Forum > Zelfbouw Speakers

vraagjes over punishers en combinatie met andere kasten..

(34 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Dennis010Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2014
Laatste: 1-12-2016
Berichten: 51
11-12-2015 17:34
Ik ben in bezit van 4 punishers. ( zelf gebouwd )

Binnenkort ga ik er 8 bij bouwen. Hout is al besteld razz :p
De drivers worden beyma 12LX60v2. Stuk goedkoper als die caire drivers. en meer rendement.

Ik ga deze aansturen met waarschijnlijk 2x een powersoft K10 amp. ( Advies voor andere amps altijd welkom )

Ik had hier eerst turbosound TMS4 op staan met nog wat wbins maar dat heb ik allemaal verkocht.

Bedoeling is om een set te hebben met 12 punishers en daaronder 4x ( of meer?? ) 21 inch bandpass subs of andere type kasten ( Graag advies gevraagd of dit gaat werken ) Dit om het echte laag te halen.

Ik wil wat nette TOP kasten hebben. Ik vind de SRX 725 erg goed klinken en wilde hiervan 4 aanschaffen maar gaat dit werken met de punishers?

Ik heb hier nog 2 Crown XTI 6000 amps liggen en wilde ze daarmee aansturen. Ik ben een beetje klaar met die mega zware topkasten vandaar ik aan de SRX 725 van JBL zat te denken. Super hard en loep zuiver. 2de hands redelijk aan te komen.

alvast bedankt voor de adviezen.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
13-12-2015 19:09
SRX 725 is zeker een leuke kast, hoewel ik eerder de 738 zou nemen als je al zoveel power in het laag hebt met je punishers

TWAudio T24 is ook een leuke
Dennis010Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2014
Laatste: 1-12-2016
Berichten: 51
18-12-2015 14:29
We gaan als subs nog een paar WSX kasten eronder leggen. 21inch is best duur en zwaar.
WSX lijkt me prima.

Ik zag dat er 2 type in zijn? TW Audio T24 en TW Audio T24N. Zal daar ook eens naar kijken. Volgens mij een prijzig merk. Wat kost zo een topkast?
ArneblommaertStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-5-2014
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 44
19-12-2015 19:15
Luister eerst een naar die 12 puns in een stack. Dat gaat zat laag genoeg. Mede door de koppeling van de hoornmonden. Beslis dan of je nog extra laag wilt met vele problemen extra, zoals fase extra processor kanaal extra amp etc. Veel dezelfde kasten is ng altijd het effectiefst. En als top zou ik eens kijken naar martin h3, turbosound ta890h of xtro.
Horn loaded all the way..
Dennis010Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2014
Laatste: 1-12-2016
Berichten: 51
20-12-2015 18:45
De extra subs eronder is wat overbodig. Dat weten we maar aangezien we voor onze soort publiek een leuke muur willen hebben, hebben we besloten om er wat extra subs onder te leggen.

De lastigste keuze blijkt de top kasten te zijn.

Het liefst heb ik licht gewicht top kasten en dan maximaal 3 per kant die het geweld van de punishers en extra subs eronder kunnen bijhouden.
Er staan op dit moment 4 kasten te koop ( eaw kf850 ) Deze kasten zijn alleen heel erg zwaar. Ik had eerst 6 turbosound kasten maar die heb ik weggedaan omdat ik 75 kilo per kast al te zwaar vond.

Ik heb 2 XTI 6000 amps. evenueel zou ik er een 3de bij kunnen halen wat me 1000euro 2de hands kost.

Laten we zeggen dat ik een budget heb van 7k voor top kasten. Als er een amp bij moet dan houd ik dus 6k over voor topkasten.
Wij willen ook wat verhuur gaan doen dus het moeten nette kasten zijn, er hoeven geen roosters voor. Ik vind het HORN gebeuren erg leuk om te zien.

SRX725. koop ik er 2 front loaded subs bij en ik heb een leuk setje voor verhuur. Maar ik twijfel of dit wel wat is in combinatie met de punishers.

Ik zoek toch wel wat topkasten die een afstand halen. Hoe zit het eigenlijk met wat line array kasten erboven? Deze zijn vaak actief maar kan ik dit gebruiken bij een ground stack?

Zo stond er een setje D&B T4 op 2dehands.be 16 kasten voor 10k. Ik las dat deze type ook bij een ground stack te gebruiken zijn. + we hebben wat leuks voor de verhuur of zeg ik nu echt iets raars shocked 8O xD. Ik ben een hobbyist die graag goed spul wilt laugh :D Maar deze hobby is wel erg duur. vandaar ik af en toe wat wilt verhuren en ik daar rekening mee wilt houden in de aanschaf van topkasten.

Die xtro's zouden een laatste optie kunnen zijn. Maar de bouw van die dingen..... shut up :X shut up :X Ik vind de punishers al veel werk en zoveel vrije tijd heb ik niet. Dus ik koop liever iets kant en klaars. Maar als de XTRO bijv. in geluids druk en kwaliteit de beste zijn voor de euros dan zou ik het overwegen.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
22-12-2015 13:24

Dennis010 schreef:

De extra subs eronder is wat overbodig. Dat weten we maar aangezien we voor onze soort publiek een leuke muur willen hebben, hebben we besloten om er wat extra subs onder te leggen.
Heb je Smaart/Systune of een ander stuk software? Zonder die tools kan je de extra subs beter uit laten.
De lastigste keuze blijkt de top kasten te zijn.

Het liefst heb ik licht gewicht top kasten en dan maximaal 3 per kant die het geweld van de punishers en extra subs eronder kunnen bijhouden.
Er staan op dit moment 4 kasten te koop ( eaw kf850 ) Deze kasten zijn alleen heel erg zwaar. Ik had eerst 6 turbosound kasten maar die heb ik weggedaan omdat ik 75 kilo per kast al te zwaar vond.

Ik zoek toch wel wat topkasten die een afstand halen. Hoe zit het eigenlijk met wat line array kasten erboven? Deze zijn vaak actief maar kan ik dit gebruiken bij een ground stack?
Bekijk deze kast eens. Een 850 van slechts 30KG. 2x 12" met een coax 2"/1" driver vanaf 700Hz.

Een DB T4 zou ik niet nemen. Als je die stapelt heb je al gauw vier van die dingen nodig om nog een beetje laag te produceren, maar je zit dan wel ongewild naar vier hoogdrivers te luisteren en daar wordt het niet beter op.
Dennis010Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2014
Laatste: 1-12-2016
Berichten: 51
25-12-2015 10:31
Ja, we gebruiken Smaart om de dingen uit te meten en gelijk te krijgen.

Die top kast ziet er inderdaad erg leuk uit kwa look. Ik moet me erin verdiepen.
Ik zie alleen geen uitgebreide tekeningen zoals ik die hebt van de punishers.
De kasten spelen vanaf 100hz ?

Ik zal over paar weekjes wat foto's posten van de bouw punishers.

de 8 punishers zijn uitgebreid naar 12. En ik heb er al 4 dus het worden er 16 in totaal sneaky :V
Dit omdat ik veelste veel hout had besteld. En het mooie programma van free-optimize hebt ondekt waarmee je super goede zaagplan kan maken.
Dennis010Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2014
Laatste: 1-12-2016
Berichten: 51
26-12-2015 17:00
Die DIY topkasten lijken me inderdaad erg goed en perfect voor mijn set.

Bedank, ik denk dat ik deze gaat bouwen als m'n punishers af zijn.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
27-12-2015 13:47
In hetzelfde forum is ook nog een 90 graden versie te vinden, daar heb ik wel uitgebreide tekeningen van gezien. De 60 graden versie heeft een diepere hoorn waardoor de speling wat minder groot is binnen in de kast, maar veel wijkt het niet af.
De kasten doen het prima vanaf 100Hz, lager kan ook maar dan moet je het compenseren met minder output of een grotere kast. Grootste voordeel van deze kast is de coax-hoorn die vanaf 700Hz zijn werk doet, daardoor heb je 90% van je geluid uit dezelfde puntbron. Sander van Brooklyn Audio gebruikt deze driver ook in een aantal van zijn speakers en daar is tot nu toe iedereen zeer over te spreken. Doordat hij iets simpeler in elkaar zit dan de X-tro en je geen wazige fase-plug hoeft te frezen is het project prima te behappen voor iemand die al in staat is om wat subwoofers te zagen.
Het nadeel is het gebrek aan betaalbare DSP-settings, je ontkomt er niet aan om met een Lake LM26 of PLM-amps te gaan werken als je 100% het origineel wilt evenaren.
Dennis010Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2014
Laatste: 1-12-2016
Berichten: 51
27-12-2015 15:35
Ik heb het topic aardig door gespit. Ik heb de tekeningen van de 90 en 60 graden versie ondertussen.
Ik heb advies gevraagd op dat forum welke versie er geschikt is voor mij.

Ik heb geen idee wat de Lab gruppe lake LM26 kost?? enig idee?
Maar ik denk toch dat ik het gaat doen met de interne DSP van de Crown XTI amps. Okee ik zal niet 100% de kwaliteit halen die Dhr. Peter haalt maar als ik in de buurt kom ben ik al happy. Ik heb eventueel nog een Xilica 4080 processor.

Ik ben aardig enthousiast geworden over de kasten. Test rapporten zien er veel belovend uit en de discussie op dat forum is erg goed.
Onderdelen zijn ook goed te krijgen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)