Forum > Geluid

Speakers doorlussen

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
thsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2020
Laatste: 4-5-2021
Berichten: 3
10-3-2020 13:55
hallo,

ik kan binnenkort een set van JB systems kopen, ik zou deze graag door willen lussen zodat ik van mijn rack maar 1 kabel heb naar elke zijde van de set.

ik had bedacht om deze kabel te gebruiken met 4 polige speakon en dan de toppen op 1+ en 1- aan te sluiten en subs op 2+ en 2- aan te sluiten. en dan in de subwoofers de subs op 2+en 2- aan te sluiten(deze ook aansluiten in doorlus voor evt. extra subwoofer) en de doorlus dan op 1+ en 1- aan te sluiten zodat ik dan door kan naar de toppen. zodat ik mocht ik de subs niet willen gebruiken ook makkelijk de toppen aan kan sluiten met de zelfde kabels.

ik gebruik voor de toppen een dap palladium 1200 en voor de subs een palladium 2000, is dit toereikend voor de speakers?

klopt het wat ik heb bedacht en zou het zo werken?
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 1230
10-3-2020 15:07
Alles gaat, met een beetje verstand en liefde.
Je moet je alleen afvragen of het echt praktisch is wat jij wil gaan doen.
Vergeet niet dat een 4-aderige kabel een stuk duurder is dan een 2-aderige. Persoonlijk ben ik meer voorstander van 2-aderige kabel, standaard aansluitingen (pinbezetting) en elke spaeker zijn eigen kabel. Ik wissel dan ook wel eens van opstelling.
Soms heb ik enkel twee toppen (in dat geval zouden jouw kabels al overkill zijn wegens twee niet gebruikte aders per kabel), soms twee toppen en een sub, waarbij de sub meestal centraal staat opgesteld (ook hier zijn jouw kabels niet van toepassing), soms twee toppen met twee subs er onder (nu komen jouw kabels wel van toepassing) maar ik durf de subs ook alweer eens centraal op te stellen (ook hier weer geen nut voor jouw kabels). Subjes durf ik dan wel weer door te lussen afhankelijk van de opstelling en hoeveelheid.
Zoals je ziet, het hangt er helemaal vanaf welke opstelling jij gebruikt.

Verder is het gewoon een optelsommetje om te zien of jouw versterkers voldoen voor jouw speakers. Bij voorkeur is de versterker zwaarder dan de speakers. Dus een versterker van 2 x 500 watt op twee speakers van 300 watt valt te prefereren boven een versterker van 2 x 300 watt op twee speakers van 500 watt.
Op zich gaat dat ook prima, alleen moet je beter opletten dag de versterker het nog een beetje bijhoudt, anders gaan je speakers er aan.
Houd ook even de impedantie in de gaten.
Free beats!
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 281
10-3-2020 16:11
Werkt prima, toppen inderdaad op 1+ en 1- houden dan kun je ze altijd stand-alone gebruiken.
Heb op die manier jaren zo gedraaid, wel altijd een verloopplugje in de kist speakon 1+/- naar 2+/- en een verloopje van 4p naar 2x 2 polig.
Dan kun je altijd uit de voeten in welke opstelling je ook draait, 9 van de 10 klussen draai je toch in een vaste combo
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
11-3-2020 09:11
Het gaat niet alleen prima, het is zelfs een standaard. Zie ook Techtalk
Bij Speakon is de standaard regel "hogere nummers voor hogere frequenties" met als uitzondering op die regel "subs". Die worden gezien als een toevoeging aan iets dat ook losstaand te gebruiken is (en vandaar dat de subs in dat geval op Pin-2 + en - terecht komen).

Wel is het zo dat je e.e.a. (in het gros van de gevallen) niet standaard op deze manier aan kunt sluiten op de versterkers in kwestie. Een handig paneeltje is dan de ACU-100. Op de "low" uitgangen is daar namelijk 1 en 2 aangesloten (en op de high zit een kruising van 2 naar 1 zodat e.e.a. ook nog 4-kanaals full-range te gebruiken is voor die klusjes langs het voetbalveld of zo). Uiteraard kun je, als je een beetje handig bent, zoiets ook prima zelf bouwen (hoewel ik weinig gevallen gezien heb waarbij het resultaat zo netjes en flexibel inzetbaar was als bij de ACU-100).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PumbaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2008
Laatste: 28-7-2022
Berichten: 37
14-3-2020 09:30
Ik ga 4-polig naar de sub en dan met een cross-kabel naar de top.
Heb hiervoor het aansluitpaneel van mijn sub (DAP X15b een beetje aangepast. Deze heeft een aparte (gefilterde) uitgang voor de toppen. Bij alle 3 speakonaansluitingen heb ik pin2 doorgelust.
Zonder drank geen frank, zonder frank geen klank

Terug naar forum Reageer (zonder quote)