Forum > Muziek

Muziek stijldansen

(266 reacties. Pagina 24 van 27)
Moderator(s): Dré
Lexie_1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2011
Laatste: 21-5-2014
Berichten: 43
3-5-2012 22:31
Heren en Dames dans experts.
Nummer als Let your love flow en long train runing zijn hele populaire dans platen. Als ik als onervaren danser luister naar die nummers hoor ik een langzame quickstep of is dit iets anders? Kan iemand mij vertellen wat je hierop kan dansen en wat hier meestal op gedanst word?
Lexie_1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2011
Laatste: 21-5-2014
Berichten: 43
20-5-2012 19:59
Of ik heb een hele domme vraag gesteld... Of hij is echt moeilijk........ razz :p
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
20-5-2012 23:16
Ik zal wel kritiek krijgen, maar beide zijn prima als samba te gebruiken.
Daarmee is niet gezegd dat-het-officieel-ook-zo-is!
Maar als ik zo eens rondkijk op een feestje, danst elke muts op elk nummer wel een quicksteppie wink ;)
En dat geldt ook voor genoemde nummers; kan best een rustig foxtrotje zijn.

Er is al zoveel over geschreven, en er zijn zoveel meningen over, dat ik me daar niet TE veel van zou aantrekken.
Elke 'deskundige' hier, heeft het meestal geleerd van zijn dansleraar (-es). (ik ook)
En daar zit 'm de kneep: al die leraren hebben zo hun eigen mening die ze, al of niet goed bedoeld, doorgeven aan hun leerlingen.
Vergeet niet dat mensen willen dansen voor hun plezier, en als dat dan op 'leuke' muziek fijner is als op officiële klanken, dan is dat maar zo.
Alles komt goed....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 2052
21-5-2012 08:35

Lexie_1 schreef:

Nummer als Let your love flow en long train runing zijn hele populaire dans platen. Als ik als onervaren danser luister naar die nummers hoor ik een langzame quickstep of is dit iets anders? Kan iemand mij vertellen wat je hierop kan dansen en wat hier meestal op gedanst word?
De eerste is sterk afhankelijk van de uitvoerende als ik even op Youtube luister.
De 2e van de Doobie Brothers is zeker geen foxtrot/quickstep, en als je die er op danst is het een vrij rappe.
Als Samba kan ik hem me voorstellen, maar ook geen mooie.
Is, zoals wij het hier noemen, een oude mensen stap-tik dansje. Lijkt op een foxtrot, maar die mensen dansen datzelfde zelfs op een driekwartsmaat...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
28-5-2012 03:47

Malle Pietje schreef:

Ik zal wel kritiek krijgen, maar beide zijn prima als samba te gebruiken.
Welke uitvoerende artiest heb je precies geluisterd? Ik hal er namelijk absoluut geen samba ritme uit.

Wat betreft beide nummertjes, het zijn geen quicksteps die zich lekker laten dansen. Ik kom net terug van een groot stijldanstoernooi en daar zou op de nummers discofox gedanst worden. Dit is in basis een quickstep, maar deze word aangevuld met figuren uit andere latin dansen. Tijdens de figuren is er meestal geen verplaatsing in dansrichting.

Vergelijk de nummers maar eens met een quickstep alla Sing sing sing
Lost in Music
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
28-5-2012 13:21

Sgrovert schreef:

Malle Pietje schreef:

Ik zal wel kritiek krijgen, maar beide zijn prima als samba te gebruiken.
Welke uitvoerende artiest heb je precies geluisterd? Ik hal er namelijk absoluut geen samba ritme uit.
Je hebt gelijk, of niet... dat bedoel ik met de verschillen van mening.
Ik heb 19 jaar in een dansschool gewerkt, hoofdzakelijk als dj. (in hoeverre je dan van dj kunt spreken....plaatjesdraaier vind ik een betere term laugh :D )
Ik heb niet geluisterd, maar uit mijn hoofd wist ik wel dat de bellamy brothers - let your love flow een samba is.
Bij de Doobies was ik in de war met Listen to the music, ook samba.
Long train is een .....samba!
Dat er mensen zijn die er op quicksteppen...tja....

Overigens ga ik bij een titel of artiest zonder verdere verwijzing, altijd uit van de org. uitvoerende artiest in de studio opname.
Want er zijn ook nummers die in bijvoorbeeld een live uitvoering, (of door een andere artiest) een ander ritme hebben.
Ook zijn er hele goede dansorkesten die dat doen.

Wat zou jij hier op dansen? : The Peanut Vendor1 en wat zou je hiermee doen? :The Peanut vendor2
Alles komt goed....
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
28-5-2012 18:16
Dit zijn beide samba's, al zou ik persoonlijk liever op de 2e versie dansen. Moeilijke aan samba is dat er meerdere ritmes tegelijk in moeten zitten om goed te kunnen dansen. Je heb de samba bounce die netjes op de tel zit, maar het ritme voor de voeten heeft 3 passen op 2 tellen, waarbij de timing van de passen niet netjes over de maat verdeeld is.
In dit filmpje is dat goed te zien.

Over de bellamy brothers - let your love flow, ik had even snel een live versie van Youtube erbij gepakt. Net even de album versie erbij gepakt, en op deze kan idd samba gedanst worden. Niet alle nummers zijn precies een dans, en ook op de dansvloer zie je vaak mensen een andere dans op hetzelfde nummer dansen.
Long train running van de Doobie Brothers is wat mij betreft gewoon een quickstepje. Met een beetje fantasie is er wel een samba op te dansen, maar echt lekker zal die niet dansen.

Ter info nog even een paar voorbeelden van quickstep op iets hoger niveau dan de gemiddelde bruiloft :
Quickstep 1
Quickstep 2

Malle Pietje schreef:

Je hebt gelijk, of niet... dat bedoel ik met de verschillen van mening.
Dat zal altijd blijven. Dans muziek is nu eenmaal geen exacte wetenschap.
Lost in Music
BeatmixerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-8-2011
Laatste: 19-8-2012
Berichten: 209
6-6-2012 01:04
Welke dans is dit.

www.youtube.com/watch?v=9TZ6xrPMwK0
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 2052
6-6-2012 08:22
Langzame cha cha.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 4-5-2024
Berichten: 1593
6-6-2012 08:37
Ik dacht aan de slow fox (wat totaal iets anders is dan een langzame foxtrot...)
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)