Forum > Geluid

In het rood draaien en clippen

(286 reacties. Pagina 2 van 29)
Moderator(s): Dré
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
7-11-2003 16:13

-bart- schreef:

Beginnen we weer over gelijkspanning?
Clippen heeft niets met gelijkspanning te maken!En vice versa.
Waarom niet? Als je het grafiekje van een clippend signaal er eens bij pakt zie je dat bovenin/onderin zich stukken beginnen te vormen die een rechte lijn zijn en dus niet parabolen/sinussen. En die rechte lijn is toch een korte periode van gelijkspanning?
Door internet beperkt
DJ RaúlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 13-9-2004
Berichten: 29
7-11-2003 16:16
Samengevat:

--------------------
"In het rood draaien" kun je zien als/is clippen en is dus net zo slecht als het laten clippen van je versterker. Je speakers kunnen er door beschadigen of zelf helemaal kapot gaan al heeft het verder geen nadelige gevolgen voor de versterker zelf. Deze versterkt het geclipte signaal gewoon.
--------------------

In principe is dus ook met alleen de pieken in het rood draaien slecht, maar omdat dit telkens kortstondig is zullen je speakers nog niet snel beschadigen. Maar je bent wel stom bezig, zeker als je op hoge volumes draait?

Over continu in het rood zullen we het dus maar niet hebben.

Verder heb ik van iemand vernomen dat je het beste de versterker op zijn volle vermogen (helemaal open dus) moet zetten en vervolgens met de master van je mixer het gewenste geluidsniveau dient te regelen. Hij zei er wel bij dat je dit alleen met een goede versterker moet doen omdat het ding anders of te warm kan worden of je krijgt een bult ruis.
Bij gebruik van meerdere versterkers bij een "meer"weg systeem moet je bij de x-over de onderligne verhouding van het volume regelen.

Klopt dat?
Dan ben denk ik weer op de hoogte...

Overigens is het schrikbarend hoeveel DJ's ik dit dan fout zie doen.
Pieken in het rood, ok, maar ik zie er veel die een heel eind in het rood draaien. Ook zie ik regelmatig de ledjes van de versterkers op de maat van de bass knipperen. Lijkt mij dus dat die versterkers dan aan het clippen zijn en bij een lekkere rofel zie je dat ledje zolang als de roffel duurt branden.

Iemand die wel eens in V'waard op stap gaat moet maar eens bij de Oriënt kijken. Daar is dat dus altijd.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
7-11-2003 16:22

DJ Sietse schreef:

-bart- schreef:

Beginnen we weer over gelijkspanning?
Clippen heeft niets met gelijkspanning te maken!En vice versa.
Waarom niet? Als je het grafiekje van een clippend signaal er eens bij pakt zie je dat bovenin/onderin zich stukken beginnen te vormen die een rechte lijn zijn en dus niet parabolen/sinussen. En die rechte lijn is toch een korte periode van gelijkspanning?
Oooh??? Dus de aarde is plat? Als ik namelijk een lineaal neerleg op de grond dan zie ik toch duidelijk dat het vlak loopt. En toch weten we beiden dat de aarde hardstikke vierkant is ;-)

Kortstondig DC is een oxymoron! ( www.oxymorons.com/oxymorons.html )

Oftewel: DC is DC en een blokgolf is een blokgolf. Een blokgolf (de ergste vorm van clippen) bevat GEEN DC component. Het verhaal "clippen geeft DC" is dan ook een van de domste mythes die er bestaat! Dus nooit meer hardop zeggen en zelfs niet denken.

Kan een versterker dan nooit een DC COMPONENT gaan leveren als hij gaat clippen? Zeker wel. Als de versterker A-symmetrisch clipt (dus positief een ander gedrag vertoont dan negatief) dan KUN je een DC component krijgen. MAAR elke betere eindtrap heeft een keurige DC detectie die een DC component van een slordige 2 volt direct detecteert en dus de uitgang afschakelt als dit gebeurt. En die 2V komt bij een 4 Ohm speakertje neer op 1W aan DC component. Daar ligt een gemiddeld woofertje echt niet wakker van. En een gemiddelde HF driver ziet het helemaal niet (die stopper condenstator blokkeert het immers).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
7-11-2003 16:25

DJ Raúl schreef:

Verder heb ik van iemand vernomen dat je het beste de versterker op zijn volle vermogen (helemaal open dus) moet zetten en vervolgens met de master van je mixer het gewenste geluidsniveau dient te regelen.
Da's de "veilige en vaak goed genoeg" methode. Het is veilig omdat je in ieder geval voorkomt dat een van de zwarte blokjes (een apparaat kun je zien als een zwart blokje) vóór de versterker in ieder geval niet als eerste clipt.

De MOOISTE methode is de versterker zo af te stellen dat hij net niet clipt als de mixer op 0dB piekt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
7-11-2003 16:28

DJ Raúl schreef:

Verder heb ik van iemand vernomen dat je het beste de versterker op zijn volle vermogen (helemaal open dus) moet zetten en vervolgens met de master van je mixer het gewenste geluidsniveau dient te regelen. Hij zei er wel bij dat je dit alleen met een goede versterker moet doen omdat het ding anders of te warm kan worden of je krijgt een bult ruis.
FOUT! De juiste manier is EERST je mixer afstellen. Zorgen dat hij piekt op de 0-dB grens (te zien aan de ledjes). Vervolgens draai je je versterker zo ver open dat hij clipt, en dan doe je een klein standje terug (zodat 0 dB op je mengpaneel overeen komt met het maximale van je versterker). Vervolgen ga je dus niet over de 0-dB grens heen wink ;)
Bij gebruik van meerdere versterkers bij een "meer"weg systeem moet je bij de x-over de onderligne verhouding van het volume regelen.

Klopt dat?
Nee... Als je de x-over frequencie veranderd kan het harder klinken en je versterker wel degelijk meer vermogen gaan leveren (of clippen natuurlijk). Zet je x-over frequencie voor je subs maar eens op 100 Hz en zet je versterker op de clipgrens of zelfs eronden. Als je nu de x-over frequencie veranderd naar 200 Hz vliegt je versterker gelijk de clip in en klinkt het dus veel harder. Van de apparte frequentie banden regel je dus het volume met de gain knoppen op je crossover.
Overigens is het schrikbarend hoeveel DJ's ik dit dan fout zie doen.
Pieken in het rood, ok, maar ik zie er veel die een heel eind in het rood draaien. Ook zie ik regelmatig de ledjes van de versterkers op de maat van de bass knipperen. Lijkt mij dus dat die versterkers dan aan het clippen zijn en bij een lekkere rofel zie je dat ledje zolang als de roffel duurt branden.
Veel dj's snappen idd niet hoe stom ze bezig zijn. Overigens kunnen flinke subs meestal wel een clipje hebben hoor wink ;)

Vaak is het ook zo dat versterkers begrensd zijn, of in ieder geval dat je zelf de instellingen niet kan veranderen. Als de dj het dan toch harder gaat hij het natuurlijk op zijn mengpaneel harder zetten, met de gevolgen dus.
Door internet beperkt
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
7-11-2003 16:34
1 x bewerkt. Laatst door DJ Sietse op 7-11-2003 19:35

Dré schreef:

DJ Sietse schreef:

-bart- schreef:

Beginnen we weer over gelijkspanning?
Clippen heeft niets met gelijkspanning te maken!En vice versa.
Waarom niet? Als je het grafiekje van een clippend signaal er eens bij pakt zie je dat bovenin/onderin zich stukken beginnen te vormen die een rechte lijn zijn en dus niet parabolen/sinussen. En die rechte lijn is toch een korte periode van gelijkspanning?
Oooh??? Dus de aarde is plat? Als ik namelijk een lineaal neerleg op de grond dan zie ik toch duidelijk dat het vlak loopt. En toch weten we beiden dat de aarde hardstikke vierkant is ;-)
Tja, ik redeneer soms vierkant ;-)

EDIT: Maar je hebt gelijk. De aarde is rond, net als een pannenkoek.
Door internet beperkt
DJ RaúlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 13-9-2004
Berichten: 29
7-11-2003 19:33
Nog een klein vraagje

Als een versterker gaat clippen terwijl dat de input toch maar maximaal 0dB is ligt dat dan aan de impedantie van de speakers die op de versterker zijn aangesloten?
Daardoor bestaat de mogelijkheid (bij een lage impedantie?) dat er meer vermogen van de versterker gevragen wordt dan het ding eingelijk aan kan / voor ontworpen is.
Mij lijkt namelijk dat een versterker toch eigenlijk vol open moet kunnen staan wanneer er een 0dB signaal binnen komt. Maar dat geld alleen als er speakers met "de juiste" inpedantie aanhangen.

en

Stel dat je als DJ op -5dB (piek) aan het draaien bent en je zet de versterker vol open waardoor je op het gewenste volume komt, maar toch gaat hij clippen. Als je master wat hoger zet zodat je op een 0dB output (piek) komt en je versterker wat terugdraait en uiteindelijk weer op het zelfde volume draait als in eerste instantie gaat je versterker dan weer clippen?

Misschien een hele stomme vraag, maar mijn twijfel onstaat om de volgende reden.
De versterker levert uiteindelijk hetzelfde aantal watt. De speajers leveren immers hetzelfde volume, dus zal het ding weer clippen.
of
De versterker clipt niet omdat hij niet zoveel hoeft te versterken. De input is immers "hoger" terwijl de output gelijk blijft, er is dus minder versterking.

Ik vermoed dat mijn eerste stelling klopt.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
7-11-2003 19:41

DJ Raúl schreef:

Als een versterker gaat clippen terwijl dat de input toch maar maximaal 0dB is ligt dat dan aan de impedantie van de speakers die op de versterker zijn aangesloten?
Nee dan staat je versterker te hard. Gewoon iets terugdraaien op de versterker dus.
Mij lijkt namelijk dat een versterker toch eigenlijk vol open moet kunnen staan wanneer er een 0dB signaal binnen komt. Maar dat geld alleen als er speakers met "de juiste" inpedantie aanhangen.
Nee, je versterker hoeft niet op maximaal te staan om te kunnen clippen. Of je versterker maximaal werkt hangt af van de ingansgevoeligheid van de versterker (die je instelt met die draaiknop voorop wink ;)
en

Stel dat je als DJ op -5dB (piek) aan het draaien bent en je zet de versterker vol open waardoor je op het gewenste volume komt, maar toch gaat hij clippen. Als je master wat hoger zet zodat je op een 0dB output (piek) komt en je versterker wat terugdraait en uiteindelijk weer op het zelfde volume draait als in eerste instantie gaat je versterker dan weer clippen?
Yep, je versterker blijft zijn zelfde maximum houden. Waarom denk je anders dat er nog vermogen op gegeven worden wink ;)
Misschien een hele stomme vraag, maar mijn twijfel onstaat om de volgende reden.
De versterker levert uiteindelijk hetzelfde aantal watt. De speajers leveren immers hetzelfde volume, dus zal het ding weer clippen.
of
De versterker clipt niet omdat hij niet zoveel hoeft te versterken. De input is immers "hoger" terwijl de output gelijk blijft, er is dus minder versterking.

Ik vermoed dat mijn eerste stelling klopt.
Eerste stelling ja. Want je zei dat je input hoger werd, maar je ingangsgevoeligheid werd dus ook lager!
Door internet beperkt
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
7-11-2003 19:48
je moet een clippende mixer en clipende versterker gescheiden houden.

en mixer in het rood is gewoon niet goed ondanks dat hij dan niet hoeft te clippen. stelling: rood=fout.

een versterker kan eerder gaan clippen doordat de voeding in elkaar zakt door de hogere belasting. clippen moet je niet in verband brengen met vermogen maar met amplitude. een goede clipmeter meet het verschil tussen in en output.

clippen kan geen kwaad voor mixers, bij versterkers ben ik niet zeker maar er is volgens mij weten nog geen versterker gesneuveld door clippen. alleeb door kortsluiting en overbelasting.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DJ RaúlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 13-9-2004
Berichten: 29
7-11-2003 20:07
Het is mij duidelijk genoeg, iig weer wat geleerd.

als ik het volgende in een DJ talk zet is het dan geen gelul?
In het rood draaien en clippen

Wanneer je in het rood draait (is ook clippen) of je versterker aan het clippen is vervormt het geluid dermate dat het schadelijke gevolgen kan hebben voor je speakers. Een vereenvoudigde, maar toch goede, uitleg van clippen vindt je hier.
In het rood draaien is dus per definitie fout net als dat het clippen van een versterker dat is.
Al bestaat er het rare fenomeen dat veel mensen vinden dat dit de geluidskwaliteit bevorderd. Het geluid is echter niet meer zo zuiver, maar het beïnvloed de klank waardoor het (zoals ik het omschrijf) agressiever dan wel feller klinkt en dat wordt door velen als "beter"ervaren.

Stelling blijft: rood = fout!

De juiste afstelling van je apparatuur vind je door het master volume op je mixer zo af te stellen dat de pieken tot de 0dB komen, maar dus niet in het rood schieten. Vervolgens draai je de versterker zo ver open tot dat de versterker gaat clippen. Voor de veiligheid draai je de versterker dan nog een slagje terug zodat er ook geen clip komt wanneer je de bass een keer wat verder open draait.
Je versterker staat nu optimaal afgesteld en kun je het volume regelen met de master op je mixer.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)