Forum > Licht

DMX waarden kleur 0-255

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
WimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2021
Laatste: 29-12-2022
Berichten: 8
19-12-2022 14:54
Ik heb onlangs gekocht een Wolfmix W1 een mooi apparaat maar ik loop tegen het volgende probleem aan.
Ik maak eigen fixture`s aan in de fixture bilder omdat de lampen welke ik gebruik niet voor geprogrammeerd zijn.
Bij het invoeren (LED PAR en UPlights) van de DMX Channel en Value staan er in de tabel geen duidelijke value waarden voor de kleuren alleen de waarde 0-255.
is een 0-255 dimmer functie ??
Ik krijg hierdoor de juiste kleuren niet werkend, zowel op de 6 channel mode als de 10 channel mode lukt niet.
Is er een manier om de juiste kleuren toch te kunnen instellen?
Ik heb al veel op internet gezocht maar vreemd genoeg nergens kunnen vinden, je zou dan toch zeggen dat het eenvoudig zou moeten zijn.
Hoor graag van jullie.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
19-12-2022 19:30
Een fixture (bv Led par) heeft (bv) 6 channels.
Een channel heeft een bereik van 0-255, 256 mogelijkheden in totaal dus.
Een led par heeft (meestal) drie kanalen voor kleur RGB.
Meestal betekend dit als alle drie op 0 staan dat het open wit is.
Staat R (Red) op 255 en de andere twee op 0 dan heb je de 100% rood te pakken.
Staat B (Blue) op 255 en de andere twee op nul heb je 100% Blauw te pakken.
Staat G (Green) op 255 en de andere twee op nul heb je 100% Groen te pakken.
Door de waardes te combineren kun je dus (bijna) alle kleuren maken.
0-255 geldt ook voor dimmer/intensiteit waarbij 0 (meestal) uit is en 255 (meestal) 100%, tenzij er ook strobe functies in deze parameter zitten.
Het is belangrijk dat je weet welke channel welke functie aanstuurt, de waardes zijn niet echt belangrijk, tenzij het om gobo/kleuren wielen gaat.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 9469
20-12-2022 08:46
Gewoon per kanaal schuiven dan zie je vanzelf wat er gebeurd.
Dat deden we vroeger ook laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
20-12-2022 09:57

Tom schreef:

Gewoon per kanaal schuiven dan zie je vanzelf wat er gebeurd.
Dat deden we vroeger ook laugh :D
laugh :D laugh :D laugh :D
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
WimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2021
Laatste: 29-12-2022
Berichten: 8
20-12-2022 11:24
inderdaad met de schuiven controller is het geen probleem en werkt het perfect, maar nu met deze controller (Wolfmix W1]) is het een ander verhaal. Inmiddels ben ik er al achter dat in de 6 channel mode de zes kleuren op de juiste channels staan, ik kan ze per kleur regelen van 0 naar 255 geen probleem maar als ik de eerste kleur rood 255 wil programmeren blijft deze aan staan terwijl ik de 2e channel groen programeer, dit doet hij bij alle zes kleuren. ze gaan dus niet uit na het instellen/programmeren en wordt het een mooie witte kleur.
bij het programmeren van de moving heads is het instellen van de kleuren geen probleem, zou het probleem kunnen zijn dat op elke channel een dim functie zit ?
zou wel raar zijn want deze dim functie zit op alle led par lampen en uplights.
wie heeft ervaring met dit irritante probleem ?


ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 26-4-2024
Berichten: 1370
20-12-2022 12:08
Gebruik je in de fixture builder van de Wolfmix wel de juiste eigenschap? Dus color R/G/B/etc in plaats van een dimmer kanaal?
De Wolfmix zet de dimmer waarschijnlijk standaard op 100% tenzij je de fixture / group intensiteit verlaagt.

In de fixture builder kan je op de eigenschap (dim) drukken en vervolgens een fixture property kiezen. Hier zitten de afzonderlijke kleuren tussen.
WimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2021
Laatste: 29-12-2022
Berichten: 8
21-12-2022 09:19
Ik gebruik inderdaad in de fixture builder van Wolfmix voor de kanalen 1 t/m 6 (6 Channel mode) de kleur kanalen rood t/m uv, ik begrijp niet wat je dan bedoeld met de zin ; dat je op de eigenschappen dim kunt drukken en vervolgens een fixture eigenschap kiezen.
dimmen staat volgen mij alleen bij de kanaal keuze, die je aan een kanaal kunt toevoegen, is er nog een verborgen iets wat ik niet zie?
in de fixture builder zie ik nu dus alleen de zes rondjes met de kleuren er in, als ik een kleur open kan ik alleen de instelling wijzigen value 0-255.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 9469
21-12-2022 10:12

Wim schreef:

imaar als ik de eerste kleur rood 255 wil programmeren blijft deze aan staan terwijl ik de 2e channel groen programeer, dit doet hij bij alle zes kleuren. ze gaan dus niet uit na het instellen/programmeren en wordt het een mooie witte kleur.
Dat is heel logisch, ik denk dat je vergeet mee te proggen dat dat eerste kanaal eerst weer op nul gezet moet worden.
Een DMX computer is een heel dom ding, een fixture ook, ze kunnen niet ruiken dat je het kanaal uit wilt, je moet ze dat even vertellen!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 26-4-2024
Berichten: 1370
21-12-2022 10:49
Dat werkt met die Wolfmix wel iets anders. Dat is best een slim apparaat.

Hij werkt met een mapping tussen kleuren en de RGB.. channels. Je kunt via LIVE EDITS wel programmeren per kanaal, maar dat zou voor kleuren een vrij vreemde keuze zijn op het moment dat de fixture-file nog niet klopt.

Wat ik bedoelde was inderdaad dat je per kanaal voor de fixture de juiste eigenschap kiest. Ik dacht de lezen dat je ze instelde als dim-kanaal - dat is dus niet zo. Heb je de minimale waarde per kanaal goed ingesteld. Waarschijnlijk zijn de RGB.. channels (min) 0 - (max) 255. Als de min incorrect is dan is de kans groot dat de kleuren aan blijven staan.

Je hebt na het instellen van de fixtures wel even in het COLOR menu even op wat kleurtjes gedrukt?

En de fixture library in de Wolfmix zelf is inderdaad wat beperkt. Maar je kunt via de WTools app via een pc of mac meer beschikbare fixtures op de Wolfmix zetten. Heb je daar al gekeken of de fixture file beschikbaar is? Om welke fixture gaat het?
WimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2021
Laatste: 29-12-2022
Berichten: 8
21-12-2022 21:27
Ik begin een beetje te twijfelen aan de werking van mijn Wolfmix. Als ik de value instel in de 6 kleuren in de fixture builder van 255 naar 0, springt de waarde weer terug naar 255 als ik op save druk (om gek van te worden) je moet deze waarde toch kunnen aanpassen !?
Ik zie bij voor geprogrammeerde Fixtures ook verschillende value waarden voor elke kleur.
of is er een speciale manier om de kleur value vast te zetten?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)