is minder flitserig (bruiloften en achtergrondmuziek)
c/De lampen blijven warm, waardoor ze minder inschakelstroom vragen
d/bij voorgloeien gaan de lampen meestal langer mee.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 1855
13-12-2002 16:53

Tom schreef:

Background instelling betekend dat je trappeloos een voor verlichting kan instellen.
Dat betekend dat de aangesloten lampen (heel zachtjes) blijven branden in de achtergrond, en als er een lichtsignaal overheen komt dat de lampen dan gewoon op ingestelde sterkte oplichten.

Voordelen:
a/Je kan het zo instellen dat het nooit helemaal donker is.
b/Het licht is minder flitserig (bruiloften en achtergrondmuziek)
c/De lampen blijven warm, waardoor ze minder inschakelstroom vragen
d/bij voorgloeien gaan de lampen meestal langer mee.
dat lijkt me best fijn .... jammer dat die functie niet op de botex ziet :/ wil namelijk straks ook een lm 400 of botex dc-4p nadat ik een tweede gemini cdj 20 heb wink ;)
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
13-12-2002 22:31

DJ MAX schreef:

Dat lijkt me best fijn .... jammer dat die functie niet op de botex ziet :/
Ja hoor gewoon niet alle 4 de faders helemaal naar beneden schuiven, dan heb je ook pre-heating laugh :D laugh :D
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
13-12-2002 23:41

BENjpt schreef:

Ja hoor gewoon niet alle 4 de faders helemaal naar beneden schuiven, dan heb je ook pre-heating laugh :D laugh :D
Dat is niet waar, want als een lamp niet brand op je controller, dan is hij ook echt uit.
Met de background fader kan je hem altijd licht laten gloeien. Tot haast onzichtbaar aan toe.
wij maken er erg vaak gebruik van.
Vooral in zalen waar alleen maar tl's hangen zoals sporkantine's. Dan kunnen die tenminste uit blijven.
150watt bouwlampje boven de bar en die zijn ook weer blij.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)