Forum > Newbie Forum

hoe haal ik het beste uit mijn soundsystem?

(12 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
2-5-2016 18:56
Het lijkt me vooral dat deze combinatie veel herrie maakt.
Je zou eens moeten beginnen met achterhalen welke speaker welk werkingsgebied heeft en ze dan met een specifiek signaal aansturen.
Door je topkasten fullrange mee te laten spelen verspil je al een hoop energie, daar kun je al een pak meer uit halen door die vanaf pak'em beet 150Hz te crossen. Het probleem is dat je nu maar een twee-weg crossover hebt terwijl je eigenlijk drie-weg of zelfs vier-weg zou moeten crossen.
De simpelste methode zonder investeringen is je speakers opdelen in hoog en laag. Dus de Cubo's op laag, de w-bins op laag en de Cerwin Vega's op hoog en topkasten op hoog. Verre van ideaal maar waarschijnlijk al beter als wat je nu hebt. Ideaal zou zijn als je elk apart kon crossen. Cubo's op laag tot, ik noem maar wat, 80 Hz. W-bins van 80 Hz tot 150 Hz, Cerwin Vega's van 150 Hz tot 500 Hz en je topkasten vanaf 500 Hz laten doorlopen.
Geen idee of dit de juiste waarden zijn, dat hangt af van het werkingsgebied van je speakers natuurlijk! Het is maar om je een idee te geven. Oh ja, zeker niet onbelangrijk, een highpass filter van ergens rond de 40 á 50 Hz instellen voor de Cubo's zodat die niet te diep moeten gaan. Vinden ze niet lekker en vreet vermogen waar je niets voor terug krijgt. Voor de juiste instellingen voor de Cubo's moet je natuurlijk even bij Rademakers zijn, maar dat wist je al...
Wat is eigenlijk de bedoeling van die equalizer? Ik vermoed om de bassen wat op te pompen? Persoonlijk zou ik die er eens tussenuit laten want ik twijfel of het een verbetering is.
Als je al wil investeren zou ik dat doen in een tweede crossover. Je kunt dan eens kijken voor een Behringer dcx2496. Drie ingangen en zes uitgangen. Crossover, equalizer, limiter en compressor in één doosje. Je zou die als vervanger voor je huidige crossover kunnen nemen of als aanvulling.
Je kunt je huidige crossover dan bijvoorbeeld als eerste zetten. Low tot 500 Hz (weet niet of die waarde gaat maar ik borduur maar even voort op bovenstaand verhaal) en dat gaat dan naar de dcx2496. De dcx splitst dat dan op in 40-80 Hz voor je cubo's, 80-150 Hz voor je w-bins, 150-500 Hz voor je Cerwin Vega's. Zo heb je de dcx volledig benut. Je kunt elk kanaal dan nog eens equalizen, gain aanpassen, limiten en comprimeren als dat nodig zou zijn.
De high van je eerste crossover gaat dan rechtstreeks naar je topkasten.
Nogmaals, hierboven staand verhaal is met waardes die nergens op gestaafd zijn en hoogstwaarschijnlijk is er aan mijn verhaal nog wel het een en ander te verbeteren en aan te vullen, maar zo heb je toch al een idee.
Oh jah, je kunt eventueel een of twee kanalen uitsparen op je dcx door het signaal voor je Cubo's te summen (mono maken dus) en daar maar één uitgang voor te gebruiken, eventueel het signaal voor de w-bins ook summen en op één uitgang te zetten. Zo kun je met enkel de dcx de hele boel aansturen.
Free beats!
DIY SoundSystemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2015
Laatste: 23-5-2021
Berichten: 41
2-5-2016 23:10
Wow vet verhaal, thnx man! Ja de waarden zal ik inderdaad eens onderzoeken per speaker.
Overigens kan de crossover ook als 3 weg gebruikt worden alleen dan volledig in mono.. vandaar dat ik dan ook telkens blijf kiezen voor 2-weg omdat ik dan stereo geluid heb.
Het nut van de equalizer is om met name de hoge frequenties eruit te halen aangezien de W-bin/topkast systeem fullrange ontvangen en zonder pardon alle frequenties keihard uitzenden. maakt het geluid erg schel. Kan dus goed fine tunen met de eq.

Andere aanvulling is nog dat de W-bin/topkast systeem voorzien is van een passieve 3weg filter (zoals te zien op 1 van de fotos), de frequenties van de filter zal ik later even opzoeken
The only good system is a SOUNDSYSTEM
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
3-5-2016 08:08
Maar als je met de eq hoge tonen wegfiltert is dat toch voor het hele systeem en niet alleen voor je w-bins? Dan klinken in principe je topkasten ook niet meer.
Drie-weg mono aansturen is ook een optie. Aangezien je waarschijnlijk met een "wall of sound" werkt zal er al nauwelijks sprake zijn van een stereobeeld.
Vier-weg blijft echter nog het beste lijkt mij. Ongeacht of dat stereo of mono is.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)