Forum > Zelfbouw Speakers

Ribbon hoortjes van Hygeia (DAP)

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 134
26-7-2015 19:03
De vier ribbon speakers van DAP die ik heb, klonken niet allemaal hetzelfde. Nu weet ik wel dat twee compleet identieke luidsprekers van hetzelfde type niet bestaan, maar in een normale stereo opstelling moet je dat niet behoeven te horen.
Bij deze RB12's was het toch noodzakelijk om ze apart te EQen (dus iedere speaker zijn eigen instelling).
Ik had al eens wat gemeten aan de speakers en filters maar kon niet heel veel vinden behalve dat één ribbon een iets hogere gelijkstroom weerstand had en wel 6,3 ohm tegenover 5,3 - 5,4 ohm.

Dit weekeinde nog maar eens gemeten en de speakers uit elkaar gehaald en bij toeval tegen de oorzaak aangelopen.
De chinezen maken kennelijk eerst het ribbon speakertje en plaatsen vervolgens een rubberen pakking rond de opening en plaatsen vervolgens het hoorntje op de pakking en schroeven die vervolgens m.b.v. een schroefmachine behoorlijk vast op de ribbon speaker.
Dat een hoorn goed vast moet zitten is logisch ook bij een normale compressie driver met hoorn wordt dit goed gedaan.

Het probleem is echter dat de plastic hoorntjes niet altijd goed passen en dat stukjes plastic verhinderen dat het hoorntje strak tegen het ribbon chassis wordt getrokken. De chineze montagecrew zit hier kennelijk niet mee en draait de boutjes gewoon nog wat steviger aan. Het gevolg is dat de koperen hulsjes met schroefdraad die in het hoorntje zijn geplaatst er gewoon uitgetrokken worden (gecontroleerd bij nieuwe hoorntjes die ik nog had liggen, ook daar waren ze er hier en daar uitgetrokken).
Het gevolg is wel dat er een spleetje tot spleet blijft en dat heeft behoorlijke gevolgen zo als blijkt uit de volgende screenshots.

www.dropbox.com/s/8shgj538dvmxqzt/Screenshot%202015-07-26%2017.37.58.png?dl=0
Hier mijn meest normale speaker, geen spleetje te zien dacht ik, maar bij controle bleek de rubber pakking niet helemaal goed te zitten en op een hoek zat nog wat plastic in de weg. Lila is de speaker met spleet, oker is de speaker met goede afdichting. Geen groot verschil maar toch.

www.dropbox.com/s/y4cap7zm1d44ike/Screenshot%202015-07-26%2017.38.12.png?dl=0
Bij deze speaker was het hoorntje aan de onderzijde los van de ribbon (ong. 1,5 mm) wat resulteert in een flinke dip bij 7kHz.
Lila oude toestand, blauw de gerepareerde.

www.dropbox.com/s/r6yv48ujhsds87o/Screenshot%202015-07-26%2017.39.30.png?dl=0
Bij deze speaker was de hoorn helemaal los van de ribbondriver. Rondom minstens een millimeter tot enkele millimeters in een hoek.
Rendement zakt ruim 3 dB met een dip rond 4kHz. Lila oude toestand, roze de gerepareerde.

www.dropbox.com/s/payfoiub60fq0yh/Screenshot%202015-07-26%2017.40.01.png?dl=0
Deze speaker was net als de eerste niet heel veel mis, wel een klein lekje; dipje bij 8kHz. Het rendement was over het geheel wat minder, dit was de ribbon met hogere DC-weerstand. In mijn vooraadje nieuwen, een ribbon met 5,5 ohm gevonden deze ook gerepareerd en gemonteerd en zie het verschil.
Lila oude toestand, groen met andere ribbon.

Moraal van het verhaal, toch slordig dat er op zes gecontroleerde ribbons slechts eentje was die functioneerde zoals het moet. Twee stuks waren redelijk en drie stuks slecht. Misschien voor andere bezitters van deze ribbons ook de moeite om de hoorntjes eens te controleren.
Koperen hulsjes die los zaten, uit de hoorntjes getrokken met een bout en met secondenlijm weer teruggeplaatst, dat lijkt voldoende sterk.

Het enige wat wel pleit voor deze ribbons is dat ze na reparatie vrijwel dezelfde grafiek hebben, binnen+/- 1 dB. Dat is wel netjes.

Mijn vier RB12's klinken gelukkig nu eindelijk ongeveer hetzelfde. wink ;)
De stemming kleurt de weergave ...
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 276
26-7-2015 19:21
Hier hetzelfde gehad met 2 stuks rb10, ook ik heb de hulsjes voorzien van een drupje seconde lijm.
Tot nu toe geen last meer van verschillen en zwaar zuchtende tweeters, zijn ook niet bedoeld als reflex poort voor de woofers....

Groeten Jeroen.
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
26-7-2015 19:51
Ik denk dat je nu meteen ook hebt ondervonden waar het prijsverschil in zit tussen de budget speakers en de wat duurdere speakers.

Vooral die op die eindcontrolle kun je heel veel geld besparen.
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 134
26-7-2015 19:57
Ja, dat klopt, maar qua betaalbaarheid, van in dit geval specifiek de ribbon speakers, is een eigen controle nog steeds heel erg de moeite waard. happy :)

Trouwens Bart, jij mag ook wel wat aan je eindcontrole doen. sneaky :V shut up :X

Groeten, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
28-7-2015 09:53
Blijft zonde dat de potentiële kwaliteit van zo'n mooie ribbon driver om zeep kan worden geholpen door een slechte productieprocedure en een ontbrekende kwaliteitscontrole.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)