Forum > Zelfbouw Speakers

Paraline Lens

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
NoudStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-1-2018
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 62
20-9-2023 21:20
Goedeavond iedereen!,

Inmiddels heb ik mijn 2x10 + 1.4 topkasten enige tijd in gebruik, en daar ben ik heel tevreden over!
Veel vermogen lekker compact en lekkere sound!
www.new-line.nl/forum/read/?t=50436

Nu wordt het tijd om te kijken of we dit nog wat leuker kunnen maken laugh :D
Ik zou graag een bredere horizontale en nauwere verticale spreiding hebben.
Alles wat de hoorn omhoog gooit is verloren energie en zie ik liever terug in de horizontale spreiding.
Ik tilt mijn kasten wel maar geen 20° uiteraard.

Wensen:
-Graag voor ik mijn bestaande top behouden en voorzien van een andere hoorn.
-Gewenste afstraling ±100x20°
-Top horizontaal en verticaal te gebruiken. (Horizontaal voornamelijk)

Na wat avonden zoeken kom ik niet op een hoorn die aan mijn wensen voldoet.
Uiteindelijk bedacht ik me dat ik ooit een platte hoorn van Danley audio had gezien. Deze opgezocht en kwam uit op een Paraline lens hoorn.
Hiervan wat informatie opgezocht en is een eerste portotype gefreesd. Deze klonk verbazend goed ondanks ik nog niet echt naar de padlengtes en breedtes had gekeken. hmmm... dit toch maar is beter uitwerken en een tweede geprobeerd, yes nog wat beter. Uiteindelijk deze nog een beetje bijgeschaafd. In de links zie je de resultaten zover. De spreiding staat nog niet in de meting, wel naar geluisterd en getest en lijkt nu ongeveer 130x10°. hier ga ik nog een prototype voor maken happy :)

Deel graag mijn ervaring tot nu toe!
En vraag me vooral af of er al meer mensen ervaring hebben met de Paraline lens???
Eventueel tips en tricks voor dit type hoorn. happy :)

i.imgur.com/g055vvH.jpg
i.imgur.com/7r4C8pG.jpg
i.imgur.com/RlHITBS.jpg
Beide indoor on axis near field
Orange geen EQ
Blauw met EQ
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 1593
20-9-2023 22:25
Als je brede horizontale spreiding wilt, zul je de kast vertikaal moeten gebruiken. Met de kast horizontaal krijg je waarschijnlijk een lobe in het mid (door de afstand tussen de drivers). Dit is helaas wat tegenstrijdig bij een d’Appolito opstelling: mid drivers boven elkaar met een hoge, smalle hoorn/waveguide.

Ik had in mijn hoofd dat de paraline een mooie ellips was (zonder punten). Het idee is dat de afstand vanaf de entry bij de driver naar alle punten in the exit spleet voor alle punten even lang is. Is dat ook bij jouw vorm?

De breedte van de spleet zal kleiner moeten zijn dan de kortste weer te geven halve golflengte: 343 m/s / 20000 Hz / 2 = 8.6mm. Verder wil je dat de “vouwen” in het pad mooi rond zijn. Dus ipv schuine kantjes mooie radii frezen? Dit om reflecties in de waveguide te voorkomen.

Leuk project.
't is maar een hobby...
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 499
21-9-2023 10:57
Leuk project weer! Heb ook al met een schuin oog gekeken naar een paraline lens voor mijn 4x10" kasten.

Benieuwd hoe je uiteindelijk ook uitkomt met je crossover.
NoudStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-1-2018
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 62
6-11-2023 21:23
Weer wat verschillende dingen kunnen proberen. happy :)
Andere diktes materiaal spleet van 6mm en 5mm. Bij 6mm valt het hoog eerder af. Dus de 5mm gehouden.
Van MDF en triplex.
2 verschillende maten plug en reflector in de exit.

Ook een topic "Square Peg" zitten lezen op een ander forum. Veel info te vinden!! happy :)
Hier komt uit dat de spleet 344m/s / de hoogste frequentie en dat delen door 3 á 4 geeft de spleet afmeting.
Schuine kant en rechte kant maakt weinig verschil dus verwacht dat een radius weinig verschil gaat maken.
Er staat een paper online Edgar Monolith horn over de 45° hoeken en het reflecteren daarvan.
Op het forum las ik ook dat materiaal ook verschil gaat maken. wat logisch is uiteraard. Dus de MDF (beste versie) open geschroefd en voorzien van 2 lijmlagen zodat het er goed opzit en niet in het materiaal. Dit maakt een verbazingwekkend groot verschil shocked 8O zie in de afbeelding het verschil!
Volgende stap is het zelfde model te laten 3D printen en kijken wat dat voor resultaat geeft.

In mijn eerste post zit een foutje. De top zal 95% verticaal gebruikt gaan worden door inderdaad het lobe van de 10inches.

https://i.imgur.com/QBmLrg2.jpg
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 13458
6-11-2023 22:24
Een bron met een diameter < 1/4 golflengte gedraagt zich als een puntbron. Vandaar dus dus wellicht die 344/f/4.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NoudStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-1-2018
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 62
28-1-2024 20:45
Goede avond,

Na verschillende modellen te hebben getest ben ik best tevreden met het resultaat.
De klank is fijn, spreiding is erg breed horizontaal en smal verticaal.
off-axis metingen ga ik nog maken. Wel even snel wat gemeten en daar zit de verticale afstraling rond de 20°.
In de link zie je de XR1464 hoorn op 1m buiten on-axis gemeten en de paraline. (zelfde condities)

1x test gemaakt met een rode kleur happy :)

imgur.com/3hwRlEB
imgur.com/1vJ9pZg
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 499
30-1-2024 10:56
Netjes gebouwd Noud!
Neem aan dat cyaan de XR hoorn is? Zijn beide met of zonder processing? (in ieder geval met HPF zo te zien).
NoudStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-1-2018
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 62
2-2-2024 15:01
Thanks!

Beide zonder processing!
Met de carnaval gaan we ze aan de tandvoelen happy :)
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 499
21-3-2024 15:20
En kunnen testen met CV? Ben voor een neven project bezig met een 8" + HF hoorn coaxiaal ala de D&B V7 oplossing, een paraline lens zou een uitkomst kunnen bieden in dat geval. Prototyping zal allemaal met 3d printen gedaan worden.
NoudStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-1-2018
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 62
26-3-2024 21:32
Het is goed gedaan! De spreiding werkt erg lekker en 2 kasten gestapeld werkt ook een stuk beter als voorheen.
Nog niet optimaal maar dat is weer voor het volgende ontwerp.

Dat lijkt me met een paraline inderdaad goed te combineren.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)