Forum > Muziek

Muziek stijldansen

(266 reacties. Pagina 27 van 27)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 25-4-2024
Berichten: 2052
10-7-2012 07:39
Ook ik ben het met Tom eens, je doet de beste ervaring op met de muziek door ZELF op dansles te gaan.
Ook al ben je zo stijf als een hark, het gaat om het leren herkennen van de muziek en het bijbehorende ritmegevoel.
Als je in gedachte bij iedere plaat die je hoort de juiste danspasjes maakt, weet je of het past of niet en weet je welke dans het is.
Heb je zelf nooit een voet op de dansvloer gezet, dan kan je wel denken te een dans te herkennen in een nummer, maar kan de snelheid wel eens ineens totaal verkeerd zijn.

Met zuiver titels kan je niks. Er circuleert bijvoorbeeld onder dansscholen een tango versie van Unbreak my heart van Toni Braxton. Op de youtube versie ga je echt geen Tango kunnen dansen...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
10-7-2012 11:10
Ik heb heel vroeger wel eens gestijldanst maar ben nooit verder gekomen dan brons. Ik ken die dansen dan ook echt niet meer, maar ik kan prima een aantal foxtrots, quicksteps, weense walsjes en engelse walsjes achter elkaar plakken hoor... In elk geval meer dan genoeg voor een standaard (25 jarige) bruiloft.

Ik houd ook al jaren een lijst bij waar ik op terug kan vallen als ik het even niet meer weet. Die heb ik in de loop der tijd opgebouwd, als ik zie dat mensen spontaan een foxtrotje gaan dansen op een bepaald nummer komt die er mooi bij te staan. De meeste dingen kan ik na al die jaren echter prima herkennen.

Als de klant echter van tevoren aangeeft dat het een echt stijldansfeestje moet worden waar men ook tango's, rumba's en cha cha cha's wil dansen bel ik mooi een collega ;-)
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-4-2024
Berichten: 9469
10-7-2012 11:33

YourLiVe schreef:

Ik heb heel vroeger wel eens gestijldanst maar ben nooit verder gekomen dan brons. De meeste dingen kan ik na al die jaren echter prima herkennen.
En dat is nu precies wat ik bedoel, je hebt een basis.
Als de klant echter van tevoren aangeeft dat het een echt stijldansfeestje moet worden waar men ook tango's, rumba's en cha cha cha's wil dansen bel ik mooi een collega ;-)
Het vergt de ware professional om zijn beperkingen te kennen wink ;)
Als ik een jongerenfeest moet doen, neem ik ook een "jongeren DJ" mee laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
10-7-2012 16:28
Ik bedoelde juist dat ik die basis al lang weer vergeten ben... ik herken de dans echt niet meer.

Ik weet echter wel van een aantal nummers zeker dat het een foxtrot, quikstep of wals is, en dan weet ik ook wel een aantal nummers te verzinnen die ongeveer dezelfde maat, melodie en snelheid hebben.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-4-2024
Berichten: 9469
10-7-2012 19:10
wedden dat als de juiste dame jou meeneemt op de dansvloer, dat je binnen 10 seconden het weer te pakken hebt en nog zo een aardige fox weg danst?

Het is net zoiets als fietsen wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
10-7-2012 19:18
Haha ik denk dat dat in mijn geval eerder 10 nummers duurt razz :p

Maar ik weet toch vrij zeker dat het feit dat ik een paar foxtrotjes aan elkaar kan plakken komt door mijn jarenlange ervaring als professioneel dj, niet door die paar weken dansles.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
11-7-2012 13:17

Tom schreef:

wedden dat als de juiste dame jou meeneemt op de dansvloer, dat je binnen 10 seconden het weer te pakken hebt en nog zo een aardige fox weg danst?

Het is net zoiets als fietsen wink ;)
Inderdaad, had al zeker 10 jaar niet meer gedanst maar met een leuke dame deden wij binnen 20 seconden weer een cha-cah en jive op een bruiloft waar ik te gast was. Je kunt denken dat het uit je systeem is maar stiekem pak je het best weer snel op als je er voor staat.

Ook klopt het dat dansscholen vaak aparte versies van muziek hebben omdat de "radio-edit-versie" bijvoorbeeld niet op te dansen valt. Kunnen andere hier wel artiesten en titels gaan noemen, kom jij alsnog met de verkeerde versie aan waarop iedereen zijn/haar benen breekt. Ook kun je misschien wel de dansstijl herkennen in een nummer maar is het tempo wel te dansen of laat je die plaat toch beter links liggen. Allemaal zaken/keuzes die met kennis (dansles) te maken zijn.

Ik ben geen DJ maar geluidstechnicus. Heb door de jaren heen best wel wat cursussen en seminars bijgewoond om te leren. Op dansles gaan als DJ die trouwfeesten verzorgt is eigenlijk net zoiets. Ik ben nog niemand tegen gekomen die enkel met internet kennis een gedegen productie neer kan zetten. Opleidingen bestaan niet voor niets, internet is een leuke vraagbaak en kun je zeker wijzer van worden maar niet alles is via internet te leren.

Jake schreef:

Ik dans nooit en ik ben er te stijf voor en mijn bruiloften zijn altijd een succes???
Zelfs harken en schoffels komen los op een dansschool. Je hoeft echt geen Surinaams achterwerk te hebben om een beetje te dansen. Altijd mooi dat je bruiloften een succes zijn maar je hebt geen muziekhulp nodig als je voorheen al veel succesvolle stijldans trouwerijen had gehad lijkt mij.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)