Forum > Geluid

In het rood draaien en clippen

(286 reacties. Pagina 3 van 29)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
7-11-2003 20:10
wat bedoel je met DJ talk?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
7-11-2003 20:27
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 8-11-2003 18:58
Ik heb nog mooi plaatje om het in één keer helemaal duideluik te maken (ik weet beetje 'mosterd na de maaltijd' maar wou toch nog wat zeggen wink ;) )

www.st-andrews.ac.uk/~jcgl/Scots_Guide/audio/clipping/fig1.gif

Dit is clippen. Je ziet dat op de y-as volt staat. Het signaal (in dit geval een pure sinus) wordt weergegeven door een bepaalde amplitude. Ok nu kan in alle geluidsapparatuur clippen optreden. Clippen houdt namelijk in dat er aan een "apparaat" gevraagd wordt het signaal meer te versterken dan hij kan. In het plaatje kan een apparaat het signaal versterken tot Vc. Vraag je meer dan hij kan dan hakt hij als ware de top eraf. Je kunt nu voorstellen dat het niet uitmaakt waar het signaal clipt (silend detail veel cd's zijn al beetje geclipt opgenomen sad :( ). Effectapparatuur, mixers, versterkers kunnen allemaal clippen signalen uitsturen (ALS je meer vraagt dan ze kunnen leveren). Een versterker versterkt gewoon het signaal wat hij binnen krijgt. Als dit geclipt is dan komt er een geclipt signaal uit. Wordt er meer van de versterker gevraagd dan hij kan leveren -> clippen.

Door clippen neemt de compressie toe, (dat veroorzaakt waarscheinlijk ook schade boxen) en daardoor zal ook meer gevraagd worden van de versterker. Je versterker krijgt het dus zwaarder te voorduren. Verder zie ik geen aanleiding waarom een versterker eerder stuk zou gaan door een geclipt signaal.
correct me if I'm wrong...
DJ RaúlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 13-9-2004
Berichten: 29
7-11-2003 21:21

nijhuisr schreef:

wat bedoel je met DJ talk?
In een topic op een forum waar DJ's onderling kunnen discussiëren.
De topic noemen we, DJ Talk.

Verder volgens mij ook niet van belang, maar klopt het allemaal wat er in dat stukje staat en/of onbreekt er nog iets.
Het hoeft allemaal niet tec technisch denk ik, daarom leek me dit wel aardig.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
7-11-2003 21:25
dat dacht ik al.

het is niet de bedoeling om op een forum info te vergaren en dan vervolgens op een ander forum die verkregen kennis te gaan verkondigen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
7-11-2003 23:22
Ach Rob, dat hou je toch niet tegen sad :(

Nog even een paar dingen samenvatten:
- iedere component in een audioketen kan clippen: je mixer, equalizer, crossover en versterker bijvoorbeeld
- clipping is zware vervorming, waarbij de toppen van het geluidssignaal worden afgekapt en er blokgolven kunnen ontstaan. In principe is er dan géén sprake van gelijkspanning
- clipping is slecht voor de geluidskwaliteit én voor je luidsprekers
- clipping is onafhankelijk van de aangesloten luidsprekers: ook een versterker waarop géén luidsprekers zijn aangesloten kan clippen (alleen heb je er dan geen last van wink ;))
- als een mixer in het rood draait zal hij beginnen te vervormen. De één meer dan de ander. Er hoeft nog niet direct sprake te zijn van clippen. Vanwege deze vervorming geldt: hou de mixer uit het rood
- Voor de hele keten geldt dat je de laagste vervorming hebt en de meeste headroom als alle apparaten zo afstelt dat ze op hetzelfde moment gaan clippen. Hoe je dit doet is op dit forum terug te vinden en in de Sound Reinforcement-literatuur van onder andere Yamaha en JBL
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
8-11-2003 18:59

nijhuisr schreef:

dat dacht ik al.

het is niet de bedoeling om op een forum info te vergaren en dan vervolgens op een ander forum die verkregen kennis te gaan verkondigen.
Als er een link naar dit topic bij geplaatst wordt dan lijkt het me geen probleem. Botweg jatten is niet aan te raden (ook de inhoud van het forum valt namelijk onder het copyright verhaal).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
8-11-2003 19:55
ik vind het een doorgeef luik. lekker hier vragen stellen om vervolgens de goede sier lopen te maken op een ander forum!

zorg nou maar gewoon dat je je eigen kennis loopt te verkondigen, staat een stuk beter. het zal wel veel vaker gebeuren.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Dj JasperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 393
8-11-2003 20:46

nijhuisr schreef:

ik vind het een doorgeef luik. lekker hier vragen stellen om vervolgens de goede sier lopen te maken op een ander forum!

zorg nou maar gewoon dat je je eigen kennis loopt te verkondigen, staat een stuk beter. het zal wel veel vaker gebeuren.
Als je een vraag stelt op een ander forum, en dan een goed antwoord krijgt, en hier stelt iemand dezelfde vraag, wat doe je:
Je houdt je mond, ik heb het namelijk op een ander forum geleerd.
of je vertelt je kennnis wat je daar geleerd hebt, om een ander te helpen
(het kan ook dat ik je verkeerd heb begrepen heb hoor rob wink ;) )
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
8-11-2003 20:53
ja, maar als je zo overduidelijk een vraag steld om een antwoord te kunnen geven op een ander forum ben je slecht bezig
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DJ RaúlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 13-9-2004
Berichten: 29
9-11-2003 13:08

Dré schreef:

nijhuisr schreef:

dat dacht ik al.

het is niet de bedoeling om op een forum info te vergaren en dan vervolgens op een ander forum die verkregen kennis te gaan verkondigen.
Als er een link naar dit topic bij geplaatst wordt dan lijkt het me geen probleem. Botweg jatten is niet aan te raden (ook de inhoud van het forum valt namelijk onder het copyright verhaal).
Sorry nijhuisr, maar dat heb ik dus wel gedaan, internet is een prachtig medium om je kennis te delen. Op tranceaddict.com was er de desbetreffende kennis niet aanwezig en verwachtte dat dat hier wel het geval zou zijn. Daarom opende ik hier de topic omdat het mijn nog niet geheel duidelijk was na het zoeken op dit en andere forums.

Vervolgens heb ik mijn mijn kennis gedeeld met andere op het forum van tranceaddict.com.

Omdat ik het ook wel eens ben met jou en heel goed snapt wat Dré (en dit een geweldige webshop vindt) bedoeld heb ik new-line ook duidelijk vermeld in mijn reacties op TA.com.
Als "bewijs" even een link naar die topic naar mijn post waar ik duidelijk maak dat ik mijn kennis van hier haal:
www.tranceaddict.com/forums/showthread.php?s=&postid=2016446#post2016446

Terug naar forum Reageer (zonder quote)