Forum > Licht

Batterij Showdesigner 512

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
AntonioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2021
Laatste: 3-11-2021
Berichten: 2
2-11-2021 20:36
Hallo,
Weet iemand of heeft iemand ervaring over wel of geen batterij in een Showdesigner 512 van Showtec?
Indien aanwezig (ik vermoed van wel) ,zijn deze te verversen en zo ja…hoe dan?
Na de heftige Corona lockdown ben ik weer voorzichtig begonnen met het uitlichten van een klein poppodium in lokaal café maar merkte dat alle instellingen verdwenen waren. Kast heeft 1 jaar compleet afgestaan….
Om nu te voorkomen dat ik moet blijven programmeren bovenstaande vraag.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
3-11-2021 11:37
De Showdesigner 512 maakt gebruik van een 3.6V Backup batterij.

Kans is groot dat de accu leeg is (houdt het een maand of 3 vol (soms meer, soms minder)). Eens per maand even inpluggen dus. Overigens nu wel de tafel resetten voordat je opnieuw gaat programmeren (want als er één ding is wat je niet wilt dan is het wel beginnen met corrupt geheugen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AntonioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2021
Laatste: 3-11-2021
Berichten: 2
3-11-2021 11:43
Na contact met Highlite expert: er is idd een backup batterijpack aanwezig, gesoldeerd op print.
Kan leeg zijn na 1 jaar werkeloos en zal dan idd weer opgeladen worden bij regelmatig aan zetten van lichtkast.
Eventueel is deze te vervangen: Ni-MH 3,6v 300mA/h soldeeruitvoering.
Ik ga dus eerst regelmatig kast weer aanzetten en kijken of geheugen vast wordt gehouden.
Kast open schroeven kan altijd nog.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
24-11-2021 23:18
Ik heb een Lite Puter CX-12 die ook een 3,6 Volt oplaadbare accu heeft, direct op de print gesoldeerd. Nogal k#t, want houdt het geheugen maar kort vast en bij lekkage raakt de print beschadigd.

Daarom heb ik die accu verwijderd en vervangen door een externe batterijhouder met drie van die vooropgeladen oplaadbare AA's.

10 minuten werk en het geheugen blijft nu maandenlang ok.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
25-11-2021 09:58
Heb je ook uitgerekend/gemeten hoe lang het duurt voordat die 3 stuks AA batterijen volledig opgeladen zijn via dat kleine laadweerstandje? Zou zo maar kunnen dat het dagen duurt voordat ze vol zijn (en dat terwijl wij vaak maar zo'n 6 uur zo'n apparaat aan het net hebben hangen en dan weer een fikse tijd niet). Want als je zo'n 80mA accu vervangt door een 800mA accu (bijvoorbeeld) dan zal het 10 x zo lang duren voordat ze leeg zijn maar ook 10 x zo lang voordat ze vol zijn.

Overigens gebruikt de Showdesigner 512 een 300mAh accu oftewel ook al fiks groter dan de gebruikelijke 80mAh.

Off-topic: CX-12: Gebruikte die niet losse standaard RAM IC's? In dat geval zou je ook nog kunnen overwegen om met een RAM/EEPROM shadow systeem te werken. Had ik vroeger ook in m'n Lite-Puter sturing gestopt. Zo'n chip bestaat dus uit een RAM werkgeheugen met "daarboven" een EEPROM (gewoon in één standaard DIL jasje uiteraard). Daarbij had ik een grappig trucje. Als je de sturing met z'n aan/uit schakelaar uit deed dan was de voeding ineens weg en werden eventuele RAM wijzigingen niet weggeschreven in de EEPROM. Dus als je had lopen klooien, ding uit, weer aan en je hebt weer een verse RAM kopie zonder je geklooi. Wilde je je geklooi bewaren dan trok je de netstekker uit het apparaat. De voeding liep dan langzaam leeg waarbij de RAM/EEPROM voldoende tijd had om de RAM inhoud weg te schrijven naar de EEPROM. Uiteraard had ik het ook op een nette manier kunnen doen (met een schakelaartje of zo) maar bij toeval kwam ik achter deze feature (en dus maar zo gelaten).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
28-11-2021 08:39
Hi Dré, om heel eerlijk te zijn gebruik ik de CX-12 bijna nooit meer. Voor het serieuze werk (wat dankzij Covid ook al anderhalf jaar gecancelled is) heb ik een Chamsys Quickq-20.

Ik geloof direct dat het lang duurt om de AA's in het apparaat op te laden. Mocht ik de CX-12 weer eens willen inzetten dan zal ik hem wel een paar dagen van tevoren aan de stekker hangen, óf de batterijen in een externe lader opladen.

Ik had zelfs ooit bedacht daarvoor een aansluiting te maken (met switch) maar daar is het nooit van gekomen. Dan is jouw suggestie beter, daar zal ik eens naar kijken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)