Forum > Geluid

In het rood draaien en clippen

(286 reacties. Pagina 4 van 29)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
9-11-2003 13:45
Prima zo, wat mij betreft!

Wat me wel opvalt aan die discussie:
- het blijkt weer dat niet iedereen het verschil weet tussen de gainknop en de fader van een kanaal
- het blijkt weer dat sommige mensen denken dat het aantal dB dat je uitleest op de meters van een mixer een absolute waarde is. Met andere woorden: dat als twee verschillende typen mixers allebei tot 0dB worden uitgestuurd, ze allebei even veel output geven. Dat is dus (voor de goede orde) *niet* zo!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ RaúlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 13-9-2004
Berichten: 29
9-11-2003 13:57
Dat eerste weet ik, ik werk tijdens het mixen ook heel veel met de gain knop.
Omdat het volume van de fader progressief toeneemt kun je bij het "flawless" mixen het volume van het inkomende kanaal en vervolgens het uitgaande kanaal minder goed regelen.

Ik had toch wel gedacht dat hetgeen wat de meters aangeven toch wel hetzelfde zou zijn, dan wel: aardig overeen zou komen.

Maar hoeveel is het verschil dan of komt het wel aardig overéén?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
9-11-2003 16:44
Dat kan je opzoeken in de gebruiksaanwijzing van verschillende mixers. Maar als er iets is dat niet is gestandaardiseerd is het dit wel, er kunnen dus fikse verschillen (zomaar een factor 2 of meer tussen huiskamerhifi-level en studio-level) in het uitgangsniveau zitten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
29-12-2003 15:31

Dré schreef:

Beginnen we weer over gelijkspanning?
Clippen heeft niets met gelijkspanning te maken!En vice versa.
Waarom niet? Als je het grafiekje van een clippend signaal er eens bij pakt zie je dat bovenin/onderin zich stukken beginnen te vormen die een rechte lijn zijn en dus niet parabolen/sinussen. En die rechte lijn is toch een korte periode van gelijkspanning?
Kortstondig DC is een oxymoron! ( www.oxymorons.com/oxymorons.html )
Waarom is DC "niet DC" als het kort is???
Oftewel: DC is DC en een blokgolf is een blokgolf. Een blokgolf (de ergste vorm van clippen) bevat GEEN DC component.
Waarom niet, mijn theorie is dat een blokgolf uit oneven harmonische boventonen is opgebouwd en een DC signaal niet. Maar waarom zou A-symmetrisch clippen dan wel weer een DC component veroorzaken???
Het verhaal "clippen geeft DC" is dan ook een van de domste mythes die er bestaat! Dus nooit meer hardop zeggen en zelfs niet denken.
Sorry voor mijn zondige gedachte laugh :D razz :p laugh :D
Kan een versterker dan nooit een DC COMPONENT gaan leveren als hij gaat clippen? Zeker wel. Als de versterker A-symmetrisch clipt (dus positief een ander gedrag vertoont dan negatief) dan KUN je een DC component krijgen. MAAR elke betere eindtrap heeft een keurige DC detectie die een DC component van een slordige 2 volt direct detecteert en dus de uitgang afschakelt als dit gebeurt. En die 2V komt bij een 4 Ohm speakertje neer op 1W aan DC component. Daar ligt een gemiddeld woofertje echt niet wakker van. En een gemiddelde HF driver ziet het helemaal niet (die stopper condenstator blokkeert het immers).
Kortom: waarom is een blokgolf geen DC en waarom is een A-symetrische blokgolf wel weer DC????
correct me if I'm wrong...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
29-12-2003 18:08
Het antwoord op de vraag waarom een blokgolf geen DC is geef je zelf al. Er zitten alleen oneven harmonische sinussen in.

En waarom een A-symetrische blokgolf wel DC is:
DAt is hij niet. Er staat "je kunt een Dc component krijgen. Daarmee wordt het volgende bedoeld,
De gemiddelde spanning van een Symmetrische blokgolf is 0 V. Daarom zit er in de fourier-reeks (dacht dat ie zo heette) geen Dc-component.
Voor een A-symetrische blokgolf is er als gemiddelde spanning geen 0 V maar een andere waarde. Dit is dan de Dc-component van de fourier reeks. Verder heb je wel nog alla andere sinussen in je signaal zitten.

Als laatste wil ik nog dit zeggen: als je twee sinussen of twee Symetrische blokgolven hebt, die in tegenfase zijn, en die bij elkaar opteld je wel een Dc component krijgt. Ik denk trouwens niet dat dit bedoeld werd met een A-symetrische blokgolf. Maar dit laatste verhaal is niet relevant voor een normale opstelling van het geluid.
Lost in Music
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
29-12-2003 18:52

Sgrovert schreef:

Het antwoord op de vraag waarom een blokgolf geen DC is geef je zelf al. Er zitten alleen oneven harmonische sinussen in.
Om het nu toe te passen op een luidspreker. Als hij een DC signaal krijgt zal de speaker gewoon naar een bepaalde stand gaan en daar gaan stilstaan (de speaker krijgt dan geen koeling EN zet alle energy om in warmte). Krijgt hij een blokgolf dan zal hij nog wel trillen. Hij probeert als ware de basistoon + alle harmonische boventonen af te spelen (hij trilt dus nog wel en koeling en energy zijn geen probleem). KLOPT???
En waarom een A-symetrische blokgolf wel DC is:
DAt is hij niet. Er staat "je kunt een Dc component krijgen. Daarmee wordt het volgende bedoeld,
De gemiddelde spanning van een Symmetrische blokgolf is 0 V. Daarom zit er in de fourier-reeks (dacht dat ie zo heette) geen Dc-component.
Voor een A-symetrische blokgolf is er als gemiddelde spanning geen 0 V maar een andere waarde. Dit is dan de Dc-component van de fourier reeks. Verder heb je wel nog alla andere sinussen in je signaal zitten.
Maar muziek is toch ook niet altijd aan 2 kanten hetzelfde (oftewel symmetrisch). De gemiddelde spanning van muziek is toch niet altijd 0 V (denk IK, misschien fout wink ;) ).
Dus waarom zou een A-symetrische blokgolf, waarvan de gemiddelde spanning niet 0 V is, wel een DC component bevatte. Terwijl een stuk muziek dat ook niet symmetrisch is, geen DC component bevat???
correct me if I'm wrong...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
29-12-2003 19:39

ME schreef:

Om het nu toe te passen op een luidspreker. Als hij een DC signaal krijgt zal de speaker gewoon naar een bepaalde stand gaan en daar gaan stilstaan (de speaker krijgt dan geen koeling EN zet alle energy om in warmte). Krijgt hij een blokgolf dan zal hij nog wel trillen. Hij probeert als ware de basistoon + alle harmonische boventonen af te spelen (hij trilt dus nog wel en koeling en energy zijn geen probleem). KLOPT???
Nee klopt niet. Een speaker werkt grofweg op de volgende manier: In de speaker zit een magneet. Tevens zit er een spoel in waar je stroom doorheen laat lopen. Deze wekt dan in de spoel een magnetisch veld op. Doordat je een wisselstroom door de spoel laat lopen zal het veld van de spoel steeds van richting veranderen.
Het gevolg hiervan is dat de ene keer de velden elkaar aantrekken, en de volgende ze elkaar afstoten. Hierdoor zal de speaker gaan bewegen.

Wat dus gebeurd en de speaker is dat elektrische energie omgezet wordt in mechanische energie, en er dus geluid ontstaat.
Bij een normale belasting van de speaker zal dus de elektrische energie omgezet worden in mechanische, en de speaker continu blijven bewegen. Als ik nu een blokspanning door de speaker ga sturen krijg ik dat de speaker eerst 1 kant op beweegt, en daar stil blijft staan. Daardoor zal de elektrische energie niet mmer omgezet worden in mechanische energie, maar warmte. Hierdoor zal uiteindelijk de spoel smelten, en is je speaker dood.
Hij probeert als ware de basistoon + alle harmonische boventonen af te spelen
De meeste speakers kunnen niet alle harmonischen weergeven, alleen die wat in hun werkgebied liggen. Dus een woofer ziet alle boventonen van de blokgolf niet en gaat er er dus lekker stuk van.
Maar muziek is toch ook niet altijd aan 2 kanten hetzelfde (oftewel symmetrisch). De gemiddelde spanning van muziek is toch niet altijd 0 V (denk IK, misschien fout wink ;) ).
Muziek is gemiddeld dus wel 0 V of bijna 0 V.

Dré schreef:

MAAR elke betere eindtrap heeft een keurige DC detectie die een DC component van een slordige 2 volt direct detecteert en dus de uitgang afschakelt als dit gebeurt. En die 2V komt bij een 4 Ohm speakertje neer op 1W aan DC component. Daar ligt een gemiddeld woofertje echt niet wakker van. En een gemiddelde HF driver ziet het helemaal niet (die stopper condenstator blokkeert het immers).
Als muziek namelijk een DC component bevatte van 2V zou je hem niet kunnen beluisteren op een betere versterker. En jij weet evengoed als ik dat dit wel kan.
Dus waarom zou een A-symetrische blokgolf, waarvan de gemiddelde spanning niet 0 V is, wel een DC component bevatte. Terwijl een stuk muziek dat ook niet symmetrisch is, geen DC component bevat???
Een A-symetrische blokgolf is dus ook iets heel anders dan muziek. De enige overeenkomst tussen muziek en blokgolven is dat het signalen zijn. Maar verder hebben ze niks met elkaar te maken.
Tevens is een Dc-component in een Fourier-reekst iets dat verzonnen is om het signaal wiskundig te kunnen beschrijven. Namelijk als de gemiddelde spanning (dus niet de RMS waarde) van een signaal niet op 0V ligt wordt dit in de Fourier-reeks met een Dc-component aangegeven.
Als extraatje nog even de fourier-reeks van een standaard blokgolf die geen Dc-component bevat: www.student.tue.nl/h/r.l.w.lahaije/blokgolf.shtml
Lost in Music
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
29-12-2003 20:12
Even voor de mensen die niet weten wat een fourier-reeks is:
Als je naar de link kijkt zie je een onderverdeling van het plaatje in twee stukken:
links de Harmonische opbouw van de blokgolf, en rechts de harmonische componenten.
In het linkerplaatje staan eigelijk de componenten van het rechterplaatje bij elkaar opgeteld.
Zoals je ziet wordt de amplidtude van de harmonische trillingen steeds kleiner (als je van beneden naar boven kijkt).
Dit komt omdat als je de componenten bij elkaar opteld je signaal steeds meer op dat van de oorspronkelijke blokgolf gaat lijken, en daardoor er minder bij het signaal opgeteld hoeft te worden.

Alle regelmatige signalen zijn dus met een Fourier-reeks te beschrijven, alleen de frequentie en amplitude van de harmonische is bij elk signaal anders.

Als de blokgolf nu A-symetrisch is krijg je een blokgolf waarbij bevoorbeeld de bovenste rechte lijn langer is dan de onderste. Hierdoor zal de oppervlakte boven de 0-lijn groter zijn dan die eronder ligt.(In het voorbeeld is de 0-lijn de stippellijn). Het gevolg is dat het gemiddelde van de blokgolf niet 0 is. (het gemiddelde is de oppervlakte boven de grafiek - de oppervlakte onder de grafiek). Daarvoor wordt er dus in de Fourier-reeks een DC-component toegevoegd die evengroot is als het berekende gemiddelde.
Lost in Music
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
29-12-2003 20:32

Sgrovert schreef:

Wat dus gebeurd en de speaker is dat elektrische energie omgezet wordt in mechanische energie, en er dus geluid ontstaat.
Bij een normale belasting van de speaker zal dus de elektrische energie omgezet worden in mechanische, en de speaker continu blijven bewegen. Als ik nu een blokspanning door de speaker ga sturen krijg ik dat de speaker eerst 1 kant op beweegt, en daar stil blijft staan. Daardoor zal de elektrische energie niet mmer omgezet worden in mechanische energie, maar warmte. Hierdoor zal uiteindelijk de spoel smelten, en is je speaker dood.
Ok stel dat dit bovenstaande waar is. Dan heeft een blokgolf dus wel het zelfde effect als een DC component. Terwijl Dré roept dat dit totaal niet is. Bij DC wordt namelijk toch ook een magnetisch veld gecreerd waardoor de speaker naar buiten wordt gedrukt en daar blijft staan. Jij zegt dat een blokgolf precies hetzelfde doet. Het enige verschil is dat de blokgolf met de periode van de basisfrequentie van kant verwisseld???
Maar muziek is toch ook niet altijd aan 2 kanten hetzelfde (oftewel symmetrisch). De gemiddelde spanning van muziek is toch niet altijd 0 V (denk IK, misschien fout wink ;) ).
Muziek is gemiddeld dus wel 0 V of bijna 0 V.
Als ik zelf met COOL edit stukje muziek plot zie ik toch wel degelijk totaal geen symmetrie tussen de 2 kanten (maar niet zien wil nog niet zeggen dat hij er niet is hoor wink ;) )
Als muziek namelijk een DC component bevatte van 2V zou je hem niet kunnen beluisteren op een betere versterker. En jij weet evengoed als ik dat dit wel kan.
Ik snap ook wel dat als muziek een DC component zou bevatten de beveiliging zou inschakkelen. Ik snap alleen niet dat muziek symmetrisch is (cool edit zegt me wat anders) en dat A-symmetrische blokgolf en dus ook een A-symmetrische muziek weer tot een DC spanning leidt. Ik zeg altijd
wink ;) wink ;)
correct me if I'm wrong...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
29-12-2003 20:44
1 x bewerkt. Laatst door Sgrovert op 29-12-2003 20:56
Dan heeft een blokgolf dus wel het zelfde effect als een DC component. Terwijl Dré roept dat dit totaal niet is.
Ja ze hebben het zelfde effect, namelijk dat je speaker stuk gaat. Verder geen overeenkomst. En wat zegt Dre dan volgens jou precies?
Bedoel je dit misschien:
Oftewel: DC is DC en een blokgolf is een blokgolf. Een blokgolf (de ergste vorm van clippen) bevat GEEN DC component.
Dat is waar en spreek ik ook niet tegen. Kijk maar in de figuur, zie jij de Dc-component?
Ik zeg altijd
wink ;) wink ;)
Dat lijkt op de formule die voor de figuur gebruikt is.
Met Vsq = 1/4pi
En F = 1
wink ;)
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)