Forum > Zelfbouw Speakers

Welke 18inch is dit?

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
15-5-2019 13:18
Okay, een gekke vraag, hier ben ik mij van bewust.

Maar wie weet mij te vertellen welk van merk en type DEZE speaker is?

Opvallend is dat ook de plus en min polen niet naast elkaar maar tegenover elkaar zitten (1 aan weerszijde van de magneet)
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
15-5-2019 13:19
Ik dacht zelf dat het misschien een Beyma was, maar kon m niet vinden.

Ze zitten/zaten in een master audio SW500, en zou volgens de specs 500watt zijn.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
15-5-2019 18:59
Als het een Beyma was, zou het er wel op staan.
Sterker nog, als het een MERK speaker was, zou het merk er wel op staan.
Ik denk eerder aan een universele no name Chinese vervanger.
Hoeft natuurlijk geen slechte te zijn.

Staat er echt nergens iets van een nummer op of wat dan ook?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
16-5-2019 11:33
Master gebruikte voorheen altijd Beyma maar wellicht zijn ze overgestapt op een OEM Chinees. Een andere mogelijkheid is dat de drivers expres niet voorzien worden van herkenningstekens om zo nabouwers te ontmoedigen.

Driver ziet er overigens prima serieus uit. Overliggende terminals zijn ook heel normaal bij de wat zwaardere drivers.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
4ACStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2011
Laatste: 11-1-2022
Berichten: 55
16-5-2019 15:03
Ik acht de kans groot dat dit wel degelijk een Beyma is. Het gaat hier alleen om een (stok-)oud type, vandaar dat het wat lastig te herkennen is. Ik heb bijvoorbeeld dit type magneet wel vaker gezien bij vroeg type Beyma woofers. De vorm van de korf en de afwerking (kleur) van de magneet zijn ook typerend Beyma.

Dat er geen typeplaatje of sticker van Beyma meer op zit doet daar niets aan af: dit zie je wel vaker bij OEM varianten.
Master Audio, of welk merk dan ook, probeert daarmee hun after sales verdiensten aan onderdelen te beschermen.

Het zou een standaard assortiment Beyma woofer kunnen zijn, maar het zou net zo goed een op-maat ontwikkelde woofer kunnen zijn met 'unieke' eigenschappen/parameters.

Dit soort vragen kom je vaak tegen op forums... en vaak zit er een onderliggende reden achter, die eigenlijk veel belangrijker is. Is de woofer bijvoorbeeld defect?? Of wil je de kast klonen, en zoek je een geschikte woofer?

Mvg,

Teun
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
16-5-2019 20:33

4AC schreef:

Dit soort vragen kom je vaak tegen op forums... en vaak zit er een onderliggende reden achter, die eigenlijk veel belangrijker is. Is de woofer bijvoorbeeld defect?? Of wil je de kast klonen, en zoek je een geschikte woofer?
Woofertjes zijn in prima staat. De SW500 kasten (2stuks) (welke uit MDF vervaardigd zijn, waarvan ik niet durf te zeggen of de kast wel origineel is) vallen echter compleet uit elkaar.

Ik zou dan ook graag een stel andere kasten om de woofers heen maken, echter om te weten hoe wie wat waar hoe, zijn de specs van de woofers natuurlijk een pre dan wel een wens wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
16-5-2019 22:25
Of je maakt gewoon de bestaande, uit elkaar vallende, kast na. Je hoeft daarbij niet dezelfde hoogte/breedte/diepte aan te houden (mag wel natuurlijk) als je qua intern volume maar in de buurt blijft. Idem bij de poorten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
caseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2019
Laatste: 4-10-2019
Berichten: 1
4-10-2019 17:52
""Ik zou dan ook graag een stel andere kasten om de woofers heen maken, echter om te weten hoe wie wat waar hoe, zijn de specs van de woofers natuurlijk een pre dan wel een wens.""

Je kunt natuurlijk ook de T-S parameters meten, en een daarop aangepaste kast bouwen.
Meten is weten!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)