Forum > Zelfbouw Speakers

Maakt de vorm van een gesloten kast uit, of is de inhoud het belangrijkst?

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 349
23-9-2015 15:56
In mijn woning wil ik graag een 2-tal luidsprekers in het plafond verwerken. Mijn keuze is gevallen op deze: KLIK. De grotere 8" variant heb ik al in de woonkamer hangen en die klinkt prima - met zelfgebouwde backbox, die qua formaat begrensd werd door de aanwezige profielen van de metal-stud.

In een andere ruimte heb ik de dragende binnenmuren gesloopt en hier liggen 20cm hoge H-balken in. Omdat het plafond niet hoog is (nét boven de 2 meter bij de H-balken, dus iets meer dan 220 hoog tussen de 2 balken in) zullen de gipsplaten zo dicht mogelijk tegen het oude plafond gezet worden. Hier blijft dus geen ruimte over om luidsprekers in te bouwen (duh), maar ik kan natuurlijk wel de bekleding van de H-balken verbreden zodat deze niet 20cm breed worden, maar bijvoorbeeld 20cm + ongeveer 25cm = 45cm.

De vraag is echter: als ik het formaat van de luidspreker aanhoud maak ik een backbox van grofweg 25 (L) x 25 (B) x 20 (H) cm, wat dus een vrij kleine inhoud geeft. Heeft het doel om de backbox bijvoorbeeld 100 x 25 x 20 te maken? Ik kan niet hoger dan 20, breder dan 25 liever niet, maar in de lengte zou ik zelfs tot 2 meter kunnen gaan. Het wordt een gesloten kast met schuimnoppen erin.
Ook hier kan úw reclame staan!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-9-2015 18:21
De meeste inbouwspeaker worden zelden met een behuizing in een plafond geplaatst.
Er zijn wel uitzonderingen.
Onder andere als het voor een ontruimingsinstallatie is (brand vertragings functie),
of als er een basreflex behuizing is, zoals bij sommige Bose inbouw boxen.

Als het alleen voor achtergrond muziek is zou ik me er niet druk om maken.
Ik heb hier in huis ook in alle gangen, keuken, toilet, badkamer en slaapkamer twee weg inbouwspeakers in het plafond.
Kan lekker hard als je er zin in heb, klinkt prima, en toch geen enkele behuizing er achter.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
23-9-2015 18:26
AMX, het gaan om een paar DAP in bouwspeakers. Daarmee is een kast, zoals Tom al aangeeft, beslist niet nodig.
De enkele plafondspeaker die een kast nodig heeft, heeft deze zelf al.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 349
24-9-2015 08:42
Thanks voor de informatie!
Ook hier kan úw reclame staan!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)