Forum > Algemeen Forum

Omvormer

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
5-3-2020 08:17
Hoe zit het eigenlijk met het aansluiten van apparatuur op een omvormer van 12 naar 230 volt. Waar op te letten en wat zijn de do's and don'ts?
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
5-3-2020 09:24
Hangt er een beetje vanaf wat je er op wilt aansluiten en hoe lang het moet kunnen werken.
Maar als het even kan, zou ik liever een goede ag inzetten.

Maar in het algemeen geld: het opgegeven uitgangsvermogen van een betaalbare omvormer is meestal zwaar overdreven.
En dan hebben we het niet over 10 of 20 procent, maar soms wel veel minder dan de helft.
Ik heb op zo'n chinees ding wel eens zien staan: max peak 3000 watt en continue 500 watt.

En als je met een accu werkt, denk dan om dat de meeste (auto) accu's helemaal niet in staat zijn om langdurig grote vraag te voeden.
Ook die moet je dus zwaar overbemeten hebben.

En warmte afvoer is ook een issue, oververhitting is bij zwarte belasting vaak de reden dat ze er mee stoppen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
5-3-2020 09:33
Het liefst een omvormer gebruiken die een sinus levert. Lukt dat niet zorg dan in ieder geval voor een omvormer die een gemodificeerde sinus levert. Hou de eerste tijd de temperaturen goed in de gaten (want met name de ouderwetse bliktrafo is vrij gevoelig voor de golfvorm). Bij merken als Mastervolt en Victron zit je eigenlijk altijd goed. Bij andere merken is het vaker een "crapshoot".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
5-3-2020 14:25
Dus het is mogelijk om bijvoorbeeld een klasse D versterker, zoals een Synq 2k2, te laten werken op een omvormer van 1000 watt continue die een gemodificeerde sinus heeft?
En hoe zit het bijvoorbeeld met ledparren of mixers?
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
5-3-2020 14:36
Ik zou het niet doen. Een Digit 2k2 trekt, stevig aan het werk, echt wel wat meer dan die 1000VA. Daarnaast moet je de handleiding van de omvormer lezen om te zien wat de omvormer daadwerkelijk kan leveren. Welke omvormer is het trouwens?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
5-3-2020 14:43
Ik heb nog geen omvormer en ook de 2k2 is slechts een voorbeeld.
Ik ben eigenlijk gewoon aan het zien wat de mogelijkheden zijn om ergens op locatie te kunnen draaien. Ik heb niet zoveel zin om met een dik aggregaat te gaan slepen (laat staan aan te schaffen) om ergens een pop-up feestje te kunnen doen.
Jaren geleden samengewerkt met iemand die een busje had met daarin een dikke omvormer. Die kon bijvoorbeeld zonder problemen een slijpschijf van 2000 watt gebruiken, wat ik wel indrukwekkend vond.
In die optiek leek het mij misschien wel een idee om dus ook een omvormer te gebruiken voor licht en geluidstoepassingen, vandaar dat ik nu een beetje probeer uit te vissen wat de mogelijkheden zijn.
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
5-3-2020 15:02
Een beetje gangbare accu voor dit soort toepassingen is een 105AH semi tractie. Deze kost dik 100 euro per stuk. Die kan dus 105x12V leveren voordat hij volledig is leeggetrokken. Bij een last van 1000W duurt dat ongeveer een uurtje. Zo'n accu zal het eigenlijk niet op prijs stellen om volledig leeggetrokken te worden (de levensduur decimeer je daarmee namelijk). Om een beetje feestje te kunnen draaien (4 uren) zul je eigenlijk 5 van deze accu's nodig hebben (wellicht meer).

Qua bekabeling is het ook al geen sinecure, al was het alleen maar vanwege de 100A die er door de kabels kan lopen (dus 10 kwadraat minimaal). Begin je het al een beetje onrealistisch te vinden? Ik wel. Zet dan maar een Boelens aggregaat ergens neer (zo'n mooie fluisterstille 4-takt van 3k6VA). Ben je voor 50 euro per dag klaar.

Omvormer is eigenlijk alleen handig voor alles onder de 200VA (gemiddeld).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
5-3-2020 15:09
Uiteraard hangt de omvormer wel aan de accu in de auto waarvan de motor draait. De accu zal dus zomaar leegetrokken worden en de afstand van de kabels is ook nog wel doenbaar dan.
Maar inderdaad, een aggregaatje gaat waarschijnlijk realistischer zijn.
Rest dus eigenlijk mijn vraag of licht en geluidsapparatuur zonder problemen op een omvormer aangesloten kan worden. Een gemodificeerde sinus is dus niet echt een probleem?
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
5-3-2020 15:15
Dan herhaal ik m'n eerdere bericht maar even:
Het liefst een omvormer gebruiken die een sinus levert. Lukt dat niet zorg dan in ieder geval voor een omvormer die een gemodificeerde sinus levert. Hou de eerste tijd de temperaturen goed in de gaten (want met name de ouderwetse bliktrafo is vrij gevoelig voor de golfvorm).
PS: Een dynamo van een auto kan zo'n 400-1000VA leveren (en volgens mij gelden die getallen niet stationair maar op toeren). Ook niet echt een optimaal idee.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
5-3-2020 16:55

Dré schreef:

Een beetje gangbare accu voor dit soort toepassingen is een 105AH semi tractie. Deze kost dik 100 euro per stuk. Die kan dus 105x12V leveren voordat hij volledig is leeggetrokken. Bij een last van 1000W duurt dat ongeveer een uurtje. Zo'n accu zal het eigenlijk niet op prijs stellen om volledig leeggetrokken te worden (de levensduur decimeer je daarmee namelijk). Om een beetje feestje te kunnen draaien (4 uren) zul je eigenlijk 5 van deze accu's nodig hebben (wellicht meer).
Ja en dan heb je nog maar 1000 watt tot je beschikking......
Dus in een perfecte wereld zou je er één versterker van ongeveer 2x500 watt op kunnen laten draaien op vol vermogen.

Als je nu perse pop up feestje wil doen, koop dan gewoon een paar actieve luidsprekers met ingebouwde accu
Hier kan je vaak ook een externe accu op aansluiten en als dat er is ook 230.
Het genoemde vermogen bij deze boxen kan je beter even door 4 delen, maar ze geven over het algemeen best wel flink geluid voor hun geld.
En een losse accu is gemakkelijk aangesloten.
Ik heb er hier eentje die is op papier 250 watt (200+50), maar in werkelijkheid zal dat wel wat minder zijn.
Een paar uurtjes lekker hard houd hij het wel vol op zijn interne accu.
Maar nogmaals het zijn geen "oorlogsapparaten"

Als het heel hard moet, zou ik gewoon een ag huren.
Das goedkoop en betrouwbaar, en je hebt plenty of power.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)