Forum > Off-Zone

Luxe thuis setup

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 2052
12-6-2020 08:21
Maar even off-zone, is wel geluid, maar eerder de residential markt.

Een klant van mij heeft op dit moment 2 Devialet Phantom Gold speakers met een Devialet Dialog (bridge), daarnaast een Russound zone-systeem met speakers in keuken, eetkamer, toilet en buiten.

Sonos bridge als bron, maar eigenlijk loopt er niks echt lekker.

Ik wil daar een setup maken met 2 x Gold via de Dialog (dus draadloos) in de woonkamer, stereo
1 x Gold in de eetkamer, bedraad via toslink
keuken en toilet blijven inbouwspeakers (KEF) op een nieuwe versterker.
Basis wordt een Heos superlink, extra Heos speaker voor buiten, dus maar 1 app gebruiken.

Enig probleem is looptijd verschil, de Gold speakers via Dialog gaan draadloos, dus daar zal delay optreden.
Voor de vaste speakers kan ik dit oplossen in de versterker (Mezzo 4 kanaals)
De Toslink bedrade Gold gaat het probleem worden.

Kent iemand van jullie een betaalbare, compacte delaybox op toslink nivo?
Of ik moet speakersignaal uit de Mezzo om gaat zetten naar Toslink, maar dat lijkt me waanzin....
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-5-2024
Berichten: 9469
12-6-2020 09:04
zodra je iets draadloos maakt krijg je looptijd.
Zodra je met verschillende draadloze apparaten geluid wilt weergeven, krijg je looptijd verschillen tussen die apparaten.
Zeker ook als dat via wifi gebeurd.
Elk apparaat heeft zijn eigen reken- en omzetsnelheid van digitaal naar analoog.
En gezien de prijzen van de toegepaste apparatuur, zal je klant geen rijtjesflat hebben waar hij woont.
Er zullen dus afstanden zijn voor het geluid om te overbruggen, daar komen ook nog looptijdverschillen uit voort.
Dus het zal niet alleen digitaal zijn, er zit ook nog een stukje gewoon geluid bij.
In grotere theaters en kerken gebruikte ik meestal een centrale processor om de verschillen strak te strijken, maar dat is draadloos een stuk lastiger.
Want ook de (vaak fluctuerende) snelheid van het netwerk, is van grote invloed.

En dan ben je nog afhankelijk van waar je luistert.
Als je in de keuken staat, klink het heel anders als dat je dicht bij de hoofd installatie staat.
Kortom, ik wens je veel succes om het allemaal tot tevredenheid van de klant te krijgen.
Misschien dat je deze ook een beetje uitleg moet geven over hoe geluid zich voortplant.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 1230
12-6-2020 12:36
Mijn beperkte ervaring leert mij dat draadloos en bedraad niet fatsoenlijk te combineren zijn.
Misschien dat er hele dure oplossingen voor zijn, maar die zijn mij niet bekend.
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 2052
12-6-2020 13:53
Die uitleg zeker Tom, als je het geluid van de woonkamer in de keuken hoort, heb je ook het fysieke tijdsverschil bron/afstand.

Wat ik vooral wil doen is de basisvertraging digitaal/bedraad er (gemiddeld) uithalen direct bij de bron. Dat in de ruimte looptijdverschillen ontstaan, afhankelijk van waar je bent, is logisch en niet te vermijden.
Geeft ook wel een lekker ruimtelijk gevoel, in de ene ruimte staan en de andere ruimte net wat harder zetten laugh :D

Morgen ontvang ik 1 Phantom 50, kan dan eens bepalen wat die doet aan looptijdverschil met bedraad, misschien valt het mee.

In een setup met Dialog, is de Dialog hun eigen toegangspunt, dus is de netwerksnelheid minder bepalend.

Maar het blijft inderdaad lastige materie!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 281
14-6-2020 08:23
Nog zon dialog box voor de eetkamer wellicht?
Tegenwoordig kun je in dat soort apparaten zelf al de delay corrigeren.
Het toilet en buiten lijkt me minder spannend om gelijk te trekken
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 2052
14-6-2020 11:15
Daar heb ik ook aan gedacht, maar die is uit het programma en schijnt met 2 niet te werken.
Op 1 of andere manier is het netwerk en hun eigen p2p contact niet 100% dedicated.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 349
15-6-2020 09:23
Ik ben ook al een tijdje met de gedachte aan het spelen zo'n setje Phantoms aan te schaffen. Het momenteel een uitgebreid Sonos systeem met 5 zones en de Phantoms lijken niet lekker geïntegreerd te kunnen worden. Mijn oplossing zou zijn een Sonos Port met de Dialog te verbinden, waardoor het Sonos systeem leidend blijft en alles met één app te bedienen is. Via diverse instellingen in de Sonos app hoop ik het een en ander gelijk te kunnen trekken. In theorie lijkt me dit een prettige manier van bedienen te zijn, maar in de praktijk nog niet geprobeerd aangezien ik de Phantoms nog niet heb gekocht.

Dus ik ben geïnteresseerd in het verloop van dit topic, wellicht krijg ik nog handvatten om de eigen installatie zo ideaal mogelijk in te stellen
Ook hier kan úw reclame staan!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-5-2024
Berichten: 13458
15-6-2020 11:53
Ik heb meerdere van die draadloze systemen getest (Yamaha MusicCast, Denon Heos en nog een paar) maar kwam elke keer weer die waardeloze userinterfaces tegen (en de absolute onwil van die systemen om met andere systemen uitwisselbaar te zijn). De markt is gewoon te klein om iets zinnigs te bieden (met als positieve uitzondering wellicht Sonos hoewel die al vanaf dag 1 echt een extreem "locked in" verhaal had). Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor systemen die én hun eigen oplossing hadden (mocht dat voordelen hebben voor een bepaalde situatie) maar die daarnaast ook een ingebouwde ChromeCast functionaliteit hebben zodat ik in ieder geval zeker weet dat het in een multiroom oplossing (met andere merken) werkt en blijft werken.

Voor de Syrincs sets (die ik inderdaad nog steeds gebruik) heeft dat geresulteerd in een aantal Raumfeld connector kastjes (kosten je de kop niet, zeker 2e hands op marktplaats niet), in de loods idem (in combinatie met een aantal JBL Control 2.4 setjes die ik daar al sinds 2008 gebruik). Die raumfeld kastjes nemen zo'n 2W in standby en kunnen geheel zelfstandig werken (inclusief een USB drive als je dat wilt) maar hebben tevens een ChromeCast audio aan boord.

Aanvullende speakertjes zijn JBL Link Music speakertjes (2W standby gebruik) die het best redelijk doen en in ieder geval geen "moet je mij eens horen" gedrag hebben en in echt "boeie joh" plaatsen (zoals badkamer en wasmachineruimte) Google Nest Mini speakers. Slaapkamers zijn uiteindelijk Google Nest Hubs geworden (prima wekkerradio's), net als in de keuken. In de huiskamer staat nog een Google Nest Hub Max (maar die heeft een minderwaardigheidscomplex in het laag zodat ik die alleen maar gebruik voor spraakbesturing en voor het weergeven van foto's). Hoop Google meuk (en dat terwijl ik bepaald geen fan van ze ben).

Prima tevreden over deze (redelijk low budget) multiroom oplossing. Alles is in tijd te synchroniseren (1msec stapjes) maar dat is en blijft altijd een trade-off (we hebben een redelijk grote huiskamer). Uiteindelijk heb ik nu gewoon meerdere speakergroepen aangemaakt die ik (stemgestuurd) kies aan de hand van de omstandigheden (en dat bevalt prima; beter dan accepteren dat je die "ruimtelijkheid" hoort).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-5-2024
Berichten: 9469
15-6-2020 19:12
tja als het kan dan moet het ook........Hup alles digitaal en draadloos!
Beloftes tot in de hemel, maar werken ho maar.
Zolang je alles van het zelfde merk koopt kom je een heel eind, maar o wee als je een eigen mening hebt en niet alles van één merk fijn vind.
Looptijd problemen, dingen willen niet communiceren met elkaar, enz. En als je dan alles eindelijk goed hebt werken;
En je krijgt een keer stroomuitval, kan je als je pech hebt weer helemaal opnieuw beginnen, omdat al die automatische ip adressen weer een heel eigen leven zijn gaan leiden laugh :D

Misschien is de gedachte back to basics nog niet zo'n rare?

Nog niet zo lang geleden (1,5 jaar) had in mijn laatste huis in NL alles analoog door het hele huis (huiskamer, keuken, gangen, toilet, badkamer,, washok, en slaapkamer beneden) alles aangesloten op een 4 kanaals Marantz 4270 reciever in combinatie met een Marantz 4100 versterker.
Behalve de gangen was het geluid overal stereo, en er waren dus totaal 4 regelbare stereo secties.
Geen looptijdproblemen, overal regelbaar volume per speaker en een heerlijk warm Marantz geluid door het hele huis.

In mijn bedrijfsgedeelte had ik een 100 volt systeem met in elke ruimte een volume regelaar.
kantoor, werkplaats en drie opslagruimte, alsmede toilet.
Ook nul looptijdproblemen laugh :D

Enige nadeel van deze systemen is dat je wel alle bekabeling erin moet hebben.
Zo maar een gedachte sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 349
15-6-2020 20:26
Ja en met een bekabelde telefoon heb je nooit problemen met het bereik.

Als je iets bijzonders wilt doen zoals systemen combineren loop je tegen muren op. Als je bij één systeem blijft dan is het multi-room bediengemak onovertroffen
Ook hier kan úw reclame staan!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)